Gjest ->>- Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 http://www.dagsavisen.no/innenriks/article343233.ece Statskirken skal bestå, men kirken skal få bestemme mer selv. Vi betaler gildet og står inne for det som skjer, men lar ellers mørkemennene få bestemme det de lyster. Fantastisk. Så lenge møkkakirken skal være statlig skulle det da bare mangle om ikke staten skal kunne bestemme over den.
Gjest ->>- Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Ja? Så lenge den er statlig angår den jo meg i høyeste grad. Som borger av staten må jeg bidra til et uvesen jeg på det dypeste forakter. Sekularisér staten og fjerne oss fra Iran-klassen, for pokker. Vive la France når det kommer til statlig forhold til religion.
Gjest ->>- Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Frankrike er hypersekularisert. De har til og med totalverdsliggjort ekteskapet som instans. Jeg har veldig sansen for approachen deres til religion i offentligheten. Det strider mot menneskerettighetene å ha statskirke, for ikke å snakke om at det er fullstendig udemokratisk å ha lovparagrafer som sier at en viss andel av regjeringen + statsoverhodet må bekjenne seg til den luthersk-evangeliske tro.
Gjest Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Kirkehelvete, ok? Ja, statskirken skal bestå. Ganske fint igrunn, da Norge er et kristent land med historie. Ville hatet å se kirken forfalle. Alt som er statlig angår så absolutt deg i høyeste grad - og ja, du må "bidra til et uvesen du på det dypeste forakter". Akkurat som jeg bistår med så sinnsykt mye annet jeg hater i dette landet. Får ikke gjort noe med det uansett.
Gjest ->>- Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Land bør ikke ha religioner. Mennesker må gjerne ha det. Det er oss, Iran, Vatikanstaten og et par andre turbanjallastater. Fantastisk. Selvsagt kan man gjøre noe med den. Kirken bør skilles fra staten, det mener jo plenty av folk innen kirken også.
Gjest Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 Jeg synes det er småkoselig at vi har en statlig religion. Hvorvidt statsoverhodet og tronarvinger må erkjenne den luthersk-evangelistiske tro og hvor riktig det er, er nå en helt annen sak. Mulig at plenty av folk innen kirken mener det òg. Jeg har absolutt ingen ting med statskirken å gjøre overhodet. Men jeg beholder og støtter den gjerne fordet.
fumlis og skrikerungene Skrevet 10. april 2008 #9 Skrevet 10. april 2008 Veldig enig med pila!! La de kristne holde på med sitt Jeg skjønner ikke hvorfor det skal angå meg?
Gjest ->>- Skrevet 10. april 2008 #10 Skrevet 10. april 2008 Gah. Det gjør de fire millioner andre ignorantene også. Derfor har vi den fortsatt. Statsforfatningen bør ikke være tuftet på koselighet, dammit.
Gjest Skrevet 10. april 2008 #11 Skrevet 10. april 2008 So speak up. Ytringsfrihet. Jobb for det da. Demonsterer om du vil. Får sikkert med deg noen av de som ikke er ignorante. Jeg har ikke stemmerett en gang, så samme hva jeg mener - kan ikke kalles ignorant i det der. Selv om jeg liker koselighet. Evt. flytt - til et annet land enn Iran. Frankrike kanskje.
Gjest Skrevet 10. april 2008 #12 Skrevet 10. april 2008 Så veldig veldig enig med pila. Jeg kan ikke med beste evne forstå hvorfor Norge skal ha en statsreligion.
Gjest Skrevet 10. april 2008 #13 Skrevet 10. april 2008 Det kunne vært interessant å se hvor mange som forble medlem av statskirken om man måtte betale medlemskontigent for å stå oppført..
Gjest Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 Hadde jeg vært medlem, og ment at det var viktig - uten tvil. Folk døper da ungene sine og lyger i kirken der de står foran døpefonten. Så hvorfor skulle de ikke funnet på å betale medlemskontigent når de drar det så langt?
Gjest Skrevet 10. april 2008 #17 Skrevet 10. april 2008 Jeg er veldig sikker på at antallet ville ha sunket betraktelig.
The most famous Ludder Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 Du er ganske kvalmende naiv hvis du tror at ikke flesteparten står og lyger presten opp i trynet når de døper ungene! Oi, beklager, glemte jo at du er kristen, det forklarer jo det selvfølgelig ;-)
The most famous Ludder Skrevet 10. april 2008 #21 Skrevet 10. april 2008 Du er ganske kvalmende naiv hvis du ikke tror at flesteparten står og lyger presten opp i trynet når de døper ungene! Hm... bedre?
The most famous Ludder Skrevet 10. april 2008 #23 Skrevet 10. april 2008 Ok :-) Er ikke alltid så lett med disse formuleringene gitt!
Gjest ->>- Skrevet 11. april 2008 #24 Skrevet 11. april 2008 Ja, jeg agiterer jo for det her og nå. Det er skremmende at så store deler av befolkningen i Norge synes noe så suspekt som statspålagt religion er helt greit. Det er om mulig enda mer skremmende at de som nå ville reformere kirken endte opp med å gjøre situasjonen dobbelt så absurd; vi gir fra oss kontrollen, men sørger for ryktet og økonomien. Djizes, for å si det med Kvarme.
Gjest Skrevet 11. april 2008 #25 Skrevet 11. april 2008 Okay - correct me if I'm wrong. Men hva er det du prøver å si her? Jeg skrev; "Folk døper da ungene sine og lyger i kirken der de står foran døpefonten. Så hvorfor skulle de ikke funnet på å betale medlemskontigent når de drar det så langt?" Ergo, jeg sier at FOLK (da folk flest, ja) - døper ungene sine OG lyger i kirken der de står foran døpefonten. Selvfølgelig skal de færreste oppdra ungen i den kristne tro. Er jo akkurat det jeg sier. Og når folk faktisk er villig til å døpe ungen sin inn i en tro de ikke har tenkt å oppdra dem i, lyger i kirken og bare gjør det fordi det er koselig, tviler jeg sannelig ikke på at folk ville betalt medlemskontigent heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå