Gå til innhold

hvordan viste dere hva dere skulle studere/bli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg syns det er så himla vanskelig og bestemme seg. finner liksom ingen ting som jeg drømmer om eller brenner for.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg tar helseservidce på nki nå, fordi jeg vil bli helsesekretær. Vil ha en 8-16 jobb, jobbe med mennesker, og kontor.. såh, 2 fluer i en smekk :)

Skrevet

Nei, jeg visste vel ikke helt det...

:) Man må ta noen sjanser av og til. Er ikke sikkert det du tror du vil bli er så bra som man trodde f.eks.

Skrevet

ble vel heller "plasert" av PPT og OT etter ungdomsskolen , så ble jeg utplasert, og jobbet med autister etc, har digget å jobbe med dette siden

Skrevet

Visste jeg ikke... Bare begynte på noe, men det var ikke riktig.... Men nå vet jeg, og nå vil jeg gjøre det;)

Skrevet

mortilgunnar: du må studere noe som gjør det lettere å leve litt sunnere:) ha ha.

Skrevet

haha... sant det.. :-) kansje jeg skal studere økologiskegrønsaker slik at jeg vet hva "vi" selger... haha.

nei gunnar får ta seg av det.

jeg tar meg av pengene jeg :-) (bak en vær sterk mann står en sterkere kvinne)

Gjest gründerjente
Skrevet

Hva liker du å holde på med? Har du noen hobbyer som kan utvides?

Liker du å trene? Kanskje idrettshøyskolen kan være noe for deg?

Liker du å tegne/male? Finnes masser av kreative studier.

Hvordan ser du for deg en drømmearbeidsdag?

Kunne du tenke deg å sitte på et kontor og stirre inn i en datamaskin hele dagen?

Kunne du tenke deg å produsere noe?

Kunne du tenke deg å jobbe med mennesker?

Forsøk å tenke litt slik. Og gi oss gjerne flere hint underveis, så kan vi hjelpe deg litt mer.

Skrevet

jeg syns du skal bli sosionom eller advokat.

Så da er det bare å søke ivei;)

Skrevet

Ingenioer, fordi:

Jeg liker aa skape ting

Jeg liker aa tjene bra

Jeg liker ansvar

Norge trenger ingenioerer ... smart utdanning

Men naa har jeg tatt videreutdanning da :)

Skrevet

sosionom eller advokat passer jeg til det? hvorfor? hehe du er ikke den første som har nevnt det..

hm.. jeg liker tall også liker jeg og hjelpe aleneforeldre i trøbbel. kan godt sitte på et kontor hele dagen. jeg er ganske god på og sitte, men vil nok møte litt folk, men ikke i overdose.

Skrevet

hva gjør ingeniorer? hva må man være god på? er det vanskelig og komme inn? fortell... hehe :)

Skrevet

Jeg mener du passer til det fordi du da kan jobbe innenfor barnefordeling o.l problemstillinger. Det er viktig å jobbe med noe en liker og har interesse for:=)

Som sosionom kan du jo jobbe om konsulent i diverse instanser.

Skrevet

så sant så sant :-) skal kvasier sosionom og se hva det står :-) advokat kommer jeg ikke inn på det vet jeg.

Skrevet

Nei det er jo en forholdsvis lang og krevende utdannelse også. Kanskje ikke det beste valget i forhold til å være alene og sånn.. har noen venner som er sosionomer og de jobber innen veldig forskjellige ting så tror det er et yrke med litt bredt spekter.

Jeg har selv bachelor innen økonomi& ledelse og halvferdig master(siv.øk) Skulle jeg valgt igjen hadde jeg blitt advokat tror jeg. Nå er jeg alene med en liten og prioriteringene er såklart helt annerledes enn når jeg begynte studere. Bor på et lite sted og vil jo ikke flytte fra barnefar og familie, så viktig er ikke karriere. Så viktig ta slike hensyn også- at en vet det er bruk for slike yrker der en bor om en ikke vil røre på seg;)

Skrevet

det visste jeg ikke. så jeg hørte på hva alle andre anbefalte, og som de syns jeg passet til, og startet på sykepleien.

etter å ha jobbet med det på siden, fant jeg ut at det var ikke det rette for meg. nå skal jeg bli interiørkonsulent, noe som aldri har streifet meg tidligere. har aldri tenkt på interiør som noe man kan ha som arbeid, men siden jeg var liten kan jeg huske at det har vært min største interesse. når vi lekte med barbie var det å innrede plassen de skulle bo på hele høydepunktet for meg. når jeg fikk mitt første rom, tegnet jeg og ommøblerte det flere ganger i uka. mamma kom inn på natta flere ganger, fordi jeg bråkte med å ommøblere - nok en gang. jeg var bare 10, men var rundt i butikker og skulle finne maling, gardiner, møbler osv selv, storkoste meg:)

har aldri tenkt at jeg har hatt noe jeg har "drømt" om, eller "brent" for. men når jeg ikke tenkte så stort på det, dukket det perfekte yrket frem hos meg også:) i en alder av 25.

Skrevet

Sosionomer får vel hvertfall jobb:)

Skrevet

ja det er super sant. jeg bor rett ved oslo så her er det jo på en måte behov for alt (bortsett fra om man vil bli bonde eller slikt)

jeg tittet litt på økonomi og ledelse og det så veldig spendene ut, men det vikert ut som om det var en kariere utdanning. at man måtte jobbe mye. sånn sett virker revisor bedre for de har ikke fult kjør hele tiden på samme måte. revisor er det som jeg helder mest mot. men det er litt lite matte i det syns jeg.

når jeg tittet på lønnen til en sosionom så fant jeg ut at det ikke var så fistende, en begyner lønn på 250 000 har jeg ikke råd til og ha. ikke om jeg skal gi småen et hjem osv.

hm.. vanskelig alt skal være... hehe

Skrevet

Det kunne jeg også tenkt meg til men har innsett at det kun blir værende en hobby, Men hvordan jobber ser du for deg å få med en som utdannelse?

og drømmejobben?

*sorry for å kuppe litt av tråden din HI*

Skrevet

Fordi det finnes bare en interessant ting her i verden, og det er LIVET!

Skrevet

Jeg har hat planen klar siden jeg var 9. Enkelt valg erttersom både foreldre og besteforeldre drev med det samme og jeg likte å være med dem.

Ikke alle har noe de virkelig brenner for som også kan gi mat på bordet. Da finner man noe men tror man kan trives med og gjør det beste ut av det.

Skrevet

jeg vil starte for meg selv, i samarbeid med samboeren min. han har eget firma med alt av restaurering og oppussing, og ser behovet for hjelp med interiør.

Skrevet

Ja det er mye jobbing men det er gjerne det med det meste en studerer. Derfor er det jo viktig at interessen og viljen er der hvis ikke tror jeg det går galt uansett.

De sosionomene jeg kjenner tjener ca 100.000 mer enn det du nevner og de har ikke vært i yrket i så mange år.

Med Olso som utg.pkt trenger du jo ikke ta hensyn til hva som trengs/ikke trengs nei. Heldig med den du;)

Skrevet

Det hørtes kjempespennende ut=)

Lykke til!

Skrevet

tusen takk =) gleder meg først og fremst til skolen i september:):) første gang jeg gleder meg til å begynne på skolen, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...