Gjest Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 ...den plassen bunaden kommer fra? Syns det er så mange som kjøper bare fordi de er pene. Syns man skal ha tilknytning til den å jeg, men jeg er kanskje gameldags?
litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 Har nordlandsbunad, og ja jeg er fra nordland =)
katlinka Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Ja, jeg har tilknytning til det stedet bunaden kommer fra.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Jeg er riktignok født i Haugesund, oppvokst i Kristiansand og bor i Oslo, men kommer til å kjøpe Hardangerbunad. Min mor driver med slektsforskning og vi har dype røtter inn i Hardanger. Hardangerbunaden er jo også veldig utbredt i Haugesund så jeg føler jeg fint kan ha den :-) Hadde også hardangerbunad som liten
Mamman til Mari Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Synes også det er viktig :-) Er fra Telemark, ergo har Telemarksbunad!
Gjest Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Jeg har bunad fra der moren min ble født. Synes det er tilknytning nok. Er mange pene bunader jeg liker, men som jeg aldri kunne tenke meg å kjøpe nettopp fordi jeg ikke har tilknytning til stedet.
Nilena Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Jeg også er gammeldags og mener at man skal ha tilknytning til bunaden man bærer... Jeg har trønderbunad da.... er jo trønder så føler jeg har tilknytning til den Min farfar er fra Surnadal, så kunne vel sågar hatt nordmørsbunaden, men det tenkte jeg ikke på da jeg skulle konfirmeres... det blir forsåvidt kanskje litt "langt uti" sånn med tilhørighet? Mine døtre har litt flere muligheter da, trønderbunad, oppdalsbunad eller hedmarksbunad... Hvor nært må det være for å ha "riktig" tilknytning? Jeg føler at det ikke kan være lengre ut enn besteforeldre, liksom...
Kjukka Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Ja, er mange som gjør det. Helt greit synes jeg, vi bor fortsatt i ett fritt land, og folk må få gå i de klærne de vil.
To tette + snart ei med flette Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 Man må jo ha en viss tilknytning til stedet bunaden er fra da, er fy-fy ellers!! Jeg har min Sunnfjord-bunad fra min mormor og mamma.
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Ja, har tilknytning:) Synes det er alfa og omega da man skal ha bunad
Brenda med 2 ute Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 Ja det er jeg enig i. Mamman min kommer fra Harstad og jeg fikk Nordlands bunaden som hun laget til seg selv i konfirmasjonsgave. Håller på å kikke på bunad til dattern min nå og alt sånt skal tenkes på=)
Dronningen! Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Ja jeg har tilknyttning og synes at det er like viktig i dag som på den tiden hvor bunaden ble brukt som hverdagsantrekk... Jeg sto på Stakkeloftet i Oslo for å få tilpasset min bunad. Da kom det en dame inn som ville leie en bunad til et bryllup. Hun bare ba om en slik som dronning Sonja har (Oslo 3- stakken på folkemunne! Oslo 3 = Holmenkollen og der omkring).... HUn skulle jo tross alt kun ha på den i kirken!! Forkastelig.
Gjest Skrevet 8. april 2008 #14 Skrevet 8. april 2008 Ja, stedet der faren min kom fra. Men det er vel litt "feil", det skal vel være der mor kommer fra? Evt. en selv. Ikke at jeg egentlig har peiling, jeg har bare hørt det.
pocoyo Skrevet 8. april 2008 #15 Skrevet 8. april 2008 jeg har bunad fra der jeg er fra og barne har samme som meg. Min mann har bunad fra der han er fra.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 8. april 2008 #17 Skrevet 8. april 2008 Det driter jeg lang faen i, for bunaden min satt min bestemor å broderte i stearinlys under black-outene i 1942 så om jeg har tilknytning eller ikke driter jeg en lang masj i. Stoffet inni livet er laget av gamle linputevar som hun hadde, det var ikke noe annet å få tak i. Den kunne vært fra nordland uten at vi hadde tilknytning dit for all I care!
Gjest Skrevet 8. april 2008 #18 Skrevet 8. april 2008 Hvor langt ut syns dere det går da? Dersom dere har tippoldeforeldre som kommer fra en plass? Er det bra nok? Jeg syns grensa går ved besteforeldre.
Ioren Skrevet 8. april 2008 #19 Skrevet 8. april 2008 Jeg får sydd Floanbunad nå, og er oppvokst i Nord Trøndelag, er vel tilknytting nok
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 8. april 2008 #20 Skrevet 8. april 2008 Jeg har bunad fra nabofylket som jeg kommer fra. Men jeg har den for min mormor kommer fra det fylket, så da føler jeg at jeg kan ha den bunaden.. Dessuten syns jeg den er finere enn den fra mitt fylke, også var den en god del billigere...
Pocoyoツ Skrevet 8. april 2008 #21 Skrevet 8. april 2008 Jeg har mye familie i Lofoten, og det var avgjørende i valg av bunad.
prebs Skrevet 8. april 2008 #22 Skrevet 8. april 2008 Helt enig- koselig med tilknytning! Faren min er fra Rogaland. (Og på 17.mai kan man raskt konstatere at 80 prosent av damene i Oslo vest må ha funnet røtter i Telemark. Ganske imponerende, egentlig! ;-)
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 8. april 2008 #23 Skrevet 8. april 2008 Ja kommer fra stedet bunaden min er fra- synes man bør det. Eller noen i familien. F.eks om din mor er fra Nordland- men du ikke kommer derfra eller har bodd der går det an. Men ikke om jeg f.eks skal ha Nordlandsbunad uten en eneste tilknytning til stedet- det blir for meg veldig feil! At man velger den bare fordi den er fin lissom!
Odine! Skrevet 8. april 2008 #24 Skrevet 8. april 2008 Ja. Men valgte ikke den bunaden jeg har aller mest tilknytning til (fra hjemstedet mitt). Men har fra riktig landsdel.
Koseklompen Skrevet 8. april 2008 #25 Skrevet 8. april 2008 Bunaden jeg har er Dovre Bunad. Jeg er ikke der ifra, men det er en "arve"-bunad. Min oldemor (som er fra de traktene) sydde den bunaden for over 50 år siden til min mormors komfirmasjon. Min mor brukte den i sin komfirmasjon og jeg i min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå