Gå til innhold

Er dere bevisst på mat?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg spesielt på barnas inntak av kunstig søtning, sprøytemidler, fargestoffer og konserveringsmidler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja. Ungene får stort sett ikke lettprodukter. Sprøytemidler har man lite kontroll over, og utvalget i økologisk er ræva her. Fargestoffer og konserveringsmidler kommer man jo knapt utenom.

Skrevet

Veldig. Matnazi, faktisk. Sånn ekkel økosnobb som forakter posesaus.

Skrevet

Vil du ha jobb som kokk? Litt råvaremangel her så du må dyrke selv, men har hage.

Skrevet

Jeg syns ikke du er snobbete fordi du kjøper økomat og forakter posesaus. Jeg syns du er fornuftig.

Skrevet

Nei takk. Jeg avskyr hagearbeid. Men kokkelering er gøy.

Skrevet

Da må mine unger klare seg med toro og eldorado da. Og det er din feil.

Skrevet

Jepp, men er blitt mer avslappet etterhvert som rutiner og vaner er innarbeidet.

 

Man trenger ikke være økosnobb for å forakte posesaus. Eller ferdigmatprodukter i sin helhet..

Skrevet

For min del må du gjerne feste dem opp ned i barnesetet og la dem sitte i bilen mens du handler poseprodukter også.

 

*ond og slem *

Skrevet

Nei, men det skal godt gjøres å ikke bli tatt for å være en. =)

Skrevet

Hmm, sant nok...

 

Men det er bare her inne, sant?

 

*naiv*

Skrevet

Snobberi for dem som føler det sånn. Her er det hard siling i kosten, mest pga intoleranse for melkeprod, potet, sitrus, banan og hvetemel, så jeg er vant til å lese innholdsfortegnelsen på matvarene. Dårlig utvalg av økologisk her også, så det blir mye epler.

 

Tenkte å følge dette rådet her:

Mattilsynet anbefaler at barn med hyperaktiv atferd begrenser inntaket av matvarer som inneholder natriumbenzoat (E211)

og følgende fargestoffer:

Kinolingult (E 104)

Tartrazin (E 102)

Paraoransje (E110)

Azorubin (E122)

Nykockin (E124)

Allurarød (E129)

 

Skrevet

Ferdigmat er uaktuelt her, ja. Dessuten er det enklere å lage sausen selv. For ikke å snakke om hvor mye bedre den er...

Skrevet

Kanskje de som er her representerer de på landet.

 

Eller kanskje jeg egentlig bare er litt mer selektiv med hvem jeg omgås i rl.

 

Neida, slett ikke nedlatende. Men vi er da for pokker på kranglesiden.

Skrevet

Det er vel nedlatende, hva vil du ellers kalle det? "Naturlig seleksjon"? =)

 

Men enig, selvsagt.

Skrevet

Jeg bor på landet, og jeg skal si det er vanskelig å få sjappene her til å ta inn økomat. Og siden jeg er byjente har mine stakkarslige forsøk på å dyrke selv gått rimelig bra i dass.

Skrevet

Erru gal? De er hjemme med meg til de blir konfirmert, og jeg bruker så mye tid på å aktivisere dem at jeg ikke rekker å lage annet enn toro. og kjøre bil gjør vi bare ikke.

Skrevet

Det er faktisk ikke så greit å bo på landet og prøve å være bevisst.

Skrevet

Har du noen lister over hva som inneholder disse stoffene?

Skrevet

Jeg vet at E211 finnes i alt fra saft til kaviar.

Fargestoffene vet jeg ikke, men det kan nok lønne seg å titte på innholdslista til de fleste rødfargede produkter. Smågodt er nok en versting, men mine unger er ikke introdusert for det(ennå). Er ikke lett å huske alle stoffene, men jeg starter iallefall med E211, for å prøve å få ned hypernivået her.

Skrevet

Jeg vil kalle meg selv full av selvinnsikt og ironi! ;-)

Skrevet

Klipp til Inga Bling

 

Du finner benzosyre i mellom annan desse produkta:

Cola light

Saft uten sukker frå Lerum

Olden vann med smak

Imsdal vann med smak

Leverpostei frå Gilde

Idun Ketchup (både med og utan sukker)

Idun Sennep

Dei fleste typar majones og kaviar

Syltetøy får Eldorado

Ulike typar dressing

Ulike typar salatar, som italiensk salat

 

Viss du vil vite kva produkt som inneheld benzoesyre er det viktig å vite at det sjelden står benzosyre på pakningen. Dei fleste varer er merka med følgande betegnelse;

natriumbenzoat (E211), kaliumbenzoat (E212), kalsiumbenzoat (213). Natriumbenzoat er derimot det mest vanlege

 

I følge denne artikkelen kan det hemme veksten på små barn:

http://nrk.no/programmer/tv/fbi/1.4596169

 

Skrevet

Jeg er på ingen måte matnazi, men jeg liker og lage hjemmelaget mat :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...