Gå til innhold

Sjekker de om barnet har Downs på rutine Ul?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har de ikke lov til,men det skjer. Det heter jo at en kan gi beskjed hvis en oppdager det med en tilfeldighet og det er jo vanskelig å bevise at det ble søkt etter og ikke bare oppdaget med en tilfeldighet.

Skrevet

Har de ikke lov? Er det ikke derfor vi har rutine Ul for å finne ut om misdannelser ol??

Skrevet

Hm? Jeg trodde det var dette UL var til for, å finne eventuelle misdannelsen? Vet ikke om downs regnes som misdannelse da, føles ihvertfall veldig feil å si, men jeg kan banne på at jeg har lest en plass at de kan se dette på UL og at de ser etter det på UL og hvordan de evt. ser det.. Kan jeg spørre hvor du har lest/fått vite at det ikke er lov?

Skrevet

Selv om man sikrere kan se downs mellom uke 11 og 13, hørtes det veldig rart ut at de ikke har lov, de sjekker vel nakkefold? Hva skulle liksom være

grunnen for at de ikke skal få lov til det?

Skrevet

Hvis de ikke skal sjekke for kjønn og ikke for Downs, hva sjekker de for da... kun termin? Og ul termin er mere usikker en mens termin så da virker det hele veldig bortkastet for samfunnet.

Skrevet

nei, ikke vet jeg.. skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle være lov.. Vil gjerne at de skal sjekke det jeg, føles ut som mye å få vite først etter fødselen, akkurat som det ikke er en ganske stor og ny situasjon å sette seg inn i allerede da..

Skrevet

Ja,det er en merkelig lov,men slik er det. De de skal sjekke er hvor langt i svangerskapet du er,om de har hjertefeil,feil med nyrer og slike ting,ikke om det har Downs,det er kun de som er over 38 år ved fødsel som skal kunne få denne diagnosen. Hvorfor de har satt den grensen vet jeg ikke,men slik er det. Skal se om jeg kan finne noe om dette på nett,hvis noe er intresert,men tviler poå at det blir nå i kveld,fordi jeg nok kryper snart i seng.

Skrevet

Det er jo masse annet de sjekker!!! De sjekker at fosteret vokser normalt i størrelse, at det er nok fostervann, hvordan morkaken ligger plassert, de sjekker at organene har utviklet seg normalt og de sjekker hvor mange foster det er.. Downs sjekkes best på tidlig ul i uke 11-13, og selv den sjekken kan ikke si sikkert om fosteret har downs eller ikke... Ul termin er faktisk det legene forholder seg til, det er derfor du ser så mange tråder fra fortvilte folk som har fått flyttet terminen....

Skrevet

Stemmer dette?? Høres veldig rart ut synes jeg.. Hvist noen orker å lete kan man sikkert finne det på www.lovdata.no.

Skrevet

Jeg var på ul i uke 20, og da jeg spurte om hun kunne se om barnet hadde Downs, svarte jordmor at det var for sent å se nå. Men jeg tror jeg husker fra forrige gang at jm sa at hvis barnet hadde Downs ville noen av målene være utenfor normalen. Men dette er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Jeg tok en privat ul i uke 13+ der de sjekka bla annet nakkedfold og nesebein for downs, de sjekka også hjertet, selv om de ikke kan 'friskmelde' hjertet før seinere, men å sjekke for downs måtte tas innen 13+6.

Men skal jo sies at den sjekken ikke garanterer at du ikke får barn med downs det er det vel bare fostervann som gjør 100%

Jeg var på flere tidlige ul på ahus men der ville de ikke se på nakkefold fordi jeg var for ung...

Er firkanta her i forhold til land som danmark, mener de får tidbud om å sjekke det uansett...

Skrevet

Jeg tror ikke de sjekker det uansett i Danmark, i og med at ultralyd ikke gjøres på alle, men kun på dem som trekkes ut i en slags loddtrekning. I Danmark forsker de stadig på effekten av ultralyd på fosteret: derfor har de et slikt system. Med det er mulig at de sjekker for Downs syndrom på dem som trekkes ut - disse må imidlertid utgjøre et nokså lite antall av fosterne som til enhver tid finnes i Danmark. Jeg vet ikke hva du mener at er firkanta i Norge i forhold til Danmark. Men siden det virker mer oppegående å forske på ultralydens effekter enn bare rett og slett anvende den, som i Norge, kan jeg vel være enig med deg. : )

Skrevet

Jeg leste et eller annet sted (lurer på om det var på ekspertsvar her inne på BIM) at de ikke lenger kan si at fosteret har downs basert på funn av str. på nakkefold og manglende nesebein, men det de får lov til er å henvise videre til utredning (uavhengig av mors alder) dersom de finner avvik av dette eller andre ting.

Årsaken var at flere fostre var blitt gitt en feilaktig downs-diagnose basert på slike funn og blitt abortert selv om barna viste seg å faktisk være friske.

Jeg var selv på UL i uke 12, og legen sa nettopp at nakkefoldens mål var helt normale og fosteret hadde nesebein, uten å nevne downs direkte.

Likevel har man jo aldri en garanti hverken ene eller andre veien uten å ha tatt en fostervannsprøve, og _det_ er det bare de over 38 _eller_ de som blir henvist videre til utredning som får tilbud om.

Skrevet

Hvis folk aborterer bort pga downs og finner ut at babyen egentlig var frisk.. WOW. Da lærte de kanskje en ting eller to om seg selv. Særlig hvis det var en sen abort.. Fryder meg nesten litt over at så slemme mennesker får smake sin egen medisin.

Skrevet

Legen min sa da han skulle bestille UL til meg at de sjekket termin, om det var misdannelser, down syndrom..men han mente at siden jeg var under 35 så trengte jeg ikke bekymre meg for downs ...

Men han sa iallefall de sjekket det uten jeg spurte..så jeg aner ikke jeg altså

Skrevet

Hadde nok krevd en fostervannsprøve før jeg tok en seinabort ja...Fikk iallefall beskjed om hvis de fant noe avik så skulle man vidresendes til fostervann, håper virkelig det er sånn overalt, ufff tenk deg den følelsen hvis det viser seg at det ikke var feil uansett :S

Skrevet

De måler blant annet lårbeinet. Og om dette er veldig kort kan det være en indikasjon på en kromosomfeil, man vil da bli sendt vidre til videre undersøkelse!

Skrevet

*Hvis folk aborterer bort pga downs og finner ut at babyen egentlig var frisk.. WOW. Da lærte de kanskje en ting eller to om seg selv. Særlig hvis det var en sen abort.. Fryder meg nesten litt over at så slemme mennesker får smake sin egen medisin*

Er jo mange grunner til å sjekke for downs, man er ikkeSLEM av den grunn, det er ett personlig valg utifra livssitusjon,respekterer at folk ikke mener det samme altså men slem??...

Skrevet

Det som er slemmt er å ta livet av noen kun fordi de er annerledes. Nazistene gjorde det og norske mødre. Fytte grisen så sint jeg blir når jeg tenker på det.

Skrevet

Man snakker vel om en abort her da og ikke et mord!

Skrevet

Samme faan. Du ville ikke godtatt at jeg hadde sagt at jeg ville ha abort fordi jeg ikke taklet å få en gutt. Vet du, det å ta ut noen som har downs er helt for jævelig. Vet du forresten at noen damer med downs selv kan få barn og kanskje er inne å leser noen av disse horrible meldingene dere skriver i denne stund. SKAMME dere skulle dere som tar livet av små uskyldige barn forde de ikke var akkurat som dere planla.

Skrevet

Hadde vel personlig ikke syntes at det var en så veldig god grunn nei- men ville ikke kalt det Mord fordet!

Skrevet

Du som begynnte med ordet mord, og jeg er enig i at det er en god beskrivelse. Rasistisk motivert mord.

Skrevet

Selvfølgelig kan folk komme i en situasjon der abort er uungåelig. Men å abortere pga Downs syntes jeg nesten er rart at er lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...