Gå til innhold

Amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe den der med "har ikke nok melk" funker ikke lenger... det var sånn si sa i gamle dager det, åsså gav di ungene kumelk istedenfor...

ALLE har NOK melk!!! det kommer ann på hvor mye en ammer det vettu...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk ikke sant at ALLE har nok melk.. Mammaen min hadde absolutt ikke nok melk, etter tre uker sa det stopp. Hu prøvde så godt hu kunne å få produksjonen til å holde seg oppe, men det hjalp ikke.

Men hu prøvde iallefall.. Jeg har ikke lidd noe selv om jeg har fått morsmelkerstatning, men ønsker selv å amme, det er jo faktisk det beste for barnet. Og siden det ligger i familien å ha lite melk, så skal jeg være ekstra nøye med å holde produksjonen i gang, sånn at jeg har melk lengst mulig..

Men å si at man ikke vil amme pga at man er redd for å få hengepupper, det er rett å slett egoisme. Når kommer dine "behov" foran barnet ditt???? Aldri, skal svaret være..

Skrevet

Samme sier jeg her også. Min mamma hadde null melk til meg, så jeg fikk morsmelkerstatning. Og det har gått helt fint. La folk ta egne valg, å slutt å heng deg oppi naboen...

Skrevet

Anonym, ditt nek, det er mange som ikke har nok melk. Glad du tar kvelden om noen minutter, da kan du drikke ditt eget piss aleine i stedet for å dele det med oss, hjernedøde fjott.

Skrevet

Stakkars dere kvinner som ikke vil amme barnet sitt! Dere vet ikke hva dere går glipp av! Det er den mest fantastiske opplevelsen en kvinne kan få! Å se ditt barn som koser seg med puppen din....Ingen flaske i verden kan skape en slik nær kontakt og gi barnet trygghet og ikke minst alle stoffer i morsmelken... Jeg bare elsker å amme!!!!!

Skrevet

Til anonym 15:50:

SYNES du det fortsatt?

Skrevet

Selvfølgelig revurderte jeg alt jeg sto for etter å ha lest alle de kloke svarene her på krangle.... Tenk så kos det blir for pappan. Kone med pene pupper og bedre bånd til babyen.

Skrevet

Å elske og amme.... trodde det var litt ekkelt jeg... noen som sutter på puppa dine. Du har jo ikke prøvd å gi flaske så hva vet du om hvilken kontakt det gir?

Skrevet

hehe den der med "har ikke nok melk" funker ikke lenger... det var sånn si sa i gamle dager det, åsså gav di ungene kumelk istedenfor...

ALLE har NOK melk!!! det kommer ann på hvor mye en ammer det vettu...

Der er jeg redd du bæsja litt på leggen...Man kan faktisk ha for lite melk. Jeg har to barn og ingen skal si at jeg ikke har prøvd amming. Stod opp om natta og pumpet meg etter amming for å tyne ut litt mer men nei...der var det jammen lite. Mannen min sier jeg skal være glad jeg ikke er en melkeku...da hadde jeg nok ligget i en eller annen fryser nå...Så da ble det NAN og smellfeite unger....ehhh

Skrevet

"På hvilket grunnlag trykker du den informasjonen ned i Nepeåkeren? Har du så forbanna lite kunnskap om dette at du velger å ikke argumentere saken, istedet for så slår du deg vrang på det som er skrevet her?

Lurer på hvem som tildeles Dagens...eller rettere sagt ÅRETS Nepeåker?"

Hvis jeg tyder de merkelige ordsammensetningene dine riktig, så mener du at jeg ikke har nok kunnskap til å argumentere for meg? Argumentasjon fordrer jo at det er noe å argumentere mot. Det du skrev var bare hormon-hissig oppgulp, men se her, da:

Barn trenger ikke morsmelk. NAN har de viktigste næringsstoffene som babyer trenger. Og hvor har du det fra at mme-babyer blir overvektige? Pisspreik.

Vær så god, bare hyggelig.

Skrevet

synes dette var intresant lesning selv om det er et krangle innlegg;)

Personlig vet jeg ikke om jeg skal amme for meg kommer det som 'unaturlig' jeg er førstegangsfødende og har lovet meg selv at jeg skal prøve, men vil ikke stresse rundt om det om det ikke går. Jeg er veldig kilen/følsom og liker ikke for mye nærkontakt. og da er det sikkert noen som vil kommentere hvordan knerten er kommet i magen, men det er noe annet.. og det er med en person som jeg stoler på....

for min del har det ikke noe med utseende på puppene eller noe slikt, kunne ikke brydd meg mindre, jeg har små bryster og trenger alt jeg kan få;) hehe. men mer om at kanskje ikke alle føler seg komfortable med å amme?

off.. jeg får vel masse hets nå, men får tåle det siden jeg har svar her;)

Ha en fortsatt fin dag damer;o)

Skrevet

Hadde en bekjent som fortalte at hun ikke ammet for hun følte for mye seksualitet i forhold til sine egene pupper at det for henne var kvalmende å amme...dette fortalte hun meg uten at jeg spurte eller på noen som helst ønsket denne informasjonen...Den aller første melka er vel den viktigste....også det spesielle båndet som skapes ved amming...? Men nan er jo en erstatning av brystmelk...

Skrevet

Det er i allefall viktig at de som "hjelper" en å komme i gang med ammingen på et sykehus tar mor på alvor. Det å begynne å hale å dra i puppene til en annen kvinne er helt uakseptabelt uten et veldig klart samtykke. Og det er overhode ikke ok om det vises sure miner om den nybakte moren sier nei. Det kan føles som et nytt overgrep på alle de kvinnene som har opplevd slike grufulle ting. Det skaper ikke bånd mellom mor og barn om moren føler seg presset eller utilstrekkelig, eller blir stemplet som dårlig mamma. Hun trenger up backing uansett hva hun velger der og da. Kanskje drar mor og barn hjem og finner bedre ut av det i hjemmets trygge ramme enn på det sterile sykehusmiljøet.Vi kan ikke være bekjente av å leve i et halvkomunistisk jantesamfunn, der det er totalregulert hva vi skal gjøre i forskjellige faser av livet og vi får oppleve sosialutfrysning ved anerledesvalg. Jeg syntes også det er synd at man må lyve til helsearbeidere for å få fred. Mange ammer nemlig kun i påsyn på sykehuset og drar hjem og gir flaske. Nå sliter de med brystspreng som kunne vært stoppet effektivt med en pille hvis de hadde fått være åpene om sine valg.

Skrevet

Jeg har ammet mitt første barn og skal amme mitt andre også. Jeg var skeptisk til å amme første gang, det var vondt og ubehagelig første dagene, men jeg fortsatt å amme for barnets skyld og etter en uke ble det helt fint å amme. Jeg ammet til lille gullet var 1 år. Hun hadde ingen kolikk og var ikke syk i det hele tatt( bortsett feber 1-2 dager). Det er ubehagelig i begynnelsen men hvis du er litt tålmodig så blir det helt fint etterpå. Puppene mine henger ikke etter ammingen, så det er ikke å være redd for. Det er vitenskapelig bevisst at det er best for barnet å få morsmelk. Merkelig at noen tror at mme kan være like bra som mm... Det er selvfølgelig opp til kvinnen å amme eller ikke amme men det er absolutt verdt å prøve og ikke gi opp for fort.

Skrevet

Jeg gir opp når jeg bestemmer meg for å gi opp. Hvis jeg i det hele tatt begynner. Og det tror jeg at jeg vil for jeg er for lat til å kokeflasker. Forresten noen som vet om det selges engangsflasker? Og da mener jeg flasker som er beregnet på å kastes etter en gang, slik at vask og kok og sånn ikke er nødvendig...

Skrevet

Jeg ammet i nesten 2 år, og har ikke fått hengepupper i det hele tatt. Det er uvitenhet som får folk til å tro at man får hengepupper av å amme.

Dette er forøvrig et veldig ømtåelig tema, og jeg synes det er helt forferdelig når de som velger å ikke amme blir sett ned på. Det er veldig mange grunner til at noen damer velger å ikke amme, og det synes jeg man bør respektere.

Det er svært mange som har forsøkt å amme, men ikke får det til, og som føler det som et stort nederlag. Det er faktisk "ammepolitiet" som bidrar til at damer som ikke ammer føler seg misslykket.

Pass på dere selv!

Skrevet

Da min skjønne datter ble født og lagt på magen min så begynte hun med det samme å søke etter puppen min, helt instinktivt, i blinde... Da kom tårene og jeg hjalp henne å få puppen... Finnes det virkelig kvinner som har hjerte å nekte sin stakkars lille nyfødt baby det han vil mest av alt - Morsmelk...?...

Skrevet

hengepupper...jaja...! tror nok ikke ammingen vil få puppene våre til å henge..tror heller det har noe med alderen å gjøre..å kroppens forandringer under graviditet.

Jeg gleder meg til å amme, noe jeg virkelig håper jeg får til. sist gang beit jeg i meg et smertehelv i en mnd før alt gikk som det skulle!

uannsett hvilke grunner andre har for ikke å amme, så er det deres sak og ingen andres. det samme gjelder for dem som vil amme. Ikke bry dere;)

ha en riktig så fin dag;)

Skrevet

Lova: Det som er vanskelig å forstå at noen Velger å ikke amme på forhånd, før de vet om det vil gå bra eller ikke. Jeg har full forståelse for de som har prøvd men ikke fått det til eller har psykiske årsak... Det som er utrolig at mange ikke skjønner hvor viktig det er for barn å få morsmelk, det må være uvitenhet.... Flott at du ammet i nesten 2 år! Jeg ville også amme lengst mulig men dattera ville ikke ha etter 1 års alder:-)

Skrevet

lolipoli:

"Jeg har full forståelse for de som har prøvd men ikke fått det til eller har psykiske årsak..."

Når noen velger det uten å prøve ligger det en eller annen psykisk årsak bak. Heldigvis er det ingen opplysningsplikt.

Skrevet

Lolipoli: Jeg er veldig glad for at jeg fikk til og følte meg komfortabel med å amme så lenge. Det tror jeg datteren min har hatt veldig godt av.

Jeg er overbevist om at amming/brystmelk er best, men jeg synes man skal være veldig forsiktig med å prakke slike synspunkter på andre.

Jeg ser ingen grunn til å forsøke å overtale noen som er skeptiske til amming til å prøve det. Det er nok av informasjon om dette på helsestasjoner og på fødeavdelingen etter fødsel. Det er helt meningsløst å amme hvis man ikke synes det føles bra. Hvis man blir stresset av det, tror jeg det kan virke veldig negativt på babyen. En forutsetning for å amme er at det skal være en positiv opplevelse for både mor og barn.

Jeg vet selv hvor utrolig irriterende det er med mennesker som er "nyfrelst" på et eller annet og skal overbevise meg om å bli det også. Det virker helt mot sin hensikt.

Skrevet

Lova: Alle gjør sine valg her i livet, jeg bare sier min mening om amming. Personlig mener jeg at kvinner bør gjøre alt best for sine barn selv om det kan være litt vanskelig for noen, men noen har andre meninger...Jeg har en venninne som er gravid og røyker og hun vil ikke slutte fordi hun mener det er bedre å røyke enn å bli stresset uten røyk... Hun har ikke planer om å amme heller...Jeg synes det er egoistisk av henne i forhold til lille barnet i magen hennes men det er jo hennes liv så jeg skal ikke blande meg i det....

Skrevet

Så flott at du klarer å ikke blande deg opp i din venninnes valg.

Skrevet

Å røke når man er gravid er jo en helt annen debatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...