Gå til innhold

Trondheimsfødende se her og si din mening!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etterlysning: Trondheimsforeldre

Er du gravid eller har du nylig født og sogner til St. Olav sykehus? Liv laga – organisasjon for svangerskaps- fødsels og barselomsorg vil gjerne ha tak i deg! St. Olav stenger den ene fødeavdeling hver natt og helg, og i mai forsvinner flere jordmor- og barnepleierstillinger. Ledelsen påstår at dette er et godt tilbud, og de benekter at de framskynder fødsler for å få fødslene unnagjort så andre kan få fødestua eller for å kunne stenge fødeavdelingen. For å holde saken varm i media og for å samle fakta vil Liv laga vite hva brukere i Trondheimsområdet har fått av informasjon fra St. Olav og hva dere synes om situasjonen. Svar her i tråden eller send en e-post til [email protected]. Se mer om saken her:

http://www.liv-laga.no/aksjoner.html

Hilsen Ingeborg

--

Liv laga – organisasjon for svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg

Leder:

Ingeborg Altern Vedal

41 22 30 25

Nestleder:

Siv-Lise Bendixen Stærk

41 24 72 92

Lagt inn av jordmor Siri

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg synes det er ganske ille dersom det stemmer at de fremskynder fødsler for å få fortgang og få ledige fødeplasser.. Jeg er førstegangsfødende og bekymret nok fra før av.. Jeg er i tillegg den som hører til føde øst og har hørt at det er den som skal stenges.. har termin 17 mai og vil ha en trygg fødeopplevelse.. jeg prøver å ikke la det gå inn på meg dette som blir sagt i media, for å ikke bekymre meg selv unødig.. men dersom dette blir resultat i en dårlig fødeopplevelse så synes jeg det er tragiskt av ledelsen på st. Olavs!

Skrevet

Jeg er 31 år og førstegangsfødende, og to dager over termin. Jeg regner dermed med å føde når som helst. Jeg må innrømme at jeg håper litt på at fødselen setter i gang i uka fremfor i helgen, og tenker også at det er best om riene starter hjemme på natta slik at jeg kan dra på sjukehuset i 8-tiden når begge avdelingene er åpne... Jeg hører til Føde Øst.

MEN jeg prøver å ikke bekymre meg mer enn nødvendig, og håper jo på at det går greit og at det er plass nok på de 7 fødestuene som alltid er åpne, siden jeg har hørt at det var kun 6 fødestuer på det gamle sjukehuset. Dersom jeg får opplevelsen av at de ansatte på Føden prøver å putte i meg hormoner for å få fødselen til å gå raskt mot slutten, så blir jeg derimot veldig skeptisk...

Skrevet

Forøvrig har jeg tilegnet meg det meste av info om saken gjennom adressa. Jordmor nevnte også temaet på svangerskapskurs, men hadde lite utfyllende info om saken.

Skrevet

Hei!Jeg født mitt første barn på st.olav og hadde en flott opplevelse.Er nå gravid og termin er 4 mai,skal på sykehuset og blir strippet og modningsakupunktur den 22 april for og se om fødeselen starter,pgar protin i urinen.

Håper i grunnen jeg føder den dagen,har ikke lyst til og komme til ei stengt avd eller at det mangler jm.Jeg tilhører Føde vest og er det mange som føder den samme kvelden så kan vi jo bli sendte til Orkanger eller Levanger.Kan jo da risikerer og føde i bilen,i allefall vi som har et stykke og kjøre til de sykehusene og har hatt en rask fødesel tidligere.Er veldig skeptisk for at de skal putte i meg hormoner for at det skal gå fortere.Det står jo om liv her.

Skrevet

Jeg har ikke fått noe informasjon eller hørt noe fra st.olav.

Skrevet

Jeg hører til føde øst og kan finne på å føde når som helst.

Må si jeg faktisk tenker over det veldig mye når kl er passert 8 på kvelden og når det er helg.

Vil jo ikke komme inn dit når det er masse stress, og en føler rett å slett at man er i veien og redd for at man ikke lbir fulgt opp nok når man ligger der og føder eller hva om noe går galt osv??

Synes det er trist om noen får en dårlig fødsles opplevelse pga dette jeg=/

spes de 1 gangsfødene..

selv er jeg 3 gangsfødene og har født før på gamle føden på St.olav.. noe som jeg egentlig var på samma måte som det kommer til å bli på nye føden nå.

Da det var kun 3 føderom og folk lå slengt på samme venterom og hylte og rompte før det var dems tur til å få et føderom for så etter fødselen ligge på et felles rom igjen med de andre nyfødte og bli vasket osv.. med en gardin som kun skilte oss..

Før vi ble sendt inn på barsel for å dele rom med både 3- 4 damer.

Det er utrolig trist at de lager en ny føde som er så fin og tilpasset de fødene. for så gå tilbake til slikt vi hadde det før?

Skryte, brife og gni det inn til alle at SEEE vi har den fine nye fødeavdelinga, for så ta det fra oss igjen? og forvente og forlange at vi skal dra inn til orkanger??

Stor i ord liten på jord er disse som sitter i styret på St,olavs!!

Finn seg andre ting å kutte ned penger på enn den delen som tar imot våre nye borgere som i fremtiden skal ta seg av oss når vi blir eldre...

DET ER VI SOM LAGE VEIEN MENS VI GÅR!!

og disse små skal gå etter oss og bane veien videre..

Skrevet

Hei!

Jeg er førstegangsfødende og hadde i utgangspunktet gledet meg til en fødsel på St. Olavs - fram til alt dette med fødeavdelinger som stenges, stillinger som legges ned og ikke minst at man bruker hormoner for å framskynde fødsel kom fram i media. Jeg synes det er forferdelig trist at jeg - som i utgangspunktet ikke hadde et snev av fødselsangst og bare så fram til å få føde barnet mitt - nå sitter her og er redd for å bli liggende glemt "i en krok" på et overfylt sykehus på det som liksom skal være vår store dag. Og jeg kjenner at jeg blir fly forbanna bare over tanken på at noen kan overveie å gi meg hormoner for å få fortgang i ting dersom det ikke er medisinsk strengt nødvendig! Jeg var innstilt på å føde uten smertestillende om det lot seg gjøre i utgangspunktet, men etter dette kommer jeg pokker ikke til å la noen slippe i nærheten med så mye som en bitteliten nål engang - for jeg stoler ikke et sekund på at de ikke putter i meg ting jeg ikke vil ha dersom jeg "slipper dem inn" i kroppen min.

Det er forferdelig synd at et så fint sykehus som St. Olavs skal sette seg selv i den stillingen at fødende ikke lenger stoler på dem og at de gjør jobben sin, men det er det som skjer når de holder på sånn. Og jeg stoler ikke på dem et sekund heller lenger - jeg kommer ikke til å stole på dem om de ber meg bli hjemme når fødselen er i gang (i den tro at de selvsagt ikke vil ha meg inn på sykehuset, de har jo ikke kapasitet til å ta i mot meg og gir seg vel antagelig jamt blanke i om jeg trenger hjelp eller ikke så lenge jeg ikke er hos dem og tar opp sengeplass) - jeg kommer som sagt overhode ikke til å stole på noen som vil stikke meg underveis - og jeg kommer aldri i verden til å tro på noen som helst dersom jeg blir fortalt at jeg trenger å få fortgang i ting for min eller barnets del. Det er trist å føle det sånn, særlig når jeg vet at jeg for bare et par måneder siden så fram til fødselen og følte meg trygg på at de fleste leger og jordmødre gjør en god jobb og er der for meg og barnet underveis.

Når det kommer til informasjon, har jeg ikke hørt et knyst fra sykehuset - infoen har jeg fått gjennom tv, internett og media generelt. Det er jo heller ikke særlig tillitvekkende - det MINSTE de kunne gjort var i lys av tingenes tilstand å kontakte alle som har fødeplass hos dem nå og utover for å forklare situasjonen og gi litt info om saken og om hvor man kan henvende seg for å få vite mer.

Skrevet

og forresten jeg hører til øst som er stengt.. og jeg har IKKE fått noe info fra st.olavs...

fant ut det selv gjennom media..

Skrevet

Førstegangs - termin 20.mai.

Prøvde å få jordmor i uke 12(!), men på grunn av dårlig jordmordekning i Trondheim var mai allerede full hos jordmor på Sunnland da. (Jeg kan ikke helt skjønne hvor tallet på 60% jordmordekning i Trondheim kan komme fra når jeg ser hva andre skriver om egen erfaring - det er de færreste som har sett ei jordmor før fødselen virker det som.) Uansett - ingen jordmor - ikke noe av svangerskapskurs eller besøk på føden. Det jeg har fått av informasjon om St. Olavs har derfor kommet via aviser (først og fremst Adressa) og innlegg fra mødre som har født på St. Olav.

Enkelte mener Adressa maksimerer/tabloidiserer problemet - som andre nevner hadde fødeavdelingen visstnok kun 6 føderom tidligere - så to avdelinger med 7 føderom burde jo være en forbedring uansett. Men til tross for all den nye plassen så hører vi kun om hvordan det skal kuttes penger i alle ender og kanter;

For det første ble nye Føden dimensjonert for fallende fødselstall - til tross for at Trondheim by og omegn er et av Norges raskest voksende i folketall:

http://www.adressa.no/nyheter/article589389.ece

-En fiks på problemet har blitt generell kutt av tid på barsel med ett døgn:

http://www.stolav.no/StOlav/Virksomhet/Behandling/Kvinneklinikken/Enheter/Fode/Enheter/Barsel+hotell/

"Vanlig barselopphold for førstegangsfødende er 60 timer. For flergangsfødende er oppholdet 48 timer."

http://www.stolav.no/StOlav/Aktuelt/Nyheter/Nyhetsarkiv/2007/redusert_liggetid_for_fodende.htm

"Antall plasser for mor og barn i barsel blir redusert fra 28 til 21 senger som følge av innsparinger ved sykehuset. Det vil si at ett av fire barselsengetun blir stengt. Oppgaven har vært å finne innsparingstiltak som i minst mulig grad rammer pasientbehandlingen.

– Med kortere liggetid i barsel reduserer vi et tilbud som tidligere har vært til stede, og som de fødende er blitt vant til å forholde seg til. Alle er enige i at barselkvinner, etter et langt og belastende svangerskap, har gjort seg fortjent til flere dagers opphold i barselavdelingen for råd/veiledning og ikke minst avlastning. Men det fins neppe holdepunkter for å si at redusert liggetid medfører konsekvenser som kvalifiserer for begrepet faglig uforsvarlighet, sier Bolås."

Adressa poengterte en del svakheter i Bolås' påstander:

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article818894.ece

"I dag er minimum liggetid tre døgn for en normal fødsel. Når de sju sengene stenges, vil midtnorske kvinner i barsel måtte belage seg på å reise hjem etter bare to døgn.

– Førstegangsfødende skal få ligge i to og et halvt døgn, 60 timer. På den tiden rekker ikke kvinnene en gang å komme skikkelig i gang med ammingen, sier Selmer-Olsen. "

"I tillegg skal det kuttes ned på jordmorbemanningen på barselhotellet, som i utgangspunktet skulle være jordmorstyrt. På enkelte vakter, vil det nå kun være sykepleiere på hotellet."

...Etter å ha lest dette så tenker en jo at en neppe vil se snurten til ei jordmor når fødselen er overstått heller..?

Krysser fingra for at amminga kommer igang uten hjelp:

"– Per i dag er det vanlig praksis at kvinnen kan komme til oss de første fjorten dagene, dersom de føler behov for det. Men vi vil ikke ha kapasitet til å ta dem i mot, og det har heller ikke kommunens jordmortjeneste, sier Dahlberg. "

Videre risikerer en å havne på gangen på barsel:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article909790.ece

"- Dessverre opplever vi at flere må ligge på gangen, i påvente av et rom på barselsavdelingen. I går var det åtte mødre som lå her, fire på hver side av gangen, sier seksjonsoverlege Kjell Å. Salvesen"

Grunnen til at folk må ligge på gangen er altså ikke først og fremst at det mangler barselrom - men at St. Olav ikke har råd til å drifte/rengjøre de ledige barselrommene.

Dette var tydeligvis bare steg 1 - for snart kom det inn forslag om at halvparten av fødestuene skulle være stengt om natta og i helgene:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1027511.ece

"Nye kutt rammer føden ved St. Olavs: Nå foreslår ledelsen å stenge en av to fødeavdelinger på kveldstid, nattestid og i helgene. Dermed kan sju av de 14 fødestuene ved St. Olavs Hospital være i drift bare halve døgnet. - Flere trondheimskvinner kan bli sendt til Orkanger for å føde hvis dette blir gjennomført."

Orkdal fødeavdeling vil være stengt mellom 15. juni og 15. august 2008 (udokumentert - trenger link!) St. Olavs har ikke sagt noe om å øke sin egen kapasitet når Orkdal stenger. For å si det sånn - jeg er sjeleglad for at jeg ikke har termin i denne perioden + på sensommeren (da det statistisk sett er flest barn som fødes):

http://www.adressa.no/forbruker/helse/article1028735.ece

"- En skandale å kutte på føden. Fødselslege og ammeekspert Gro Nylander mener kuttforslagene ved fødeavdelingen kan gjøre fødslene til dårligere opplevelser. Allerede i dag er kapasiteten på føden krevende. - I gjennomsnitt skjer det ti forløsninger i løpet av et døgn på fødeavdelingen. Fødeavdelingen er imidlertid en akuttavdeling. Antallet fødsler per døgn har vært oppe i 25, og at 17 til 20 kvinner føder i løpet av ett døgn er ikke uvanlig."

Om 25 personer føder en helg mellom 15. juni og 15. august 2008 får de dermed 3,5 timer hver til rådighet på de 7 fødestuene som er åpne. (max 25 fødsler pr døgn tar heller ikke hensyn til at Orkdal vil være stengt - så tallet KAN bli høyere.)

Reaksjoner:

http://www.adressa.no/forbruker/helse/article1028747.ece

"Redd for å føde på sykehusgangen"

http://www.adressa.no/forbruker/helse/article1028758.ece

"Må kanskje føde i Oslo"

De fleste syntes dette forslaget var såpass galskap at mange ikke trodde det kom til å gå gjennom - men dengang ei:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1055639.ece

"Første helg med én fødeavdeling

Denne helgen blir den første med kun én åpen fødeavdeling på St. Olavs Hospital."

"Styret ved St. Olavs Hospital besluttet tidligere i år at én av de to fødeavdelingene på sykehuset skulle stenges nattetid og i helgene. Resultatet blir at fødende må trilles ca 30 meterne over glassbrua mellom de to syvsengers fødeavdelingene klokken 20.00 hver kveld."

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1055640.ece

"Måtte bytte rom midt under fødselen"

"Utstyr ble koblet ned, tilgangen til smertestillende midler avskåret, og sengen med moren i ble rullet over til den andre siden av bygningen.

Femti minutt etter flyttingen var fødselen over."

Merk at kvinner som sogner til Føde Øst ikke får beskjed på St. Olav sine websider om at deres avdeling er natte og helgestengt:

http://www.stolav.no/StOlav/Virksomhet/Behandling/Kvinneklinikken/Enheter/Fode/Enheter/Forlosningsposten/

Selvfølgelig ikke lett å gjennomføre harde stengetider på føderom, men da denne artikkelen kom ut så begynte jeg seriøst å lure på om det ikke finnes grenser for hvor langt man er villige til å gå for å spare penger:

http://www.adressa.no/forbruker/helse/article1059248.ece

"Jordmødre ved St. Olav slår alarm:

Her bør du ikke føde om natten

Leger og jordmødre på St. Olavs fødeavdeling skal ha fått beskjed om ikke å spare på hormoner. Fødslene skal fremskyndes. - Og jordmødrene har fått beskjed om å gi nødvendig omsorg, men ikke mer, sier leder for Den norske jordmorforeningen, Nina Schmidt.

- Fra sikre kilder ved fødeavdelingen på St. Olavs har jeg fått vite at det er gitt beskjed om at man ikke skal holde tilbake på bruken av hormoner for å framskynde fødslene, slik at sengen blir raskere ledig til neste kvinne, forteller lederen for jordmorforeningen. "

Etter å ha vært på div. "gravidforum" de siste månedene, så slår det meg at det å få fart i fødselen med hormoner ikke er bare-bare verken for mor eller barn. Skulle likt å sett statistikk på antallet rupturer for normal vs hormonpåvirket fødsel. Og hva med antallet forløsninger med sugekopp? Blir riene så harde/sammenhengende at barnet stresses / slites ut / får lavere hjerterytme? Jeg har ikke tro på at dette ikke vil gå ut over både mor og barns helse!

Og hva slags dobbeltmoral er det at personellet promoterer "naturlig fødsel" - venter med smertelindring så lenge som mulig - samtidig som en gir hormoner for å "få fart på sakene"?

Leste en fødselshistorie fra St. Olavs her om dagen:

http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=298120

Det skumleste:

"Etter 5 timer med masing fra Mr. R [mannen hennes] side der han til slutt skjellte ut ass.legen og brukte alle faglige uttrykk i boka ringte hun til overlegen og de to troppet opp med ett UL-apparat og tok UL av buken. Der var det væske, men ass.legen ville ikke innrømme at dette skulle være blod (selv om man ikke ser forskjell på blod og annen væske på en UL). Overlegen sa derimot "det står vel ett kar å blør, vi må reoperere".

Da hadde altså Mr.R. mast i over fem timer og sittet å sett på meg bare bli værre og værre og vært redd for på at jeg skulle dø av blodtapet- stakkars kjæresten min Jeg ble kjørt inn til operasjon med en gang- for en operasjon som skulle ta en halv time, men tok to (uten at Mr.R. og foreldrene mine som satt oppe på barsel og ventet fikk noen beskjed om dette) og de fant to liter koagulert blod i buken på meg som de fjernet og sydde igjen stedet blødningen kom fra.

Til sammen hadde jeg da mistet 2,5 av mine opprinnelige 4,5 liter blod og blodprosenten min var halvert- trenger vel ikke å forklare hvor blek jeg så ut"

Med så dårlig oppfølging lurer jeg på hva som hadde skjedd om noen hadde havnet i samme situasjon UTEN at mannen deres tilfeldigvis var lege...

Vi hadde ikke godtatt så dårlig service for noen annen tjeneste i dagliglivet - så det forundrer meg at de fleste reagerer med "uff ja - synd - men det er jo ikke noe vi kan gjøre med det" når det handler om så dårlig fødselsomsorg at det kan gå på helsa løs for både mor og barn.

Skrevet

Vil bare si til deg Aima at det var et veldig bra innlegg du skrev her!!=)

Takk!!

Skrevet

Kjempe flott at noen setter søkelys på dette! Føler at jeg persolig har lite å stille opp med. Kommer liksom ikke på noe. Vi skulle kanskje demonstrert! Gått til aksjon. Situasjonen er jo helt uholdbar! Gruer meg som bare det til fødselen! Siste jeg fødte var det skikkelig overfyldt på både føde øst og vest. Jordmødrene var veldig stressede, og klagde på lite bemanning ift antall fødende. Halve barsel var akkurat lagt ned og jeg ble liggende på barsel øst etter fødselen. Fikk intrykk av at forholdene var velig stressende der også. Undrebemannet og overarbeidet. Babyen min fikk oen alvorlig ovedose paracetamol (en helt grusom opplevelse) men som ende godt. Nå har jeg helt angst for å bli møtt med kaos på føden. Hvem vet hva som kan gå galt, nå de ikke har personale eller rom til å ta seg av de fødende. Tror jeg kommer til å KLIKKE om jeg ikke får den hjelpen jeg skal ha!

Tror vi må være flinke til å bruke media! Eneste måten vi blir hørt på..

Skrevet

Hei Jordmor Siri.

Så flott at du har lagt inn dette innlegget her. Håper du får mange svar for denne saken fortjener virkelig å bli slått opp stort i media. Dette kan vi fødende bare ikke godta. Nå må noe gjøres.

Ser at Liv Laga vil vite hva vi har fått av informasjon fra St.Olav, INGEN informasjon har dukket opp her i alle fall.

Jeg skal føde i mai/juni.

Jeg kan ikke forstå at ledelsen synes at det å stenge ei fødestue, og at det forsvinner flere jordmor- og barnepleierstillinger når den travleste tiden starter, er et godt tilbud for oss fødende. Jordmødrene som opplever dette i sin hverdag er jo selv redd for konsekvensene av dette.

Selv er jeg nå to barns mamma og venter mitt tredje barn så jeg vet jo litt om hva jeg går til. Men ingen fødsler er like og det er over 12 år siden jeg fikk sistemann. Så jeg må si at det som nå har kommet fram i media i det siste er veldig urovekkende og gjør ikke akkurat at jeg ser frem til fødselen.

Det at de vil spare penger med å fremskynde fødslene med hormoner er jo helt hårreisende. Jeg er helt sjokkert over at vi som bor i et av verdens rikeste land kan oppleve noe slikt!! Noe må være riv ruskende galt når Brustad og de andre politikerne lukker øynene for det som nå skjer i Trondheim. Her bygges det et nytt, stort og flott sykehus og så opplever vi at helse tilbudet blir dårligere ved at det må spares inn og poster må stenges. Hvorfor bygge så stort og flott om det ikke finnes midler igjen til å drive det??

Ikke noe moro å lese om at jordmødrene har fått muntlig beskjed fra ledelsen om å anmode oss fødende til å se an situasjonen lengst mulig før vi drar på sykehuset. Jeg blir da bekymret og tenker slik at hva om jeg da venter for lenge og fødselen starter i bilen?? Eller tenk om jeg kommer inn på føden og hodet er på vei ut og det ikke finnes noen ledig fødestue eller ledig jordmor til å ta oss i mot??

Jordmødre har også blitt oppfordret til å kun gi nødvendig omsorg. Vi har vel nok å tenke på rundt fødselen om vi ikke i tillegg skal bekymre oss for dette eller om vi ender opp med å føde på gangen, ALENE. Og her skal vi fødende liksom føle oss trygge og godt ivaretatt? En fødsel er en stor påkjenning og komplikasjoner kan oppstå. Da trenger vi å føle oss trygge på at vi får den hjelpen vi trenger.

Det er en skandale at vi i helse Norge 2008 ikke får et bedre tilbud enn dette. Vi vet jo alle at det finnes nok av penger. Er det da ledelsen som er udugelig eller er tilskuddene for små?? Grunnene er sikkert mange men nå må noen våkne opp og stille noen til ansvar for dette kan vi virkelig bare ikke godta. Dyrene har jo snart bedre omsorg enn oss!!

Jeg betaler min skatt og forventer å få den hjelpen og omsorgen jeg trenger NÅR jeg trenger det.

Det er vel heller ikke bare på St.Olavs det nå skal spares på omsorgen. Gratulerer. Send heller milliardene ut av landet.

Skrevet

Hei

Jeg er førstegangsfødende og er spent nok fra før, og så kommer denne meldingen. Og jeg kjenner jeg blir urolig ved tanken. Jeg har fra tidligere hørt bare lovord om st. Olavs gjennom bekjente som selv har født der. Får håpe at jeg også vil få en god opplevelse når det er min tur. Har ikke mottat noen informasjon i fra st. Olavs selv, kun lest i media.

Skrevet

Dytter denne opp litt jeg, så flere ser den og kan skrive inn:)

Skrevet

ikke for å være frekk og jeg mener det ikke på den måten!!!!

men jeg håper nesten att MAAANGE føder samtidig ei natt, eller ei helg.... så det blir skikkelig kaos der på st.olavs!!!!

(jeg håper jo selvfølgelig ikke det, for fødenes del, men missforstå meg rett)

synd att flere stillinger faller bort, men samtidig syns jeg at det er ett par-tre-fire jordmødre som burde finne seg en annen jobb, mange på føden er elendige!!!!

håper di går isåfall....

skulle gjerne navngitt ett par men.......

misforstå meg rett nå da damer!!!!! jeg meeeener det jo ikke sånn på den måten=)

rart forresten, at st.olav pusser opp og bruker penger, bygger nye bygg, river det gamle, fikser det fryktelig fancy opp inne å det blir jo skikkelig stili sykehus tilslutt da, bare så synd at det ikke er nok penger til å drive det jævla sykehuset.....

og att alle ansatte er nøtt til å gå!!!!!!

seriøset da!!!!!!!!

Skrevet

Førstegangsfødende med termin 30.april her.

Jeg har heller ikke fått noe info fra St.Olav, bare gjennom media og jordmor på helsestasjonen. Noe av det som uroer meg mest, er at det blir gitt så mye forskjellig informasjon og at det er så mange rykter som går. For eksempel var jeg til vanlig svangerskapskontroll dagen etter (27.mars) at føde øst var nattestengt for første gang, og da sa jordmor at ingenting var bestemt enda, og at det ville bli aktuelt tidligst fra mai. Videre har jeg hørt at vi kan bli sendt både til Orkanger og Levanger - og at ingen vil bli avvist, at de har gjort klart til å ha fødsler på gangen - og at de vil åpne fødestuer på føde øst hvis det er fullt på føde vest. Og ingen som sier noe om hvor mange som faktisk må trilles over glassbroa midt i fødselen.

Vet ikke hva jeg kan stole på nå. Skulle ønske jeg kunne fått riktig informasjon i hvert fall. Så kunne jeg hatt et bedre grunnlag for å vurdere om jeg frivillig skulle dratt til Orkanger.

Jeg har ikke grudd meg til fødselen, men merker at dette gjør meg ordentlig urolig. "Landets beste sykehus" på svangerskapsomsorg bruker ifølge ryktene hormoner for å få fortgang i fødslene. Kan jeg stole på at de ansatte gjør det som de mener er det beste for barnet og meg, eller er jeg bare enda en de må få unna fortest mulig på samlebåndet?

Skrevet

Jeg har termin i slutten av mai, er førstegangsfødende og tilhører føde øst. Har ikke fått informasjon fra St. Olavs om natt og helgestengingen eller noe annet. Har til nå tenkt at det å føde på et så stort og nytt sykehus ville gi et godt og trygt tilbud pga nytt utstyr, nye lokaler og personale med høy kompetanse. Men må bare si at etter å ha lest innleggene her blir jeg mer og mer bekymret... Som førstegangsfødende er man fra før usikker på hva en går til i en fødsel og nå blir usikkerheten enda verre! Det er nesten så jeg vurderer å tilbringe siste ukene hjemme hos mine foreldre i Nordland hvor en vet det er et sykehus som gir det fødselstilbudet en har krav på...

Skrevet

Jeg må bare si det her: Jeg kom dagene etter de iverksatte tiltaket (torsdags kveld) og da var den ene fødestua stengt, men jeg opplevde ingen problemer i det hele tatt! Ble utrolig godt ivaretatt der og merket ingenting til at den ene avdelingen var stengt. Tror media kanskje har blusset opp denne saken litt vel for mye da det ikke er så grusomt som de skal ha det til. Hvordan det blir i sommer når det er flere fødende vet jeg ikke, men til dags dato er det ingenting å bekymre seg over. Jeg lå 2 dager ekstra på barsel da jeg måtte ta hasteks og fikk full oppfølging.

Må gi all ære til jormødrene da de var utrolig flinke og omsorgsfulle!! De hadde utrolig mye å gjøre, men det merket jeg ikke no av i det hele tatt da det tok seg god tid selv om personsøkeren hylte i ett sett!

Til alle fødende: Tror ikke dere har noe å uroe dere for:)

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende med termin 14. april og tilhører føde øst.

Har ikke fått noen informasjon fra St. Olavs. Har alt fra media og en flink jordmor som er bekymret over situasjonen. Allerede i slutten av februar (med en gang hun fikk beskjed om hva som var på gang) anbefalte hun meg å vurdere Orkanger og Levanger, og evt. søke meg over til et av de stedene. Selv om sykehuset ligger lenger unna, er iallefall oddsene for bedre oppfølging under fødsel og barsel, bedre der. Vi bor en 4- minutters kjøretur fra St. Olavs og har valgt å ikke søke over til annet sykehus. Håper bare på det beste...

Lykke til alle fødende!

Skrevet

Jeg er også førstegangsfødende, har termin i slutten av mai og tilhører føde øst. Har ikke fått informasjon om stenging av noe som helst fra St.Olavs eller jordmor/lege. Har lest i media og her inne på BIM. Jeg hadde gledet meg til å føde på et nytt og fint sykehus, men nå vurderer jeg å kjøre en halvtime ekstra til Orkanger for jeg er redd for å bli liggende på gangen. Dette går bare en vei............

Skrevet

Litt avsporing, men jeg svarer her siden noen spurte om hva som ble sagt i da helseministeren ble spurt om dette i stortingets spørretime i dag. Jeg fant dette referatet på nett:

http://www.stortinget.no/stid/2007/midl/s080409.htm

Synes ikke det er så veldig betryggende å høre at hun har "bedt helse Midt-Norge om en orientering". Det høres ut som om hun har fryktelig god tid. Hva med oss som er fødeklare NÅ? Skal vi gå rundt og vente på orienteringen?

Skrevet

Jeg er andregangsfødende med termin i slutten av mai. Ut ifra det jeg har sett og hørt i media så velger jeg å føde på Sykehuset Levanger isteden. Hadde en fin fødsel på St Olav på gamle føden i 2006, men å risikere å bli avvist, flyttet under fødsel samt den korte liggetiden har gjort at jeg vil ha forutsigbarhet fundt fødselen min. Hadde en rask førstegangsfødsel sist og regner med at det blir kanskje litt raskere denne gangen.

Jeg synes det er uholdbart at et Universitetssykehus stenger den ene fødeavdelingen om natten og på helg. Det er ikke et sånt helsevesen vi skal ha i Norge i 2008!!!! Jeg jobber selv i helsevesenet som sykepleier og jeg skjønner frustrasjonen de ansatte på føden må ha

Jeg har ikke mottatt noe form for informasjon fra St Olav om at kapasiteten legges ned enkelte timer i døgnet og på helg. Heller ikke at en kan risikere å bli avvist.

Nei, valget mitt ble ganske enkelt når en hører hvilke tilstander som råder på St Olav. Levanger here I come;) Selv om det er lengre unna.

Skrevet

Tusen takk for link!

"Statsråd Sylvia Brustad [10:09:34]: Det ledelsen så langt har forsikret om, er at det ikke er riktig det som er skrevet og sagt om at det brukes hormoner for å framskynde fødsler. Det stoler jeg på at er riktig, og det skulle bare mangle."

Så hun ser bort fra at både jordmødre og anonym lege går ut i avisen og advarer om at dette faktisk skjer? Selvfølgelig innrømmer ikke en ledelse at deres egen løsning fungerer dårlig / har svakheter - men likevel ser det ut til at det kun er ledelsen som blir spurt - ikke personellet som jobber med dette daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...