Gå til innhold

Nyfødt og sove på eget rom? Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart ha min første og tenker å legge han på eget rom fra første atund. Av mange ulike grunner ønsker vi dette, og rommet til gutten ligger vegg i vegg med vårt så veien er veldig kort.. Hva synes dere med erfaring om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner flere som har gjort dette, og det har fungert veldig bra for dem!

Men jeg er av typen som må ha ungene på rommet mitt i ca 5 mnd=0)

Skrevet

Vi har ham på soverommet i egen seng..Greit når han ammes om natten. Hadde ikke orket å fly rundt fra rom til om midt på natten..Liker også å høre ham puste

Skrevet

Men vår første gikk dette kjempebra! Mn jeg hadde en seng der inne slik at jeg kunne legge meg og amme, sovnet der av og til, men i hovedsak gikk jeg tilbake til egen seng.

Skrevet

Han er forresten 3 mnd

Skrevet

Nei det hadde jeg ikke gjort. Er veldig upraktisk å fly fra rom til rom midt på natten. Og så er det ikke så farlig å ha babyen på samme rom i starten, de første månedene. Det er heller ikke så farlig om barnet sover sammen med mammaen (hvis hun ikke røyker.) La barnets behov komme først :o) Som regel "godtar ikke barnet å ligge alene i egen seg med det første heller :o)

Skrevet

Synes det er greit å gjøre så lenge man ønsker det selv med begge dører helt åpne så hører man alt man trenger å høre uten problemer. Hadde ikke orket å gjøre det selv, mye lettere med vogga rett ved siden av senga sånn at jeg kunne titte nedi når jeg våknet om natta og se om han sov, om han hadde dyna over seg ol og jeg kunne lett trøste når han våknet. Flyttet han på eget rom når har var 5-6mnd for da våknet han ikke så ofte på natta lengre og det var greit å måtte gå til rommet ved siden av for å roe han ned.

Skrevet

Jeg er altfor lat til å kunne ha vurdert noe sånt engang :) når man må opp 5 ganger om natten er det veldig greit om babyen ligger rett ved siden av der man selv ligger ;)

Skrevet

greit for dem som vil det, men hadde ikke gjort det selv. For mye flying frem og tilbake, dessuten føles det tryggest å ha barnet inne hos meg de første mnd.

Skrevet

Du forandrer sikkert mening HI når du må opp 5 ganger om natten for å amme :)

Skrevet

Det hadde ikkje eg gidda. Eg er for trøtt om natta, til å skulle gå heilt til eit anna rom berre for å mate ungen. det var nok med bæsjebleiene som kom også om natta i starten:)

syns det var mykje meir behagelig å ha ungen i vogge tett inntil mi seng:)

Skrevet

Hmmm.... Vet ikke helt, men kan det være at barnet sover bedre når det ligger på et annet rom enn mora!

Da vil det jo ikke kjenne melkelukt, dersom moren ammer?

Bare noen tanker jeg gjør meg, mtp hvor fint det har fungert for de som har gjennomført det.

Skrevet

Regnet med at det var delte meninger om dette temaet ja:)

Jeg tenker å ha en godstol til amming på natta, og det å reise meg opp fra senga og gå de tre meterne skal jeg nok klare:)(Dørene ligger vel 20 cm fra hverandre)

Jeg har veldig lyst til å venne barnet til at han skal sove alene i sengen på rommet med en gang..Dette er ikke fordi vi ikke tenker barnets beste.. For vi er jo der med en gang om han skule våkne likevel, så han blir jo ikke liggende "alene" om han våkner og er engestelig for eksempel. Men jeg ønsker å prøve, og går det ikke er det ikke verre å flytte han inn til oss...

Det er godt å lese at flere har positive erfaringer med dette:)

Skrevet

Bare et lite PS; det er som regel ingen vits å prøve å lage noen vaner før barnet er 3mnd. dde er ikke mottakelig for det før det tidspunktet.

Og ikke overvurder hva du orker før du har prøvd! Det er ingen grenser for hvor trøtt og sliten man kan bli og hvor mye man hadde betalt for å få den ungen til å holdt igjen nebbet om natta ;o)

Skrevet

Ja det er jo selvfølgelig bare å prøve seg frem :) kan jo hende dere er så heldige at babyen deres sover hele natten, spiser i et kvarter om han først våkner osv ;)

Eller du kan få ei som min som spiser ca 1 time ved hvert måltid hehe, da tror jeg neppe du kommer til å sitte i en stol midt på natten å amme ;) Men hun sov gjennom hele natten ganske tidlig da, så skal ikke klage uansett..

Skrevet

Er det ikke anbefalt at barnet bør ligge på samme rom som foreldrene det første året? Mtp forebygging av krybbedød. Mener på jeg fikk høre det da sjarmøren var baby, hvis ikke de har gått bort fra det nå da.

Jeg synes det var både trygt og praktisk å ha han på samme rom:) Var jo mye våkenetter i begynnelsen, hadde aldri orka å sprunget fra rom til rom hvert femte minutt.

Skrevet

Mener jo ikke å overvurderer meg selv.. Og tror absolutt at førstegangsforeldre til nyfødte har en sinnsyk tøff jobb.. Men ønsker å prøve...:)

Deesuten er det ikke fare for krybbedød dersom man ikke osver på samme rom, derimot er det påvist at barn som er døde i krybbedød ligger i mors seng sammen med mor når det dør..

Gleder meg og vil se hvordan dette går.. Går det ikke er det ikke verre enn at vi flytter han inn på samme rom:):)

Skrevet

Når det gjelder krybbedød så har disse barna noe "feil" ved seg. Friske barn dør ikke plutselig av å ligge sammen med mor i sengen

Skrevet

Ikke meningen å være vanskelig, men etter et kjapt google-søk så ser jeg det fremdeles anbefales å la barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom de første 6mnd til 1 år. Men man velger selvfølgelig selv.

Skrevet

Personlig mening:

Ville aldri gjort det selv fordi jeg mener nyfødte bør samsoves med fordi de trenger nærhet og varme døgnet rundt.

Likevel:

Tror ikke ungen din dør av det så det går sikkert fint.

:)

Skrevet

Nei, dette stemmer ikke! Alle som dør i krybbedød ligger ikke i samme seng/rom som foreldrene. Dersom dere røyker er det økt risiko for krybbedød ved samsoving.

Skrevet

Bare sånn at du vet det så kan det GODT hende du ombestemmer deg. Jeg hadde AKKURAT samme innstillingen som deg. Kunne absolutt ikke se problemet med at han lå på eget rom. vegg i vegg. Kunne fortsatt høre hver lyd han lagde. utenom pustingen. men 2 dagen på sykehuset ba jeg samboeren pent om å flytte sengen inn på vårt rom. klarte(klarer) jo ikke å la være å se og høre på skatten hele tiden :) OG veldig praktisk når man ammer å ha de i nærheten da de fort vokner ordentlig om man bærer mer enn en meter :P

Skrevet

Det er litt sært dette at mennesker vil tvinge en nyfødt unge til å sove alene på eget rom, i en seng alene, fra det øyeblikk han er født. Legger dyr ungen sin opp i et tre, for så å klatre opp i nabotreet for selv å sove...?

Syns det virker teit og meningsløst, og bent frem slemt mot den lille.

Skrevet

Jeg har aldri gjort det,men det er meg. Ammet på natta i alt fra ti til 27 mnd, så det hadde vært upraktisk. Har praktisert en god del samsoving også, så jeg hadde syntes det var lite gjennomførbart for min egen del...

Jeg er også av de som måtte ha babyen helt nærme meg fra første dag.

=o)

Skrevet

Stakkars baby......håper du ombestemmer deg. Vi har vår hengende over dobbeltsenga i vogge og jeg bare løfter han ut til amming i egen seng. Det er så betryggende og deilig å se og høre ham om natta. Han skal få sove hos oss til han blir ihvertfall året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...