Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #1 Skrevet 8. april 2008 Fikk høre av et familiemedlem at barneskolen som stesønnen går på har sjokolademelk i tillegg til vanlig melk. Syns det høres veldig merkelig ut nå når det er så stort fokus på kosthold for barn, frukt i skolen osv. Har selv ikke skolebarn enda, men lurer på om dette er vanlig praksis i alle barneskoler? Det blir jo veldig urettferdig for de barna som har foreldre som tenker sunt og vil ha et godt kosthold for barna, når andre barn får sjokomelk... Et lite dilemma jeg vil unngå, bare...
Huldretuss Skrevet 8. april 2008 #2 Skrevet 8. april 2008 På skolen til barna mine har de jordbærmelk, det er like ille. Når jeg hører hvem det er som får det, så blir jeg ikke overrasket...
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #3 Skrevet 8. april 2008 De har det på skolene i Oslo og det er noe shit synes da jeg. Sønnen min får ikke det, men jeg merker at det er vanskelig for meg å stå emot snart når alle andre har det. Jeg har lokket han med at han får oboy på lørdag til frukost når han "bare" får vanlig melk på skolen - burde vært forbudt!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #4 Skrevet 8. april 2008 Burde ikke hatt melk heller. Lettmelk har like mange kalorier som cola. Noe å tenke på nå i disse tider som barna blir tykkere og tykkere.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #5 Skrevet 8. april 2008 Ja, akkurat, burde vært forbudt! Jeg fikk et lite sjokk bår jeg hørte det, trodde de hadde sånn fokus på barn og kosthold nå... Den skolen jeg snakker om, er forøvrig på vestlandet, så da har de det vel overalt. Hvem som bestemmer dette og hvordan får man det bort? Er bare ett år til min datter begynner, og jeg vil ikke ta den fighten med henne når "alle" andre får. Og jeg vil virkelig ikke at hun skal ha det... Amerikanske tilstander her i landet, snart...
Huldretuss Skrevet 8. april 2008 #6 Skrevet 8. april 2008 Barn trenger fett, så vil vel si at sukkeret i cola er verre enn fettet i melken...
Huldretuss Skrevet 8. april 2008 #7 Skrevet 8. april 2008 Rart at Tine får lov til å selge det på barneskoler. Bør sikkert ta den kampen både med skolen og Tine. Forøvrig klarer jeg helt fint å si nei til jordbærmelk selv om andre får det. Og "alle" andre får det ikke, det tror jeg er noe de bare sier. I klassen til barna mine er det bare tre/fire stykker.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. april 2008 #8 Skrevet 8. april 2008 Jepp. Og min får melk med sjokoladesmak. Ser ikke problemet.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. april 2008 #9 Skrevet 8. april 2008 Den melka inneholder ikke tilsatt sukker, den er magrere enn h-melk. Bare sjekk innholdsfortegnelsen.
Huldretuss Skrevet 8. april 2008 #10 Skrevet 8. april 2008 Det skjønner jeg jo. Siden barnet ditt får melk med sjokoladesmak, eller sjokolademelk som jeg kaller det.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 8. april 2008 #11 Skrevet 8. april 2008 Har du sett innholdsfortegnelsen til denne melka?
Huldretuss Skrevet 8. april 2008 #12 Skrevet 8. april 2008 Nei, men forstår på det du skriver at det er lite sjokolade i den. Men skjønner uansett ikke hvorfor barna må få melk med sjokoladesmak (les:sjokolademelk)
Gjest sug lut satan i toern Skrevet 8. april 2008 #13 Skrevet 8. april 2008 Nei, de har ikke sjokolade melk, men sjokolademelk. Pussig nok er det en sterk link mellom de som drikker den i form av sosial klassetilhørighet og dermed tydeligvis opplysningsnivå.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #14 Skrevet 8. april 2008 dere er ikke særlig orientert,dere som klager på at de får sjokolademelk på skolen. Den er faktisk mere næringsrik enn lett melk, og mye mere naturlige stoffer i den. fått skriv fra skolen, om hva den inneholder. Dette er en melk som ikke er å få kjøpt for oss i butikken.... men er jo vanlig det, at det blir snakket om ting, uten å ha peil....
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #15 Skrevet 8. april 2008 Meget mulig, men forklar meg da hvorfor skal barn bli vant til sjokolade smaken? Kan ikke de lære seg å drikke vanlig melk eller vann om det så skulle være uten å måtte ha snope-smak på alt? Syns fremdeles ordningen er idiotisk, om det er sukkerfritt eller ei... HI
Mrs. Bouquet Skrevet 8. april 2008 #16 Skrevet 8. april 2008 Melk smaker jo ikke særlig godt, så jeg forstår det sånn delvis. Det jeg ikke forstår er hvorfor de i det hele tatt skal ha melk på skolen, en flaske med vann burde holde i massevis.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #17 Skrevet 8. april 2008 det er jeg helt enig i, men så lenge skolen skal ha sånne ordninger, som er frivillge,så synes jeg de har klart seg bra, vann er ve likke det beste til maten....drikker du det HI? husk: melk er frivillig......
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #18 Skrevet 8. april 2008 Ja mine har kakaomelk. Er fra Tine det også, men den er ikke like søt som oboy og nesqick å sånn da.. Så mine får det..
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #19 Skrevet 8. april 2008 og en ting til..hjemme får de ikke sjokomelk og de drikker vann eller melk Så at de får denne kakaomelka på skolen ser jeg ikke helt problemet med nei.. Får sunn matpakke med sundt pålegg også..så føler ikke mine er så usunne akkurat..
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #20 Skrevet 8. april 2008 Dere som blir så opphisset over dette - er dere klar over at jordbær/sjokolademelka er laktoseredusert? Ikke alle tåler vanlig melk, og jordbær/sjokolademelk er faktisk det eneste tilbudet til de som har laktoseintoleranse. Ikke det beste alternativet, men det er jo greit at det finnes et tilbud til de som ikke tåler laktose også, ikke sant????
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #21 Skrevet 8. april 2008 jobbet som vikar på en skole her tidligere i år, og der hadde de sjokomelk KUN til de som hadde laktoseintoleranse - nettopp fordi den sjokomelka er laktoseredusert. INGEN av de andre barna fikk denne melken (var låst inn). dette var i oslo
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #22 Skrevet 8. april 2008 Litt greit å sette seg inn HVORFOR skolen tilbyr sjokolade/jordbærmelk, da folkens!!! Er den eneste sønnen min kan ha, fordi han har laktoseintoleranse. Så slutt å hiss dere så opp når dere tydeligvis ikke har satt dere inn i hvorfor. Litt fordel vil jeg si å innhente kunnskap om det dere uttaler dere om, før dere dømmer en ordning nord og ned....!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2008 #23 Skrevet 8. april 2008 Siden alle nå burde ha fått med seg at sjokolade/jordbærmelka er laktoseredusert og er ment til de som har laktoseintoleranse, - så bør alle som har forbannet dette tilbudet nord og ned ta å roe seg noen hakk. Ta det for det det er - nemlig et TILBUD til de som ikke tåler laktose og dem begynner det å bli temmelig mange av, og IKKE et forsøk på å gjøre alle andre barn usunne. Og en annen ting: har dere prøvd å smake vanlig laktoseredusert melk??? Den smaker helt for jævlig. Klarer ikke å drikke den jeg. Så det er kanskje ikke så rar at man prøver å kamuflere den med en annen smak. Spaltet laktose (melkesukker) gjør at melka bli søt som fy. (det er derfor blant annet at litago-yoghurten har 30 % mindre sukker, fordi når laktosen spaltes blir den automatisk veeeldig søtsmak i.).
trebarnsmor Skrevet 8. april 2008 #24 Skrevet 8. april 2008 TineMelk Kakao: Laktoseredusert smaksatt lettmelk. Upasteruisert og homogenisert. INGREDIENSER: lettmelk, fruktosesirup, sukker, vann, 0,4 % kakao, stabilisator (E 407), salt, laktase, aroma, vitamin D. Totalt tilsatt 0,9 % sukker (0,4 % fruktose/glukose, 0,5 % sukrose) NÆRINGSINNHOLD: 100 g vare gir ca: Energi 180 kj (42 kcal) Protein 3,3 g Karbohydrat 5,7 g hvorav: laktose 0,2 g andre sukkerarter 5,5 g Fett 0,7 g hvorav: mettede fettsyrer 0,4 g Kostfiber 0,1 g Natrium 0,1 g Vitamin B12 0,5 ug Vitamin D 0,4 ug Her ser dere hva den inneholder, min eldste som går på skolen liker ikke vanlig melk, og jeg synes det er veldig greit at hun får i seg litt, derfor drikker hun denne melka på skolen. Ser ikke helt problemet med den...... Men det er min mening ;o)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #25 Skrevet 9. april 2008 Blei store reaksjoner på skolen til datteren min da de begynte med "sjokolademelk". Så vi fikk ett skriv som forklarte at det er ikke sånn sjokkomelk som mange trodde. Det er en smakstillsatt melk. Alt annet her i verden er jo smakstillsatt, så jeg ser ikke problemet. Om dere er så sunne som dere skal ha det til, så lever sikkert barna deres kjempe sunt hjemme. Og da er smakstillsatt melk på skolen ikke noe problem mener jeg. Datteren min går i 2 klasse og snakker allerede om å være tykk og tynn. Og hva som er sunt og ikke. Hallo! Det var mammaer som reagerte på at barna fikk maccaroni og pølser på SFO. Og hver dag skriver læreren hva barna har på nista. For å sjekke om de har nuggatti og sjokade. For det er ikke sunt! Jenta mi tørr ikke ha det på nista mer. La de være barn!!!!!! De begynner fort nok å tenke på kropp og vekt. Pass eller på hva de stapper i trynet når de er hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå