Gå til innhold

Ingen operadebatt her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til Heksehylet..

Hvis det ikke hadde blitt noe operahus så hadde dem søla bort det på noe annet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ihvertfall betryggende å høre at meningene dine er tuftet på en reflektert tankegang.

Skrevet

Det er jo fint at de i steden for å søle dem bort brukte dem på noe fornuftig, da!

Skrevet

Forøvreig er jeg pisslei fordommen om at opera tilhører eliten og fiffen, og at "folk flest" ikke interesserer seg for opera. Da operaen lå på Yongstorget, var den godt besøkt - av hvermannsen. Og ved den nye operaen er billettene utsolg langt ut i 2009.

Skrevet

Det er vel mennesker som har bygd Operaen også. Og det er generelt usympatisk å godte seg over andres feiltrinn.

Selvsagt kunne man brukt det til noe annet. Vi kunne levd på vann og brød, gitt faen i alt som ligna på kultur og brukt alle pengene på vansmekta eldre. Men det er snodig at akkurat Operaen skal være så vanvittig problematisk, mens de fleste glatt tar i mot barnetrygd de fint kunne klart seg uten.

Skrevet

Signerer tosøtesmå-enrødogenblå og hennes meningsfeller i denne debatten.

Blir latterlig å diskutere utfra enkeltes smak etc...

Skrevet

Mulig jeg tar HELT feil, men flere av dere som er så begeistret for den nye Operaen - mener ikke dere at vi bruker for lite penger på bistand feks?

Mener å huske at jeg har blitt kalt både egoistisk og lite empatisk fordi jeg mener vi sender mer enn nok ut av landet...

Og å blande inn sportsarrangement er jo litt på kanten, da de fleste idrettsutøvere på feks OL-nivå blir sponset av det private næringsliv.

Skrevet

Jeg ser nå hvert fall her inne, at de som mener Operahuset burde vært skrinlagt, ikke er særlig reflekterte. Går det an? Det er ikke sånn i politikkens verden, at de 4 milliardene (ikke mange penger, egentlig) ville blitt brukt på skoler eller gamlehjem. De ville enten bli lagt på sparekontoen eller så ville de blitt fordelt med en 100-lapp til hver barnehage, skole etc.

I Italia har de operahus rundt hvert gatehjørne. (Satt på spissen, selvfølgelig.) Men her i Norge krangler vi om ett stakkars operahus. Jeg bor langt unna Oslo, og får sjelden anledning til å gå i operaen, men herregud, det trengtes.

Ikke bare fordi det er flott å bli plassert på kartet på denne måten, men ikke minst for de som jobber i operaen. De har jobbet under uverdige forhold i mange år, og skal endelig få det bedre.

Heia operaen! :P

Skrevet

"Jeg tror Norge kommer til å bruke mer penger på landslaget i ishockey de neste 100 årene, for å si det sånn"

Mener du virkelig det der helt seriøst?

Skrevet

Unødvendige jagerfly? Her ønsker jeg meg en god begrunnelse kjenner jeg...

Skrevet

Så du finner det for godt å påstå at vi som ikke er spesielt for det nye Operahuset ikke er særlig reflekterte? Interessant påstand...

Skrevet

Så kom med en god grunn til at operaen ikke skulle vært! Det med penger til andre ting telles nemlig ikke, for det ville ikke blitt brukt på andre ting...

Skrevet

Og ikke minst er det et sted som kommer til å generere både arbeidsplasser og kulturopplevelser i kommende generasjoner. Som andre har sagt her; det gjelder å tenke litt lenger enn nesa rekker.

Hva idrettssponsing angår, så bør vel enkelte sette seg litt bedre inn i hvor mye staten har sponset og sponser på diverse arenaer, osv.

Skrevet

"Wenn ich Kultur höre ... entsichere ich meinen Browning"

Skrevet

Du har kanskje fått med deg at forsvarsmidler stadig diskuteres blant politikere? Eller mener du det er irrelevant? Det har aldri vært full enighet om nøyaktig hvor mange jagerfly, etc. en nasjon som vår bør koste på seg, verken i fredstid eller krig.

Skrevet

Igjen: Det var det der med å være reflektert... :P

Skrevet

Nå er jeg av den mening at vi bør være i stand til å forsvare landet vårt, og er sterkt imot nedprioriteringen av forsvaret. Derfor ville jeg glatt kjøpt to nye jagerfly, enn å bruke penger på et Operahus.

Dessuten synes jeg Kongen hadde et godt poeng i sin åpningstale; "Utfordringen ligger i å gjøre disse opplevelsene tilgjengelige for alle."

Skrevet

Hvordan kan du si at disse 4 milliardene ikke ville blitt brukt på andre ting?

Skrevet

Jeg synes det virker som om du, Solstråle, har bestemt deg for å være vanskelig i denne diskusjonen?

Pengene ville selvfølgelig bli brukt, det er ikke det jeg mener. Men det fungerer ikke sånn at hvis det ikke hadde blitt operahus, så hadde det blitt masse nye skoler eller gamlehjem i stedet. Du får snakke med en politiker for å få en forklaring på dette.

Kongen hadde muligens et godt poeng, men hvorfor vil du at operaen skal være tilgjengelig for deg, når du ikke vil ha den? Alle kan dra i operaen hvis de vil. I tillegg hadde operaen en turné rundt i landet i forkant av åpningen.

Man kan ikke ha bare skole og gamlehjem, man må ha kultur og idrett også. Både på amatørnivå og på profesjonelt nivå. Ellers hadde det nå blitt trasig å leve...

Skrevet

Syns også det er helt utrolig at folk sitter her og syter om sykehjem og nedleggelse av avdelinger på sykehus etc. søt noen da de arrangerte OL på lillehammer? nei, det skal liksom alle være stolte av. hjelpe seg. alle dere som sitter her og syter bør være utrolig stolte av operaen deres.

jeg har vært der inne. fantastisk arkitektur. akkustikken er helt utrolig, kanskje noe av det beste som kan finnes i et operahus. det kommer til å lokke verdensstjerner og kommer til å løfte nivået til alle som jobber der.

hadde dere sett forholdene på youngstorget, hadde dere blitt sjokkert over at noen kan ha det sånn på en arbeidsplass...

for operaen er ikke bare penger og å sette norge på kartet, det er en utrolig stor arbeidsplass. mener dere at folk skal ha elendige arbeidsforhold?? tenk så fantastisk å kunne slå alt dette i en smekk, skape en dugelig arbeidsplass, samtidig som man setter norge på kartet og ikke minst har gitt oslo en ny voksende fantastisk bydel som de nærmeste årene kommer til å bli et samlingspunkt for osloboere, turister og andre som vet å nyte å ha det fint rundt seg...

ALLE storbyer i verden har en opera. Det er rett og slett en kulturell selvfølge. Og på Youngstorget kunne de ikke fortsette å være- usunt, frustrerende, usynlig.

lykke til med å bli operaelskere alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...