Gå til innhold

Flagg i 17. maitog

Lektor Doppler med tillegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg kan alle som vil ha på grilldress og gå med det flagget de vil. Greit nok, det er ikke indisk eller pakistansk nasjonaldag den 17. men hvilken rolle spiller det? Korpsene spiller ikke renere og pølsa blir ikke varm selv om toget er etnisk norsk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi fulgt med i timen skjønner jeg...

Skrevet

Hva er det jeg ikke har forstått?

Skrevet

Enig med du.

Om noen mener at å vifte med marokkansk flagg symboliserer at de er norske og stolte av landet sitt, samtidig som de er marokkanske og stolte av landet sitt, så værsågod.

Gjest sug lut satan i toern
Skrevet

Unødvendig og respektløst. Stygt og ødeleggende. Det er 364 andre dager i året hvor man kan vifte med hva pokker man vil. Jeg bomber ikke pakistansk nasjonaldagsfeiring med norske flagg fordi jeg da antakelig ville blitt anklaget for majoritetstyranni og fremmedfiendtlighet. Minoritetsmarkeringer er fredag - men det er pokker meg 17.mai også - i rødt hvitt og blått.

Gjest sug lut satan i toern
Skrevet

Og det ble jo veldig pussig med fredag, så jeg iler til med FREDA. Eller fredet, om man er riksmålsnisse.

Skrevet

som barn gikk jeg med et norskt flagg og ett danskt flagg. jeg og min familie mente da at vi viste at vi var danske altså ikke norske som feiret den norske nationaldagen. dette ble tatt i mot litt blannet. noen forsto det eller bare godtokk det mens andre mente vi ødela for normenn. de forsto det slettes ikke så vi sluttet med det. når jeg ser andre gå med utenlanske flagg på søttende mai tenker jeg at de er stolte over å bo/være i norge og få feire våres dag.

Skrevet

Jeg kunne ikke ha drømt om å vifte med svenskt flagg 17 mai. For å vise at jeg har en annen tilhøright i bunn, så bruker jeg min Svenske folkedrakt! Det holder i massevis.

Skrevet

Synes det er greit med norske flagg og tror vel muligens at noen (kanskje mesteparten) av de som absolutt vil bruke et annet flagg den dagen, vil markere seg, og da muligens for å provosere. Tror Norge og landets innbyggere av alle slag er opptatt av å gjøre 17. mai til en upolitisk,barnas dag og ikke til en politisk markering. Håper det kan fortsette. Nasjonaldrakter er noe helt annet. Setersdalsburka f.eks. Perfekt for dagen:)

Skrevet

Liker også at folk pynter seg litt og 17.mai har vel etterhvert blitt den eneste dagen i året hvor man ikke henger ut vask, pløyer jorder og klipper plen.

Skrevet

Jeg ser ikke helt HVORFOR man skal gå med andre flagg. Men føler ikke at andre flagg i toget plager meg noe nevneverdig.

Skrevet

Det kan jeg være enig i. Ser ikke helt hvorfor man skal gå med andre flagg, men det er ikke noe jeg gidder å bry meg med.

Skrevet

Jeg synes vi skulle ha flyttet hele dagen til en eller annen dag etter St.Hans. Jeg fryser ihjel hver 17.mai.

Skrevet

God ide.

Skrevet

Jeg syns det er fint med mange flagg i barnetoget jeg. Derimot så syns jeg det er litt underlig med voksne som vifter med andre lands flagg på 17. mai.

Skrevet

for min del kan folk flagge med hvilket flagg de vil.

jeg syns det er mye værre at det er så mange som drar flagget etter seg og ikke viser flagget respekt

Skrevet

Vi får holde oss til det norske flagg på 17.mai!!!

Skrevet

På den norske nasjonaldagen syns jeg det er underlig å drive og trekke frem andre flagg. Ser ut som om ønsket er å få fokus vekk fra hvilket land som feirer dagen. Det er sikkert ikke det som er tanken, men det ser helt merkelig ut. Når det er sagt, bryr jeg meg ikke nevneverdig, da jeg som regel sitter og spiser is og passer min egen business. :-)

Skrevet

Forundrer meg egentlig at så mange feirer 17. mai lenger - er det egentlig noen som vet hvorfor den feires? Trodde dibberne helst ville utslette norges grenser og leve i et flerkulturelt samfunn, hvor nasjonalisme var et fy-ord.

Skrevet

Trodde folk her inne var for å stenge grensene sånn at vi kunne rulle oss enda mer i vår egen navle.

Solstråle. Lol.

Skrevet

Det var da en merkelig konklusjon. Vi oppholder oss åpenbart på forskjellge steder her inne, for min opplevelse av den gjevne dibber ønsker tvert imot å stenge grensene og bli skjermet for resten av verden og dens kulturer.

Ang flagg så tar jeg det ikke særlig tungt hvilke flagg jeg ser i toget. Om noen vifter med et annet flagg enn det norske så ville jeg antatt at vedkommende hadde misforstått noe vesentlig, eller at jeg ikke klarte å forstå hva vedkommende ønsket å formidle.

Å tolke det negativt og bli vonbroten syns jeg er unødvendig. Men jeg er sikkert naiv. Jeg tror ikke folk som kommer annet steds fra, som slenger seg på feiringen vår, men på sin måte som blir fornærmende i våre øyne, i utgangspunktet ønsker å fornærme.

Ellers vet jeg også om folk fra andre land som blir någet sjokkert over den norske nasjonaldagsfeiringen. Den kan for andre mennesker bli oppfattet vel nasjonalistisk. Og i Bergen er det hakket verre med buekorpsene som gir det hele en litt militær tone.

Men en digresjon, er det mer provoserende å se andre flagg i det norske 17 mai tog enn det må være for lokalbefolkningen i f.eks frp-land, solkysten, å måtte akseptere 17 mai tog i sitt eget land?

Skulle likt å se hvordan de samme menneskene ville taklet et tilsvarende tog i Norge, med feirende muslimer f.eks....

Skrevet

Nå er ikke jeg av dem som blir fornærmet dersom jeg ser andre flagg på nasjonaldagen, jeg skjønner bare ikke vitsen. Jeg ville heller ikke veivet med et norsk flagg på et annet lands nasjonaldag. Det er jo ikke Norge som feirer, såpass enkel tankegang har jeg. :-)

Tildet du spurte om, KaMa: Jeg syns ikke det er så ille at nordmenn feirer 17. mai når de er utenlands. Syns heller ikke det gjør noe dersom innvandrere ønsker å feire sin nasjonaldag her til lands.For meg handler det ikke så mye om hvor vi verden man befinner seg når man feirer, men at man vet hva eller hvem man feirer. ;-)

Skrevet

Pakistanerne prøvde faktisk å ha en tilsvarende feiring på "sin" dag i fjorm hvis jeg ikke husker feil. Var hvertfall en reportasje på nrk fra Frognerparken. Syns uansett det er helt greit at man vil feire sitt hjemlands nasjonaldag her i Norge - så lenge det ikke er med en militærparade.

Når det gjelder 17 mai, så er det vel en dag der vi feirer vårt lands frihet, uavhengighet og grunnlov - kan ikke med min beste vilje begripe hvorfor vi skulle bli mer inkluderende av å ha andre lands flagg med i den feiringen? Flagget er et symbol på Norge, vi feirer vår nasjonaldag - ergo er det det norske flegget som skal brukes denne dagen.

Skrevet

Men det er jo litt av det som var poenget mitt. _Vi_ vet hva, hvordan og hvorfor. Men de som ikke har samme bagasje som oss, den kulturelle historien, erfaringen og følelsene, hvordan skal de vite hva, hvordan og hvorfor? Spesielt hvordan.

Jeg gjentar meg selv, men jeg tror virkelig ikke de som drar med seg et annet flagg inn i et 17 mai tog gjør det av ondskap, men av uvitenhet. Og jeg syns det blir for dumt å bli provosert av den type uvitenhet.

Blir du provosert, så tar du det for gitt at folk som bor her automatisk skal forstå alt om hvordan Norge er, utfra hva? Nordmenn er ikke akkurat såååå imøtekommende og forklarende at det gjør noe.

De ferreste har den type nasjonaldagsfeiring som vi har.

Og hva hver enkelt av dere mener, at dere aldri ville gjort det samme, er jo pga at dere har de samme normene og erfaringsgrunnlaget som alle nordmenn har, og vet da at å ta med andre flagg i et 17 mai tog er uakseptabelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...