Gå til innhold

Ingen operadebatt her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forkant eller i kjølvannet av åpningen? Eller har jeg gått glipp av noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe å debattere, da?

Hurra for Norges nye operahus, det var SANNELIG på tide.

Skrevet

eg bryr meg ikke noe mye om opera, eller operahuset.. .. syns de har brukt litt for mye penger på det..

men er vel kjekt for de som liker opera.

Skrevet

enig med tosøtesmå, altså.

Skrevet

Vi kan godt diskutere opera jeg!

Skrevet

Dette handler ikke bare om opera. Og det burde ikke være kjekt BARE for de som liker opera.

Det handler om arkitektur og statlig vilje til å skape noe som plasserer Norge på kartet på en helt ny måte.

Det er nemlig ikke bare tåkeprat fra politikere når de sammenligner operaen vår med operaen i Sydney! Fra nå av kommer turister til å reise til lille Norge for å gå i operaen. Jeg synes det er helt fantastisk.

Og angående pengene: Var det ikke Kristin Halvorsen (eller var det en annen...) som sa at hvis operaen står i 100 år, har den kostet hver nordmann 7 kr i året? Altså er det 700 kr av akkurat dine skattepenger som har blitt brukt til denne operaen. Det synes jeg er en liten pris å betale for et slikt praktverk!

Jeg tror Norge kommer til å bruke mer penger på landslaget i ishockey de neste 100 årene, for å si det sånn.

Skrevet

det operagreiene kunne ikke brydd meg mindre faktisk...

Skrevet

Jeg orker nesten ikke tenke på at vi virkelig har brukt 4 milliarder kroner på et operabygg, tenk så mye annet som trenger de pengene!

Skrevet

Så enig!

Nå er jo jeg desverre av den lille prosenten som bor nord for sinsenkrysset, så mine håp om å frekventere operaen er små, men ett besøk der skal jeg ha, det avtalte jeg og poden i går: når Tryllefløyten settes opp (håpe, håpe) står vi først i køen.

Forøvrig har må jeg innrømme at jeg tok feil. Jeg har sett på byggingen av nytt operahus som en smule unødvendig og overdrevent med alle kostnader. Men har i det siste fulgt med både på tv og nett, og har jo innsett ett og annet, bla det som tosøtesmå påpeker med at vi blir satt på kartet. Men også de som jobber i opera og balett, de fortjener sannelig en skikkelig arbeidsplass. Og det har de fått nå, til gangs.

Mitt eneste store håp er at huset også blir brukt slik det er lovet: til bredere sider av kulturen, ikke bare båsene "opera" og "balett".

Skrevet

helt enig med solstråle69. Kunne ha brukt de pengene på noe annet

Skrevet

Er'e så mye å diskutere da? Runda med "neeeei, vi kan'ke bygge opera for vi har ensomme gamle og dårlig helsevesen" ble vel grundig unnagjort da de vedtok bygget.

Operaen kommer til å bety mye både for norsk kulturliv og turistnæringen, så kan vi heller ta penger fra statskirkesponsingen til å fore de ensomme gamle. Problem solved.

Skrevet

He, he, Pila - jeg er hverken interessert i å sponse Opera eller Statskirke, så for meg er dobbelt problem. ;-)

Skrevet

bruk pængan te nå fornufti i stan som eldre å skole for å si det sånn sykehus....vi stenge avdelinga på føden å bygge opra.... sorry mn e jævli irritert på regjering å norske stat...bare toill på dæmm...måttA VÆRT MÆ DEN HA FLØTTA MITT UNDER FØDSELN JA...SKULLA SENDT KLAGE TE DEN RETTE PERS.....nei send pengan te utlande... fuck off...

Skrevet

Det var et reflektert innlegg, stolt mamma osv. På hvilken måte har forresten byggingen av den nye operaen noen sammenheng med å sende pengene til utlandet?

Jeg har i grunnen til gode å lese et reflektert innlegg i operadebatten fra de som er i mot det nye operahuset, jeg.

Det eneste jeg hører er at det er så mange andre ting å bruke penger på som er sååååå mye viktigere enn et operahus.

Det finnes alltid ting som synes viktigere enn noe annet. Men da må vi slutte å bruke penger på noe som helst, da. Og det er godt at noen kan se lenger enn til sin egen nese og har sørget for at dette bygget har blitt bygget.

Tenk så mange av de milliardene som har blitt brukt til dette bygget som har gitt arbeid folk! Hvis man ser bort fra den italienske marmoren, er det meste av pengene ikke bare brukt opp, men de har havnet på kontoen til bygningsarbeidere, malere, snekkere, elektrikere, lastebilsjåfører....

Men for all del. La oss se svart/hvitt på det.

Skrevet

Byggebransjen har hatt gode tider uansett, men selvfølgelig har Operabygget gitt jobb til folk.

Jeg synes uansett det er et undødvendig bygg, men sikkert flott for å "sole oss i glansen".

Skrevet

Men har du tenkt på at dette bygget er den permanente arbeidsplassen til flere hundre mennesker? Som har hatt ytterst kritikkverdige forhold?

Spørsmålet om opereaen var jo ikke om vi behøvde en ny, men om den skulle bli nok et kjedelig funskjonalistisk og firkantet bygg (som feks konserthuset) eller om det skulle bli et bygg som betyr noe, OGSÅ for de som ikke liker opera.

Jeg synes vikingskipet på Hamar er et relativt unødvendig bygg.

Tenk på alle de pengene som ble brent av på OL!

Og de som BLIR brent av på Norges deltakelse i sportsmesterskap av ymse slag hvert år.

Operaen er et piss i havet i denne sammenhengen. Men betydningen av operaen er ganske mye større! Den blir liggende der i maaaange år, mens et norsk ol-gull i friidrett er glemt neste gang det er OL. (Jeg liker sport, jeg. Men dette var for å sammenligne.)

Kom med noen gode argumenter, da folkens!

Skrevet

Syns opera er bare skriking og skråling.. Men det er meg da..

Men detta forbanna opera huset syns jeg ikke noe om så skjønner ikke hvorfor vi må feire det.. Ble gla da opera huset ble "missfarga"..

Hvorfor være så opptatt av det materalistiske? Andre ting man kan bruke penger på.. ting dem kan fikse, men neida det er bedre med et opera hus enn at faktisk folk skal ha det bra...!

Skrevet

Du ble glad for at operahuset ble misfarget? Hvorfor det?

Nok et reflektert innlegg i debatten...

PS. Materialistisk er det vel heller du som er, siden du ikke kan se at dette huset har en betydning utover selve bygningen.

Skrevet

Pussig at ingen reagerer på at vi kjøper en haug med unødvendige jagerfly i hytt og pine. Operaen koster det samme som et eller to jagerfly. Hva med litt perspektiv?

Skrevet

Jeg har det stort sett bra når jeg går i operaen.

Hvorfor ble du glad da marmoren strevde med fargen? Har du for vane å fryde deg over at ting går galt for andre mennesker?

Selvsagt er det andre ting man kan bruke penger på, det er det jo alltid.

Skrevet

Tenk og brukt 4 milliarder på fattigfolket i stedet for..............

Skrevet

Latterlig å diskutere dette på bakgrunn av enkeltes musikksmak. Da måtte vi diskutert smak hver bidige gang staten skulle sponse kultur.

Skrevet

Er det virkelig noen som tror at de pengene vi eventulet ikke ville brukt på operaen ville gått til sykehjemsplasser?

Forøvrig kan man ikke måle absolutt alt opp mot sykehjemsplasser heller.

Skrevet

Nei ble bare rett og slett gla fordi jeg ikke liker operahuset.. Mennesker og byggninger er vel to forskjellige ting da pila.. Men det er værsegod å feire detta operahuset.. Men kunne brukt det til noe annet.. F.eks. fattige folk som en sa lenge opp her.. Greit nok det at folk fikk jobber med å bygge opera huset og folk som jobber der nå.. Men syns bare det at det var bortkasta.. Og jeg vil heller ha de 7 kr enn at de skal gå til opera.. Men dere får mene hva dere vil og jeg mene hva jeg vil..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...