Rascal_4.11<3 Skrevet 7. april 2008 #26 Skrevet 7. april 2008 Jeg har jobbet på ett avlastningsted for barn med bla downs og jeg har snakket med ganske mange foreldre som selvfølgelig elsker barnet sitt over alt på jord, men de er utslitte av mangel på hjelp, mange steder er du faktisk heldig om du får avlastning en dag i uka og hver fjerde helg. Downs er faktisk ikke bare de oppgående man ser i disimlis, det er mange grader av downs og mange har andre alvorlige sykdommer så ja det krever faktisk ekstremt mye av foreldrene.... Hvis det hadde vært ett perfekt samfunn hadde det ikke spilt noen rolle om man fikk ett barn med downs eller ett annet syndrom fordi man hadde fått den hjelpen man trengte til å bla fullføre utdanning og bygge deg opp ett liv så du kan gi barna dine en best mulig framtid. Uansett er det faktisk ett personlig valg om man ønsker å sjekker det fordi man ikke vil ha eller fordi man ikke har muligheten til det... Det er faktisk noe ingen andre har noe med uansett hvor uenige man måtte være til det....
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #27 Skrevet 7. april 2008 De sjekker vel om de finner avvik- men det er jo ikke alltid de kan se slikt på ul. Jeg kjenner et par- som fikk et barn med Downs- uten at det var mistanke om dette under svangerskapet. Risikoen er vel størst for de som er over 35- men mammaen til barnet jeg snakker om, var bare 23. For noen uker siden var det noe på nyhetene om dette....da hadde de gjordt en undersøkelse- og da aller fleste som fikk vite at barnet hadde downs- tok abort. Jeg aner ikke hva jeg villa gjordt sjøl...vanskelig å forestille seg før man er midt oppi det tror jeg.....men jeg tror jeg ville slitt med å skulle ta abort, uansett årsak....
frøkendings *fødeklar!* Skrevet 7. april 2008 #28 Skrevet 7. april 2008 Skriver under på denne. Tok også privat ultralyd i uke 13+, de sjekket nakkefolk og nesebein som du sier...målet skulle være under 2,5, om det var over mistenkes downs.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #29 Skrevet 7. april 2008 I danmark og også i sverige( nettopp innført) får alle tilbud om duoprøve, så det lønner seg å være litt opplyst før man uttaler seg. Kun i norge vi har restriksjoner på slikt, her må man være over 37 år ved termin, får å få dette gratis gjennom helsevesenet. Finnes mange private tilbud, og finner de avvik så får man tilbud om fostervannsprøve, også gjennom det offentlige. Down syndrom er mest synelig frem til uke 13+6, etter dette kan det være vanskelig å se, men ofte følger det med hjertefeil, utposing på magesekk, kortere lårbein, og slike ting. Dette kan de se i uke 17-18-19. Og dette gir de deg info om, du står deg fritt til å innhente info om dette på forhånd, og da forstå konsekvensene av slik "feil" ved fosteret. I dagens opplyste samfunn skulle dette ikke være et problem. Hvis UL indikerer at fosteret har noen avik på noen måte, så hadde jeg selvfølgelig spurt hva dette har å si. Alder har ingen garanti for at du slipper unna. Flere voksne får barn med Downs, men mange unge opplever dette også, faktisk flere, men dette er på grunn at det fødes mange flere barn av foreldre i alder 18-36, enn 37-45.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #30 Skrevet 7. april 2008 Hei! Vi har et vennepar som for tre år siden fikk ei lita jente med downs. De er i begynnelsen av 30 åra begge to, og hadde to gutter fra før da de fikk vite på ultralyd at de skulle få ei lita jente. Gleden var selvfølgelig stor. Jenta kom til verden på termin og sjokket var stort da de fikk høre ordene Downs. De gikk igjennom en fryktelig vanskelig tid i begynnelsen og har fortsatt noen tøffe tider innimellom. Da jeg var på ul for to uker siden, spurte jeg litt om dette med downs siden vi har hatt det nært på oss. Det var flere ting de kikka på med tanke på downs. Nakkefold, hjertet(klaffene),lårbeinet osv. Hvis de så en eller flere ting som kunne tyde på at fosteret har downs, så kunne vi få mulighet til å gå videre med undersøkelse av det, men for å få vite det helt sikket måtta jeg ta fostervannsprøve. På min lille spire kunne de bare se helt fine ting og hun mente det ikke var noen grunn til å bekymre seg. Så det gjør jeg jo ikke lenger. Men som sagt, venninna mi fikk også beskjed om at alt var bra. Noen med downs blir født veldig "friske", og det er de som er vanskelig og oppdage på ul. Dette stemmer med den lille skjønne jenta vi kjenner! Ho er jo veldig frisk. Jeg har lært en ting i løpet av de tre årene jeg har kjent henne; hvis vi skulle få et barn med downs, ville jeg like å vite det på forhånd! Da blir hverdagen lettere å takle, og vi kan få mulighet til å forberede oss på en annen måte...
Anonym bruker Skrevet 7. april 2008 #31 Skrevet 7. april 2008 Jeg er helt i grenseland for å få tilbud om duo-test -men akkurat for "ung". Jeg valgte derfor å ta det privat, rett og slett for å kunne forberede så langt det er mulig. På forhånd hadde vi avtalt hvordan vi skulle forholde oss til resultatet. Som flere skriver så er det ikke udelt enkelt med et såkalt "solskinnsbarn", og graden av skade er variabel. Noen dør svært tidlig med mange alvorlige misdannelser i hjerte osv. Noen foreldre har kanskje også et sykt barn fra før, og ser at de ikke kan klare å være foreldre for et sykt barn til. Ingen tar abort pga mistanke om Downs uten at man har tatt en fostervannsprøve. Det er utrolig umodent å si at foreldre som tar abort, myrder sitt barn, det høres ut som Ludvig Nessa & co spør du meg. Det er også riktig som flere skriver at Danmark, og mange andre europeiske land tilbyr duo-test til alle gravide. Det er altså Norge som har valgt en restriktiv holdning og satt en aldersgrense. Noe som i seg selv er dobbeltmoralsk i mine øyne, for om man ikke ønsker sorteringsamfunn så er det ingen forskjell på om man sorterer som 38-åring eller 34-åring. Resultatet er det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå