Gjest Skrevet 6. april 2008 #26 Skrevet 6. april 2008 Jeg har en i første klasse, og ja jeg har betenkeligheter med å søke om fri for å dra på ferie. I alle fall en hel uke. Mitt ansvar som mor at barnet lærer "det tapte". Det er det også om hun er syk noen dager, mener jeg.
Mockanin Skrevet 6. april 2008 #27 Skrevet 6. april 2008 Jeg har alltid hatt betenkeligheter med å evt. ta sønnen min ut av skolen for å reise på ferie. Nå har jeg en skoleflink sønn, heldigvis, og skulle jeg tatt han fri fra skolen så hadde jeg forhørt meg med læreren om hva han burde gjøre av skolearbeid mens vi var på ferie. På en annen side, så spørs det om det er så mye skolearbeid han hadde kunnet gjort på ferie da han ikke har skolebøker. Så og si alt dem får av oppgaver kommer på kopierte ark som lærerene samarbeider om å lage. Skolebøkene trinnet hans skulle hatt er ikke trykket opp ennå... De siste 2 - 3 årene har det vært mange unnskyldninger for at trinnet hans ikke har hatt bøker. Og har dem hatt bøker i noen fag, så har det ikke vært nok til alle sånn at dem har vært nødt til å bruke bøkene på rundgang.
Flode Skrevet 6. april 2008 #28 Skrevet 6. april 2008 Litt oppklaring: * Det er foreldrene som til syvende og sist bestemmer over sitt eget barn, skolen kan ikke juridisk sett nekte dere det. Når det er sagt, så er det skoleplikt i dette landet, så det er grenser for hvor mye fri man kan ta uten at det får konsekvenser for foreldrene. (Enkelte kommuner har også innført begrensninger på grunn av fremmedkulturelle som av og til ønsker å ta ungene ut av skolen i måneder av gangen.) * Det er dermed også foreldrenes ansvar at barnet lærer det det skal den tiden man er borte. Dette krever samarbeid med kontaktlærer. Det er begrenset hvor lang tid i forveien læreren kan detaljplanlegge undervisningen, så man må nok bare regne med at man ikke får lekse-/ukeplan før rett i forkant. Sånn fungerer det i skolehverdagen. * Enhver må kjenne sitt eget barn før man tar avgjørelsen om å søke barnet fri - det kan for enkelte barn være uheldig å være lenge borte, og det kan være tidspunkt det er mer uheldig å være borte fra skolen. * Søknader om feriefri avgjøres av rektor dersom det dreier seg om mer enn noen få dager (antall kan variere mellom kommunene).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå