Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

* Koke opp vann

* Ha i pulver (når vannet er varmt)

* Sette i kjøleskapet til avkjøling

* Varme opp når ungen er sulten

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eg lager det sånn:

*koker opp vann

*fordeler i flasker.

*setter flaskene i kjøleskapet

*varmer vannet når ungen skal ha

*tar i pulver og rister. så er den klar.

eg har hørt at ferdig blandet mme skal ikke står i mer enn 1 time, pga fare for bakterier. og vannet kan stå i 1 døgn..

Skrevet

Nei, ifølge reglene og bruksanvisningen skal man aldri varme opp mme mer enn en gang.

Ergo må du avkjøle vannet først og man skal heller ikke blande i pulveret mange timer før man skal drikke det.

Altså man bør ikke blande i pulveret kjeeeempe lenge før og la det stå.

Men noen timer går sikkert fint da:o)

Skrevet

Nei, pulveret bør varmes kun én gang.

Vi gjør det i hverftfall slik (men vet at det er flere måter å gjøre det på):

*koke opp vann

*ha vannet på flasker

*sett flaskene til avkjøling

*mål opp pulver og ha i passende beger. (urinprøveglass er perfekte for flasker opp til 180 ml, altså 6 skjeer nan).

Når den lille skal spise

*varm flasken

'ha i pulver

Skrevet

Jeg gjør sånn her:

-koker opp vann

- fyller på flasker og la det stå til romtemeratur (til jeg skal bruke det)

- varmer opp vannet

- tar i pulver.

Tror ikke det har noe å si hvor mange ganger vannet blir varmet opp? Har det det a? Det er vel pulveret man ikke skal la stå og varme opp flere ganger (når det er blandet med vann, hehe) er det ikke?

Skrevet

Vannet kan du varme op så mange ganger du vil ja.

Men ikke etter at det er utblandet

Skrevet

Jeg gjør slik.

- fyller opp halve mengden vann jeg trenger i flasker, med kokt vann

-setter til avkjøling

- koker opp vann om morran og har på termos

- fyller så kokende vann (i den avkjølte) til riktig mengde ml, og fyller på pulver.

- vips, ferdig drikkeklar uten å være avhengig av mulighet for oppvarming (type mikro e.l).

Skrevet

Hva når jeg skal være borte en hel dag da? Er det ingen som har pulver i det avkjølte vannet på flere flasker av gangen?

Skrevet

Ang. det å blande en større mengde for så å bruke litt etterhvert.

Tror ikke det er så kritisk farlig som mange her hevder. De gjør det nemlig slik på prematuravdelingene på sykehuset. Der blander de større mengder om gangen for så å dele ut og varme opp utover dagen.

Skrevet

Betyr det at jeg kan koke vann, avkjøle, ha i pulver (på flere flasker av gangen)

Dette er hentet fra flaskeposten.org :

"For å forhindre bakterieoppvekst i melken bør ikke vannet være under 70 grader når du blander i pulveret."

Hva skal jeg gjøre? Er totalforvirret.

Skrevet

KOk vannet, avkjøl.

Da du skal bruke melken. Ha i pulver, varm melken til drikketemp. Eller evt som jeg gjør det ha i kokvarmt vann i det avkjølte, men da må det

kalde vannet bare være halve mengden av det totale volumet.

Ett eksempel

på 150 ml ferdig drikk

70 ml vann som avkjøles på flaske

Hell på da det skal brukes, 80 ml termosvann evt nykokt vann. Denne vannblandingen holder nå ca 40 grader. Ha i pulver. Rist: så er den ferdig.

Skrevet

Jeg har blanda pulver i kaldt kokt vann og satt flaskene i kjøleskapet til nattmaten. Varma det så i micro når jeg jeg skulle bruke de.

Skrevet

Vi koker vann, avkjøler vannet for å så fordele det ferdig målt opp i flasker. Da setter vi flaskene med vann i kjøleskapet, å varmer og blander når han skal ha mat.

Skrevet

Skjønner ikke dette jeg.... Det står da virkelig at vannet skal være 70 grader NÅR pulveret has i.

Skrevet

rolig nå...det er sikkert ikke så farlig...

Skrevet

På Nan-pakken står det at pulveret skal blandes i når vannet er ca.40 grader, så det følger jeg. Ellers så følger jeg samme metode som de fleste andre her, med å koke opp vann og avkjøle og sette i kjøleskapet. Og så varme i micro og ha i pulver når gullet vil ha mat. Veldig enkelt og greit syns jeg!

Skrevet

He he.. :) Ja, ble litt stressa her jeg nå. Er jo så redd for lille gullet mitt.

Får kjøpe urinprøveglass i morra da. :) Til å ha pulveret i. Det viktigste må vel være at vannet blit kokt?

Skrevet

gjør slik som mange andre her.... koker vann, heller i flaskene og i kjøleskapet...

Men avkjøler dere vannet før dere setter det i kjøleskapet?? jeg setter bare vannet inn med en gang.. er det feil kanskje??? :o)

Skrevet

Ellers finnes det også sånne beger beregna på mme-pulver. Jeg kjøpte min i Sverige, men så de hadde sånn på Ica Maxi bl.a. også. Det er en rund boks, med 3 rom i, sånn at du kan måle opp til 3 porsjoner der. Så slipper du å ha med deg masse urinprøveglass.. Jeg har et par sånne bokser, det holder da til 6flasker. Jeg pleier å ha (kokt og avkjølt) ca 200ml vann på flaskene. Også blander jeg i 40-50ml varmt vann når han skal få mat.(ettersom hvilket merke jeg bruker) Enten har jeg med kokt varmt vann på en liten termos sammen med flaskene, eller så låner jeg vannkoker eller spør om kokt vann der jeg er.

Skrevet

Har laget mme med og koke vannet,tømt i flaskene,avkjøles litt til den ca temperaturen og så tatt i pulver og malt.Ristes og satt i kjøleskap.som regel satt jeg flaskene litt i kaldt vann,så i kjøleskapet.Med den første gutten blandet jeg alt i en bolle og tømte i flaskene for ca helt døgn.Går helt fint.Helsesøsteren sa det gikk fint og blande noen flasker.Helst ikke bruke etter ett døgn.Står på pakken,etter vannet er kokt,må du vente litt til vannet blir kaldere!! Vann kan stå lengre i kjøleskap:)

Skrevet

Kan stå opp til ett døgn mme.:)

Skrevet

Du missforstår:) etter du har laget mme,så kan du kun varme flaska en gang.Ikke bruke restene seinere.Jeg laget ferdigblandet mme til ett døgn.Etter ett døgn,så tømte jeg ut det som ble igjen.Kan koke,blande alt,så sette i kjøleskapet.Varmes rett i mikroen.Men viss det er rester igjen,så må det kastes.Kan ikke bruke det om igjen:)

Skrevet

Hvor får du dette ifra????:)Har bladet ferdig flasker til begge mine.Di jeg prater med gjør også det.Helsestasjonen sa det går bra.Har stått på pakkene man kan blande ferdig,men bruke det innen ett døgn.Koke vannet,ha i pulveret når vannet har blitt til den ca graden som står på pakken.Så står det klart i kjøleskapet,.Når du varmer opp flaska,og babyen ikke klarer å drikke opp alt,så skal du ikke varme det opp igjen til seinere.

Skrevet

Leste på nan kartongen,der står det bare når du skal lage får hver gang koke blande pulver så er det klart.Dem vil jo ha melka fersk som mulig.Han første gutten min er mange år nå,men da kunne du lage ferdig blandet i flasker til ett døgn.Andre gutten min på 5 mnd har jeg gjordt det samme med.Blander alt klart.Har stått på andre merker at du kan blande alt klart.MEN rester som blir igjen,som babyen ikke klarer og drikke opp,det skal KASTES..:)

Skrevet

jo,mme ferdig blandet, kan stå opp til ett døgn.Etter det skal man kaste det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...