Gå til innhold

Gjeld oppover ørene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plutselig helt ut av det blå oppdager jeg at han jeg bor med har gjeld helt oppover ørene! Dette har han jaggu skjult godt. Og ikke aner jeg hva han har brukt pengene til heller. Ca 200.000. og det har gått altfor langt, nå har jeg oppdaget at han har fått betalingsanmerkninger og brev fra namsmann der han har tvangstrekk...alt dette har han skjult.Og han har hatt hovedansvar for økonomien vår, oversikten liksom det siste året. Jeg tror det er her det er gått galt, og jeg har vært dum som ikke har sjekket alt,men vi har vært sammen lenge og jeg har alltid stolt på han har alltid vært ryddig..............helt til nå. Nå er jeg redd og fortvila, vi har ikke noe ekstra å ta av..og dette må reddes i havn før det går skikkelig galt...........snufs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er i samme båt, bortsett fra at min samboer ikke skjuler det. Jeg er veldig frustrert og engstelig for dette. Stadig dukker det opp nye inkassoer og han klarer ikke betjene lånet sitt omtrent. Jeg må betale husleie og felles lån nesten hver mnd og det gjør at jeg ikke har en krone igjen av lønn etter 1 dag.

Jeg har snakket med han og sagt han MÅ skjerpe seg, men det skjer ingen forbedring. Kan jo ikke kreve å få kontroll over lønna hans heller? Hvordan løse dette? Skjønner han blir oppgitt over at jeg maser på han, men hva skal jeg gjøre da? I tillegg har han en arb.giver som ikke har ordnede forhold, så ofte får han for lite lønn eller den kommer for sent.

Skrevet

Jeg er rådløs! Dessverre kjære deg, har jeg ikke noe godt å komme med i dag. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Han er borte i kveld og jeg har sittet å lett i alt av papirer for å prøve få oversikt, men klarer det ikke. Ser bare at gjelden må betales, snarest, hvis vi skal klare oss. Vi henger etter med masse regninger nå, ser jeg. Tror vi skylder 15000 bare i regninger..skjønner ikke åssen han har klart dette.

Skrevet

Man har alltid noe å ta av for å klare å komme seg over en slik situasjon. Men, spørsmålet er hva man er villig til å gjøre for å komme seg ut av det! Det gjelder å bare være brutalt ærlig med hverandre og økonomien. Man må legge en plan, et budsjett og helst få profesjonell hjelp så kan man klare å kvitte seg med slik gjeld før man vet ord av det :o)

Skrevet

Her er det også mange ubet. regninger nå og det bare hoper seg opp. Det er en fryktelig ond sirkel. Hvor skal man få den profesjonelle hjelpen fra? Jeg har satt opp budsjett, men han følger jo ikke dette. Kanskje jeg skal foreslå at vi skal ha en felles konto som skal gå til utgifter? Da må han sette inn der med en gang han får lønn, så får ting bli trekt derfra?

Jeg er redd for om vi kommer til å få lån i banken pga av alle inkassoene hans, jeg er jo egentlig klar og har tomt og alt. Vi vil bygge begge to, men det er bare dette som stopper oss! Han må betale den ene regningen han har igjen, og den er på 15 000. fått delt den opp i 4 avdrag da.

Skrevet

15000 delt på 4 klarer dere! og plutselig bla opp 200000 er der verre med! banken har sagt nei til meg i dag, de kan ikke hjelpe! sukk

Skrevet

HUff...men har dere noe gjeld fra før? 200 000 i forbrukslån er det det han har tatt opp? Må jo få til en avtale med banken på hvordan det skal nedbetales. Har dere andre lån fra før?

Skrevet

niks det er ca 200 000 i ulik kortgjeld......huff......virker som det ene kortet har tatt det andre...nå er det gått til ulike inkassoer , namsmann, tvangstrekk etc...og det må betales ut. Vi har boliglån og billån, får ikke mer lån nå.

Skrevet

Selg, bil, sykler, tv, ski, Playstation... Man må gjøre ALT for å komme seg ut av en sånn situasjon!

Alle banker har finansielle rådgivere som gir gratis veiledning. For all del ikke la en mann ta hånd om økonomien hvis han har kjørt den til grunne!!

Skrevet

HUFF...banken sa blankt nei? Dere må jo få hjelp på et vis. Hva i all verden har han brukt pengene på, har han sagt noe om det?

I verste tilfelle må man be noen i den nærmeste familien ta opp lån for seg da og inngå en avtale med dem?

Men dette er jo ikke noe moro :( Problemene våres er da små iforhold!

Skrevet

Har en pers rådgiver jeg ringte i dag, ho kunne ikke hjelpe, ho ville hjelpe oss med banken sa nei...huff.

Skrevet

Man har jo gjerne gjeld på bil og slike store ting og biler taper seg jo bare i verdi. Så kan jo ikke tjene noe på dette.

I vårt tilfelle kunne vi sikkert hatt en billigere bil, men sambo må ha den pga krefter i motoren, ennå det blir jeg som sitter å betaler på den. Men syntes det er viktig med en trygg bil også da, når man skal ha barn.

Prøv andre banker, neon må kunne hjelpe og sette opp en betalingsplan.

Skrevet

tenkte ringe gjeldsmegling i morra, for å forhøre meg om hjelp.

Skrevet

Hei hei

Høres ikke bra ut det der. Jeg jobber i sosialtjenesten i en kommune og vil råde eg til å ta kontakt med din kommune. Alle kommuner er pliktig til å bidra med gratis gjeldsrådgivning. Denne hjelpen trenger ikke å være underlagt sosialtjenesten i alle kommuner, men i min kommune gjør den det. Kan forstå at mange har en høy terskel for å ta kontakt med sosialtjenesten, men har selv jobbet med gjeldsarbeid og jeg hadde mange klienter som absolutt ikke regnes som noe sosialhjelpsmottaker hvis du skulle føle det ubehagelig å måtte ta kontakt. Mange mennesker sliter økonomisk.

Det er regler i gjeldsarbeid, kreditorer kan ikke bare trekke som de vil. Man har krav til å sitte igjen med en hvis sum penger hver måned. Dette kan en gjeldsrådgiver hjelpe dere med.

Håper dere finner ut av det. Et lite tips er å begynne med å betale all "små gjeld" Bedre å bli kvitt alt smått sånn at ikke inkasosalærene stiger noe enormt. Bli kvitt det en kan betale ut så fort så mulig.

Lykke til videre, går nok bra tilslutt...

Skrevet

Hei jeg velger å være annonym da jeg har en gangske så upoppulær jobb, jeg jobber med inkasso...

først vil jeg si at ektefeller og samboer kan heldigvis ikke stifte gjeld for den andre part slik at all gjeld han/hun stifter vil kun han/hun stå anslvarlig for. Men dersom dere har bolig eller verdier kan Nm ved en evnt begjæring om utlegg ta utlegg i den ideelles halvdel av bolig altså 50% av boligen.. det er svært få som tv selge kun 50% av lånet. Som hun over meg nevner er det gratis hjelp å få hos kommunen. dette er å anbefale enn private gjelsmeglere da de tar 'provisjon' eller bet for arbeidet og da har du jo enda en regning. ulempen med sosialen/kommunen er at flere steder i norge er det lange ventelister før en får time til konsultasjon, slik at en er langt i uføre før en kommer til. Derfor er det viktig og få full oversikt over all gjelden. alle kortgjeld/forbrukslån og andre krav med høy rente må dere kvitte dere med fortes mulig. Dersom dere har bolig er det mange banker som kan hjelpe med refinans. Bank 2 er glimrende da de har tilbud om lån for dem med betalingsanmerkninger. (noen banker er veldig strenge på at en ikke kan ha betaligsanmerkning ved refinans)

Dersom en har fått lønnstrekk og den som har lønnstrekket har forlite til overs for å klare å betale husleie og livsopphold må dere legge inn klage til Namsmannen. dere kan da få det redusert. De har bare lov til å nedlegge trekk så langt en klare seg. Når dere legger inn klagen så husk å skille mellom din og h*ns økonomi for det er h*n krav og kun hans så da gjelder ikke din, foruten at dere er gift og at du skulle få forsørger ansvar ovenfor ham. Ring til alle kred og kom med forslag til oppgjør. ofte kan en få redusert renter og omkostinger, dette kan dere spare tusenlapper på! Og til sist TA styringen over økonomien, Hele økonomien. Min samboer kan ikke styre økonomi, ikke at han tar opp gjeld, men bruker alt opp. Lønnen hans går inn på min konto og jeg betaler alle regningene og legger av til sparing og han får kun 'lommepenger'. Det var mitt krav for å kjøpe bolig sammen med ham. Det fungerer helt fint. Han kan når som helst få innsyn i hva jeg bruker pengene på og hvor de går hen, ingen hemmeligheter, det er viktig.

Off dette ble langt. men vil bare nevne og at dersom det har gått for langt, et det og noe som heter gjeldsordning. men da bør dere få hjelp fra kommunen/namsmannen.

Lykke til jenter!!

Skrevet

Bank2 tror jeg er en bank som hjelper de som har problemer med økonomien? Bare rykter jeg har hørt, ikke sjekket selv.

Ellers var det gode tips på serien "luksusfellen" som gikk på tv3.

Skrevet

Stemmer det, det er jo det som er poenget da;) Men Bank 2 tar og inn kunder som ikke har problemer med økonomien. Men denne tråden handler jo om dem som har fått problemer;) (altså tatt seg lån oppover ørene;) )

Skrevet

Da jeg hadde bodd sammen med han jeg nå er gift med i ca ett år, kom han og sa at han måtte prate med meg, og begynte bare å gråte. Det viste seg at han hadde fått varsel om tvangssalg av huset (som han eide alene på den tida). Inkassokravet var ikke så ille, i underkant av 10.000 fra de som krevde tvangssalg, og ca 40.000 totalt tror jeg. Mannen min var helt sikker på at jeg kom til å gå i fra ham.

Men hva gjør man da? Jeg visste jo at dette var mannen jeg elsket, og det at han kom til meg og fortalte dette (selv om han burde ha gjort det før) gjorde meg vel bare sikrere på at jeg ikke kunne gå i fra ham for noe sånt. Heldigvis hadde jeg sparepenger nok til å betale gjelda hans, så det var det første vi gjorde. Deretter kjøpte jeg meg inn i huset (=min sikkerhet for at disse pengene ikke bare ble "borte" for min del + at det føltes naturlig å eie huset vi bor i sammen), og jeg krevde at han framover setter inn en fast sum på felleskonto til regninger (det samme gjør jeg). Han har full tilgang til denne kontoen, men det er jeg som tar meg av betalingen av regningene. Han sier selv han synes det er greit å slippe det ansvaret, fordi han fortsatt er redd for at han skal glemme det og så få inkasso igjen, og jeg synes det er helt greit å vite at det blir gjort.

Dette er nå så lenge siden at betalingsanmerkningene er slettet, og da vi skulle ha billån i vinter reagerte ikke banken på noe, selv om vi sa i fra at han hadde hatt noen anmerkninger. Men han husker fortsatt på det, og jeg er helt klar på at jeg ikke kommer til å være like snill om han lar det gå så langt en annen gang også. Og jeg kan godt finne på å gi ham beskjed om jeg synes han bruker mye penger på tull og unødvendige ting.

Til HI vil jeg si at det kommer til å ordne seg, selv om det ser mørkt ut nå. Se det positive i at du nå har fått vite om situasjonen, og at dette er noe dere kan løse sammen. Be om møte med en gjeldsrådgiver i kommunen, og vurder om dere kan klare dere uten noe av det dere er vant til (bil, oppvaskmaskin, ferieturer osv). Kanskje må dere senke levestandarden deres en periode, men heller det enn å gå personlig konkurs?! Masse lykke til i alle fall!

Skrevet

Jeg skal ihvertfall nå kreve at han setter inn penger på en felleskonto (jeg også), så tar jeg meg av alle betalingene av regninger!

Han har bare 15 000 igjen før vi kan søke om lån til å bygge, fordelt på 4 terminer. Så får bare ta tiden til hjelp og bo i leieleiligheten sålenge, det går jo med en liten baby her en stund.

Vet noen om man kan refinansiere mastercard gjeld? Altså putte dette inn i feks tomtelån/billån?

Skrevet

Jeg har nettopp fått ordnet opp i mitt tull, som jeg har hatt i 3 år, 3år, uten et sosialt liv, uten noe som helst innkjøp enn mat, husleie og regninger!!! Har vært et hel***!!

Min stefar var den som reddet meg til slutt, som tok opp lån slik at jeg fikk refinansiert. Ingen andre i min familie hadde muligheten, så er han evig takknemmelig!!

Hadde ca 280tusen i gjeld totalt (utenom studiegjelda) Da har jeg ikke noe av verdi, kun en 8år gammel tv og seng, samt et stuebord og to stoler. Min ex er hovedgrunnen til gjelda mi, men jeg har vært dum nok til å hatt alt stående på meg (mobilabb, bil osv...) Han var nemmelig ikke kredittverdig.

Jeg tok først kontakt med kommunen, som sa de skulle hjelpe meg og var på møte og alt så lyst ut. Det eneste som skjedde var at hun tok alle regningene mine, sa hun skulle lage en avtale med de, så skulle jeg få høre... ente bare opp med flere inkassoer og krav, som bare ble større og større...

Visste fra første stund at jeg ikke kom til å få noe lån, men tok alikavel kontakt med MANGE banker som kunne gi meg max 20tusen i lån, og det er ikke mye vits i. Refinansiering var ikke aktuelt noen steder.

Tilslutt tok jeg kontakt med Gjeldsmegling, som har samarbeid med bank2, de mente at det skulle gå å få ordnet opp, med min mor som kausjonist. Da måtte hun sette boligen sin i pant osv, men var villig til å gjøre dette for å hjelpe meg. Da viste det seg at boligen som er ove 200m2, 1år gammel og i byens mest poppulære strøk, ikke var verdt nok til å få 280tusen i lån. Så der røyk den drømmen også.

Min mor var så gira på å få hjelpet meg, så hun gosnakket med sin samboer (som hun bare bodd sammen med i 3mnd og vært sammen i 5mnd, om han kunne hjelpe meg.) Joda, det gikk han med på, og selv om det var det siste jeg ville, så var det absolutt min eneste reddning. Han tok opp 200tusen, da han ikke fikk mer lån enn det, men det hjelper STORT, for nå sitter jeg med kun 2lån igjen, ett på 80tusen og et på 200tusen, betaler 1000kr mnd til det på 80 og 3000kr til stefaren min. Tjener bare ca. 10tusen i mnd, så dette er det beste jeg får til. Får se hva utgiftene blir når ungen kommer, mulig jeg må betale litt mindre til stefaren min da, men foreløbi går alt bra :)

Skulle bare fortelle at jeg unner ingen å ha det slik som jeg har hatt det, og håper det ordner seg for dere også. Lykke til videre :)

Skrevet

Har sett på luksusfellen på tv. Der har de fått alle med betalingsproblemer til å klippe alle mastercardene i stykker. Så ta for deg mannen din sin lommebok og begynn og klipp. Gi han ukepenger!

Tips: Krev at lønnen hans kommer på din konto, og at du betaler alle regninger framover.

Eier dere hus, så prøv å refinansiere huset, og få den kortsiktige gjelda inn på huslånet.

Har dere to biler, så kan det være dere kan selge unna en.

Handle mat en gang i uka.

Kvitt dere med avisabonement og evt. internett/tv- pakke. Det koster skjorta.

Hør med familien om dere kan få hjelp.

Og for all del, prøv å undersøke om du blir en del av gjelden hans eller om du slipper unna. Viktig for deg å ikke være dumsnill i denne situasjonen!!

Skrevet

Føler virkelig med alle dere som sliter med økonomien. Har egentlig bare ett tips å komme med-vi lever etter dette og det funker bra for oss.

Sett opp et budsjett på faste og variable utgifter, du finner en bra modell for å gjøre dette her:

https://tjenester.husbanken.no/husbanken/laaneberegning/laaneberegning.html

Det er egentlig en lånekalkulator, men man får gode innspill til hva man bør sette opp av utgifter i løpet av en mnd.

Opprett en felleskonto som enten dere begge har tilgang til eller som bare du har tilgang til om du ikke stoler på at han klarer å la pengene stå. Opprett så et fast trekk på begges lønnskonto der det overføres penger til felleskontoen hver mnd. Vi har satt av såpass at utgifter dekkes+at vi sparer litt for å legge oss opp en buffer. Vi har også en egen konto der penger til lånet blir satt inn og lånet betales fra. Der setter vi inn det som skal betales av renter+avdrag hver mnd pluss litt ekstra. Så har vi en buffer der også tilfelle det kommer dårligere tider/skyhøy rente. På denne måten vil dere ha satt av penger til å dekke alle utgifter, og det som (evt) er igjen på kontoen kan dere sløse bort og bruke på hva dere vil selv.

Ellers skjønner jeg at det ser mørkt ut når man plutselig oppdager at man har så mye gjeld, men nå har du jo fått mange gode råd her. Støtter _veldig_ det med å klippe istykker alle kredittkortene. Da får han hvertfall ikke gjort situasjonen verre for dere.

Lykke lykke til, håper dere finner en løsning!

Skrevet

Takk for supre tips!

Hvor mye setter hver av dere inn på felleskontoen? Jeg har ca 18 000 utbet hver mnd og han varierer, men har litt mindre enn meg.

Vi skal dekke utgifter som:

- husleie 6159

-billån 3104

Dette er det vi har felles. Ellers har han sitt eget forbrukslån på ca 5000 i mnd + at jeg har tomtelån på 3000 i mnd.

I tillegg til dette kommer andre avgifter som bilforsikring hver 3 mnd, telefonbruk, hans inkassoregninger, begges tlfregning, mat, bensin etc.

Skrevet

Min Kjære har også kredittkortgjeld + noen smålån, men har nå fått ordnet med banken slik at han får ett litt høyere huslån slik at han får betalt ut alt av smågjeld. Smågjeld som utgjør over 8000 kr i mnd utgifter til vanlig. Hjelper utrolig mye da :) Nå blir iallefall kortene klipt i to her!!!

Skrevet

Jeg setter inn 12.000 og han 11.000 (det er til sammen for lån og utgifter-på lånekontoen setter vi inn til sammen ca 700 kr for mye hver mnd, så nå har vi bygd oss opp en buffer der som tilsvarer avdrag for 2 mnd. Det er utrolig godt å ha i bakhånd). Grunnen til at jeg setter inn mer er at jeg tjener litt mer enn ham og da syns vi det blir mest rettferdig. Husk på å ta med årsavgift på bil, bomring, TV-lisens og sånne ting som det bare kommer regning på en gang i året da. Det er sånt som man fort glemmer når man setter opp budsjett ;)

Pengene vi da sitter igjen med på lønnskonto skal dekke mat, bensin og ellers det vi har lyst på. Da er det også rom for å spare litt på egenhånd om vi ønsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...