Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1; Du en en dårlig mor om du gjør noe av følgende:

- gir ungen grøt/velling før fylte 4 mnd helst 6 mnd

- har prøvd ALT og til slutt måttet ty til Ferber

- gir MME

- bruker Baby Bjørn bæresæle

- gir middagsglass istedet for å lage selv

2; Du MÅ høre på alle bedrevitere,husk at de vet best hva som fungerer for ditt barn.

3; Legen og helsesøster sine meninger er irrelevevant

4; Natusen og Nestle er merker som SKAL og MÅ boikottes for enhver pris

5; Barnet ditt tåler hverken regn eller sol

6; Er du under 20 eller over 30 er du automatisk en dårlig mor.

7; Søvn og sosiale aktiviteter er for pingler,og ikke noe en mor bedriver

9; Vann fra springen er det samme som arsenikk

Har jeg glemt noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10. Husk å ha bakovervendt sete i bilen til barnet er minst 16 år.

Skrevet

Så tåpelig det er å hetse folk som følger anbefalingene som blir gitt. Vi er da bare en gjeng med mødre som vil det beste for barna sine.

Hver gang jeg titter innom her på småtroll synes jeg faktisk det virker som om det gir status å gå rakt i mot alle disse reglene du lager her. Vi som faktisk velger å la være å gi mme, bruke ergonomisk riktig bæretøy, trøste barnet vårt når det gråter, følge anbefalinger om sikring i bil og boikotte store multinasjonale selskaper med tusenvis av barneliv på samvittigheten får jo stadig så øra flagrer her inne.

Skrevet

Nei,det handler ikke om det.. Det der bare viser mangelen på selvironi.. Hvorfor hetse de som ikke har mulighet eller har valgt å gjøre det annerledes enn deg da? Fordi det som står i boka ikke passet til akkurat det barnet og da måtte det modifiseres litt? Hva er så galt med å tenke litt selv? Ja,hatten av til deg som er perfekt.

Skrevet

... store multinasjonale selskaper med tusenvis av barneliv på samvittigheten ...

eh... hallo ...get a grip.

Skrevet

Så hvis man gir MME så trøster man heller ikke barnet sitt?

Måtte gi MME jeg, men velger ikke nødvendigvis Næstlé for det.

Det var det med mellomtingen her.

Skrevet

HI her.. Dette var ment som tull fra min side,for å sette ting på spissen.. Trodde folk hadde litt humor? Tok tydeligvis feil.

Skrevet

Hvis du sikter til meg HI så bør du lese begge mine innlegg en gang til tror jeg:o)

Skrevet

Humor? Det der er den eldste spøken i boka. Jeg har sett det innlegget der i mange varianter siden jeg begynte å vanke her inne for snart et år siden og begynner å bli rimelig lei. Her inne er det nesten ikke lov å si at man ammer eller velger å holde seg hjemme på kvelden lenger uten at noen skal skrike opp om at man er hysterisk og følger den såkalte dibloven. Hvis du tror du var morsom og original med det innlegget regner jeg med at du har stor glede av å lese eldgamle vitsesider i se og hør om og om igjen også.

Jeg har ikke sagt at de som gir mme ikke trøster barnet sitt, det var et nytt punkt som var ment på de som bruker ferber. Jeg har selvfølgelig stor forståelse og medfølelse for de som ikke kan amme, men jeg synes mange er veldig raske til å ty til mme i tillegg på kvelden fordi deres fem uker gamle baby ikke sover hele natta.

Skrevet

Så sant så sant. Vi fikk jo akkurat ett eks på det her nå, hehe. Det var vel ett svar her som kom fra " en bedreviter".

Skrevet

Kjære vene... Jaja,får håpe noen andre kanskje kan se humoren i det da. Kanskje noen som ikke har utropt seg selv til perfekt verdensmester.. Hold deg unna sånne innlegg da skjønner du.

Skrevet

Jeg er da langt fra noen perfekt verdensmester, men jeg er en mor som har valgt den veien som er riktig for meg. Jeg lurer på hvilken lyd pipa hadde fått dersom jeg hadde laget et såkalt humoristisk innlegg som gikk den andre veien, da hadde dere stått der og hylt om at jeg kalte dere dårlige mødre og bla bla bla akkuratt slik som dere gjør nå. Ettersom dere sier at ved å gjøre ting slik jeg har valgt å gjøre utroper jeg meg selv til perfekt verdensmester er det kanskje fordi dere har dårlig samvittighet for noe og ikke ser på dere selv som perfekte?

Selvfølgelig er jeg verdensmester til å være mor til mitt barn, akkuratt som at dere helt sikkert synes dere er verdensmestere til å være mødre for deres barn.

Skrevet

Kjære FletteMette&DenLangeMelkeveien

Innlegg som dette er grunnen til at jeg - og maaaaange andre nærmest har sluttet å være på dib, og heller funnet et annet forum. Vet ikke om du også har prøvd det?

Egentlig er det det samme for meg hva folk velger, men det er litt irriterende at vi som faktisk ammer, bærer riktig, følger anbefalinger for bakovervendt sete i bil osv skal bli hengt ut. Begynte på bim da jeg ble gravid, og syntes det var en del krangling og lite respekt for andre der, men her på dib har det bare tatt helt av. Veldig trist at man hele tiden må herse sånn med folk som ikke velger det samme som en selv...

Skrevet

10: Tro at folk her inne har et snev av humor og selvironi ;-)

Skrevet

Syns det var ganske bra jeg HI:-)

(ikke at reglene er sanne) så er det jo sånn det virker her inne:-) Hihi.

Skrevet

Hehe.. Artig innlegg :) Dib's egen jantelov, jo! Bra at NOEN her viser at de har litt humor og ironi ;)

Skrevet

Syns dette innlegget tok dib på kornet, jeg!

*gliser*

Dere som nå føler dere latterliggjort fordi dere er FOR perfekte bør kanskje tenke litt over hvordan det føles når en får kritikk for at en gjør ting for sitt barn som anses som annenrangs. Det føles faktisk mye verre fordi alle mammaer ønsker å gjøre og gi det beste til sitt barn!

Noen mammaer MÅ velge å gi mme, MÅ sette barnet forovervendt bilsete og kanskje er det bare NAN fra Nestle som barnet tåler/liker?

Hvis barnet bare hylskriker i bakovervendt sete og ingenting fungerer mot dette så har jeg full forståelse for at en velger framovervendt. Er veldig stressende og trafikkfarlig å kjøre bil med en hylende unge i.

Skrevet

Selve innlegget tok jo DiB på kornet, men akkurat det synes jeg er trist. Er ille at man er mer opptatt av å diskutere hvem som er mest perfekt, i steden for å hjelpe hverandre med ulike løsninger.

Når det er sagt, så har det seg sånn at ikke alle kritiserer! Jeg er svoren ammetilhenger, men rakker ikke ned på ikke-ammende for det! Synes det er trist dersom jeg oppfattes som "FOR perfekt" bare fordi jeg gjør ting på den måte som føles riktig for oss. Hvorfor er det lov (og nødvendig!) å kalle noen "FOR perfekt"? Jeg gir ikke min mening og mine råd for å selv virke som supermammaen, og gi andre dårlig samvittighet, men det er visst sånn det oppfattes.

Skrevet

Tinden med gullgutt:

Det er selvfølgelig ikke noe galt i å være ammetilhenger og å gi gode råd om det! Det er flott at vi kan hjelpe hverandre på det. Amming er tross alt ikke så lett alltid og det er fint at en kan lære av andre i samme situasjon.

De fleste svarer på en hyggelig måte og prøver å hjelpe andre her. Det gjelder også spørsmål om amming og mme. De fleste er ikke fanatiske eller bedrevitende når de svarer, men ENKELTE er det. Noen mennesker på dette forumet er nok tøffere i trynet fordi det er skriftlig kommunikasjon og kanskje også fordi de er anonyme.

Det en skal huske på er at det sitter helt vanlige folk i andre enden som har følelser.. Virker som det er en litt tøff tone her i blant, "når en er så dum at en spør så må en tåle å få et spydig svar..." Syns det er litt unødvendig å "gni det inn" jeg da. De fleste har nok dårlig samvittighet fra før om ikke ukjente også skal bidra til mer av det.

Skrevet

Morsom lesning.

Vel da er eg vel en dårlig mor da... hmmm

Skrevet

blaastrek:

det er jeg jo velidg enig med deg i! Blir bare så trist - og muggsur, faktisk - av at folk ikke respekterer hverandre! Men jeg synes ikke at måten å håndtere det på er å mobbe tilbake, liksom. Jeg skal inrømme at jeg har deltatt i temaer som har fått det til å koke over hos meg, og jeg har nok slengt ut en og annen kommentar som jeg har angret på jeg også. Men jo lengre jeg har vært her, jo mer synes jeg at mye av hverdagen på dib består i å stå på hver sin tur og rope stygge ting til hverandre. Enten det gjelder amming, skrivefeil, mors alder eller noe helt annet. Synes det er supert å diskutere saklig sånn som med deg nå, men inlegg a la: "driver dere Ferber? Det er jo tortuuuuur for ungen din", det blir bare feil. For det første ødelegger man noen andres dag, og for det andre har man ikke bidratt til å prøve å hjelpe heller. Dessuten driter man seg ut, anonym eller ikke. En kranglefant er ikke noe bedre menneske uansett hvor mye vedkommende skjuler seg bak anonymknappen!

Skrevet

Tinden med gullgutt:

Det er ikke bare de som bruker anonym-knappen som gjemmer seg bak anonymiteten når de slenger dritt. Er enkelte som bruker fast nick som har en personlig stil som er veldig røff. Det er jo slikt en gjerne skjønner når en leser her mye, men enkelte som skriver og leser her gjør det kanskje bare en gang i blant eller kanskje bare som en engangsgreie.

Syns det er litt synd at en kanskje får en førstegangsmamma med barseltårer og i ammetåka til å bli lei seg ved å svare på et spørsmål på en ekkel måte. De fleste ting man skal si kan man formulere på en hyggelig måte, uansett om en er kritisk eller uenig. Vanlig folkeskikk gjelder liksom ikke på visse forum.. Syns det er barnslig å prøve å få folk til å føle seg nedfor.

Selv om det virker som noen spør om råd så er de egentlig ikke ute etter råd en del ganger. De vil ha støtte. Virker som en del leser dette mellom linjene, men likevel bare MÅ de komme med råd som er stikk i strid med det som HI har skrevet at hun praktiserer. Helt greit det altså, men hva er vitsen med å være spydig og å rakke ned samtidig?

Er litt slike ting som har blitt en del av "dib-ånden". Trist ja.

Skrevet

hei igjen blaasterk

ang det med å være spydig og rakke ned: det er jo nettopp det jeg synes HI gjør. Ikke at jeg tar meg så nær av det, men for noen er det nok like sårt å bli tråkket på fordi man ammer som å bli tråkket på fordi man ikke ammer. En føler seg uansett som en dritt, og det er det jeg ikke liker med dib, at det har blitt så viktig å rekke ned på andre for å hevde seg selv. Og jeg synes det er litt rart at det er sånn, for det finnes andre forum der dette fenomenet ikke eksisterer i det hele tatt.

Folkens: vær greie med hverandre! Tenk på hvilke svar du selv hadde blitt såret av dersom noen svarte deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...