Gå til innhold

Norge er hjernevasket av ammehysteriet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja,amming er kjempebra men så bra som visse tror er det ikke. Hvis man klikker på en internettside utenfor Norge (gjerne England) så ser man en helt annen holdning til dette med amming og mme. Der sier jordmødre,barnepleiere osv at mme er like bra som mammamelk. Og der er mme normen,og amming er unntaket.

Norge har tydeligvis blitt et uland med tanke på hvor fælt det er å gi mme! Tror dere virkelig at amming beskytter barnet deres for sykdom resten av livet? Faktisk så er morsmelkfødde barn og mmefødde barn så og si likt stilt hva der gjelder sykdom.

Hvorfor skal alle måtte forsvare valget sitt med å ikke amme? Eller å amme? De som ammer får tilbakemelding om at de er så flinke,mens de som har gitt opp får beskjed om hvor synd det er..

Jeg hadde denne diskusjonen med en lege på sykehuset og hun var helt enig med meg. Hun sa at hun heller var ikke oppfødd på morsmelk men hadde fått datidens mme. Og hun var lege! Ifølge mange burde hun jo aldri ha blitt lege for siden hun ikke har blitt ammet har hun jo ikke iq.

Er bare jeg som ser dette? At vi er i ferd med å ta helt av når det gjelder ammingen? Jordmor sa også til meg at det viktigste var disse dråpene rett etter fødsel,resten var ikke så nøye. Så jeg vet ikke jeg, bør man kanskje slappe litt mer av?

I Afrika er det viktig at mødrene ammer lengst mulig pga dårlig vannkvalitet og dårlig hygiene. Hva med oss da? Vi har god tilgang til vann,kokemuligheter osv osv. Hva er så galt med å gi mme? INGENTING!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg i at ammeforherligelsen tar litt av her i Norge. Det er også bevist at det er mye sunnere for barn å vokse opp på en bondegård enn i en blokk i byen, men alle barnefamilier kjøper seg ikke småbruk av den grunn.

Likevel er det jo positivt at vi har fått til så høy ammeprosent her i Norge. Men man kan selvfølgelig spørre seg til hvilken pris..

Skrevet

Sunt innslag, takk skal du ha! Gro Nylander og helsesøstrene snakker med enn de har grunnlag for i flg legene jeg har vært i kontakt med. Klart det er flott og praktisk å amme, men alvorlig talt - cut the crap - hva med resten av verden? I de fleste andre land er det langt mer vanlig å gi MME enn MM, både fordi de fleste andre land har kortere permisjonsordninger, og fordi de er så heldige at de ikke har Gro Nylander som predikant.

Skrevet

Og hvor lang permisjon har de i England og andre land? Et av argumentene for å ha så lang permisjon som vi har er nettopp for at vi må være hjemme å amme. Så du kan takke ammehysteriet for at vi har så lang permisjon. Du vil vel ikke ut i jobb og sende babyen i barnehagen når han er 3 mnd?

Skrevet

Jeg vil gjerne se bevis på det du sier anonym 09:53.

Er det virkelig derfor vi har permisjon? Jeg må se bevis på dette.

Skrevet

For noe tull! Så da bør de som ikke kan amme begynne i jobb etter barseltiden (6 uker) da, eller?? Kutt ut å fare med sprøyt, du vet ikke hva du snakker om. Vis meg et sted hvor dette legges frem som begrunnelse for permisjonslengden, takk.

Skrevet

Selv om jeg er enig med HI, så er det faktisk et poeng at ammehysteriet har blitt brukt som argument for lang permisjon. Uheldigvis har det også blitt brukt som argument for at kvinner bør ta all permisjon og ikke dele med mannen sin også. Personlig er jeg mner opptatt av at barnet mitt skal vokse opp i et likestilt samfunn enn at hun skal ammes utover de første viktige ukene.

Skrevet

Helt enig med HI!! Alle er så hysteriske ang amming! Barn blir like sunne og friske av mme!!! Så det så... Mme idag er faktisk veeeeeldig bra hvis sammenligner fra tidligere.

Alle hysteriske ammende mødrer burde ta seg litt sammen før de slenger ut med kommentarer ang flaske!

Jeg får alltid stygge blikk når jeg er ute og skal gi ungen min mat. Synes det er helt forferdelig å skal ta opp en flaske, men sånn er det hos meg! Man burde ikke være redd for å gi ungen mat på offentlige steder!!!!!!!!!!!!!!!! Staakkars ungen min trenger jo mat sånn som andre barn! Amming eller flaske er vel det samma det vel?!

Denne syke verden vi lever i...

Skrevet

Jeg synes det er bra at man i Norge tar utgangspunkt i å få flest mulig til å amme. At helsepersonell sier at det er kun de første dråpene som er viktig, mens resten kan de like gjerne få mme, synes jeg er rart, for det er ingen tvil om mm har noen fordeler mme ikke har. At mme er normen i andre land, synes jeg ikke er noe godt argument for at vi i norge ikke skal forsøke å amme.

MEN jeg synes det er utrolig at det skal gå så langt som det i noen tilfeller gjør uten at feks helsesøstre kan anbefale at man prøver å gi mme for sin egen del, for det er mye bedre at mor har overskudd til å kose seg enn at hun for enhver pris skal gi mm. Jeg tror grunnen til at ikke helsepersonell anbefaler mme er at de ikke vil noen skal komme i ettertid å si de fikk for lite hjelp til å amme. Hvis noen kommer og sier det motsatte, kan de alltids gjemme seg bak at det er amming som er anbefalt og at de derfor anbefaler det.

Jeg tror det hadde vært riktig at man før fødsel hadde fått snakket mer om hva som er normalt og ikke normalt når det gjelder ammeproblemer og også fått beskjed om at det er greit å gi mme. Tror også det hadde hjulpet mange som gir mme om de feks på helsestasjonene hadde noe kunnskap om det også. Når man har prøvd alt man kan å amme uten å få det til og når man senere trenger hjelp ang mme, så kan de ikke svare på noen ting sånn at man får inntrykk av at man er den eneste som gir mme og at det er helt feil å gjøre.

Skrevet

Personlig er jeg takknemlig for at jeg bor i Norge og at amming er normen. På grunn av dette har jeg fått mange koselige stunder med barnet mitt, og jeg tror vi er knyttet sterkere til hverandre. Ikke at MME er dårligere, men er det ikke fint at alle får gode forutsetninger for amming? Om det er litt mas om det i begynnelsa, så får det heller være det!!

Jeg er opprinnelig engelsk, med mange engelske tanter, og hadde jeg bodd der, ville jeg nok gitt opp ammingen for lenge siden (pga startvansker).

Men nå får jeg masse skryt av tantene mine, de sier jeg er heldig som ammer og de skulle ønske det var mer snakk om amming i England, og mer hjelp å få.

Skrevet

Hmmm... Så du Korsika menter at det ikke er kos å gi mme?? Når jeg gir flakse til babyen min så slenger jeg hun ikke bare ned en plass og trøkker innpå!!!! Jeg har henne faktisk i fanget og det er like koselig som å amme!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg er like sterkt knyttet til barnet mitt selv om jeg gir flaske! Tåpelig innlegg...

Og en ting til, er det noen som faktisk har testet at mme barn er "dårligere" enn mm barn?!? Tror ikke det du! Ingen barn blir "tilbakestående" av mme! Hadde kanskje vært bedre hvis ungen ikke fikk noe som helst... Virker litt sånn, for de som gir mme er jo dødsdømte her inne!

*Ugla*

Skrevet

Anonym 09:53

Bor for tiden i england hvor man har rett til 12 mnd permisjon, bare 9 mnd betalt men m.a.o ganske god tid til aa amme. Saa tror nok ikke gode eller daarlige permisjonsordninger alltid ligger til grunn for om man ammer eller ikke.

Jeg ammet til 6 mnd og gikk da over til mme og har heldigvis bare moett forstaaelse for dette baade her i england og blant folk i norge.

Skrevet

Hahaha, Ugla, jeg skrev jo at MME IKKE er dårligere, og da mener jeg på alle måter!!! Det er jo flott at det finnes, og de gangene gutten min får flaske er det jo kjempekos det også!!

Antar at dette er et sårt tema for deg, Ugla...

Ingen barn har like forutsetninger (genetisk, gjennom oppvekst osv) så ingen kan bevise om MME-barn eller MM-barn kommer best ut av det. Antistoffene i MM er derimot et faktum, så de som er i stand til å amme og ønsker å amme, bør jo få muligheten til det!! Og poenget mitt var at vi er heldige i Norge som får så mye hjelp!

Skrevet

Det går ikke an å " ta av " iforhold til amming. Amming er verdens mest naturlige ting, det faktisk ene og alene grunne for at vi er skapt med bryst.

Syns det er mer hysteri over de som MÅ rettferdiggjøre seg høyt og tydelig fordi de ikke ammer. Jeg tenker ikke over det en gang før sånne "hysteriske" innlegg som det her. Folk har nok sine grunner ja, men hvis det er fordi man tenker som "Jan Thomas" så er det faktisk helt sinnsykt.

MME kan umulig erstatte MM, ja det har alt ditt barn trenger og de barn som ikke får MM klarer seg selvfølgelig helt godt på MME. Men det er en forskjell, det din egen kropp produserer for å gi ditt barn er en fantastisk innretning.

På sykehuset holdt min datter på å bli kvelt av MME fordi det ble så tykt og ekkelt i halsen hennes. Hun var født for tidlig og måtte også få MME. Og barnepleier sa at NAN er noe DRIT!!! Iallefall var det det for min.

MEN, som sagt jeg hadde aldri tenkt på at de som gir sine barn flaske måtte rettferdiggjøre seg så sinnsykt som det ser ut til her inne.

Snakk om noe annet da vel, vi er vel like glad i ungene våre?

Men ammehysteri er det ikke, det er KUN for at man ønsker det aller beste for beibiene!! Og da er morsmelk best, er det så vanskelig å innrømme??? Må de som gir MME absolutt få bekreftet at det er BEDRE enn MM?

Jeg bare lurer............

Skrevet

Denne diskusjonen blir vi aldri ferdige med.....

Jeg ammer ikke, fullammet til ca 3mnd; Deretter ble det mer og mer mme. Det var helt greit for oss! Alle ble mer fornøyde.

Ikke noe særlig sårt for min del, men jeg forstår veldig godt de som synes det er sårt og kjedelig å ikke amme barnet sitt.

MEN, kan ikke alle bare gjøre som de selv vil og det som er best for de.

Det er vel helt uvesentlig for oss hva naboen gjør mht mating?

Tenk om vi voksne skulle vært så opphengt i hva andre spiser som voksne også? ;)

Jeg synes begge alternativ er like bra. Noen mener mm er best, det skal visst bl.a beskytte mot sykdommer osv. Vet ikke helt om jeg tror på det da jeg har sett mye av det motsatte. Kjenner mange mme-barn og de har det like bra. Når barna blir store har det ingen betydning hva slags mat de fikk de første mnd.

Synes mm var lettvint når jeg ammet, men synes mme er like lettvint nå. Dette er jo en vanesak.

Ingen behøver å bevise noe! Gjør hva dere vil - tross alt, det er "kun" mat (altså: Vi bør være glad for at vi har tilgang til begge deler og at barna våre vokser opp friske!!!)

Skrevet

Den permisjonsordningen i England er helt ny. Før fikk de bare 3 mnd akkurat som de fleste land i Europa. Derfor henger det med MME igjen i England. De fleste kvinner må ut i jobb ganske fort i de fleste land i verdenen, derfor ammer de ikke. Å si at MME er likestilt med MM går litt langt spør du meg. MME er nok nesten like bra, men vil aldri være like bra. Jeg er så ufattelig glad for at jeg ammer fordi det er praktisk, sundt, og ikke minst koselig!

Skrevet

Enig her. Så mange som gir MME her som virker så sykt bitre! Det er ikke slik at "resten av befolkningen" ser på dere som uutskudd, eller noe! Jeg er glad for å kunne amme. Tror det er bra for babyen, og det er veldig lettvindt når jeg skal steder -trenger ikke dra med mat. Men har aldri tenkt en stygg ting om de som ikke ammer! Finnes jo mange årsaker for å gi MMEt. Men å stå slik frem så aggressiv og rettferdiggjøre MME gjør at du fremstår som om du trenger å overbevise deg selv også om at det er ok... Slapp av, vi gjør alle det vi tror er best i forhold til situasjonen vi er i!

Skrevet

Er det virkelig noen som har sagt til deg at det er forferdelig å gi flaske. Du sier alle ser på deg???Tror det er heller du som føler,......

Skrevet

Er tildels enig med deg. Men om man får til å amme og trives med det så er det jo velsignet lettvint da. Derfor syns jeg alle bør gi det et forsøk. Går det ikke, så er mme like bra.

Skrevet

enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig, enig......................

Skrevet

Sluttet å amme da poden var 4 mnd, men synes likevel det er alt for tidlig å sende ham i barnehage...

Det er ingen sammenheng mellom amming og permisjon.

Skrevet

Det har ikke falt deg inn, HI, at Norge er et foregangsland når det gjelder svangerskaps- og fødselsomsorg, permisjon, og amming?????

Tror du ikke at mange av de mødrene i Engalnd og USA hadde ammet hvis de hadde fått mer info om det, og ikke minst mer hjelp? For det er jo et faktum at amming anbefales som den mest naturlige måten å amme sitt barn. Verden over! Lettvint, hygienisk og fullt av antistoffer er MM også.

Morsmelkerstatning er en fin ting for de som ikke kan amme!!

Skrevet

Mme er super mat for alle babyer, enten de ammes eller ikke. Etter de aller første ukene er det ingen annen grunn til å fullamme om det ikke er for at foreldrene ikke gidder å styre med flasker osv. Og det er helt greit for meg at de ikke gidder det, altså!

Skrevet

Hadde det ikke vært for dette såkalte "ammehysteriet" så er det godt mulig at jeg ikke hadde fullammet min 3 mnd gamle baby den dag i dag. Jeg er glad for at jeg ble bombardert med info og ammehjelp og ammesamtaler og ammekurs etc i svangerskapet og etterpå. Det fikk meg til å skjønne hvor viktig det er å gi ammingen ikke bare 1 forsøk, men 20! Jeg satt og hylgråt med steinharde pupper, opphovna underarmskjertler på størrelse med klementiner og kjøttsår på brystvortene!!!! Beit tenna sammen mens babyen min sugde og ammehjelpen masserte de tilstoppa melkegangene samtidig.

I tillegg hadde jeg innoverbrystvorte på høyre side så babyen fikk ikke tak.

Nå går ammingen som en lek og jeg er så utrolig glad for at jeg holdt ut smerten og frustrasjonen de første par ukene. For JA, det var ufattelig vondt!!!!!

Men følelsen av å kunne gi barnet mitt næring fra min egen kropp er unik, og vite at JEG alene har økt vekten hennes fra 3,5 til 6,5 kg og gitt henne masse antistoffer. Jeg er stolt av å amme!!!

Pandapink

Skrevet

Så tøff du var, pandapink! Jeg hadde det ikke så vanskelig som deg, men du har så rett når du sier at det er bra vi ble bombardert med info og hjelp om amming. Ellers hadde vi gitt opp for fort og ikke visst hva vi gikk glipp av!

Det er nemlig det som er tilfelle i mange andre land!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...