Gå til innhold

Dere biomødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere selv at bidraget fra far skal brukes til?

Jeg skjønner dere ikke helt når det gjelder fars bidrag, og hva dere mener det skal gå til. For meg virker det som om enkelte av dere mener det er ment som en betaling til dere, for at dere "passer" barna mest.

Dere mener jo at far ska bidra med alt barna trenger ellers også. Trenger barna sykler, ski etc så skal far spleise på det. Trenger de finklær, så skal han holde det, eller i det minste spleise på det. Skal barna på feks skoletur, så skal far betale på dette også.

Dere mottar bidrag, barnetrygd og ofte ekstra barnetrygd. Samt er dere i skatteklasse 2, dere får kanskje os, bostøtte, støtte til barnepass osv.

Skal det ikke koste dere biomødre ett rødt øre å ha barn eller?

Bare lurer jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svar fra en biomor her:

Jeg mener ikke at far skal bidra med ALT ellers. men det hadde vært hyggelig om han bidro med NOE.

Her i huset har jeg som biomor:

Skatteklasse 1 (som alle andre)

Vanlig barnetrygd (som alle andre)

Får IKKE os, bostøtte, støtte til barnepass osv....(som alle andre)

Far betaler ikke bidrag, da han klarer å skaffe inntekten svart.

Jeg har ikke fått 5 øre av han på snart 3 år.

Jeg er gift på nytt, og dermed har jeg ingen av disse "godene" du ramser opp, men jeg er like fullt en biomor.

Vil dermed ha meg frabett å få beskyldninger om at jeg ikke vil betale for barnet mitt slengt i fjeset!!

Skrevet

Her i huset går bidraget (2000 i mnd) til å betale klær og utstyr til poden, samt at jeg sparer litt av det i fond til barnet.

Jeg er selv i full jobb og har ikke noe støtte utover barnetrygd. Betaler selv barnehagen og ferier og spesielle antrekk etc. Far betaler kun bidraget og evt. utgifter han har hos seg de helgene som han har barnet.

Skrevet

Bidraget går selvfølgelig i felleskassa eller den månedlige potten om du vil. Jeg fører ikke regnskap over mine inntekter og utgifter. Jeg bruker det jeg har og prøver etter beste evne å forvalte pengene sånn at de rekker til neste lønn.

Om jeg går til frisøren akkurat den dagen jeg bidrag, fordi kontoen er skrapet, så er det min sak.

Jeg mener ikke at bidraget er betaling for at jeg passer mitt eget barn, det er fars bidrag for å sikre barnet trygge økonomiske rammer. Det er forresten mange som ikke yter noe ekstra utover bidraget, så et bidrag er jo med på å sikre barnets interesser.

Skrevet

Det er over 4 år siden jeg dro fra barnefar og jeg har nå søkt om bidrag for første gang.

Om jeg får bidrag vet jeg jo ikke ennå..

Har aldri bedt far om noe og med bidrag er det ennå mindre grunn til det. Jeg forsørger barnet hos meg (bidrag vil gå til barnets egen konto for å sikre det førerkort/dep til leilighet o.l etter fylte 18 år) og han forsørger hos seg. Bidraget er til barnet og vil gå til barnet. Jeg kommer heller ikke til å kreve noe til konfirmasjon. Vil han bidra- ja takk, men synes ikke det er rett å kreve at han skal betale og betale for mine valg for barnet (klær/fritidsaktiviteter o.l)

Men dette er jo min mening:-)

Skrevet

Da må jeg spørre deg HI, og andre sjalu, bittre stemødre!Hvordan klarer dere og ha så god innsikt i hva biomor mottar av penger og hvordan hun bruker dem?

Jeg får 1200 kroner i barnebidrag av eksen, dette går ut i klær, fritidsaktiviteter, mat, lommepenger ol. til sønnen min!

Ikke får jeg noen av de ekstra godene du refererer til, heller, siden jeg er gift.

Skal sønnen min til sin far, er det JEG som betaler for det, siden han velger å bruke pengene sine på andre ting!Jeg har til og med måtte sende med penger til far, slik at jeg var sikker på at ungen hadde mat og mulighet til å finne på noe når han besøkte faren!

Hvor langt rekker 1200 kroner tror du?Prøv selv!

Så kan du tenke utgifter!De faste utgiftene er like store om du er en eller to!Men er man samboer har man vanligvis TO inntekter, er man enslig mor har man bare EN!Så de mødrene som faktisk får denne ekstra økonomiske hjelpen, skal IKKE ha dårlig samvittighet!!

Jeg håper at du ender opp som enslig forsørger!Så skal jeg legge inn slike oppgulp av innlegg som DU har skrevet nå, bare for og tråkke deg lengre ned i skitten!!

Skrevet

Hei Anonym.

For meg høres det ut som du har et litt vrengt syn på dette med barn og utgifter/inntekter.. Måten du omtaler vår tid med barna kan jo ikke være tegn på noe annet enn at du ikke har barn selv.

Kan prøve å vise deg litt, et kort ca oppsett på en ukedag:

Frokost: Havregrøt og melk + frukt eller brød med div pålegg+ frukt ca 12 kroner.

Skolemat: Brød,pålegg, yoghurt, frukt: 27 kr.

Middag: Ca 25 kr.

Kvelds: Brød, pålegg, melk 20 kr.

Samlet pr hverdag blir dette 84 kr. Eg har 2 barn, dermed blir summet 168 kr.

Viss vi sier at det er ca 20 hverdager i 1 mnd (så har eg ikke overdrevet i mitt budsjett) så kommer vi til 3360 kr.

Så kommer helgene med litt ekstra kos, melkeutgifter på skolen 250 kr pr kvartal. Vitaminer, tran.

De blir invitert i ca tilsammen 40 bursdager pr år som for meg blir en kostnad på ca 4000 (333,33 kr pr mnd)

De trenger stadig nye kler,og sko, de skal være med på fritidsaktiviteter. Pr dags dato hos meg går 1 på speider (750 kr vårsemester)

Begge to går på 18 ukers svømmekurs 2 x 1800= 3600. Grovt regnet ca 1000 kr i mnd i fritidsaktiviteter.

Dette er jo bare en del av utgiftene en har med barn.

"Dere mottar bidrag, barnetrygd og ofte ekstra barnetrygd. Samt er dere i skatteklasse 2, dere får kanskje os, bostøtte, støtte til barnepass osv."

Ikke vet eg hvor du har det i fra at den mammaen som ikke lenger bor med pappaen får alle disse godene.

Eg får bidrag, vanlig barnetrygd, ikke stønad til barnetilsyn, ikke skatteklasse 2, ikke bostøtte.

Viss du har noen gode tips til hvordan eg kan vri mine utgifter om til å få betalt for å ha barn, eller hvordan det ikke skal koste meg et rødt øre så hører eg gjerne fra deg:)

Skrevet

Jeg synes hovedinnlegger får litt mye pepper her, damer....

Om dere leser hennes innlegg igjen (uten øynene til en kritisk innstilt biomor...!) kan man faktisk lese mellom linjene at hennes andre halvdel bidrar MYE til sin barnas mor. Det er ikke er spørsmål om at pappa her ikke skal bidra, det er et spørsmål om enkelte biomødre forventer og forlanger for mye....?

Synes noen skulle komme til hennes forsvar her, ettersom alle biter tilbake så det holder uten særlig grunn.....

Skrevet

Noe av grunnen til at det bites tilbake er kanskje uttalelser som:

"Dere mottar bidrag, barnetrygd og ofte ekstra barnetrygd. Samt er dere i skatteklasse 2, dere får kanskje os, bostøtte, støtte til barnepass osv.

Skal det ikke koste dere biomødre ett rødt øre å ha barn eller?"

Dette er jo DIREKTE feil!!!Det er ikke alle biomødre som får dette.Mange får faktisk ikke mer enn "vanlige" foreldre.

Og det oppfattes som en smule arrogant å påstå at biomødre ikke koster på barna sine et rødt øre, men bare forventer at far skal betale.

Særlig når man selv har en far til sit barn som ikke betaler en krone i bidrag.

Så kjære MummyAgain: Det er flere sider ved dette,og av og til er ting HELT feil.

Skrevet

Et innlegg skrevet såpass krasst og med tydelig manglende innsikt i virkeligheten fortjener pepper!

Og unnskyld meg, biomødre forventer for mye? syns enkelte andre forventer minst like mye i diskusjoner her inne eg.

Mange bidragspliktige menn slipper så lett unna alt som har med barn og penger å gjøre at det ikke er gøy en gang!

Skrevet

Det du her beskriver HI, tror jeg er mer unntaket enn regelen. Synes det er unødvendig å komme med en slik lekse mot alle biomødre. De fleste, både mødre og fedre, bidrar vel så godt de kan vil jeg tro. Finnes jo selvsagt ytterpunkter i begge kategorier, men likevel :)

Til ditt forsvar vil jeg si at jeg kan forstå din frustrasjon, dersom du er i en situasjon som den du beskriver i innlegget. Det er faktisk enkelte mødre som tror at bidraget skal dekke alt det koster å ha barn (det har jeg selv hørt blitt sagt).

Selv er jeg stemor til to jenter, og har dermed en mann som betaler bidrag. Det skulle selvsagt bare mangle. I tillegg bidrar han ekstra ved behov (frisør, klær, feriereiser osv). Det er imidlertid ikke alltid like gøy for mannen min å bidra ekstra, da han som oftest føler seg tvunget til det (x`en ber ungene tigge - utspekulert og frekt etter min mening). Men av hensyn til ungene så gjør han det likevel.

Skrevet

min mann betaler alt alene han, i tillegg til barnebidraget... Sykkel, ski, frisør, klær, tannregulering... Syns kanskje biomor utnytter det litt, ja, sender melding om skolefrukt til 200kr som han må sette inn til henne, når hun også får bidraget. Hvem vet hva hun bruker det til...

Skrevet

Dette hørtes nå noe voldsomt ut! I et slikt tilfelle ville vel hvem som helst reagert.

Personlig syns eg ikke det er noe mer riktig at bidragsmottaker kjøper sykkel og ski til barna sine enn at bidragspliktige gjør det.

Det er jo ikke som om bidraget dekker så ekstremt mye i mange tilfeller.

Ikke at far til mine barn har kjøpt slike ting, og ikke ville eg spurt etter det heller, men om en skulle delt alle utgifter i 2 så ville ikke bidraget strukket langt.

Skrevet

Bidraget fra far skal gå med til det barn koster. Og det koster mer enn akkurat barnepassutgifter, klær og mat. Den barnet bor hos skal bo slik at barnet også har det godt der. Plass nok, mat nok, klær nok og utstyr nok. Mange mennesker liker å føre nøye regnskap, men de færreste er sikkert flinke til akkurat det. Hvem holder regnskap på hvilken krone som gikk med til nytt yttertøy til barnet, og hvilken krone som gikk til husleie...?

HI her har en ekkel tone der hun skjærer alle over en kam, og det skinner tydelig bitterhet gjennom.

I tillegg er det ikke slik at barnebidraget er fars avlatsbetaling, men et tilskudd til barnets ve og vel. Om han synes det er ille å kjøpe juleklær til barna sine, eller sørge for at de kommer seg på skoletur, så er han ikke pliktig til å betale annet enn bidraget...

Skrevet

Mitt barn koster IKKE 2500 kr x2 (fra far og mitt "eget" bidrag)

pluss 1000 kr i barnebidrag. Hun er over barnehagealder og trenger ikke tilsyn ol.

Beregningene er altså 5000 (fra begge, jeg skal også inn i beregningen skal jeg ikke, jeg tjener like mye som min eksmann og derfor blir det 2500 som jeg skal regne skal gå med til ungen

Altså 5000 pluss 1000 = 6000 i mnd som skal gå til ungen.

Min unge koster ALDRI dette hver mnd. NEVER !!

Skrevet

Om man bor i by, skiller prisen på hybel og leilighet med minimum ett soverom seg på opptil flere tusen i mnd.. Dette er også en del av det det koster å ha barn, å ha en god nok bosituasjon...

Skrevet

Vel Fyttikatta:

Her er beløp sakset fra SIFO`s nettsider,dette gjelder en voksen kvinne i alderen 20-50 år. Men min datter på 13 bruker jammen ikke MINDRE ihvertfall.

Standardbudsjett

Person 1: Kvinne mellom 20 og 50 år

Individspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til mat og drikke: 1710

Utgifter til klær og sko: 580

Utgifter til helse og hygiene: 570

Utgifter til lek og fritid: 880

Utgifter til reise (kollektivt): 670

Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 200

Utgifter til husholdningsartikler: 330

Utgifter til møbler: 310

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1410

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2070

Utgifter til barnehage: 0

Totalt forbruk

Totalt forbruk pr. måned er kr. 8730

Som du ser her så er IKKE boutgifter tatt med.

Men bil er med, nå kan vi vel for enkelthetsskyld si at den fjernes. Vi vil allikevel komme opp i mer enn 6000,- pr mnd.

Så kommer da bolig i tillegg.

Hmmm......

Skrevet

Men kjære deg, du kan da ikke doble dette. Det er ikke slik at man dobler utgiftene og siden legger 8700 for hvert familemedlem som kommer til. Slik fungerer det bare ikke.....

Skrevet

og forresten koster ungen mer om man tjener mer........

Spiser ungen mer eller dyrere mat om far tjener mer.....

Forbruker ungen mer eller mindre etter om h*n bor i ett mindre eller større hus.......

Skal far måtte betale mer fordi mor trenger større hus fordi mor utvider familien sin......

Har far mulighet til å påvirke mors vurdering av levestandar.....

Skrevet

Men kjære deg da Fyttikatta:

Det er ingen som har sagt at det skal dobles , er det det da?

Dette er satsene SIFO bruker for en person. Klart man har fordeler av å være flere i hver husstand, men jeg la det ut for å synliggjøre hva som er "standard" beregninger som brukes bla til å beregne barnebidrag.

Og hvorfor skal ikke barnet nyte godt av at foreldrene tjener godt med penger?

Det vil alle barn som bor sammen med begge foreldrene sine, og det skulle da bare mangle om ikke barna til bidragsforeldre også kan nyte godt av det?

Skrevet

Nei ungen koster ikke mer om man tjener mer, men hvorfor skal ikke barnet nyte godt av det?

Evt andre barn som far bor sammen nyter jo godt av det.....

Far har ingen mulighet til å påvirke mors vurdering av levestandard, og hvorfor i ALL verden skal han det???

Det er jo ikke akkurat som om at mor kan kreve hva hun vil av far i bidrag for å kjøpe seg et større hus, selv om det ser ut til at du tror det.

Skrevet

Kjemperettferdig !!!!

Spesielt hvor mor er etablert i en ny familie. Hun har TO menn som bidrar til husholdingen.

Ikke kom her å fortell meg at stefar ikke bidrar til husholdning og jeg tror jevnt over at summen han bidrar med ikke er minus det biopfar bidrar med inn i husholdningen (ungen).

Fars familie må klare seg med husholdningspenger MINUS bidraget. Der er de bare to som oftest bidrar med penger inn i felleskapet.

Skrevet

JA det er vel omtrent like rettferdig som i de tilfellene hvor FAR finner seg ny partner, og de har to inntekter.(om ikke kom her å fortell meg at stemor ikke bidrar til husholdningen!!)

Deres barn nyter godt av at far og (ste)mor tjener en relativt god årslønn, mens bidragsbarnet lever med mor alene og hun har en inntekt pluss bidrag. Det er vel like rettferdig det?

Nei du, dette kan aldri bli rettferdig, og det var heller ikke hva som ble diskutert i utgangspunktet.

Du kan mene hva du vil om rettferdighet, men å hevde at barn ikke kan koste 6000,- i måneden blir litt for dumt. Har du noen gang stått for husholdet alene (økonomisk)? Det virker nemlig ikke slik......

Og SIFO sine takster er det som legges til grunn for å vurdere hva bidraget skal settes til. Det er takster som tar hensyn til ALLE utgifter man har i en måned. Og som du kanskje kan se så er summen oppe i over 8000,- pr mnd UTEN at boutgifter er tatt med i beregning.

Skrevet

Du høres forferdelig bitter ut fyttikatta...

Eg forstår virkelig ikke tankegangen til enkelte. Selv syns eg det er kjempe kjekt å kunne kjøpe ting og tang både til mine egne barn og mitt stebarn.

Det virker som enkelte ser på det å ha barn/stebarn som en forferdelig økonomisk byrde, og ja..klart det koster å ha barn, men det koster da ingenting mot det en får igjen av berikelse i livet!

At det å bidra til at ens egne barn og også barna til den en elsker har det de trenger burde ikke være en negativ ting, er glad eg ikke har et sånt syn på livet, det må være utrolig slitsomt og negativiserende.

Skrevet

Til HI og fyttikatta!

Jeg håper virkelig ikke dere er stemor til noen, og om dere er det så vil jeg råde dere til og finne dere en mann UTEN barn.For mere bitre damer har jeg ikke sett på lenge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...