Gjest Skrevet 2. april 2008 #2 Skrevet 2. april 2008 Jeg begynte selv og gi min eldste grøt når huun var tre mnd....og hun elsket det...
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Fordi tre mnd gamle babyer kun trenger mm eller mme. Det er ikke uten grunn WHO anbefaler fullamming til 6 mnd og kun mme til 4 mnd. De små mage-tarmer er ikke utviklet til annet. Anbefaler dere å få informasjon om dette hos hs eller annen ernæringsfagfolk.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 JEnta mi lever fordi om jeg gjorde det.Hun var ikke fornøyd med bare melk,så jeg begynte å gi henne litt grøt.... når skal folk slutt eå høre p åhva "ekspertene" sier og gjøre det de føler barnet har behov for????? Jesus!!!
Gjest Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Synes du kanskje du er en PERFEKT mor fordi du sikkert har ammet i 6 mnd....Skal du ha en medalje kanskje?? Soory ass,men litt provoserende å komme ut med noe sånn som at jeg er en uvitende fjolls!!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 Oi. Snakk om å være uvitende ja. Eller kanskje det er ekspertene som er uvitende. Ehhh tror nok ikke alltid mor føler riktig i forhold til barnets behov. Mye av grøtgivingen før babyen er stor nok er nok mer mors behov enn babyens behov.
Anonymium Skrevet 2. april 2008 #10 Skrevet 2. april 2008 Hei:-) Kun til orientering; anonyme her over har nok rett. Men jeg liker ikke måten det blir fremstilt på, altså. Tror det ofte er mors nysgjerrighet for hvordan barnet skal reagere på maten, enn at de faktisk har et ernæringsmessig behov. Men man velger jo selv hvordan og hva man gir spedbarn.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 Sier ikke det at hun ikke har rett.....Mener bare at folk kan ikke reagere sånn på hva andre folk gjør.Jeg kaller ikke folk ting fordet om de velger ting jeg kanskje ikk evill egjort. Folk har alt for liten respekt for hva andre velger å gjøre med barna sine.Endten det er oppdragelse,mating (mm el. MME)
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #12 Skrevet 2. april 2008 Syns det blir veldig galt å be folk slutte og høre på ekspertene, og heller gjøre som de føler.
Anonymium Skrevet 2. april 2008 #13 Skrevet 2. april 2008 Enig i at man burde følge anbefalingene fra WHO.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Huff.. da var diskusjonen igang?! Noen ganger må man gjøre ting utenfor hva som er anbefalt, pga situasjonen. Vi begynte ikke med grøt når han var 3 mnd, men velling pga. han hadde så stor matlyst at han overskredet 1 liter mme i døgnet som er skadelig for nyrene. Dette var det HS som ba oss om. Når han var 4 mnd, ble vi bedt om å begynne med grøt. Vær så snille å ikke være så krasse å bare se svart hvitt!!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #15 Skrevet 2. april 2008 Ja, og det er jo bare uvitende fjolls, som ikke vil sitt barns beste, spm ikke følger dem! Det er en grunn til at de finnes.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #16 Skrevet 2. april 2008 det er sikkert anbefalt ja, men jeg er helt enig i at ikka alle klarer seg med kun melk til de er 6 mnd. Jeg har selv erfart det! Så må dere jaggu slutte å hakke på andre som bare stiller et spørsmål og være så frekke. Maken til oppførsel på noen av dere her inne altså. Skjerp dere og svar saklig! Men jeg vil råde deg til en ting Hi og det er å kanskje starte med velling før du starter med grøten. Helst vente med grøt til babyen er 4 mnd. Velling er en fin måte å starte tilvenningen på og enklere for barnet å fordøye. Da Har du 1-2,5 ss grøt i flasken med melk og stikker litt større hull i tuten sånn at barnet får til å suge. Start med 1 ss og og øk gradvis til du er oppi 2,5 ss.Gi det kanskje som siste måltid før babyen skal legge seg til kvelden. Men første gangen kan det være greit å gi det på dagen for å se at barnet ikke får vondt i magen av det. Merker du at barnet får hard avføring kan du ha i en liten skje med malt i tillegg. Begge mine ble roligere om kvelden når jeg startet med det:o) Og begge elsket det!
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #17 Skrevet 2. april 2008 Men hallo folkens! Her er det store forskjeller på barna! Noen barn trenger faktisk mer enn mm/mme når de er 3 mnd! Og da blir de faktisk anbefalt av HELSESØSTER (tro det eller ei) å begynne med litt grøt. Det har jo ikke noe med mors nysgjerrighet å gjøre! Det har med å holde ungen mett og fornøyd. Barneoppdragelse er ikke noe svart eller hvitt, men gjerne det gråe innimellom. Og det må dere respektere! WHO sine anbefalinger kommer mye av u-land og det faktum at de stapper i barna ting som ikke er bra med masse bakterier osv osv. Tenk litt!
helenis + E-07 & D-09 Skrevet 2. april 2008 #18 Skrevet 2. april 2008 Jenta mi er 3 1/2 mnd og jeg ha begynt å gi henne velling annenhver kveld. Rører ut 1ts maisgrøt i melken. Da blir hun vant til smaken og magen hennes vennes gradvis til annet enn bare melk. Jeg kommer nok til å begynne med grøtmpltid før 6mnd, men det er fordi det virker som hun trenger noe med mettende. Jeg lager 200ml til hvert måltid, og da tømmer hun som regel hele flasken, og hun spiser hver 3-4 time (ikke på natten da) Det er ikke alltid ekspertenes råd er de beste, det finnes unntak også her
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #19 Skrevet 2. april 2008 Og hvorfor skulle ungen kanskje få vondt i magen, da??? JO FORDI DET IKKE ER BRA FOR SÅ SMÅ UNGER Å FÅ FAST FØDE.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 2. april 2008 #20 Skrevet 2. april 2008 Skjerp deg litt da annie..? Går ann å være saklig.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #21 Skrevet 2. april 2008 Bra det er noen som er enige her!! Dere (sier dere siden noen av dere har svart anonymt) får folk til å føle seg som dårlig foreldre.La nå folk ta sine egene valg om hva de vil gi barna sine!
Gjest Skrevet 2. april 2008 #22 Skrevet 2. april 2008 Uffameg, en unge på 6 mnd kan også få vondt i magen når han starter med anne føde, så ikke kom med den. Og jeg sier jo at om barnet får vondt i magen så bør hun vente. Å du kan gjerne signere og snakk som normale folk uten store bokstaver og sarkastisk tone.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #23 Skrevet 2. april 2008 Ja, og det gjør jeg så gjerne, men jeg kommer ikke med anbefalinger om å slutte og høre på ekspertene. Det er ganske så alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #24 Skrevet 2. april 2008 Vil si dere er ganske fri for visdom om dere ikke følger anbefalingene fra WHO. Det er jo barnemishandling å gi de små tarmene annet enn mm/mme.
Gjest Skrevet 2. april 2008 #25 Skrevet 2. april 2008 Var ikke akkuratt ment som at man skal gi blaffen i alt de sier. Men når en mor merker at barnet ikke er fornøyd med det han får....hva skal enn gjøre da??? Galt er det jo å gi MME mener dere og galt er det å gi grøt?!?! Jenta mi skrek i nesten 3mnd,sov dårlig om natten....jeg prøvde meg frem og ga henne litt grøt en gang om dagen,på kvelden,hun sov om natten og ingen hyling....ingen magevondt.Så vær så snill og ikke døm folk for deres valg! I mitt tilfelle var dette rigtik for mitt barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå