Gå til innhold

Betale for penklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i konfirmasjon i mai, og skal selv feire bryllupet vårt og ha barnedåp til høsten. Dette skal selvsagt stesønnen min være med på, og da må han jo ha penklær. I utgangspunktet er det biomor som skal stå for klær, men nå er det jo til selskaper med vår familie han trenger dem, så jeg synes ikke det er riktig å forvente at hun skal betale alt, selv om han sikkert kommer til å bruke klærne på 17.mai, til jul osv også (da er han forresten også hos oss kom jeg på). Men kan vi be henne være med og spleise? Og hvordan bør vi evt legge fram dette? Vi har ikke noe godt samarbeid for tida, så jeg ser for meg at om vi spør om hun kan være med og betale kommer hun til å si nei, men det er jo litt frekt å bare si at "han trenger penklær, vi kan evt betale noe av det" (altså ta utgangspunkt i at hun skal betale).

Vi vil jo også gjerne ha et ord med i laget om hvordan klærne skal være (særlig fordi det tross alt er bryllupet vårt), det begynner gutten selv å ønske også, men om hun skal betale ser jeg ikke at vi kan kreve dette. I tillegg pleier hun å bestille klær uten å spørre gutten selv hva han vil ha, så jeg synes nesten det blir litt skummelt å satse på.

Og en annen ting: Hvor har de penklær til en gutt på 13? Han sier han vil ha dress e.l., men det skal helst ikke være så altfor dyrt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel gjerne begrenset hvor lenge man kan ha en dress når gutten er i voksealder. Jeg som stemor hadde nok ikke tenkt tanken engang på at mor skal spleise på dette. Da ville jeg heller kuttet litt ned på andre utgifter i stedet og sluppet den diskusjonen. En dress trenger vel ikke koste mer enn 1500 kr med skjorte og slips...?

Det er ment hyggelig, selv om det ikke høres slik ut

Skrevet

Kan du spørre biomor om hun kanskje har penklær til han? Det kan jo hende at hun har skjorte eller dressbukre eller noe som passer og da blir det jo ikke så dyrt.

Dressmann tror jeg du kan skaffe dress til han selv om han ikke er voksen til en grei penge.

Utenom dette synes jeg ikke biomor skal være med å spleise, men om du ønsker dette kan dere jo gå forsiktig frem og spørre om hun har tenkt på noe ang klær til 17. mai til han og at dere kunne tenke dere å ta han med å kjøpe dette og om hun evt vil spleise da. Men synes i utgangspunktet dere ikke skal spørre om dette.:-)

Skrevet

Jeg ville bare kjøpt klær til ham selv jeg, uten å spørre moren eller nødvendigvis dra henne inn i det i det hele tatt. Det koster jo ikke så mye, så jeg tenker at det ville være verdt det. Da kan dere bestemme sammen med gutten og det er jo fint når klærne skal brukes i deres bryllup og barnedåp.

Hvis jeg hadde vært mor så tror jeg nok kanskje jeg ville bli provosert hvis jeg ble bedt om å spleise på dress til guttens fars bryllup, konfirmasjon og barendåp på fars side. En gutt på tretten trenger jo egentlig ikke dress i så mange andre anledninger og han vokser fort fra dressen. Neste år skal han kanskje konfirmeres, da trenger han dress, men denne dressen er sikkert for liten til da.

Jeg vet jo at mor skal stå for klær hvis hun får bidrag, men syns det ville være naturlig at far og stemor står for utgiftene i sånne sammenhenger som dette. Er det noe som et barn ikke måå ha og den med daglig omsorg ikke prioriterer, men noe som samværsforelder syns barnet burde ha, så må nesten samværsforelder skaffe det selv tenker jeg. I dette tilfelle blir det jo ekstra spesielt ettersom det er en dress til bryllupet deres! Syns du ikke det ville være deilig da, å ordne klær til stesønn til bryllupet ditt uten å dra inn mannen din sin eks?

Skrevet

Vi betalte for dressene til min manns gutter da vi gifta oss. de har brukt dem masse på beggge sider av familien etterpå, men tenkte ikke engang på å dele disse utgiftene...

Når det skal være sagt, kan jeg garantere at hun hadde vært frekk nok til å kreve halvparten av oss, om det hadde vært henne...

Skrevet

Hos oss kjøper far selv finklær til datteren vår ved behov, men de spurte om hun kunne ha på seg bunaden sin på lillesøsterens dåp (som jeg hadde kjøpt).

Jeg tenker at det ikke har noen hensikt å spørre en gretten biomor om å spleise på en dress. Ikke alle 13-åringer bruker dress heller, mange får jo sin første dress først til konfirmasjonen. Jeg er for tiden selv en gretten biomor og jeg ville sagt nei tror jeg.

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal biomor være med å betale på kler til deres bryllup? Som du sier...det er til selskaper med deres familie han trenger dem...

Spørsmållet faller på sin egen urimelighet spør du meg. Smålig.

Og nei...er ingen sjalu biomor som ikke ønsker eksen noe bra i livet.

Skrevet

Vil bare få si at jeg i utgangspunktet var enig med dere, det er mest rimelig at vi kjøper disse penklærne. Men syntes det var greit å høre om andre hadde noen ordning på sånt (til anonym: jeg mente virkelig ikke å være smålig, og var veldig innstilt på at dette var noe vi burde betale. Det har vi også gjort med treningsavgift og treningstøy til aktiviteter vi har meldt ham på - sier vi ja, får vi betale). Biomor har kjøpt penklær til ham før, som han har brukt i konfirmasjon på vår side, men dette har vi ikke bedt henne om.

I dag har vi kjøpt dressbukse og skjorte til gutten, jakker hadde de ikke fått inn enda, så det får vi kjøpe senere. Handlet på KappAhl, og med Coop-rabatt kom det på under 300 kr, så det er i alle fall ikke noe å krangle om :-) Han virket fornøyd selv, er mest opptatt av at han vil ha slips...

Vi ga biomor beskjed om at vi hadde kjøpt penklær, så får hun velge selv om hun vil kjøpe noe han evt skal bruke om han skal i selskap på hennes side, eller om hun vil bruke klærne vi har kjøpt. Vi har ikke noe problem med det om hun vil bruke disse klærne da, er jo ikke nødvendig at han har dobbelt opp med penklær. Jeg anser det for å være guttens klær, ikke våre.

Skrevet

Vi har stebarna mine 75%, vi kjøper alt de trenger og ber aldri mor om å spleise. Hun kan gjerne låne penklærne barna har her, men ønsker hun noe annet enn det må hun kjøpe det selv. Hun har aldri foreslått at vi skal betale for det heller. Da mor til barna giftet seg kjøpt hun selv penklær til barna, og de har hun selvsagt beholdt hos seg, men vi har fått låne dressbuksene f.eks ved et par anledninger.

I din situasjon ville jeg dratt på shopping uten å involvere mor.

Skrevet

De gangene stebarnet mitt har vært i dåp, brylluper og sånt sammen med oss, har hun alltid hatt med seg finklær som moren kjøper. Det har aldri vært snakk om noe annet.

Jentas mor har heldigvis selv sett det som en selvfølge at hun står for det selv. (Hun får jo bidrag som er med og dekker finklær også).

Skrevet

Men da har hun med seg klær som mor allerede HAR kjøpt, ikke sant? Det er ikke slik at dere "bestiller", så må mor ut å kjøpe det dere skal ha??

Skrevet

Sånn har det vært her før også, men nå syntes vi situasjonen ble annerledes, siden det er mange, og store, selskap på vår side. Vi visste også at gutten ikke hadde penklær, det har han sagt selv. Derfor syntes jeg det var greit å høre deres meninger og erfaringer om dette også, er det ikke det dette forumet er til da? :-)

Nå har vi som sagt kjøpt penklær til ham selv, og er fornøyd med det :-) Vi bomma selvsagt på størrelsen da (ikke spør en gutt på 13 hvilken klesstørrelse han bruker), men det er ingen krise, får da byttet det.

Skrevet

He he.. nei, det er vel ikke klesstr. de er mest opptatt av i den alderen ;0)

Synes det virker som du har et godt balansert ståsted i forhold til stebarnet ditt og temaene rundt dette jeg ;0)

Skrevet

Sistemann...

Vi gir beskjed om at hun må ha finklær med seg for vi skal feks i dåp.... Da sender selvfølgelig moren med finklær. Om det er "gamle" eller nykjøpte klær spiller da ingen rolle for oss.Det viktigste er jo at hun har klær som passer for anledningen.

Dersom mor hadde svart at hun ikke hadde finklær, så ville vi bedt henne kjøpe det. Så lenge hun har hovedansvaret, er det hennes plikt å se til at jenta har det hun trenger.

Skrevet

Skjønner den. Dere har jo det juridiske på deres side.

Mor får låne alt hun trenger av oss (vi har hovedansvaret), så jeg ser ikke noe problem i det. Men det blir litt stivbeint. Tror jeg, som far hos dere da, ville syntes det var hyggelig at jenta mi hadde det hun trengte av klær hos meg. Hadde følt hun bodde litt mer hos meg da, om du skjønner... Blir litt annerledes med sykler, mobil, slalomski etc.

Kjøper moren de "dagligdagse" klærne jenta har hos dere også?

Skrevet

sistemann...

Ja klart hun gjør det. Det er jo den som har hovedansvaret som skal fikse det som trengs av klær og det nødvendige.I allfall når den andre part kun har vanlig helgesamvær.

Det hadde vært unaturlig at jenta skulle brukt andre klær bare fordi hun var her annenhver helg. Selvfølgelig får hun ha sine egne klær. Noe annet ville jo vært unaturlig. Det ville jo virket for henne som om hun levde et dobbeltliv dersom hun skulle hatt egne ting/klær her. Da tror jeg barna ville følt seg skikkelig splittet. Stakkars... (Hun har selvfølgelig noe her av praktiske årsaker...sånn som regntøy, tannbørste...men ellers får hun ta med sine egne kjære ting og klær etter som hun selv ønsker)

Skrevet

"Dersom mor hadde svart at hun ikke hadde finklær, så ville vi bedt henne kjøpe det"

Jeg har litt vanskelig for å forstå at anskaffelse av penklær er hovedforsørgerens ansvar. En ting er NØDVENDIGE klær, som vinterdress og lignende, men penklær til et selskap som eksen skal i hadde jeg aldri kjøpt nytt på ordre fra han. Det er ikke alltid jeg har like romslig økonomi, det er ikke sikkert vi har behov for penklær på et halvt års tid.

Penklær blir litt det samme som ski. Vil far gå på ski sammen med ungen vår, får han kjøpe ski på egen hånd. I min familie går vi ikke på ski.

Skrevet

Enig med lubine her.

Er langt i fra sikkert eg hadde kjøpt nye finkler til mine 2 jenter om faren kom å sa han skulle i f.eks en dåp. Det kommer helt an på, flere ting som hadde spilt inn, passet det inn i min økonomi akkuart nå, hvordan ble problemstillingen fremstilt for meg, når ble den fremstilt osv

Det blir liksom litt korttenkt for meg som biomor (og stemor) at den som betaler bidrag kun skal ha denne utgiften og resten skal han bare kreve av biomor når det passer han.

Forrige mnd oppgraderte eg rommet til minste frøkena (ny seng m/pult +diverse hyller osv). Eg brukte ca 10.000. Hadde min eks kommet da og bedt meg gå å kjøpe finkler til de 2 jentene våre hadde eg sagt beklager, men det strekker ikke min økonomi til akkurat nå.

Skrevet

Måtte bare legge til en ting til...

Dersom mitt stebarn skulle vært med oss i en dåp/selskap hadde eg/vi gjerne spurt moren om han hadde noe finkler liggende som passet, viss ikke hadde eg gått å kjøpt kler til han. Kunne ikke en gang falt meg inn å be hun gå å kjøpe..så for meg går dette begge veier.

Skrevet

Så lenge biomor mottar bidrag, skal hun se til at det blir brukt til ting/klær/utstyr barnet trenger. Alle barn må ha finklær når de feks skal i barneselskaper o.l. Dersom de er vokst ut av de de har, må mor se til at de får seg nye.

Så lenge mor har påtatt seg hovedomsorgen, må hun sørge for at barnet har det det trenger. Klarer hun ikke dette, bør hun vurdere å overlate hovedomsorgen til barnets far.

Det er jo tross alt helt normalt at barn har finklær som passer liggende. Det er jo alltid noe som skjer hele tiden, som krever at de har finklær. Nekter å tro at det går opp til et halvt år uten at de har behov for finklær. Prøver noen seg med den unnskyldningen, tør jeg påstå at de er ute for å gjøre seg vrange. Ærlig talt!!!!

* Xenja*

Skrevet

*ler meg i hel*

Det er stor forskjell på å gi barnet det barnet trenger og å til en hvertid ha kler som f.eks passer å stille i en dåp med.

Ser for meg rettsaken der en advokat ber mor gi fra seg hovedomsorgen fordi hun 1 mnd ikke hadde råd til å invistere i nye finkler pga f.eks andre store utgifter til barnet.

Ville nok kommet langt med den ja:p

Skrevet

Var jo ikke bare dåp det gjaldt her heller, kanskje enda viktigere at gutten også skal i bryllup til sin far og stemor. En ting er å ha normalt fine klær til bursdager, en helt annen ting er om en tretteåring til enhver tid har dress som passer i et bryllup.

Skrevet

Nei...dåp var nå bare et eksempel.

Hva? Ikke kler som passer til bryllup? Grenser til barnemishandling og hovedomsorgsperson bør umiddelbart si fra se omsorgen:p

Skrevet

Jeg kjøper klær som passer min livsstil. Dersom barnefaren og hans familie har en livsstil som ikke går overens med min datters garderobe får han kjøpe det selv.

Han er forresten veldig flink til å kjøpe klær og annet utstyr. Det er forresten alltid han/stemor som fikser vinterjakke- og bukse. Så jeg klager ikke over min eks i denne sammenhengen. Men må ærlig talt innrømme at jeg aldri har hørt om fedre som krever det og det plagget nyinnkjøpt. Hva blir det neste? Blir det kanskje ikke bra nok med H&M?

Jeg synes mange har litt firkantede synspunkt her inne. Det er ikke så enkelt at bidragsmottaker skal betale for absolutt alt.

Hadde stemor til mitt barn kommet med slike krav hadde jeg gitt henne en på tygga, enkelt og greit. Makan til frekkhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...