Gå til innhold

En tanke om Norge og innvandrere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gang tenkt på om vi puttet likt antall med nordmenn som det er innvandrere i Norge, inni ett land, som alle deler same skikker og livssyn som mesteparten av innvandrerne her gjør – for så å begynne å skal kreve at de endrer på landets lover å regler, for at dem skal tilpasse oss?

- Jeg vil ha gris/ku/høne-kjøtt, ordne det sånn at alle andre her må spise det samme som meg.

- Jeg vil gå i de klærne jeg vil, uavhengig av mitt kjønn.

- Jeg vil jobbe

- Jeg vil ikke ha mange barn

- Jeg vil ikke mishandles

- Jeg vil ha et liv!

Hva hadde skjedd? Jo, vi hadde 99.9% sikkert blitt drept på stedet. Og vi nordmenn er lite empatisk som huser på så mange folk? Tviler…

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel et argument ja.....de som kommer hit og får bli kan vel ikke klage på så mye egentlig hvs man snur sånn på det...men synes det ikke er rettferdig her heller, se litt på hvem som får bli og hvem som blir kasta på huet ut, der er det endel ting å ta tak i, feks: man sender IKKE ut folk man VET vil bli torturert, drept eller mishandla pga at de fesk ikke har rett legning, tro eller syn.

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

siden du sier "innvandrere" og ikke "muslimer" regner jeg med du mener at f.eks franskmenn, svensker og finsker også ville tatt livet av deg av disse grunnene da?

tåpelig. islam er en av verdens største religioner. du må da vel forstå at det finnes ALLE former for muslimer?

dersom dine mistanker om dette kommer fra media må jeg få informere deg om en ting. Media viser de kjipe sakene. de lager ikke akkurat en dokumentar om "Muhammeds hverdag som butikkansatt i bergen".

Skrevet

Men hva er problemet ? Du bor ju her og kan;

- Spise alt hva du ønsker, og mer til

- Gå i de klærne du vil, uavhengig av kjønn

- Jobbe

- Kan bestemme selv hvor mange barn du vil ha

- Hvorvidt du mishandles eller ikke er vanskelig å si, men vi har et godt rettsvesen, som vil prøve å hjelpe deg hvis du blir det.

- Har et liv

Er jo kanskje en grunn til at de kom hit i utgangspunktet og bør da vel ha samme rettigheter som oss, eller??

Skrevet

Til opplysning...svigerinna mi er muslim og bor i er muslims land.

Hun: går i de klærne hun vil, jobber, har to barn(kansje mange det?), blir ikke mishandlet og har definetift et liv! Men så spiser hun ikke svinekjøtt da...uffameg...

Skrevet

Hei

Jeg bor i et muslimsk land og er norsk. Jeg maa egentlig si at jeg er glad det ikke er motsatt, at jeg er muslim i Norge , for de holdningene som ofte skinner igjennom her er skremmende.

Jeg spiser faktisk svin og for svin paa en del resturanter. Faar kjoept svin i egene avdelinger paa ganske saa mange butikker.

Jeg gaar i de klaerne jeg vil og trives med det :)

Jeg jobber ikke, men det er et valg jeg har tatt selv og har flere venninner her som jobber.

Jeg venter barn nr 3 naa.... Skjonte egentlig ikke helt hva du viulle frem til der.

Jeg blir ikke mishandlet, verken av mine naboer, venner eller skumle muslimer som lusker i gatene :)

Jeg har et liv !!!

Og ellers saa er jeg innimellom paa besoek i den norske kirken her, gaar 3 ganger i uken i lekegruppe i den katolske kirken her osv....

Skrevet

Onemorepls - flott at du kommer med innspill, du som bor i en verden der det er overvekt av muslimer!

tror nok ditt syn på det er mye mer realistisk enn nordmenn som har sett skumle muslimer på TV. eller var det franskmenn? ble aldri definert hvor hun ville med "innvandrere"

Skrevet

ØH! Jeg sier bare en ting; nordmenn i Spania....

Som kommer ned dit og tror de eier verden, krever norsk mat og helst skal de prate norsk til dem og.

Skrevet

Ikke sant ;o))

Fordommer er en fin ting. Bra du bidrar til debatten Onemorepls..Er nok mang som trenger å høre det der!!

Skrevet

forresten er nok din mening om at "de fleste" innvandrere er mishandlere/spiser ikke svin/må dekke seg til osv ganske feil.

Litt info om innvandrere:

I dag består innvandrerbefolkningen av 415 000 personer. Denne gruppa utgjør 8,9 prosent av befolkningen. Om lag 54 000 personer kommer fra andre nordiske land, 51 000 fra resten av Vest-Europa og Nord-Amerika, 80 000 fra Øst-Europa og 230 000 fra Tyrkia og land i Asia, Afrika og Sør-Amerika.

Av førstegenerasjons innvandrere er det flest fra Sverige, Polen og Danmark og 47 prosent av innvandrerbefolkningen har norsk statsborgerskap.

Antall innvandrere har økt de siste 50 årene. Etter annen verdenskrig kom flyktningene fra Øst-Europa, senere kom arbeidsinnvandrere både fra Europa og resten av verden. Etter at det ble stopp for arbeidsinnvandring i 1975, er antall flyktninger fra ikke-vestlige land økt. Med EU-utvidelsen har det skjedd en markant økning i innvandring fra Polen de siste to årene.

Antallet innvandrere varierer i takt med innvandringspolitikken, med behovene i arbeidsmarkedet og med krisene i verden. Under og etter krigene på Balkan økte innvandringen. De seinere årene kommer de fleste hit til landet for å gjenforenes med familien som allerede er her, for å stifte familie med andre innvandrere eller med nordmenn.

SSB har publisert tall om innvandrere helt tilbake til Folketellingen i 1865. Den gang var 1,2 prosent av befolkningen på 1,7 millioner født i utlandet, flertallet i Sverige. I 1920 var innvandrerbefolkningen økt til 2,8 prosent. I mellomkrigstiden var det lite innvandring, og i 1950 var 1,4 prosent av befolkningen født i utlandet.

Skrevet

Venter spent på tilbakemelding fra HI her...

Skrevet

Hvorfor det? Er det ikke lov å ytre sine meninger her lengre? Jeg står for det jeg skrev, sånn er det. Og jeg respekterer deres syn på samme sak. End of story.

Skrevet

Men innvandrere i Norge er jo ikke en homogen gruppe, så det du skriver i ditt hovedinnlegg, henger jo ikke på greip.

Skrevet

Haha. alltid gøy med "dette er bare min mening - har jeg ikke lov kanskje?" som understreker at vedkommende ikke har noen gode argumenter i debatten som pågår.

Skrevet

Hæ?

Hva er poenget ditt? At fordi mange innvandrere kommer fra land med manglende menneskerettigheter, så skal de ikke få disse rettighetene her heller? Så fordømt tåpelig.

I Afghanistan kan en kvinne bli drept for å gå med utildekket hår, så når en afghansk kvinne kommer til Norge har hun jaggu å være takknemlig for retten til å gjøre det - og det gjør oss skikkelig empatiske? Bah.

Skrevet

Har invandrere i norge krevd lover å regler endret? Den var ny for meg...

Og hva så? Dermed så skal vi "synke" til enkeltes andre staters nivå?

Tror du trenger å reflektere litt mer om saken lille venn :-)

Skrevet

Ja det var det jeg lurte på også. om du virkelig mener at "de aller fleste innvandrere" (da inkludert ALLE innvandrere og ikke bare muslimer) er mot kvinner som jobber, kvinner som kler seg i vanlige klær, det å spise svin osv osv osv. og at enhver fransk innvandrer da hadde tatt livet av deg. (eller, 99.9 % sikkert, da)

Skrevet

Til hennes forsvar; dette er en tendens her. Folk ser ut til å anta at "Jeg har rett til å ha min mening!" er et selvstendig argument i enhver debatt, og at fordi de har denne retten til å ha en mening går det ikke an å motsi dem.

Skrevet

Prøv å snu situasjonen nå. Tenk om det var krig i Norge, og du og familien din ble tvunget til å flytte til et land som står i sterk kulturkontrast til den lever i. Et land med skikker, regler og holdninger som du ikke ville leve etter. Skulle ikke du da bare måtte innfinne deg med å følge dem?

Skrevet

"Jeg vil ha ku/svin/høne - ordne det sånn at alle må spise det samme som meg"

legger du deg seriøst opp i hva folk spiser? Plager det deg virkelig at noen ikke spiser svin/ku osv?

Skrevet

Selvfølglig har du lov å ha din mening. Den virker bare så lite gjennomtenkt når man starter en debatt om et tema som opptar mange, for så fint trekke seg ut av den når man får noen spørsmål til hvorfor du har de meningene med, " Sånn er det bare , det er min mening".

Bør man ikke kunna stå for meningne sine og klar å debbatre for dem,når man først legger ut dem på et debattforum.?

Skrevet

Hva er egentlig poenget ditt HI?. Uviten er du i beste fall, stakkars deg.

Skrevet

Du tror det hadde blitt mindre krig i verden om alle andre i demokratiske samfunn også lot være å engasjere seg i samfunnet rundt seg ..?

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Hahahahahaha! "som alle deler same skikker og livssyn som mesteparten av innvandrerne _her_ gjør" Så alle innvandrere Norge har helt like skikker og livssyn...ingenting som heter "kulturelle forskjeller" med unntak av forskjellen mellom nordmenn og innvandrerene.

Og hadde man puttet likt antall (antar at det da er snakk om minst 1 million av hver) med en gruppe nordmenn (som er helt like?) og en gruppe innvandrere som var helt like, så hadde det forhåpentligvis ikke vært noe de og vi! Er gruppene veldig forskjellige så hadde det jo bydd på problemer at den ene gruppen MÅ tilpasse seg den andre, det blir jo helt feil. Det hadde nok blitt borgerkrig og begge sider hadde kjempet og begge sider hadde mistet mange...med mindre folk faktisk greide å samarbeide, men gruppen som måtte tilpasse seg hadde jo kjempet, antar jeg. Men visste de på forhånd at det var snakk om at de skulle komme til dette landet og tilpasse seg, så har de jo ikke så mye å si.

Og det er jo det man skal kreve av folk som kommer hit til lands...at de greier å tilpasse seg et nytt samfunn. Dessverre funker ikke helt intigreringen, og det er teit. Problemene er mange, og det er vanskelig å løse dem, og det blir liksom ikke noe lettere at de ikke har norskundervisning på asylmottak.

Skrevet

Du slipper vel å være samfunnsengasjert her i vårt land, her er det andre som har tatt seg av den jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...