Happy Ignorant Skrevet 11. april 2008 #1 Skrevet 11. april 2008 Da tenker jeg spesielt på barnas inntak av kunstig søtning, sprøytemidler, fargestoffer og konserveringsmidler.
Inga Bling Skrevet 11. april 2008 #2 Skrevet 11. april 2008 Nja. Ungene får stort sett ikke lettprodukter. Sprøytemidler har man lite kontroll over, og utvalget i økologisk er ræva her. Fargestoffer og konserveringsmidler kommer man jo knapt utenom.
Gjest ->>- Skrevet 11. april 2008 #3 Skrevet 11. april 2008 Veldig. Matnazi, faktisk. Sånn ekkel økosnobb som forakter posesaus.
Inga Bling Skrevet 11. april 2008 #4 Skrevet 11. april 2008 Vil du ha jobb som kokk? Litt råvaremangel her så du må dyrke selv, men har hage.
Anne-B. Skrevet 11. april 2008 #5 Skrevet 11. april 2008 Jeg syns ikke du er snobbete fordi du kjøper økomat og forakter posesaus. Jeg syns du er fornuftig.
Gjest ->>- Skrevet 11. april 2008 #6 Skrevet 11. april 2008 Nei takk. Jeg avskyr hagearbeid. Men kokkelering er gøy.
Inga Bling Skrevet 11. april 2008 #7 Skrevet 11. april 2008 Da må mine unger klare seg med toro og eldorado da. Og det er din feil.
KaMa Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Jepp, men er blitt mer avslappet etterhvert som rutiner og vaner er innarbeidet. Man trenger ikke være økosnobb for å forakte posesaus. Eller ferdigmatprodukter i sin helhet..
Gjest ->>- Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 For min del må du gjerne feste dem opp ned i barnesetet og la dem sitte i bilen mens du handler poseprodukter også. *ond og slem *
Gjest ->>- Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Nei, men det skal godt gjøres å ikke bli tatt for å være en. =)
KaMa Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 Hmm, sant nok... Men det er bare her inne, sant? *naiv*
Happy Ignorant Skrevet 11. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. april 2008 Snobberi for dem som føler det sånn. Her er det hard siling i kosten, mest pga intoleranse for melkeprod, potet, sitrus, banan og hvetemel, så jeg er vant til å lese innholdsfortegnelsen på matvarene. Dårlig utvalg av økologisk her også, så det blir mye epler. Tenkte å følge dette rådet her: Mattilsynet anbefaler at barn med hyperaktiv atferd begrenser inntaket av matvarer som inneholder natriumbenzoat (E211) og følgende fargestoffer: Kinolingult (E 104) Tartrazin (E 102) Paraoransje (E110) Azorubin (E122) Nykockin (E124) Allurarød (E129)
Gjest ->>- Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 Tja-a. Mer her i hvert fall. Og på landet.
Happy Ignorant Skrevet 11. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 11. april 2008 Ferdigmat er uaktuelt her, ja. Dessuten er det enklere å lage sausen selv. For ikke å snakke om hvor mye bedre den er...
KaMa Skrevet 11. april 2008 #15 Skrevet 11. april 2008 Kanskje de som er her representerer de på landet. Eller kanskje jeg egentlig bare er litt mer selektiv med hvem jeg omgås i rl. Neida, slett ikke nedlatende. Men vi er da for pokker på kranglesiden.
Gjest ->>- Skrevet 11. april 2008 #16 Skrevet 11. april 2008 Det er vel nedlatende, hva vil du ellers kalle det? "Naturlig seleksjon"? =) Men enig, selvsagt.
Happy Ignorant Skrevet 11. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 11. april 2008 Jeg bor på landet, og jeg skal si det er vanskelig å få sjappene her til å ta inn økomat. Og siden jeg er byjente har mine stakkarslige forsøk på å dyrke selv gått rimelig bra i dass.
Inga Bling Skrevet 11. april 2008 #18 Skrevet 11. april 2008 Erru gal? De er hjemme med meg til de blir konfirmert, og jeg bruker så mye tid på å aktivisere dem at jeg ikke rekker å lage annet enn toro. og kjøre bil gjør vi bare ikke.
Inga Bling Skrevet 11. april 2008 #19 Skrevet 11. april 2008 Det er faktisk ikke så greit å bo på landet og prøve å være bevisst.
Inga Bling Skrevet 11. april 2008 #20 Skrevet 11. april 2008 Har du noen lister over hva som inneholder disse stoffene?
Happy Ignorant Skrevet 11. april 2008 Forfatter #21 Skrevet 11. april 2008 Jeg vet at E211 finnes i alt fra saft til kaviar. Fargestoffene vet jeg ikke, men det kan nok lønne seg å titte på innholdslista til de fleste rødfargede produkter. Smågodt er nok en versting, men mine unger er ikke introdusert for det(ennå). Er ikke lett å huske alle stoffene, men jeg starter iallefall med E211, for å prøve å få ned hypernivået her.
KaMa Skrevet 11. april 2008 #22 Skrevet 11. april 2008 Jeg vil kalle meg selv full av selvinnsikt og ironi! ;-)
Happy Ignorant Skrevet 11. april 2008 Forfatter #23 Skrevet 11. april 2008 Kan jo slenge på denne linken her om noen er interessert: http://dinmat.aftenbladet.no/Temasider/Mat-og-helse/Barn/Spiser-barna-seg-hyperaktive
Happy Ignorant Skrevet 11. april 2008 Forfatter #24 Skrevet 11. april 2008 Klipp til Inga Bling Du finner benzosyre i mellom annan desse produkta: Cola light Saft uten sukker frå Lerum Olden vann med smak Imsdal vann med smak Leverpostei frå Gilde Idun Ketchup (både med og utan sukker) Idun Sennep Dei fleste typar majones og kaviar Syltetøy får Eldorado Ulike typar dressing Ulike typar salatar, som italiensk salat Viss du vil vite kva produkt som inneheld benzoesyre er det viktig å vite at det sjelden står benzosyre på pakningen. Dei fleste varer er merka med følgande betegnelse; natriumbenzoat (E211), kaliumbenzoat (E212), kalsiumbenzoat (213). Natriumbenzoat er derimot det mest vanlege I følge denne artikkelen kan det hemme veksten på små barn: http://nrk.no/programmer/tv/fbi/1.4596169
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. april 2008 #25 Skrevet 11. april 2008 Jeg er på ingen måte matnazi, men jeg liker og lage hjemmelaget mat :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå