Gå til innhold

Jeg har alltid lurt på...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... hvor mange her inne som drikker kaffe?

Og svar ærlig nå.

Jeg får inntrykket av at disse røykedebattene aldri tar slutt. Er selv ikke røyker men mener at mye, kunne enkelte mennesker spart seg når det gjelder innleggene som er her inne. Jeg tror de fleste vet hvor ille det er fra før av.

Men tilbake til saken:

Kaffe er jo også skadelig for barnet i magen. Så hvor mange av dere som hele tiden setter dere på pidestal når det gjelder røyk, drikker kaffe??? Ca 2-3 kopper kaffe motsvarer 1 røyk sies det og jeg tror nok at det er mange her inne som kommer seg over det i løpet av en dag men jeg hører eller ser aldri noe ang det.

Så derfor har jeg lurt på det mange, mange ganger!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jada jeg er av di hysteriske her inne som det kalles så jeg drikker faktisk ingenting som inneholder kofein under svangerskapet:)

Skrevet

ingen kaffe å ingen røyk.. aldri likt noen av delan:)

Skrevet

Signerer grysom og Pusi85

Skrevet

Jeg drikker kaffe av og til, men aldri mer enn en kopp om dagen. Kanskje drikker jeg to kopper i uka i gjennomsitt. Av og til kan det gå tre uker mellom hver gang. Tror ikke helt man kan sammenligne skadene av koffein med røyking. I hvert fall ikke i så små mengder, det blir noe annet hvis man drikker et par liter om dagen.

Skrevet

Jeg har forresten aldri svart på et innlegg om røyking, fordi jeg blir bare frustrert og irritert over alle usakelige innleggene, både fra røykere og ikke-røykere.

Skrevet

samme her,drikker kaffe av og til! eller iskaffe mocca! å det kan ikke sammenlignes som røyk i små mengder! men det sier jo seg selv at i større mengder er d nok ikke så bra nei!

Skrevet

jeg drikker ikke kaffe,te,cola, røyk osv, men har aldri likt det heller (ikke før jeg ble gravid engang). heldig med den ja

Skrevet

Fra jeg fikk positiv test har jeg ikke drukket kaffe,da jeg vet at koffein er skadelig for den lille. Det som gjør at koffein er skadelig er jo at en kan frembringe en abort og når en kommer lengre ut i svangerskapet kan en få en for tidlig fødsel. Det er jo ikke noe moro å føde et barn i uke 25 f.eks,så kaffe det holder jeg meg unan hele svangerskapet.

De sier jo at en kan drikke gjennomsnittlig 1-2 kopper kaffe til dagen,da er det ikke noe farlig,men ser liksom ikke vitsen med å gjøre det heller. Drikke rød te jeg,som det ikke er koffein i og hvit te som de har fjernet koffein fra.

Skrevet

Drikker en kopp kaffe en sjelden gang, det kan vel ikke skade. Drikker heller grønn te.

Skrevet

Hei lillespire08. Du er klar over at grønn te inneholder koffein det også. Dette var noe jeg ikke var klar over sist jeg gikk gravid,så tenkte jeg bare ville si det,i tilfelle det er derfor du drikker grønn te.

Skrevet

Røyk -Nei, takk!

= Liker ingen av delene, heldig der! :-D

Kaffe -Nei, takk!

Skrevet

Jeg drikker 1 til 1, 5 liter coca cola om dagen. Ingen kaffe og te. Dette har jeg gjort siden 2. trimester. Å stille to forskjellige rusmiddler opp mot hverandre skjønner jeg ikke er mulig. Ps. Jeg vil legge til at matportalen sier mitt forbruk er ok og røyk er helt ut.

Skrevet

Drikker kaffe som normalt 3 til 4 kopper om dagen, altså under anbefallt max grense. Og det kan da virkelig ikke sidestilles med tjære og nikotin som maxgrensen er 0.

Skrevet

Jeg har vært ei skikkelig kaffekjærring fra jeg var ungdomsskoleelev, og drakk sikkert 10 krus kaffe daglig. Da vi ble "prøvere" forsøkte jeg å trappe ned, men det var vanskelig. I begynnelsen av graviditeten drakk jeg nok en god del kaffekrus i løpet av en dag. Plutselig fikk jeg totalt avsmak på kaffe, bare lukta gjorde meg uvel. Jeg slutta helt å drikke kaffe, og greier ikke verken smak eller lukt (er i 20. uke).

Foruten kaffe drakk jeg kun vann, kunne til nød drikke litt eplejuice før, men likte egentlig ingenting annen drikke enn kaffe og vann.

Nå drikker jeg ett krus café au lait (hurtigmix) til frokost. Leser på pakken at det er ubetydelig med koffein i dette, er vel mer søtt egentlig.

Jeg har skjønt det sånn at mye kaffedrikking kan medføre risiko for spontanabort. Men er det farlig på andre måter? Iflg min lege var kaffedrikking egentlig ikke så ille, iallefall ikke når man var kommet over de "magiske" første 12 ukene.

Skrevet

anbefalingene er jo max to kopper kaffe pr dag da..

samme gjelder cola også..

jeg liker ikke kaffe,..men har jeg migrene eller kjenner den begynner å komme kan jeg true i meg en kopp for å se om den forsvinner..siden kaffe av og til hjelper..

drikker sjeldent cola også..men kan ta meg et glass eller to der også når jeg får lyst.

Så 2 kopper kaffe skal ikke være farlig for fosteret..

Skrevet

Jeg drikker kaffe te og cola i samme mengde som før. Var littegrann mere forsiktig i 1. trimester.

At du vil side stille det med tobakk er helt greit for meg. Men har aldri sett noen undersøkelser som kan underbygge dette, vennligst legg med link.

Skrevet

Til Lille meg venter nr3. Denne anbefallingen du her sier er to kopper kaffe og også to kopper coca cola, hvor har du lest det? Dette er ikke matportalens anbefallinger.

Skrevet

det står i gravide bøkene.

det står også i bam.

og bladet gravid:)

men det er to kopper cola eller to kopper kaffe:)

Skrevet

Det er vel ikke sånn at koffein gir fosterskade?? Men at det kan gi fare for abort? Og det var vel akkurat en studie som viser at 1-2 kopper i tredje trimester er gunstig for foster?

Skrevet

Matportalen.

Kaffe, te og cola

Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

1 - 2 kopper kaffe per dag, eller

3 - 4 kopper te per dag, eller

1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

Skrevet

Endelig litt ordentlig info her... Noen som vet hvor mange mg koffein en 250 ml RedBull har, det står 0, 03 prosent, men aner jo ikke hvor mange mg det er. Også syntes jeg blader og den kulørte presse ikke er videre til å stole på. Heller ikke bladet Gravid. Vi må forholde oss til denne informasjonen på en litt mere objektiv måte.

Skrevet

i 100 ml m redd bull er det 32mg koffein. Sitter med en boks her nå og leser og det er det som står på den i alle fall.

Skrevet

Å side sammenligne kaffe og alkohol er bare dumt, samt tatt ut av løse lufta. Folk får røyke og drikke kaffe som dem vil selv. Men kaffe gir ikke fosterskader, det gjør røyk. Koffein kan føre til spontanabort i 1. trimester men det er ikke bevist ennå. At røyk er farlig er bevist..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...