Gå til innhold

Norge er hjernevasket av ammehysteriet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo takk, ikke så tøff men sta! :) Tenkte som så at nå har jeg ligget 2 døgn i fødsel, med noen helt hinsides grusomme smerter, for å gi liv til dette barnet, da klarer jeg noen uker til med tårer og vondt for å gi henne den næringen hun fortjener. Og det fikk hun.

All respekt til de som gir ammingen en fair sjangs men av ulike grunner ikke får det til, og med tungt hjerte går over på MME.

Men det er de som gir opp med en gang jeg ikke skjønner, de som ikke stålsetter seg mot smertene og fortvilelsen..

Verst er så klart gir opp ammingen av egoistiske grunner så klart.

Pandapink

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt mas?? Hehe det er jo en måte å se det på. Fra du kommer i kontakt med helsevesenet så er det i gang; du kan ikke unngå å føle det pressa på deg.

Det var et blog-innlegg i vg om en dame; det gikk rett og slett ikke, hun søkte hjelp og hva skjedde når de kom på helsestasjonen. Barnet ble sultent og de ba om å få varmet en flaske. En helsesøster som overhodet ikke kjente til saken sa nei, du får bare legge henne til, så går det nok.

En annen som var veldig plaget med atopisk eksem var så sår at hun nesten mistet brystvortene, fikk beskjed bare om å legge henne til igjen så ville sårheta gi seg - de hørte ikke på henne en gang.

Poenget mitt er at det finnes så mange bedrevitende nazi jordmødre og helsesøstre som gjør at de som må gi mme føler seg som elendige mødre.

Jeg ammer selv, men ene og alene fordi det er enkelt. Og jeg er vel da gruuusomt egoistisk som gav mme en natt som det gjorde så vondt; jeg satt bare å gråt hver gang lillegutt skulle spise. Hvordan i helsikke skal jeg stålsette meg når ungen er sulten og må ha mat? For tydeligvis for noen her så skal man bare "suck it up" og ikke tenke på seg selv; ungen skal gå foran alt og alle. Mors helse kan vi egentlig bare ta full fart og drite i; er ammingen virkelig så viktig at det kan forsvares?

Sorry altså, men jeg nekter å godta sånt jeg.

Skrevet

JEg synes bildet som blir malt her er utrolig lite nyansert! Enten så har ammingen godt som en drøm eller så har man valgt mme fordi man har omtrent vært ødelagt av sår/betennelser osv.

Ja ammepresset kan bli stort, men det er bra at man har fokus på det, slik at man unngår at man velger lette løsninger som mme fordi man ikke engang gidder å prøve (England, Usa osv er gode eksempler på det) Samtidig hadde det vært fornuftig om noen helsesøstre faktisk tok seg bryet med å sjekke hvordan det sto til med ammingen før de bannlyste flasken helt. En i barselgruppen min fikk hjemmebesøk fordi hun slet med ammingen. Hs sa da at hun anbefalte henne å starte med flaske, for hun så hvor vondt både mor og barn hadde det. Hun hadde strevd i nesten 1 mnd. Så det finnes fornuftige helsesøstre og:=)

Skrevet

Da jeg sleit som verst fikk også min baby MME innimellom ammeslagene. Selvfølgelig skal ikke babyen være sulten..

Og som jeg prøvde å si, all respekt til de som prøver hardt men ikke klarer det. Det har jeg mye forståelse og sympati for. Da er det godt at det fins MME!!

Men jeg vet om de som gir opp pga det går trått i starten, tar for mye tid osv. Enda verre er grunner som at man vil kunne feste når som helst, slanke seg, unngå hengepupper eller spise alt man har lyst på. Dét er EGO grunner. Og jeg vet om minst 4 som har gitt opp ammingen av slike grunner. Det syns jeg dårlig om..

Det er en HELT annen sak med de som ikke produserer nok melk, har morsmelkintolerante babyer, eller andre fysiske grunner som umuliggjør ammingen. Sånn som hun du skrev om, som holdt på å miste brystvortene. Da er det selvsagt på tide å gi opp.

Pandapink

Skrevet

og selvfølgelig er psykiske grunner(f.eks misbrukt som barn) en "god nok" grunn til å ikke amme.

Skrevet

aaaaargh bare meg som blir gal av alle ammedamene her inne som gnåler om alle antistoffene som er så bra? hvorfor er det ingen som nevner alle tungmetallene vi mater babyene våre med når alt pølsefettet vi spiste på oss under graviditeten "smelter" og renner ned i magene til barna våre? for å være helt ærlig bekymrer det meg, og jeg tror ikke antistoffene hjelper særlig mot dette nei.

jeg har hørt meg lei på alt dette med "kvinner med høy utdannelse ammer" "diebarn blir smartere" etcetera etcetera, som om de som ammer kan suge til seg litt av glansen til den pene statistikken (og faktisk har jeg fått med meg at det er svært mange her på dib med lite utdannelse, ihvertfall så jobber i ofte i yrker med lave krav til utdannelse, om disse ammer kan jeg ikke svare på) JAAAA det er et utrolig ammehysteri her på dib og jeg tror egentlig i bunn og grunn at mm kontra mme ikke spiller noen rolle.

bare litt ettermiddagsgalle fra meg som egentlig pleier å ignorere disse utrolig kjedelig etrådene.

ps jadda jeg ammet jeg også

Skrevet

Fresenius Kabi: Takk skal du ha! Godt det er flere enn meg som klarer se på det på en litt annen måte. Hilsen HI

Skrevet

Det å amme er selvfølgelig den beste måten å fø barnet sitt på, tror dere at idustrialisert MME med kumelk er en god erstatning? Masse bivirkninger, lærevansker, diabetes, revmatisme og alzheimer! Har hørt at man kan få ku HIV, og fugleinfluensa. AM sier jeg, AM for helvete, AMMMMMMMMM!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...