Gå til innhold

Betale for penklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skravlekjerringa...

Jeg synes det er egentlig helt sprøtt det du beskriver om situasjonen til stedatteren din. Tror du virkelig hun ikke hadde sett på det som sine klær dersom dere hadde tatt henne med og kjøpt klær til henne som hun kunne hatt hos dere??? Hva tror du hun føler det som; at hun er på besøk hos pappa'n sin, eller hjemme hos pappa'n sin? Hun bor jo i en bag! Det er jo kjipt nok for dem å pendle om ikke hun skal drasse med seg halve livet sitt i en bag. Du mener hun vil føle seg splittet dersom hun har egne ting i hjemmet sitt hos sin far... ser du ikke logikkbristen her? Jeg mener ikke hun skal ha dobbelt av alt, men noen personlige ting...? Hun bor faktisk to steder, da er det jo naturlig å ha personlige ting begge steder også. Jeg vet et ord som dekker det du beskriver, og det er gjerrig. Ja, jeg synes det er gjerrig å ikke kunne være litt mer romslig overfor et barn. Men dere har jo betalt bidrag, så det er klart at da trenger jo ikke dere kjøpe noe mer til barnet til mannen din.

Har du virkelig aldri gått forbi en fin kjole i butikken og kjent det krible litt i magen fordi den bare hadde vært sååå fin på stedatteren din? Og så kjøpt den fordi du tenkte hun kom til å bli sååå glad? Eller tenker du bare: "ikke f***, det kan morra kjøpe..."...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at jeg har satt igang mer enn det som var meninga... Men føler jeg får slenge meg på på den siste vendinga debatten her har tatt :-)

Jeg mener i utgangspunktet at biomor skal holde nødvendig utstyr og klær så lenge hun får bidrag til dette. Men det finnes visse grenser. Hos oss har f.eks gutten et ekstra sett med klær liggende + en del boksere og noen sokkepar. Dette er ting vi i utgangspunktet har kjøpt, men som har blitt byttet ut etterhvert, med klær han har hatt med fra mor. Dette styrer gutten selv, så lenge det blir liggende igjen noe her. Det er fortsatt meninga at han skal ha med klær fra mor når han kommer i helgene, men disse klærne er her i tilfelle det skulle skje noe så han trenger et skift mer enn han har med. Det har skjedd gutten har kommet til oss uten jakke, slik at vi har blitt nødt til å kjøpe dette til ham. Da har vi ikke krevd biomor for dette, men sagt at den jakka blir igjen hos oss.

Vi betaler også for trening og utstyr til dette for noe vi har sagt at gutten kan være med på, selv om dette etter mitt skjønn ligger nært noe jeg mener skulle vært dekket av bidraget. Men så lenge vi har godtatt det (uten å spørre biomor), så mener jeg at vi får stå for det. Vi kan ikke pålegge biomor masse utgifter bare fordi vi mener gutten skal ha det og det, like lite som hun kan pålegge oss å betale ekstra for noe hun sender gutten på uten å avklare dette med oss på forhånd.

Om man skal trekke dette med "nødvendig utstyr" i lengste laget, kan man jo da si at biomor må betale for sykkel osv som gutten har her. Pga avstanden mellom hjemmene må han ha en egen sykkel her, og ikke frakte den ene mellom to steder. Selvsagt mener jeg at dette er noe vi må stå for selv, ikke noe vi krever biomor for. Sykkelen han har her er ikke dyr og flott, men den duger til det han trenger den til.

Det finnes grenser for hva som er rimelig å kreve, og hva man skal gidde å krangle om. Skoleutstyr, matbokser, hårklipp osv mener jeg at skal dekkes av bidraget, men ikke det at vi velger å pusse opp rommet til gutten hos oss (selv om dette nå er "nødvendig").

Da jeg lurte på om vi kunne be biomor være med å dele på utgiftene til penklær var jeg ute etter å høre hva dere mente, og hvordan dere gjør det. Vi valgte, som jeg har skrevet før, å ikke blande henne inn i dette. Men jeg mener vel at vi kunne hatt lov til å spørre, men da måtte hun også hatt lov til å si nei (særlig om hun hadde hatt andre store utgifter til ham i det siste, som har blitt brukt som eksempel her, eller om hun selv overhodet ikke hadde bruk for penklær til ham). Jeg synes ikke det er unaturlig at et barn/ungdom har penklær liggende, men det trenger ikke nødvendigvis være en dress. Men når han er i denne alderen har de som regel slutta å pynte seg til bursdager osv, så anledingene hvor det er bruk for disse penklære er selvsagt færre.

Og nei, det er ikke barnemishandling å ikke ha penklær til enhver tid, eller å ha litt dårlig råd en måned pga store utgifter.

Skrevet

Bra innlegg junijente:)

Skrevet

Jeg er en biomor... Om barnet mitt skulle i selskap ville jeg sørget for at det var pent kledd, uansett hvilket selskap det var snakk om. Jeg ville aldri sendt barnet mitt upyntet i et selskap, selv om det ikke var hos "min" familie...

Skrevet

Sistemann...

Nei jeg har aldri kjent det krible i magen pga at jeg har hatt lyst å kjøpe en kjole til stedatteren min. Ser jeg en kjole i butikken, og den er så fin at det kribler i magen, så kjøper jeg den selvfølgelig til min egen datter...

Tenker aldri på stedatteren min når jeg er i klesbutikker. Har nok med å tenke på mine egne barn når jeg er i klesbutikker jeg.

Men det betyr ikke at jeg aldri tenker på stedatteren min, og at jeg aldri kjøper noe til henne. Har feks kjøpt cd plater, leker (da hun var liten), spill etc til henne. Nå er hun såpass stor at jeg heller stikker litt penger i lommen hennes når hun er her, så kan hun kjøpe seg noe selv.

Men klær, sykler og sånt tar moren seg av.

Skrevet

Javel. Dette er jo bare trist.

Skrevet

Hva er det som er så trist sistemann? Skjønner deg ikke helt her jeg.

Skrevet

Anonym:

"Nei jeg har aldri kjent det krible i magen pga at jeg har hatt lyst å kjøpe en kjole til stedatteren min. Ser jeg en kjole i butikken, og den er så fin at det kribler i magen, så kjøper jeg den selvfølgelig til min egen datter...

Tenker aldri på stedatteren min når jeg er i klesbutikker. Har nok med å tenke på mine egne barn når jeg er i klesbutikker jeg."

Jeg synes dette er trist lesning. Hva er det du ikke skjønner?

Skrevet

Jamen du kan da virkelig ikke mene at stemødre først og fremst skal tenke på stebarnet sitt, dersom de ser et fint klesplagg som gir de kriblinger i magen? Tror nok ikke det er helt vanlig i det hele tatt. En tenker da selvfølgelig på sine egne barn. (Så lenge stebarnet ikke bor fast hos de da, og de står for klesinnkjøpene)

Tror nok du forventer litt vel mye fra ditt barns stemor sistemann. Selv om barnet ditt står høyest hos deg, kan du ikke forvente det samme av andre. Alle setter sine egne barn høyest, det skjønner du vel?

Skrevet

Jeg hadde to barn fra før da jeg møtte min mann. Da vi giftet oss i fjor var det ikke i mine tanker å spørre barnas far om penger til penklær. Cubus hadde fin sort dress til store barn til 799,- Fant ut at det ikke var nødvendig å legge i mer i dress da han raskt vokser ut av den. (Han var 9 år) Skjorte hadde han og jeg fikk sydd likens vest og slips til han som brudgommen. Knallfint!! Synes ikke det er verdt å skape uenigheter for en så liten sum. Det er jo ofte økonomi som er et ømt tema blandt exer...

Skrevet

... det var svar til anonym...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...