Gå til innhold

Jeg har en fryktelig tilståelse!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg røykte 5-6 røyk etter at jeg fant ut at jeg var gravid!!! Pluss ca en 20 pk over et par uker når jeg ikke visste det. Og nå har ungen min fått astma!!! Jeg har så dårlig samvittighet og jeg tørr ikke fortelle det til mannen min, for han kommer til å klikke!!! Jeg er så redd det er min feil at han har fått astma. Tørr ikke snakke med legen vår om dette.

Jeg røyker selvsagt ikke nå!!!

Velger å være anonym da jeg skammer meg veldig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt hvorfor du legger ut en slik tråd. Du vet jo hva slags svar du kommer til å få her inne.....

Skrevet

Det er ikke din feil at ungen din har astma.

Slik kan du ikke tenke.

Min lillegutt ble født med klumpfot. Jeg kan ikke gå rundt å tenke på at kanskje han fikk det pga mobilbruk? At det komme av en miljøskade?

Ikke plag deg selv med dette. Det er ingenting du kan gjøre med det nå likevel. Han har astam og det vil ikke endre seg om du forteller noen at du røyka og det vil ikke endre seg dersom det var pga at du røyka, noe som det igjen ikke er.

Du er en kjempegod mamma og det er ingenting å skamme seg over. Om du visste hva enkelte kan gjøre mens de er gravide, da hadde du ikke skammet deg i det hele tatt.

Tenk positive tanker nå:-)))

Skrevet

Jeg tror nok ikke det lille du røkte har noe å si. Hva med de som røyker hele svangerskapet og etterpå. Alle de får ikke astma. Astma kan også komme av fler andre ting.

Skrevet

Nytter lite å ha dårlig samvittighet i allefall. Det skal nok sikkert uansett mer til for at barnet skal få astma. Flere faktorer, mener jeg.

Så hvis det er arv som gjør det, så er det jo igrunnen også din "feil"..hehe

Nei, du får heller skyve det til side og konsentrere deg om å nyte alle de gode tingene.

Skrevet

Spupermamma!

Jeg skrev det her da det ikke var særlig aktivitet på "røykedebatten"... Trengte å si det til noen da jeg ikke kan si det til mannen min. Jeg er forberedt på de svarene jeg får. Kanskje kan også andre lære av mine feil. At det ikke er mye som skal til før babyene kan ta skade!!!

Hilsen HI

Skrevet

ja, sånn er det når man er så dum å ta den sjangsen når man går gravid.

Alle vet hvilken konsekventer det kan føre til, så da hjeøper det lite å komme å sutre etterpå.

Ta ansvar jenter!

Skrevet

HI kommer da ikke å sutrer her, gjør hun?

Så du tenker alltid på "konsekventer" du da, før du handler? Aldri gjort noe "feil" og tar alltid ansvar?

Vi gjør vel alle våre feil og vi har vel alle våre mangler, men ikke la det som HI refererer til her være nok til å dømme henne og gjøre det vondt for henne.

Skrevet

Når det ble som det ble så får du nå gjøre det beste ut av det. Og din historie kan kanskje gjøre at andre holder seg unna røyk/alkohol i svangerskapet??+ Kanskje er det din feil at ungen har astma, kanskje ikke. Det får ingen vite, men dette er mitt argument til de som påstår at å røyke/drikke "litt" under svangerskapet ikke er skadelig, de vet ikke hvordan de vil reagere om det skulle vise seg å feile barnet noe...har man røyka og/eller drukket litt så har man liksom "ikke gjort" alt for at barnet skulle bli friskt....

Som sagt, nå ble det sånn med barnet ditt, du har gjort ditt beste og su røyker ikke nå og slutta så fort du greide. Hledigvis er det ikke noe "alvorlig" med babyen, så dette skal nok gå bra, Du gjør ikke ting bede med å bedreide deg selv iallefall

Skrevet

Jeg drakk aldri i svangerskapet og har aldri ammet etter alkohol eller røyk for den slags skyld!!!

Hilsen HI

Skrevet

JEG røykte under begge svangerskapene, og mine unger er friske som bare det. De haraldri vært mer syke enn andre heller. OG ingen tegn til astma. Så det er nok IKKE din feil! Vet om mange som ikke har røykt under eller etter svangerskap og de har skikkelig astma. Så slapp av du!

Skrevet

Men er det noen sammenheng mellom astma og røyking under svangerskapet? Har hørt om mange mulige skade effekter fra røyking under svangerskap, men aldri astma..

Skrevet

Hei:) tror nokk ikke d er din skyld at ungen din har fått astma.. min gutt på 2.9 år han har astma han oxo å jeg røykte ikke i svangerskapet og heller ikke når jeg ammet. så er nokk mange andre faktorer som spiller inn der ja...

Skrevet

Hmm.. Tror du skal være litt forsiktig med å argumentere for røyking under svangerskapet, særlig når ditt eneste grunnlag er at du har vært så HELDIG å få friske barn... Det beviser jo ingenting.. Man kan jo ikke konkludere med at : fordi du røkte under begge dine svangerskap og fikk to friske unger, betyr det automatisk at røykingen henne ikke er feil i at ungen hennes har astma? Ikke akkurat vitenskapelig bevist eller hva?

Men uansett; du kan ikke gjøre annet enn å tilgi deg selv, du får aldri svar på hvorfor barnet ditt har fått astma. Gi deg selv lov til å godta fakta, uavhengig av skyld. Barn vokser vel gjerne av seg astma etter hvert?

Skrevet

dette jeg sier nå har ingenting med deg HI å gjøre (jeg røyket desverre selv:((((( men en jeg ble kjendt med for en del år tilbake, hun var ca 6 mnd gravid da jeg ble kjendt med henne. hun hadde ikke funnet ut at hun var gravid før hun var 5 mnd på vei, og helt frem til da hadde hun "festet en del" som hun sa, men denne festingen gikk jo ut på å speede amfetamin og tror jaggu hun ikke lot sjansen gå fra seg om hun fikk tilbud om andre farlige stoffer heller. denne gutten er nå 5 år, og sliter veldig med språk ( kan jo ha andre grunner selvfølgelig) men det jeg ikke skjønner, er at noen år etter at han ble født, og jeg var på besøk der, spurte jeg de om hun var gravid igjen, pga jeg kjendte igjen gravide tegn på hun. de hadde ikke tatt noe test enda, men det som virkelig sjokkerte meg var at hun "skulle bare ha seg en fest" før de tok testen, og når disse folka "fester" er det som det var den gang, snakk om amfetamin. vel, hun dro seg en stripe selv om hun helt klart var gravid!!! og jenta ble født med åpen gane, hjertefeil, lenge før termin, fødselen varte i 25 min fra første tegn til hun var ute, ble født i bilen på vei til sykehuset i 10 minus grader- holdt på å omkomme... og i det hele tatt plaget med myye "feil" på helsa siden hun ble født. jeg har aldri forstått hvordan hun kunne gjøre dette, og tenker hele tiden at hvordan kan hun leve med seg selv? hun VET jo ikke om det er hennes egen feil, men vil ALDRI få vite om det ikke er hennes feil heller!!!! fatter ikke at noen kan gjøre sånnt. dette skrev jeg vel fordi at du skal vite som noen andre sier her, det finnes folk som VIRKELIG bør ha kjempe dårlig samvittighet!!!! og, nei, jeg har ikke kontakt med disse folka lenger, og ja, barnevernet jobber med denne familien pga alle problemene deres

Skrevet

Den familien du prater om her nå anonym 23.02 kjenner vi til også!

Kan ikke være så mange av de!

Kjempe bra at barneværnet er innkoblet, skulle vært gjort for lenge siden allerede når førstemann ble unnfanget.

Skrevet

De fleste som får astma som liten vokser d av seg. Er nok ikke sin feil uannsett :)

Skrevet

Alle vet at røyk, alkohol dop ikke hører til i et svangerskap.

Om det er kun 1 røyk eller 100 spiller ingen rolle.

Man vet at det kun er totalavhold som gjelder og valget er ene og alene deres.

Ikke kom med den at du har sikkert aldri gjort noe feil du da sikkert ++++

NEI, feil som jeg blir advart om og det er så mye blest om har jeg aldri kunnet bevist risikert barnets ve og vell på.

Selvfølgelig gjør tar jeg ikke sjangsen på noe jeg vet er farlig, derfor så synes jeg det er så sinnsykt at faktisk så mange i år 2008 fortsatt risikerer barna sine sitt liv og helse på å ta et glass vin eller røyk.

Ekspertene har jo sagt det gang på gang at man vet ikke onm det er den første supen eller røyken eller den 100 som gjør skade. derfor bør ALLE holde seg HELT unna også!

Å ja, jeg både røyket og drakk før jeg ble gravid og sluttet selvfølgelig helt så fort jeg fant ut at jeg var gravi!

Skulle da bare mangle!!!!!!

Skrevet

Har en venninne som har 2 barn. Begge har astma, men hun har ikke tatt i en sigarett i hele sitt liv...

Skrevet

Det er vel ingen som er uenig med deg i dette? Det hjelper ikke å gjenta en haug med innlysende fakta.. dama sliter med dårlig samvittighet åkke som, dét var jo hensikten med innlegget.

Skrevet

Anonym 23.28, hvor langt var du på vei da, når du fant det ut? Er ikke sikkert du er så jævla mye bedre en HI da....Som du sier selv, ekspertene vet ikke om det var den hundrede sluken eller trekket eller den første som gjør skade. Må ikke kaste stein i glasshus sier alltid mamma......

Skrevet

Helt sikkert derfor vedkommende legger den ut også...teit

Skrevet

Hehe, det er akkurat sånne spørsmål du stiller nå som sier så utrolig mye!

Jeg testet positivt 5 dager før IKM og i mellomtiden jeg hadde eggløsning til jeg testet var jeg også total avhold!

Det er ikke snakk om at man kaster stein i glasshus, det er snakk om suynn fornuft, så ikke kom med latterlige ting for å lette samvitighet.

Gikk ikke den heller da gitt!!!!!

Skrevet

For å si det sånn , synes du anonym 23.37 at det kan samenlignes å ta en røyk når man ikke vet at man er gravid i forhold til å gjøre det bevist etter at man har funnet det ut???

Begge delr kan selvfølgelig være skadelige, men en annen ting er jaggu å gjøre det når man vet man har barn i magen eller man mistenker at man kan være gravid.

Skrevet

Så flott at din samvittighet er ren da.. Men det hjelper da ikke HI å høre hvor fantastisk flink du selv har vært? Håper for Guds skyld at barna dine aldri blir syke, du kommer aldri til å tilgi deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...