BizziBee Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Trollet har blitt 2 år, og for en stund tilbake kjøpte jeg Fluor-tabletter til henne. Mest fordi jeg ikke alltid kommer til med tannbørsten, og fordi jeg som barn også fikk det. Vi bor i Sverige, men kjøpte fluor i Norge når vi var på ferie der. Skulle kjøpe en ny nå, og får beskjed på Apoteket at fluor er skadelig for barn under 12 år og skal ikke brukes uten at en tannlege har anbefalt det. Har Googlet, men får like mange ja som nei til fluor. Noen som kan svare på hva som anbefales i Norge for tiden?
Gjest Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Her på side 8 står det litt=) http://www.godhumus.org/Humus/Innhold/Markens%20Grode/innhold/pdfFrames/nyhetsskriv2.pdf
pingu...... Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 hmm...kan bare si hva tannlegen til snuppa anbefalte, og hun fikk beskjed om å ta 2 om dagen av typen fluor med lavest dosering...litt fordi hun går på medisiner som kan skade emaljen litt osv...
BizziBee Skrevet 17. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2008 Takk Angelica! Det var det jeg ante meg ja....Ingen mer fluor her nei.
prebs Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Hvis du ikke alltid kommer til med tannbørsten, ville jeg ha gitt henne fluortabletter fortsatt. I tillegg til selvfølgelig å følge de vanlige kostrådene - spesielt null saft.
Gjest Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Takker og bukker for at du mener mine linker fører til misjonsvirkning Innmari og undervurderer folks evne til å bruke hode selv!
Gjest Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 næmmen...immari da....du er så småfrekk og følsom om dagen......er nok ikke bare angelica som er inneforstått med at fluor er temmelig skadelig for helsa..ikke uten grunn at folk protesterte vilt da det var snakk om å fluortilsett vannet i norge....dessuten hører ikke fluor hjemme i mennskekroppen noe mere enn kvikksølv, bly og aluminium......og er skadelig for de fleste hormonproduserende kjertler....samt benbygning, tenner kretsløp osv.... fluor er et ekstremt reaktivt stoff som stjeler plassen ti svært mange av våre nyttestoffer.....som for eks jod og calcium...... men jodda......er man heldig og doserer rett....KAN det ha en preventiv virkning med tanke på karies.....
Gjest Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 ....nok er lett pervertert rettskrivningshint fra frøken "orto".....det har seg sånn at den mengden som stjeler plassen til andre stoffer er svært liten....og av merksnodige grunner av uvisst opphav så har altså svensken funnet ut av dette....og det skal nevnes at de var temmelig langt forran norge med å fjerne kvikksølv som fyllingsmatriale i tenner...samt den ubrukelige kikhostevaksinen...så.....jeg vil anta det ligger mere enn dine kvasi antagelser bak denne svenske helsepolitiske avgjørelsen..... så strengt tatt ville jeg vel neppe stolt på ditt intellekt om jeg skulle følge råd......
Gjest Skrevet 17. april 2008 #10 Skrevet 17. april 2008 men du nå begynner jeg å bli nyskjerrig på det andre nicket mitt....jeg kjenner ikke til det.....men jeg hadde et annet før.....det stemmer....."orto"
Gjest Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 ....neppe noen som ville hatt nytte av din elskelige natur.....fra asken til ilden.....du går av som en kinaputt hver gang du......
Gjest Skrevet 18. april 2008 #12 Skrevet 18. april 2008 På tenner og helse finner du litt informasjon om temaet fluor. Hvorfor kan vi svelge fluortabletter, men ikke fluortannkrem? Kinkig den der....
BizziBee Skrevet 18. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 18. april 2008 Föler det unödvendig å måtte påpeke at jeg er i stand til å dra egne konklusjoner i forhold til fluor-bruk. Jeg synes likevel at det er interessant å se forskjellene i på hva som anses som to veldig like land. Og det gjelder ikke bare fluor. Forövrig var jeg med på meningokokkvaksine-forsöket på tidlig 90-tallet, og det er vel et lysende eksempel på å ikke sluke rått all informasjon som anses for det eneste rette..
Gjest Skrevet 18. april 2008 #14 Skrevet 18. april 2008 Den offentlige anbefalinga er at det er nok med fluortannkrem. Problemet med denne er at dosering er mykje vanskeligare. Det er ein stadig debatt i fagmiljøa om det med fluor, for tannhelsa hos treåringar har blitt markant dårligare siste tiår. Vi gir fluortabelett til barna.
Gjest Skrevet 18. april 2008 #15 Skrevet 18. april 2008 Det har vært dødsfall i forbindelse med flour. Som sagt greit å bruke hode selv.
Gjest Skrevet 18. april 2008 #16 Skrevet 18. april 2008 BizziBee Du skjønner det er noen her inne som skal ha det til å bruke hode selv er helt på jorde.
Gjest Skrevet 18. april 2008 #17 Skrevet 18. april 2008 Fluortabletter inneholder i tillegg til fluor de kunstige søtsstoffene sorbitol og xylitol. "Sorbitol, xylitol, mannitol og maltitol omdannes til sukker i kroppen, gir energi, og er derfor ikke gunstig i store mengder. Sorbitol vil også ha en osmotisk effekt på tarmen og kan lett gi diaré, dersom inntaket blir for stort." Dette er hentet fra: http://www.nettdoktor.no/ernaering/matogkropp/artikler/sotemidler.php
Gjest Skrevet 18. april 2008 #18 Skrevet 18. april 2008 Det er ikkje akkurat snakk om store mengder, mindre enn i ein extra
Gjest Skrevet 18. april 2008 #20 Skrevet 18. april 2008 Ja? Det har eg faktisk ikkje reflektert over som problematisk.
Gjest Skrevet 18. april 2008 #22 Skrevet 18. april 2008 http://www.fhi.no/dav/80E764F9D3.pdf Nokre minutters googling, og eg har svaret på kvifor barna mine aldri har hatt øreverk? Men seriøst så trur eg at du får problem med å dokumentere at kunstige søtstoff i dei mengdene vi snakker om her er skadelige. Du kan forsåvidt tenke det for deg sjølv, det er eit fritt land, men å vere nedlatande i forhold til at andre tek andre valg, det avslører kun deg sjølv.
Gjest Skrevet 18. april 2008 #23 Skrevet 18. april 2008 I hvilket svar har jeg opptrådt nedlatende eller respektløst overfor dine valg? Måte på å være hårsår på en krangleside! Det er mulig du følger FHI's anbefalinger, det gjør ikke jeg! Jeg velger, i den grad det er mulig, å la være og systematisk forgifte ungene mine med kjemikalier, og jeg ser ikke på helt hvorfor jeg skal bli nødt til å dokumentere at noe jeg IKKE gir dem er farlig! At du mener dine barn har godt av fluor og kunstige søtstoffer(og vaksiner for den saks skyld), er ditt valg! Jeg skal ikke hindre deg i å gi dem det, men ettersom HI her var ute etter litt info, har jeg lagt ut et par linker til henne. Du kan fint hoppe over dem om du finner dem nedlatende!
Gjest Skrevet 18. april 2008 #24 Skrevet 18. april 2008 Mine barn har heller aldri hatt ørebetennelse!
Gjest Skrevet 18. april 2008 #25 Skrevet 18. april 2008 Eg meiner at tennene har godt av fluor, og at dei små mengdene søtstoff det er snakk om ikkje er farlig. Dette meiner eg inntil motsatt er dokumentert. Mulig det er hårsårt, men å snakke om systematisk forgiftning i denne samanhengen er litt latterlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå