chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Kan man bare trykke innpå av det? Jeg spiser sikkert to appelsiner og to epler hver dag.. banan ligger jeg unna grunnet karbo.. men ellers da? Herreguuuud, snopesyk da men appelsine og eplene er så gode nå at de tar av for suget=) Kan en bare spise så mye som en vil av dette?? Ervel en del frukt sukker i dette men...??
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 tror du kan spise ganske ubegrensa.. spiser du ikke banan? pga karbo???? jøss når d kommer til frukt å grønt tenker jeg ikke på slikt i d hele tatt. banan er jo faktisk rikpå kalium som stabiliserer blodsukkeret og minsker søthugret..
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 8. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. april 2008 Jeg har vel alltid tatt avstand fra banan... er ikke såå veldig glad i det heller, men grunnet karbo er fra tidligere av også=) Men men, ubegrenset høres jo veldig godt ut=)
Miss Misantrop Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Leste på skravle i dag at 1 eple tilsvarer 1 glass vin så fare, fare, lol.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 8. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. april 2008 ownow!!! DANGER!!!!! Shit ass... men men, neste gang det er fest da så kan jeg gnafse på et eple=) Mohahaha=)
ChellBell - har født! Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Jeg prøver også å holde meg unna bananer, men det er ikke pga karbohydratene, men fordi den har så høy GI (glykemisk indeks). Så den får blodsukkeret vårt til å skyte høyt i værs, for så å falle hardt og fort ned igjen etter kort tid. Da kan man oppleve at man får skikkelig søtsug, blir slapp og trøtt.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Spiser bananer hver dag jeg! Har fått høre at de kan hjelpe mot leggkrampene jeg får om natta.... ikke hjulpet hittil, men bananer er jo godt....
Herkules Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 ...men Gi hadler jo nettopp om karbohydreatene!! Det er jo Gi som sier noe om hvor raske karbohydratene er ... Fruktsukkeret i frukt er jo også sukker så om man holder seg unna banan så hjelper det ikke å spise 3 epler i stedet
Mamma mjaua Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 er et eple lik ett glass vin i alkoholmengden? da kan jo vi gravide ta med 10 epler, bli fulle, uten at noen ser stygt på oss hahahaha. det var dagens nyhet;)
Mamma mjaua Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 karbohydrater blir butt ned til sukker ja:P
Mamma mjaua Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 herregud, nå fikk jeg mange innlegg her, men det var ikke ironisk. karbohydrater blir til sukker:)
Berta_78 Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Vi trenger visst karbohydrater :-) Jeg har fått beskjed av legen om å øke mengden karbohydrater og andre sukkerarter fordi jeg hadde urinen full av ketoner = man inntar ikke nok energi gjennom sukker/karbo og tærer konstant på fettreservene. Babyen tærer jo ganske kraftig på alle reserver, og det er ikke sunt for mamma å tappes helt tom... Banan er en ypperlig måte å få i seg karbohydrater fordi den har vitaminer og masse sunn energi, fremfor loff o.l som ikke tilbyr noe som helst annet.
ChellBell - har født! Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 3 epler tør jeg å påstå er bedre enn 1 banan fordi GI verdien er lavere. Og det går ikke på karbohydrater og hvor mye av det du får i deg, men hvor fort kroppen klarer å bryte ned eplet og hvilken påvirkning det har på blodsukkeret. Kroppen bryter ned hvert eple like fort og hvert eple gir like høy blodsukkerstigning, og det samme med banan. Bananen får blodsukkeret til å stige raskere, og om du spiser 3 bananer så går ikke blodsukkeret opp 3 ganger så høyt! Anyway, ferdig med den saken! Spis banan de som vil! ) Jeg spiser det jeg og, men velger vel heller noe annet fordi kroppen reagerer bedre på ting som har en middels og lav GI )
2 fine små Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Jeg er en frukt og groent spiser, men teller ikke. Likevel, tipper jeg at jeg faar i meg 5-6 av hver av dem, hver dag. Da er det mest eksotiske frukter da, siden jeg er i Asia (helt sikkert noe som er "forbudt" i Norge) og garantert groennsaker jeg ikke har noen som helst peiling paa hvordan er oppbevart (som jo ogsaa er veldig forbudt i Norge, hehe...) Her oppbevarer man ikke groennsaker kaldt som i Norge, men jeg gnafser jeg, og har gjort det i noen aar. Tipper tarm og mage har faatt kjoert seg saa godt foer svangerskapet at det ikke betyr noe, alt vel med meg i hvert fall og babyen ogsaa. Vi har mest saanne bittesmaa bananer her, og tar gjerne en av dem annenhver dag, men frukt for meg naa er mest ymse typer meloner, knallfresh ananas, disse rosa kulene med hvitt fruktkjoett/sorte korn i og en del annet jeg ikke kan navnet paa. Appelsiner blir det lite av, sitrus er ofte for sterkt for min mage faktisk (mange som kunne faatt en bedre fordoeyelse med mindre sitrus faktisk) men finner jeg noen gode, spiser jeg dem ogsaa. Jeg har aldri tenkt at jeg ikke skal spise mye frukt jeg, men naa lever jeg et sted hvor alt annet soett smaker skikkelig plastikk, saa det blir mest frukt av det som er soett, saa sikkert ingen skade skjedd. Haaper i hvert fall ikke det. Blir rart aa komme til Norge, hvor det er melk og hvete i alt, noe min kropp ikke har faatt paa mange lange trange... Lurer paa hvordan kroppen skal reagere paa det, maa nok holde meg unna det til foedsel og kanskje i ammetiden ogsaa, ellers faar vel babyen sjokk tenker jeg. Meeeeen det finnes vel brokkoli da, og andre kalsiumkilder saa man faa bare vaere kreativ og finne de gode butikkene med eksotisk mat. Saa saann har jeeeeg deg da, litt i utopia. Det vil vel helst gaa bra tenker jeg.
Bilingüe Skrevet 9. april 2008 #15 Skrevet 9. april 2008 Her var det mye morsom lesing! Klart frukt har mye sukker i seg, og også kalorier, men det betyr ikke at man bør holde seg unna det! Uansett bedre med en banan enn en sjokolade eller noe salt, hvis det er det som er alternativet. Så må man jo heller ikke glemme alt det andre gode som også fins i frukten. Råder alle uansett til å spise alt med måte, og helst variere frukten de spiser istedenfor å spise flere av den samme frukten hver dag.
Lova Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 Hei, er bare på besøk, men kommer inn om litt under 2 uker.... Synes bananer får ufortjent mye pepper i denne debatten. Bananer er jo kjempebra for oss gravide! Bananer inneholder Mangan, noe som øker forbrenningen av fett og proteiner og er med på å styrke cellemembranene. Bananer inneholder også kalium som er med på å styrke musklene, hjertet og nervene, samt magnesium som er med på å styrke ben og tenner. Det er desutten også biotin, som er viktig for hud og hår, B6 pyridoksin som stimulerer nervesystemet og produksjonen av hemoglobin, kan beskytte mot depresjoner, og B3 som bidrar til å holde energinivået oppe, og itilegg hjelper med å holde hud og slimhinner i god stand. Har også lest at bananer virker beskyttende på magesekken og kan hindre både magesår og halsbrann. Jeg elsker bananer, og spiser minst en om dagen.
2 fine små Skrevet 9. april 2008 #18 Skrevet 9. april 2008 Veeeldig bra innlegg siste her! I et kakespisende, kaffedrikkende, stivelseaksepterende, laktosehurramegheitolerant, alkoholliberalt og roeykende land som Norge blir det lettere komisk aa vaere uenig med en stakkars liten vitaminbombe som en banan..... =o)) Fint at du kan saa mange vanskelige ord som beskriver hvorfor bananen er saa bra for oss. Applaus!
Lova Skrevet 9. april 2008 #19 Skrevet 9. april 2008 Hehehe, takker og bukker! Følte at det var viktig å forsvare bananens verdifullle rolle. Det høres forøvrig ut som om ditt frukt og grøntspisende liv går de fleste en høy gang. Det må være en sann fryd å ha tilgang på så mye eksotisk og sikkert billig frukt og grønt. Merker at jeg får vann i munnen og blir ganske misunnelig her jeg sitter, en snøtung dag i april...
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 9. april 2008 #20 Skrevet 9. april 2008 Mmm..banan er godt. Lever jo bare en gang så vidt en vet og jeg nyter hver banan uten dårlig samvittighet. Mathysteri er bortkasta krefter. Ikke overdrevet inntak av noe her i livet er vel en god leveregel.
2 fine små Skrevet 9. april 2008 #21 Skrevet 9. april 2008 Huff, er det snoe?? Glad jeg kommer tidlig sommer da. Vel, jeg spiser variert frukt, men kutter og spiser ikke 6 hele frukt hver dag SELV, men vi har i hvert fall utvalget til dessert hver dag, saa gjerne en bit av alt eller 5 biter dersom skikkelig godt ja. Ja, det er noen upsides ved aa vaere her, men jeg er jo paa et nivaa hvor jeg gjerne kunne drept for en brunost, noe leverpostei, et skikkelig lass med makrell i tomat og annet som er hverdagsgreier i Norge. Det kommer, det kommer. =o)
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 9. april 2008 #22 Skrevet 9. april 2008 Eple = glass vin? Det har jeg aldri hørt før. Da kan jo ikke små barn spise epler... Er det noen som er sikre på dette? Høres veeeldig merkelig ut spør dere meg ..
Pingpling Skrevet 9. april 2008 #23 Skrevet 9. april 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor man alltid blander karbohydrater og GI inn i debatter om hva som er sunt, ikke rart folk blir forvirret. Frukt er kjempesunt - inneholder masse vitaminer og mineraler som er viktig for kroppen. Ser det er flere som har ramset opp alt som er bra med dette, så jeg det trenger ikke gå mer inn på. Fruktspising er bra for helsen - mat som er bra for helsen mener jeg er sunn mat. Det var sunnhet. Så kan vi snakke om vekt og slankemat, det blir noe helt annet. Hvis man vil passe vekten må man passe på sukker og karbohydrater, og derfor til og med være forsiktig med frukt. Frukt er fortsatt sunn mat. Med på forskjellen eller?
2 fine små Skrevet 9. april 2008 #24 Skrevet 9. april 2008 Det var nok ment som tull og ironi.... =o) Er nok en del som er litt lei av mathysteri og som bare fleipet litt, hehe... Klart helt merkelig om det var saann, ogsaa med bananer for den saks skyld. Spis epler du!
Lova Skrevet 9. april 2008 #25 Skrevet 9. april 2008 Jeg mener nå helt bestemt at det ikke er noe grunn til å kutte ned på fruktinntaket hvis man vil gå ned i vekt, eller er redd for å legge på seg. Man forbrenner jo all frukt og grønt veldig raskt. Jeg stapper ihvertfall i meg frukt og grønsaker hele dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå