Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #26 Skrevet 2. april 2008 Husk at ikke alt stemmer for alle.. selv har jeg to barn og har begge gangen strevd med produksjonen.. tror de fleste i mitt tilfelle ville ha gitt opp, men jeg skulle amme.. Er på hs ofte for å følge med vekta, men gir så minimalt med mme som jeg kan.. På kveldene gjorde jeg som du skriver HI.. ammet ammet ammet og ammet.. etter 3-4 timer med så og si konstant amming.. fram og tilbake på brystene så ga jeg ofte ca 30-50ml.. det er ikke mye, men det dekket sultfølelsen.. + at jeg ammet ofte om natta også.. har også måtte gi mme på dagtid, men sluttet tidlig med det... men med nr 2 prøvde jeg nok å være litt for tøff litt for tidlig og det endte med at gutten ble slapp.. han skrek ikke etter mat når han ble sulten han bare ga opp og ville ikke suge.. litt skummelt syntes jeg og hs var litt enig og derfor var det viktig at han fikk mat jevnlig. Etter ca 2 mnd har jeg merket at de har fått nok og kuttet ut mme og etter en stund så renner det i strie strømmer... Men jeg syns virkelig at disse to mnd med amming, pumping og flaske virkelig har vært verdt jobben.. ammet førstemann i 1,5 år og kommer til å amme nr 2 minst like lenge..
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #27 Skrevet 2. april 2008 For det første er din mening om dette irrelevant, HI. For det andre er det nok du som er litt uvitende og naiv her. Å gi mme på kvelden handler ikke bare om at man ikke har melk nok (stort sett er det ikke det som er årsaken). Det handler om at det for mange er en nødvendighet å se til andre ting også, flere barn, etc. + at man må ha noe søvn midt opp i det hele. Mme er som kjent mer mettende, og gir roligere kvelder og lengre netter.
Yo&La+spire Skrevet 2. april 2008 #28 Skrevet 2. april 2008 Er forsåvidt enig i det som blir sagt av HI, at mange gir opp amminga ,fordi de tror de har for lite melk på kvelden, og at mange kunne prøvd litt mer. Men for noen er det ikke slik. Begynte selv å gi snuppa grøt da hun var 4 mnd fordi hun fikk for lite mat på kvelden, men da hadde eg prøvd med amming lenge, ofte fleretimer i strekk. Uannsett var det en dum måte å legge det fram på, og ganske unødvendig å ta det opp i det hele tatt. Det er så utrolig mange ting som spiller inn her at det ikke er noe poeng i å diskutere det engang.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #29 Skrevet 2. april 2008 Jeg forstår innlegget i dets rette mening; jeg vurderte også å gi mme på kvelden som tillegg da mini ikke virket tilfredstilt. Men med gode råd fra mamma, så bare ga jeg og ga jeg, og etter en stund roet han seg med det han fikk ut. Eneste måten å stimulere produksjonen på, er å bare gi og gi og gi. Er jo litt stress mens det står på, men det går seg til etter noen måneder. MEN: Overskriften virker litt provoserende, for det er jo ikke tull å gi mme om en ikke klarer å amme. Men er som sagt enig at det er tull å gi mme på kvelden for å få barnet til å sove.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #31 Skrevet 2. april 2008 Enig med deg. Hadde det akkurat på samme måten, og erfarte akkurat det samme. Gir ein MME så blir ikkje produksjonen stimulert slik den skal. Har sett folk ødelegge amminga si fordi dei har gitt litt MME i tillegg, men så gir ein etterkvart berre meir og meir MME, og tilslutt er det MM som er i tillegg... Trur Hl meinte dette som eit godt råd. Synd at folk ikkje forstår det...
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #32 Skrevet 2. april 2008 Hvis man mener det godt, så bør man ordlegge seg annerledes. Som sagt før her, er det mange som må gjøre veldig mange andre ting for flere barn samtidig med maraton-ammingen. Søvn trenger også en mor for å ha overskudd til alle barna sine. Prøv å ha fire.
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 2. april 2008 #33 Skrevet 2. april 2008 Når ungen ligger på puppen døgnet rundt, og ikke går opp i vekt.. Mener du han bare skal sulte? For MME er jo FYFY!!! Slike holdninger kan en holde for seg selv, er du i det hele tatt klar over for en påkjenning det er når en ikke vil noe annet enn å greie å fullamme selv, men dessverre ikke er i stand til å få nok melk til babyen? Veiing hver uke, og like tungt hver gang han ikke hadde gått opp mere enn noen få gram.. En blir rett og slett utrolig deppa av det, og barna fortjener foreldre som er i stand til å ta seg av dem på en skikkelig måte, om de må spise mme eller mm!! Skal love deg at det ble mange såre tårer og at jeg strevde LENGE med å godta at jeg ikke kunne mate gullet mitt! Min gutt ble TYNN før jeg krøp til korset og fann frem flaska, og gjett om jeg angrer på at jeg ikke starta tidligere med den nå? Neste gang vet jeg heldigvis hva jeg går til, så da har jeg forhåpentligvis vett til å gi meg tidligere, om samme problemet møter opp da. Og bare så det er sagt: Min gutt er snart ett år, han har ikke vært syk i det hele tatt, ikke en dag! Kun litt sutrete når tennene har kommet. Mens mine venninners babyer, de venninnene som hadde nok melk, og har fullamma i ca 6mnd har vært syke, på og av, hele veien. Slike innlegg hører uansett hjemme på KRANGLE!! Det er nok et fåtall av mødre i dag som slutter uten at helsestasjon er involvert, og uten at barna har BEHOV for mere melk enn moren har.
lille_Harepus Skrevet 2. april 2008 #34 Skrevet 2. april 2008 Kjenner jeg blir litt provosert. Jeg hadde ikke klart meg uten MME skal jeg bare fortelle deg- Ta fram en bok eller film og les? hvar det det jeg skulle gjøre når lille gutt våknet annenvær time og ville ha pupp? i tillegg til at han ville ligge 1 time til puppen vær gang. Nei dette var ikke et økedøgn, det var HVER eneste natt. Helsesøter sa jeg burde gi ham MME før han skulle legge seg, noe som resulterte i at lillegutt sov 6 timer OG at han fikk en mye blidere og lykkeligere mamma. Ammepresset er stort nok som det er, Det er flott at du på død og liv skal amme din baby, men når det går på helsa løs så må du respektere at andre velger MME!
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 2. april 2008 #35 Skrevet 2. april 2008 Hva når barnet nekter å suge på puppen da? Fordi d er lite melk der? Ikke alle barn suger bare de kommer nærme puppen, skjønner du.. Litt vanskelig å øke produksjonen når barnet bare hyler og presser seg vekk fra puppen når du prøver å legge d til... Da er faktisk mme en løsning så barnet kan få mat... Sånn er d bare...ikke alle er like
Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #36 Skrevet 2. april 2008 Hurra for den som oppfant MME. Hadde faktisk ikke klarte oss uten. Lillegutt krevde nye mat, og jeg hadde lite å gi. Samtidig var jeg på skolebenken allerede 1 uke etter fødselen, men sånn er det å være student og få barn. Men takk og lov for MME nok engang!!!! Han er forøvrig en sunn og frisk gutt som har vært forkjølet en gang siden han ble født (8 mnd nå), og er fornøyd som bare d. Husk vi lever ikke i steinalderen lenger der mødre gikk hjemme med barna hele dagen...
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #37 Skrevet 3. april 2008 My pripene, sure kvinnfolk inn her.. Merkeli nok at all som e sur, e dæm som har gitt opp amminga så lett.. D e meninga at vi ska sitt hele kveldan å amm sjø.. har itj du tid t d, så e du itj klar for å vær mor heller..Æ har 3 unga under 3 år, å har fortsatt tid t å amm minstemann. d handle om rutina..
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #38 Skrevet 3. april 2008 Siste anonym: Merkelig at det er de som får til ammingen uten problem som er de mest glefsende, nedlatende, irettesettende, bedrevitende, moraliserende menneskene. Se på ditt eget innlegg en gang til, og vurder om du synes du er så mye bedre enn noen i denne debatten. Alle har det ikke som deg, og alle er ikke som deg. Heldigvis. Tenk deg om minst fem ganger før du spyr ut av deg noe så inn i hampen dumt. Jeg kan fortelle deg mye om å ha fire barn, hvor et par av dem krever ekstra oppmerksomhet dag, kveld og natt - og en mann som jobber på Nordsjøen. Du mangler fullstendig evne til å forestille deg andres situasjon og liv, og siden du er så evnefattig på dette området, bør du holde munn.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #39 Skrevet 3. april 2008 ska du gi mannen din skylda for at du itj får t å amm..han jobbe på nordskjøen så dd e litt vanskelig å amm.. halloooo.... stakkars ungan dine som ikke får nok oppmerksomhet.. d e vel for at du itj e så go mor d da sikkert..
øynesomtinntallerkner Skrevet 3. april 2008 #40 Skrevet 3. april 2008 Kjenner at jeg har mest lyst å grine når jeg leser sånn. jeg ammet og ammet og ungen ble aldri mett, og la ikke på seg. Det er det verste jeg noen gang har vært med på og jeg gjør det aldri igjen. Tror rett og slett ikke jeg kunne gjort så mye mer for å få opp produksjonen. Utrolig sårt å lese dette egentlig.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #41 Skrevet 3. april 2008 Anonym 18.51: Enten er du stokk stein dum, eller så tuller du. Eventuelt er du berøvet for både forståelse og empati - og da synes jeg i tilfelle veldig synd på barna dine. En mann ammer ikke, nei, men han kan ta seg av de andre mens mor ammer. Bare sånn i tilfelle du ikke hadde IQ nok til å skjønne det.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #42 Skrevet 3. april 2008 Hvis du har rutina vettu, så slipp du kanskje at ungan dine e opp om natta.. ska søv dæm da vettu....
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #43 Skrevet 3. april 2008 Du har tid t å sitt på DIB, men ikke å amm.. Det e go mor d................
mamma&urokråka Skrevet 3. april 2008 #44 Skrevet 3. april 2008 Jeg gir MME, og JA jeg har gitt opp ammingen... Hadde det skikkelig ille da jeg ammet. Det gjorde så vondt. Jeg var sikker på at det var trøske, men fikk beskjed på sykehuset om at "det er bare ømt den første stunden, bare fortsett så går det over". Så jeg fortsatte. Det gikk ikke over, så jeg ringte sykehuset igjen, fikk time til sjekk, og dro ned der. Neida, det er ingenting. De tok melkeprøve, visstnok, men den viste ingenting. "Det er nok bare sårt enda". Jeg trodde jeg var verdens største pingle, og følte meg så ille. Det kjentes ut som om noen skar gjennom brystvortene mine med kniv, og jeg klarte ikke å holde tårene tilbake hver gang han tok tak og begynte å suge... Jeg klarte så klart ikke å slappe av da jeg ammet, og begynte å miste melk. Jeg fikk kramper i brystvortene (det ikke om det hadde noe med trøsken å gjøre, men jeg fikk det i alle fall). Til slutt ga jeg opp. Jeg merket at jeg gruet meg til han skulle ha mat, og var i skikkelig dårlig humør hele dagen. Jeg mislikte babyen min fordi jeg måte mate han. Etter fem uker ga jeg opp og begynte kun med MME.. Da hadde jeg også time på helsestasjonen, og helsesøster sa "men han her har jo sopp i munnen". Så da ble vi kvitt det, men da orket jeg ikke å prøve å få opp melkeprodusjonen igjen. Syns jeg hadde stridd nok med ammingen, og ville helle kose meg med babyen min jeg..
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #45 Skrevet 3. april 2008 Regner med at du driver med tulleinnlegg, siste anonym. Sitter du ikke på dib sjøl? Og hva vet du om når andres barn er sultne og ikke? Hva vet du om andres barn og søvn? Og i det hele tatt. Tror du bør rulle inn puppen og komme deg til et annet forum, gitt. Forøvrig: Det er riktig at vedvarende amming øker produksjonen. Men det er også andre faktorer som spiller inn i forhold til tilfredsstillende amming. Hvor "lettmelket", man er blant annet, som man sier om kyrne. Brystvortens fasong, hvor godt barnet tar brystet, barnets sugeevne, utdrivningsrefleks, osv, osv. Hvor frisk man er, hvor stresset og sliten man er. Søvnmangel og stress har en tendens til å svekke utdrivningsrefleksen. Mange ting som skal klaffe, og naturen kan av og til være litt vrien. Jeg er også en av dem som sier hurra for mme. Ungen min hadde hatt det ganske så tøft uten.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #47 Skrevet 3. april 2008 Det er jo veldig voksent sagt da.. Ærlig talt..
mamma til 2 små:=) Skrevet 3. april 2008 #49 Skrevet 3. april 2008 Jeg har melk til minst 3 babyer MEN jeg støtter ikke det du skriver.Er enig i at man bør legge barnet ofte og lengt til brystet men tenk på alle dem som føler seg misslykket som mor pga lav produksjon til tross for at dem har prøvd!!! Du er en av dem som gir disse mødrene dårlig selvbilde og unødvendig skyldfølelse! Det viktigste er at babyen blir mett og god så slutt å tro du er bedre enn andre mødre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå