Gjest Skrevet 6. april 2008 #1 Skrevet 6. april 2008 har dere betenkeligheter med å søke barnet fri fra skolen e uke for å reise til syden? --og; dersom elevene i klassen lærer noe nytt denne uken; hvem har da ansvaret for at deres barn går lært "det tapte"?
temi & keli Skrevet 6. april 2008 #2 Skrevet 6. april 2008 *kjenner det rykker i pedagog-foten min, men biter tenna sammen, i og med at jeg er i permisjon* hehe
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 6. april 2008 #3 Skrevet 6. april 2008 ikke i det hele tatt! skal gjøre det nå i mai. kunne gjerne tatt ungene ut 6 mnd jeg for å ta feks en jordomreise. bare tenk på hvor mye de hadde lært da
Gjest Skrevet 6. april 2008 #4 Skrevet 6. april 2008 hehe, har iløpet av helgen fått en telefon fra en far der sønnen sliter med deling, samt to forespørsler om fri nå i mai. Rykker godt i begge beina mine, får'n si
Gjest Skrevet 6. april 2008 #5 Skrevet 6. april 2008 ..og sønnen var 2 uker i Thailand da delepensum ble gjennomått
yasmina Skrevet 6. april 2008 #6 Skrevet 6. april 2008 Paa barneskolenivaa har jeg ingen betenkeligheter. "Det tapte" er et felles ansvar hos foreldrene og barnet, laereren forplikter seg ikke til noe mer en aa ta vare paa de ark ol som blir delt ut i loepet av den uken, eller sende det hjem med en avtalt person/elev. Paa ungdomskoleniva osv skal jeg ikke uttale meg. Har selv hatt elever som har taklet det fint og andre som ikke har klart aa ta igjen det tapte. Syns heller ikke at laereren har ansvar for f.eks aa ha ukeplanen tidligere klar den uke siden noen skal paa ferie, det faar bli ens eget problem.
Tommage♀♂ Skrevet 6. april 2008 #7 Skrevet 6. april 2008 Er det ikke sånn at elevene får med seg lekser på ferie da? Da er det vel opp til foreldrene at barna lærer det de skal
temi & keli Skrevet 6. april 2008 #8 Skrevet 6. april 2008 Jeg har tre hos "meg" som er ute (på reise) rett som det er.. -og det er de samme tre som sjelden får oppfølging/hjelp hjemme, som ikke bryr seg med å jobbe i forkant eller å gjøre ting som ble gjennomgått da de var borte.. Rektor hos oss har faktisk lagt inn en konkret formulering på dette med hvem som har ansvar for at unga skal ha lært seg områdene det jobbes med mens de er på tur, meeeen det er det heller ikke mye hjelp i for alle.. "Fordelen" er at både foresatte og vi lærere har det svart på hvitt.. Jeg blir småtussete av alt detta styret! Selv om ungene som reiser mye også opplever mye, så mister de samtidig mye, og det sprer seg som ringer i vann..
happybirthday Skrevet 6. april 2008 #9 Skrevet 6. april 2008 Kan godt skjønne lærere som blir lei dersom det er mange som søker fri til dette gjennom hele skoleåret, så jeg synes skoler som er "plaget" med av mye slikt, sammen med FAU bør sette ned noen felles kjøreregler, enten det er tidsbestemte grenser, hvem som skal ha ansvar for hva osv. Kan godt forstå at det kan bli dårlig læringsmiljø og kontinuitet dersom det hele tiden er noen borte og man må gjenta det samme pensum man gikk gjennom for en stund siden pånytt igjen og pånytt igjen. Det er jo heller ikke rettferdig for de som faktisk ikke reiser. De skal vel heller ikke lide for at noen har reiseglade foreldre som tar barna sine vekk fra skolen i perioder. Når det er sagt, synes jeg ikke en gang i blant kan skade. Og selvsagt bør foreldre gjøre sitt for å påse at ungen ikke blir hengende etter en slik ferie. Da vi søkte om ei ukes perm fordi gutten vår skulle være med til syden for første gang i sitt liv (sammen med besteforeldre) ei ukes tid i vinter, da spurte vi og maste flere ganger på læreren om han ikke på forhånd kunne få lekseplanen for den uka han var borte. Det var faktisk langt vanskeligere, og det var etter masse mas at vi tilslutt endelig fikk det. Tankegangen var å sørge for at han gjorde dette i forkant av turen, slik at han kunne ha skikkelig ferie. Dessuten alltid kjipt å ta igjen lekser i ettertid, synes jeg.
yasmina Skrevet 6. april 2008 #10 Skrevet 6. april 2008 Jeg skjoenner tankegangen din, men maa si meg uenig. I det man forlanger ting paa forhaand saa lager man ekstra arbeid, eller forventer at laereren skal tilpasse seg dere og det syns jeg ikke er greit. Ukepalnen kommer naar den kommer, er man ikke der da faar man gjoere det naar den komemr, eller man faar tak i den. Det skal ikke bli andres ansvar/problem naar man tar barna ut av skolen.
Gjest Skrevet 6. april 2008 #11 Skrevet 6. april 2008 Jeg har kanskje betenkeligheter, men vi skal gjøre det i september. Har aldri gjort det før annet en 1 dag i ny og ne. Selvfølgelig er det mitt ansvar at hun gjør det som står på ukeplanene mens vi er på ferie. I tillegg har jeg tenkt at hun skal skrive reisedagbok. Man kan lære en masse på tur også
camilla^ Skrevet 6. april 2008 #12 Skrevet 6. april 2008 Jeg ønsker ikke å legge ferieturer utenom skoleferiene, men er det i kombinasjon med noe annet kan det nok hende jeg ber om fri ja. Men ungene får ikke slippe unna skolearbeid av den grunn, da må jeg snakke med læreren slik at jeg får lært ungene det nye de skal gjennomgå på skolen den tiden de skal ha fri. Men de får nok slippe å gjøre alle oppgaver osv som de gjør på skolen, men de skal være like godt rustet som de andre elevene i klassen når de kommer tilbake.
Solitude Skrevet 6. april 2008 #13 Skrevet 6. april 2008 Er jo bedre å prøve å vente med slike turer til det er ferie på skolen, men forstår jo at foreldre kan tenke seg en slik tur en sjelden gang. Hvis det er ikke snakk om hvert skoleår eller flere ganger pr. skoleår, så skjønner jeg ikke problemet, så lenge foreldrene følger opp skolearbeidet i den uken og påtar seg ansvaret å lære barnet det de skal den ene uken så bør vel det gå fint. Men hvis det er slik at barnet får ikke med seg det de andre ungene lærer den uken så er det jo svært uheldig !
lisje marthemora Skrevet 6. april 2008 #14 Skrevet 6. april 2008 Nei, det har jeg egentlig ikke noe problemer med. Skal selv ta barna fri siste uken før sommerferien, og det de ikke har lært til da, lærer di heller ikke dette skoleåret. Men mener også at det uansett ikke skal være en vane og gjøres hvert år.
MegOgAlleMine Skrevet 6. april 2008 #15 Skrevet 6. april 2008 Jeg ville IKKE tatt ut barnet for en uke med ferie midt i skoleåret. Da ville jeg heller prøvd å fått reiser i forbindelse med vinterferie, påskeferie,høstferie,jul eller dden 2måneder lange sommerferien! Jeg kunne tatt ut 1 dag hvis det var dagen før ferie o.l. Eller hvis det dreide seg om begravelser,dåp,bryllup,konfirmasjoner etc som er langt vekk. Tar foreldrene ut barna sine så mener jeg de har ansvaret for å ta igjen det tapte. Problemet er vel at mange foreldre ikke tar det ansvaret
Joikaboll@ Skrevet 6. april 2008 #16 Skrevet 6. april 2008 Vi tok ut snuppa en uke fra 1. klasse, men vi tok med ukeplan og bøker. Samt at vi fikk plan på hva som skulle gjennomgås på skolen samme uke, Snuppa satt nok like mange timer i syden med lekser som hun ville ha gjort hjemme på skolen. Dette er mange år siden nå, har ikke blitt flere ferieuker.
Gjest Skrevet 6. april 2008 #17 Skrevet 6. april 2008 Svarer på meg selv, jeg. Synes det har vel dså mye med holdninger å gjøre, jeg., som å gå glipp av deler av pensum.."helt greit å være borte en uke fra skolen, vennen min". Når det er sagt, at det hender en gang er helt ok. men vi har elever som staaadig søker fri.. ferier forlenges; om man begynner på skolen en uke senere i sommeren, om man tar fri tre dager før høstferien og to dager etter, en uke lengre vinterferie, en uke fri før sommerferien.. Slik jeg ser det, blir dette feil!
ana baroma Skrevet 6. april 2008 #18 Skrevet 6. april 2008 Vi tar ut guttungen neon dager i mai for å reise vekk, og da finner vi et opplegg med læreren som er overkommelig for alle parter. Verdien av reiseing er så stor at jeg ikke har betenkeligheter med mindre det er spesielle omstendigheter, og at det ikke skjer for mange dager i året:)
mamman til to gutter Skrevet 6. april 2008 #19 Skrevet 6. april 2008 Har alltid syntes det er rart med foreldre som tar barna ut av skolen utenom ferie. Når det er som noen beskriver her i forbindelse med begravelser, konfirmasjoner ol, så er det noe annet, eller om det å ta en ekstra fridag før vinterferien er det som skal til for å få til en sydenreise den vinteren. Det jeg ikke skjønner er noe jeg så flere gjøre når vi var i Thailand i vinter. Vi dro hjem den helgen vinterferien begynte (har ikke barn i skolealder selv) og da var det mange barn på vei hjem sammen med oss! Dvs foreldrene hadde tatt barna ut 2uker rett før vinterferien, for så å komme tilbake til Norge når ferien her begynte... Det er vel noen skoler som har fleksible ferier, men jeg kan ikke tenke meg at det gjaldt alle barna vi tok fly sammen med. Var også flere som kom ned en uke før vi dro hjem sånn at de var der to uker hvorav en av de var ferien og mange av disse barna så vi satt på verandaen med skolebøkene om ettermiddagene og det er tross alt bedre. Når det gjelder eksempelet over med sønn som sliter med deling etter å ha vært borte når det ble gjennomgått, så tror jeg at jeg ville vært ærlig ovenfor far og sagt at sønnen har problemer etter forrige gang han ble tatt ut av skolen og at jeg ikke ville anbefale at han blir tatt ut igjen. Å ha regler nedskrevet for hvem som har ansvaret når barna blir tatt ut av skolen høres også fornuftig ut, men det hjelper jo ikke barnet noe mer hvis ikke det får mer hjelp... Et spørsmål også, kan man gi avslag på en søknad om å ta barn ut av skolen for 1-2uker? og hvis man kan det og det blir gjort, godtar foreldrene det eller tar de likevel barna ut av skolen?
Gjest Skrevet 6. april 2008 #20 Skrevet 6. april 2008 hele Norge har vel faktisk ikke vinterferie likt og jeg tror ikke det er mange som tar ut ungene 2 uker før en ferie slik at de får 3 uker med vinterferie. Så kanskje mange faktisk gjorde slik dere gjorde det. 1 uke ut av skolen og 1 uke vinterferie. De færreste drar f.eks til Asia på sommeren hvor det er eneste mulighet til 2 uker uten fri fra skolen.
Sjefsmegga Skrevet 6. april 2008 #21 Skrevet 6. april 2008 Jeg har store betenkeligheter med å ta fri barnet når det er så kort som det er mellom ferier og fridager fra før, er tross alt ca 8 uker sommererie, 2 uker med høst/vinterferie og nesten 4 uker med jue og påskeferie, pluss endel enkelt dager ellers....klarer man ikke å legge ferier innenfor noen av disse så kan man jaggu holde seg hjemme....hender tross alt unger blir sjuke også og da kan det fort li mer enn nok fravær i løpet av et skoleår hvis man er uhendlig og får "alt" som går. Tar foreldrene eleven fri så får foreldrene ha ansvaret også for at ungen får lært det hæn skal den uka.
愛 siusiu 龍 Skrevet 6. april 2008 #22 Skrevet 6. april 2008 vi drar til asia i hele desember i år, så hun mister litt undervisning. men vi la turen, som forøvrig er et familiebesøk til desember nettopp pga i den mnd så blir det mye jule dill dall istedetfor undervisning. hun går nok ikke glipp av så mye da:o) hun skal opp i 4 klasse til høsten. men vi har god tid på å forbrede oss og gå igjennom eventuelle nye ting de skal lære når vi er borte. jeg hadde ikke tenkt meg om to ganger, men nå er jenta mi veldig flink på skolen og har ikke vanskeligheter i noen fag.
Gjest Skrevet 6. april 2008 #23 Skrevet 6. april 2008 hadde jeg hatt et barn som var dårlig til å lære og alerede hang etter hadde jeg nok tenkt meg om to ganger før jeg tok det ut av skolen, men er de flinke og klarer seg bra ser jeg ikke noe problem i det, ukeplanen på vår skole blir lagt ut på nett også så da får en jobbet litt med lekser også når en er på ferie :-) Men jeg mener at det er foreldrene som har ansvar for at de får gjort det de skal mens de er borte klem :-)
Bøggly Skrevet 6. april 2008 #24 Skrevet 6. april 2008 Har ingen betenkeligheter nå nei. Sitter akkurat og og minner meg selv på å få tak i søknadsskjema, slik at vi får søkt poden fri en uke i mai. Må seff legge til at han går på 1.trinn, og der skjer det ikke mer på en uke enn at han lett catcher det uka etter (eller uka før. Alt ettersom når ukeplanen kommer). Tror nok jeg vil betenke meg mer ettersom han kommer høyere opp i trinnene. Er også helt klar på at det er vårt ansvar som foreldre at barna får med seg det som blir undervist den tida de er søkt fri.
Gjest -<<- Skrevet 6. april 2008 #25 Skrevet 6. april 2008 Vi har vel sjelden gjort det for å dra til dette famøse "Syden," men har generelt lite betenkeligheter med å søke eldste fri fordi vi skal noe. Det er vårt ansvar at han lærer det han skal i den perioden vi ikke sender ham på skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå