Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #26 Skrevet 3. april 2008 Jeg får utbetalt bare 12500 i mnd jeg og han har 12000, så dette blir alt for mye for oss.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 3. april 2008 #27 Skrevet 3. april 2008 Men hva vi setter av er jo ikke noe fasitsvar for alle andre. Dere må sette opp en oversikt over hva dere har av utgifter: Huslån/leie, billån, studielån, strøm, bomring, forsikringer, veiavgift, telefon, internett osv. Finn ut hvor mye dette kommer på i mnd og sett av det dere må. Om dere kan spare litt i tillegg er det fint. Vi har et lån vi betaler rimelig mye på, 2 biler og annet. I tillegg sparer vi en god del både på lånekontoen og regningskontoen. Det må man jo ikke gjøre. Fint om dere klarer det, det er aldri dumt å ha litt å gå på.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #28 Skrevet 3. april 2008 Jeg takker Kjerstipusen og lilleknøtt Du har kommet med gode tips!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 3. april 2008 #29 Skrevet 3. april 2008 Bare hyggelig å kunne være til hjelp!! Ønsker dere masse lykke til og håper dere kommer dere ut av det
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #30 Skrevet 4. april 2008 Hei alle dere snille med gode råd! Så det var ei til her med problemer som hadde slengt seg på, så tenkte bare svare dere litt på alle bra innlegg. Vi har hatt budsjett vi, og regningskonto. Begge har satt inn mnd beløp på denne til å dekke utgifter og sparing. Det han har gjort er jo på et eller annet hvis å somle bort pengene våre, så vi begynte henge etter med regningene, og da har den store ballen bare begynt å rulle.Så vi snakket om dette i går. Han tok opp et kredittkort først, men det forsvant pengene fort på, da vi hang så etter ( jeg trodde jo at alt var i orden) jeg har vært blåøyd og naiv..men hva gjør man, jeg merket ikke at noe var galt, og har jo alltid stolt på han. Han har alltid hatt så orden og vært flink med penger, har aldri hatt behov for å låne penger av noen i ungdomsåra, for han var aldri blakk. Nå er han over 30 og det har snudd helt. Syns dette er så leit! Jeg veit nok at det ordner seg, men det er tøft, må jeg si. De siste dagene har vært utrolig tunge. Vi lever ikke noe luksusliv, vi reiser ikke på ferier, vi lever ikke noe overdådig, handler nøkternt, og har ikke dyr bil. Vi har gammel tv, gamle møbler og møbler fått i gave, ikke av store verdier, vi har en dvd spiller til 200kr og ikke noe stereo. Vi har ikke sykler,playstation,og diverse. Så å selge unna ting kan vi egentlig ikke. Men tok kontakt med kommunen i dag, de skulle ringe meg igjen på mandag. De ville jo gjerne hjelpe. Regnet på det i går, akkurat sånn ting står nå er det ca 180.000kr så må betales. Alt omgående. Tenkte prøve begynne ringeruden i dag, til kreditorene og se om det er mulig få det ned litt. Det er 5 kreditorer.Så det blir spennende å høre om jeg kommer noen vei, eller om han må ringe selv. En bekjent fortalte nemlig at han ville ordne opp i samme type gjeld for kona si for 2 år tilbake, men det fikk han ikke pga av taushetsplikten måtte ho ringe selv.Men jeg prøver meg. Har ingenting å tape på det! Har også vært i kontakt med gjeldsmegling, mannen der var mindre imøtekommende enn jeg ventet meg. Dessverre, men jeg ringer dit igjen om ikke vi kommer noen vei med kommunen. Off....sliten om dagen..blir ikke mye søvn..Takk for alle gode råd. God helg, jenter. Hilsen HI
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 4. april 2008 #31 Skrevet 4. april 2008 Huff, føler virkelig med deg!! Håper du klarer å rydde opp i sakene og syns du virker som ei tøff og sterk jente med bein i nesa! Stå på og ikke la disse kreditorene knekke deg. Du er tross alt flink og tar ansvar og prøver å rydde opp nå. Du får ha en så god helg som du kan da, og lykke til på mandag med kommunen også, forresten!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2008 #32 Skrevet 4. april 2008 Vi setter inn 3100 hver på felleskontoen. Det dekker billån, forsikring, kommunale kostnader, tv, telefon/internett, strøm og div. utgifter/sparing. Har beregnet at månedlige kostnader er ca 5400 kr, altså 2700 på hver, resten går til sparing eller uforutsette ting, evt ferie. Huslånet har vi holdt utenfor fordi vi har en litt sær ordning på det (han har banklånet, og jeg skylder ham penger, så i praksis betaler jeg mer enn ham til felleskontoen, for å betale husgjelda mi). Hvor mye man evt setter av på en sånn konto er jo individuelt etter hvilke utgifter man har, og om man vil sette av noe ekstra. En del setter også av penger til mat på denne kontoen vet jeg, men vi fordeler disse kostnadene ganske likt automatisk (vi samlet kvitteringer på alle matkjøp i noen måneder for å sjekke det). Men jeg anbefaler veldig å få med de regningene som ikke kommer hver måned i beregningen! Det er jo ofte disse som er store (strøm og forsikring f.eks), og som det er viktig å ha satt av penger til jevnlig. Vi setter f.eks av 1000 kr til strømregninga hver måned, det er mye lettere å betjene enn 3000 hver tredje måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå