Anonym bruker Skrevet 2. april 2008 #26 Skrevet 2. april 2008 gikk dere fast til manuell terapaut? hvor ofte?? Tusen takk for det du skrev;)
Tredjepåplass Skrevet 2. april 2008 #27 Skrevet 2. april 2008 Hei! Ser du har fått forskjellige råd over. Jeg vil bare si at i forhold til å ha utslitte foreldre, så er ikke Ferber noe verre. Og jeg ville mye heller ha brukt Ferber enn å la barnet få urte- eller annen medisin. Hvis barnet ikke blir stimulert om dagen fordi foreldrene er utslitte, er dette heller ikke uskadelig for barnet. Og bruker du innsovningsmedisin, gjelder det samme. Jeg ville aldri ha brukt innsovningsmedisin på et barn! Og urtemedisin eller homeopatisk medisin vet man aldri hva inneholder. Alkohol, som noen over skriver er i en urtemedisin, er skadelig for hjernen til barnet. Til forskjell er det mange undersøkelser som viser at barnet IKKE tar skade av Ferber, heller ikke når det gjelder tilknytningen til foreldrene. Vi brukte heller ikke Ferber før vi ble desperate, og det var i 6- mnd alderen. Det som gjorde at vi til slutt brukte det, var at ungene var så utilfredse om kvelden, og vi var så trette, at vi fant ut at siden barnet skrek uansett, kunne det ikke være så mye verre å skrike i sin egen seng, der vi så til dem hvert 3. minutt, enn at vi bar rundt på dem. De visste jo hele tiden at vi var i nærheten. Ellers vil jeg si at min sønn sov aldri mer enn 20 minutter om gangen på dagtid, bortsett fra hvis jeg gikk på tur med ham (kunne da sove en time). Så det kan lønne seg for deg også å få litt mer overskudd, slik at du kan få deg ut en tur. Da kan barnet sove lenger, og siden "søvn avler søvn", kan det hende at sovingen på nattestid blir bedre, også. Det jeg prøver å si, er at det ikke er Ferber som er den eneste tingen som barnet kan ta skade av. Det gjelder å velge mellom flere onder. Når barnet ikke kan sovne selv, må det jo lære det på en eller annen måte. Og ingen av dem er uten "bivirkninger". Men det er viktig at det lærer det. Lykke til, uansett hva du velger!
Gjest Skrevet 3. april 2008 #28 Skrevet 3. april 2008 Til HI: Jeg orket ikke lese alle svarene du har fått men tenkte jeg ville fortelle deg om vår erfaring. Da jeg ble gravid bestemte vi oss for at vi ville ha vogge i taket over dobbeltsenga. Jeg hadde lest om en familie som hadde en veldig urolig unge og det ble mye nattevåk og slitne foreldre, men etter at de anskaffet vogge så ble det søvn i heimen på foreldre og barn. På laidback.no fant vi babyvogga vår, en flettet kurv (litt hengekøyeaktig) i indisk bomull. Den koster jo klart mer enn en sprinkelseng, men den er virkelig verdt hver krone. Gutten vår er 8.5 mnd i dag og jeg kan telle på èn hånd hvor mange ganger han har grått litt (og da mener jeg litt) før han har sovna. Han jobber mot søvnen...jabber og jabber og jabber og sutrer litt, men når vi vogger ham så går det max en halvtime, så sover`n. Som oftest sovner han tvert. Så halvtimesvogging hører med til sjeldenhetene. Om natta når han våkner, så knirker han litt eller begynner å hylgrine sånn plutselig, så tar vi tak i snora som jeg har festet til vogga og gir ham litt fart..........snork og han sover igjen. Om morran kl.6-7 når han våkner og jeg synes det er aaaaalt for tidlig å stå opp, så vogger jeg han litt og han gir meg 2-3 timer til på øyet. Jeg tuller ikke. For oss har den vogga vært et funn og har spart oss for utrolig mye nattevåk. Han sovner i 20 tiden på kvelden og sover gjerne til kl 09.30-10.00. Dette kan jeg garantere deg at han ikke hadde gjort i en sprinkelseng. Han begynner å vokse litt fra den nå og vi har måttet kjøpe sprinkelseng. Han sovner i vogga, men blir løftet over i senga etter nattamming og sover videre der, men om morran igjen må jeg legge han over i vogga for å få de ekstra timene med søvn. Hadde jeg vært så desperat som du gir inntrykk av å være, så hadde jeg glatt hosta opp de kronene til en vogge. Bevelgelsene virker nok veldig søvndyssende + at vogga omslutter han på en helt annen måte enn en flat madrass. Han ligger forøvrig fortsatt på lammeskinn. Håper dere finner en løsning. Klem fra
Anonym bruker Skrevet 3. april 2008 #29 Skrevet 3. april 2008 I en studie foretatt av den svenske barnelegen Bernt Eckberg deltok foreldre til 95 barn med søvn vansker i alderen 5-45 mnd. Det ble gjennomført et totrinns søvnprogram hvor foreldrene først lærte barna å sovne om kvelden, og etter to uker brukte de samme metode om natten på de barna som fortsatt våknet. Resultatet var at ABSOLUTT alle barna ble både tryggere og gladere enn tidligere. Effekten var faktisk størst hos dem som var mest engstelige og "mammadaltete" på forhånd. (Skrevet av boken"sove hele natten" Nina misvær og Birte Svatun)Søvnprogrammet som nevnes her er ferber metoden. Jeg leste denne boken før jeg gikk i gang med ferber, og livet ble helt anderledes etterpå, både for meg og barnet mitt. Vi var i akkurat samme situasjon som dere. Han sov minimalt, og usammenhengede og det ble etterhvert bare verre og verre jo eldre han ble. Min erfaring er at jo mer jeg bysset, bar og dullet jo mer utrygg ble han, Skulle han sove måtte jeg sitte å holde hånden hans. Han lå med "et øye åpent" og passet på at jeg ikke gikk fra ham. Hvis jeg klarte å snike meg ut av rommet etter han sovnet, våknet han etter 10 min og hylte, helt hysterisk fordi jeg ikke var der. Det tok oss to kvelder med skriking 45 og 15 min før han lærte seg å sovne selv. Vi var inne på rommet med korte intervaller på 1 min i starten og økte opp til maks 5 min. Etter de to kveldene har han lagt seg uten de store protestene, han storkoser seg i sengen (før ferber ville han ikke oppi den til tross for at jeg satt der med ham til han sovnet) Vi gjennomførte ferber da han var 1 år, jeg angrer på at jeg ikke gjorde det tidligere, det hadde gjort det første året hans mye bedre, vi hadde vært opplagt og hatt fokus på noe annet enn søvn! Jeg grudde meg til hver gang han skulle sove. Han er nå 3 år. Du sier jo selv at med bæring/byssing osv kan han bruke 2 timer på å sovne... hvorfor fortsetter du med det da? Og hvorfor er du mot ferber når du er villig til å prøve medisiner? Er det verre å la ham gråte (og vise at du er der) enn å "dope" ham ned? (ikke ment som kritikk til de som bruker medisiner, jeg antar de har prøvd alt for å få barnet sitt til å sove.) Dette ble langt... måtte bare få ned min erfaring med ferber. Det er ikke så galt som det høres ut som. Lykke til, håper det ordner seg for dere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå