Gå til innhold

Gjør deres menn husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror de fleste menn vil, men de ser det ikke på samme måte. og de liker heller ikke bli fortalt hva de skal gjøres hvis det oppfattes som mas.. men alle vet jo at husarbeid bør man dele på, og de fleste gjør det jo også. Jeg hadde ikke akseptert noe annet selv om jeg må si i fra om hva som må gjøres.. må øve meg på å ikke maaase da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg handler mat og lager den. Han ryddder og vasker opp. Han støvsuger og tørker støv, jeg vasker gulv. Men nå har jeg vasket mitt siste gulv for en stund. Er i uke 36, slitsomt å bøye seg. Klesvask tar den som ser det begynner å bli fult i skittentøyskurven.

Skrevet

Det var jeg som startet innlegget. Det ser ut at de fleste har flinke menn! Manen min er flink å lage mat, han gjør det hver dag, men det irriterer meg at når jeg sier til han at noe skal gjøres så sier han: ingen problem, jeg skal gjøre det... Og så gjør han ingenting. Må mase mange ganger og må gi opp til slutt og gjøre det selv eller bare se på alt rotet... Kanskje det er min feil fordi jeg har alltid gjort det meste ( hater rot!) ,og mannen min er vant til at det er "automatisk" rent og pent i huset. Så når jeg er i dårlig form nå tror han at ting gjøres av seg selv...Huff, slitsomt å være meg akkurat nå...

Skrevet

Ja, jøss!!! Er så deilig at han gjør mesteparten nå for tiden!! Og dette er jo tiden vi skal nyte, nå rett før.

Skrevet

Samboeren min hjelper til masse, både nå og før!

Men, nå er jeg sykmeldt for tiden og han i full jobb, så da blir det til at jeg tar det meste, men det gjør meg ingenting!

Skrevet

Vi deler i utgangspunktet likt, men jeg syns ikke mannen min er så flink til å avlaste meg enda han ser at jeg blir sliten. Tror det verste han vet er å gjøre husarbeid mens jeg ikke gjør noe... Jeg får passe på å late som jeg gjør ting, smårydde fx, mens han er i gang. Vil ikke mase eller virke sytete heller.

Skrevet

Når jeg leser innlegg som dette, og svarene du har fått, kjenner jeg at feministen i meg har lyst til å trekke på seg sine lange røde strømper!

For hva leser jeg? Joda, mannen er "flink" eller ikke, han "hjelper til", men noen må kanskje "mase litt"....

Vi lever altså i 2008 - og når jeg leser slike "5 på gata" i avisa i forbindelse med kvinnedagen, ser jeg unge kvinner si at kvinnedagen er unødvendig for vi har jo likestilling i Norge! What??

Til tross for denne påståtte likestillingen arbeider altså dagens unge kvinner 100 % samtidig som de har 90 % av ansvaret for husarbeid. Noen påstår at likestillingen har gått i stå, og er på vei tilbake nettopp fordi dagens unge kvinner ikke engasjerer seg eller tar rede på hvordan virkeligheten faktisk er.

Jeg arbeider i 100 % stilling, og både forventer og forlanger at min mann deltar på lik linje i vårt felles hjem. Han verken hjelper til eller er flink, men han vasker og rydder etter seg slik ethvert voksent individ (som ikke har tjenere) må.

Og jeg kan ikke fatte og begripe at unge kvinner som skal oppdra sine barn, kan godta å bo sammen med et annet voksent menneske som ikke tar del i hjemmet. Hva er det som gjør at disse unge kvinnene godtar å være mindre verdt enn mannen? At de godtar å være gratis hushjelp etter endt arbeidsdag, mens mannen lever et behagelig liv hvor hus og klær blir vasket, og han kun har ansvar for å komme seg til og fra jobb?

Skrevet

Klart han gjør husarbeid. Jeg vasker badet og holder kjøkkenet i orden, han støvsuger (men ikke hver dag som noen nevnte her...det ville aldri jeg funnet på å gjøre heller da) og vasker gulvene. Vinduspuss tar han like sjeldent som jeg. Han handler og lager mat nesten mer enn meg. Og klesvask deler vi ettersom vi ser at kurvene fylles opp. Jeg føler absolutt ikke at jeg har hovedansvaret for husarbeidet, men vi prioriterer ulike ting...han tar ut søppel, jeg skifter sengetøy etc.

Skrevet

Signerer.

Har selv en svigerinne (der begge i forholdet jobber fullt) som er i en familiesituasjon der mennene går og leser avisa/ser på TV og drikker kaffe (lagd av kvinnen) etter at de har spist middag (lagd av kvinnen). Kvinnen rydder av bordet etter alle, vasker opp og begynner husarbeid.

Som du sier, mannen har kun har ansvar for å komme seg til og fra jobb...

Hva en finner seg i, altså!

Og hun her har faktisk vokst opp i samme huset som mannen min og han og jeg har likeverd i huset, som jeg skrev lenger oppe.

Han "hjelper ikke til" med verken unger eller hus. Vi gjør det sammen.

Skrevet

Me har allti delt på husarbeid.

Mn nå når eg har bekkenløsning så tar eg kun å tørke litt støv når eg e i form,han gjør d andre. Han e en raser på kjøkkenet så d e han så pleie å lage mat når han e hjemme...

Maen e streng me mg når eg har såå lyst å støvsuge osv.

Men nå når krykkene e i bruk så holde eg mg helt vekke fra d....

Skrevet

ja han gjør det,men akkurat nå er det meg som gjør det.Prøve å sette det igang da....

Skrevet

Selvfølgelig gjør han husarbeid. Det er da hans hus også. Det samme gjelder feks bilen. Den er vår, derfor vasker jeg den også på lik linje med ham.

Skrevet

Vi deler alt likt vanligvis, men siden bekkenet ble vrangt og vrient og jeg er krykkeavhengig og trenger hjelp til ALT er det deilige mannen min som gjør husarbeid, lager mat, lufter hund OG behandler meg som en prinsesse. Har aldri vært så stor og ubrukelig, men har aldri heller følt meg så vakker og elsket. Jupp, privilligert, jeg vet det.

Det gjør også de konstante bekkenløsningssmertene mye lettere å holde ut.

Skrevet

Dere som skriver at dere deler på husarbeid, gjør dere også tung utearbeid som klippe plen, male husvegg og andre " mannlige" ting? (Da mener jeg de som bor i enebolig hvor det alltid trenges vedlikehold). Hos oss er det slik at jeg gjør mest inne i huset og han ute og det er greit for meg. Men hvis vi skal snakke om likestilling så må vi kvinner også reparere biler og utføre tung arbeid i huset?

Skrevet

Det er min samboer som gjør mest her i huset - han vasker klær og er den som er flinkest til å rydde og støvsuge. Jeg lager mat og har mest ansvar på kjøkkenet. Er heller han som må mase på meg og si hva jeg skal gjøre....

Skrevet

mannen min er flinkere enn meg faktisk.. mye av grunnen fordi jeg aldri har tid. jobber ganske mye å når jeg kommer hjem er jeg SÅÅÅ sliten:)

Skrevet

Siden jeg er hjemmeværende pleier jeg å klippe gresset, begynte å vaske huset utvendig å male sist sommer, men tør ikke stå på stigen så han måtte ta resten. Men han er snekkeren og jeg maleren i oppussing:) Når jeg går hjemme syntes jeg det er like greit å gjøre alt, så kan vi kose oss når han kommer hjem fra jobb. Men nå går det litt tregt med alt:)

Skrevet

lolipoli:

Da har du misforstått dette med likestilling i heimen!! For man driver ikke å reparerer bil og maler hus hver eneste uke. Mens kles- og husvask, matlaging, rydding etc - det er daglige gjøremål.

Plenklipping og husmaling gjør vi begge, men jeg er nok den som planter og steller hagen fordi dette interesserer meg, på samme måte som han skrur på bilen av og til. På samme måte baker jeg kaker og organiserer bursdager etc, mens han har ansvar for å vedlikeholde f.eks det elektriske og rørsystem, blant annet.

Det daglige husarbeidet som må gjøres hver eneste dag - det deles likt. Men ikke på den måten at vi gjør halvparten av de samme oppgavene hele tiden, men på en slik måte at ingen av oss føler seg utnyttet som hushjelp.

Skrevet

Ja han er kjempeflink. Vi har litt forskjellig terskel så jeg må gi han små hint innimellom, men det er aldri noe diskusjon.

Skrevet

ja vil nå si det! han er veldig flink til å hjelpe.. noen ganger må jeg be om det men stortsett så ser han det! vi har hatt det slik at han tar "husarbe" ute og jeg inne (til en viss grad da) nå tar han det meste.. ihvertfall det som tar på bekkenet mitt... :P

Skrevet

Vi deler på enkelte ting, men jeg gjør nok mer enn han innendørs. Hender vel at jeg må be han hjelpe meg, og det tror jeg han syns er greit, han "ser" rett og slett ikke alt som jeg ser. Han klarer seg greit, gubben, men er ikke noen "supermann" akkurat...

Skrevet

Chezka: Jeg skjønner veldig godt hva du mener, jeg klarer heller ikke forstå kvinner som gjør absolut alt hjemme mens mannen ser på fotball med et glass øl i hånda... Jeg klarer heller ikke å forstå overdrevet likestilling hvor det ikke finnes forskjell på menn og kvinner. I de fleste familier der kvinner jobber mindre enn menn så gjør kvinner mer av det daglige husarbeidet mens menn gjør tung og " mannlig " husarbeid. Vi alle er forskjellige og mange kvinner liker faktisk å gjøre det daglige hjemme, og de fleste menn er " blinde" på hva som skal gjøres og må ledes av kvinner. Vi kvinner er mer oppmerksomme på små detaljer enn menn. Jeg gjør det meste hjemme men ber mannen min å hjelpe når jeg trenger avlastning, han gjør alt ute, måker snø, klipper plen, går tur med barnet osv. . Men må si at du er heldig som har en mann som gjør hjemmearbeid på egen inisiativ! Var han alltid slik eller ble han flink sammen med deg? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...