Gå til innhold

VI ER DESPERATE NÅ!!! ang søvn... 6 mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I et halvt år har vi hatt en sønn som har sovet MINIMALT. På det værste har han vært nede i 8 timer usammenhendende søvn i døgnet! Har vært til lege samt sykehus og de finner ikke ut hav som feiler han. Vi var til manuell terapaut for 4 uker siden og fant ut at han hadde låsning i ryggen... Det ble faktisk noe bedre... en kombinasjon av det og no cry sleep method klarte jeg faktisk å få ahn til å sove 40 min duppr mot 5 min før.. Jeg har lest det meste hva søvn angår, og skjønne rikke hva vi gjør feil!

Men ting er LANGT fra bra... I natt var jeg sikkert oppe 50 ganger! Ved 04 tiden våknet han og lå våken over en time... (han legger seg 19)... han lå å survet... og jeg har så dårlig samvittighet for det... :( Tilslutt måtte jeg bære han søvn! Det er det ENESTE som hjelper!!!! Vi har begynt med grøt, uten noen effekt.

Han vil ikke sovne av seg selv, kjemper liksom imot søvnen rett før han skal sovne! Og vi har han vår seng for å kanskje få 20 min sammenhengde søvn...

Jeg er sååå sliten! Har sovet så lite det siste halve året at jeg merker jeg har mindre tolmodighet med han når han skal legge seg... så som jeg skrev så har han survet litt noen ganger... Er nemlig imor ferber! Vi har rutiner... har har hatt det siden han var 2 mnd...

Hva kan vi gjøre?? Formiddagslurene bruker jeg alt fra 1-2 timer med bæring/mating/byssing for å få ahn til å sove...

leste noe om et middel fra helsekost, men som kun var anbefalt for barn over 2 år... noen som har prøvd???

HJELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hilsen meg som føler meg som verdens værste mor!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg, men du er absolutt ikke noen "verdens værste mor." For tvert imot burde du fått en utmerkalse for innsatsen din i å få ham til å sove! Det er ikke rart at du er sliten. Det er lov å være sliten.

Nytter det å trille ham? Tenker at kanskje det er bedre for formiddagsluren, enn at du går og bærer og bysser og sliter?

Forøvring har han kanskje morgen etter 9 timer? (du sa at han våknet klokken 4 i natt, og ble lagt kl. 19.00.) Lillemor sover maks 9 timer om natten. Så vi har begynt å lagge henne kl. 22.00, for at hun skal sove til 7.00. (hun spiser noen ganger om natten enda, sover altså ikke sammenhengende.)

Håper noen andre kan hjelpe deg mer enn jeg kunne... Lykke til!

Skrevet

Vært i kontakt med Karin Naphaug, www.sovekarin.no?

Skrevet

Det høres rett og slett ut som du har en unge med veldig lite søvnbehov... Noen barn har det, har en nevø som var akkurat sånn, nå er han 5 år og kan legge seg klokke elleve om kvelden og stå opp igjen klokka sju, han trenger ikke mer søvn enn en voksen. De har aldri funnet noe galt med han annet enn at han har litt astma (ingen sammenheng), har trenger bare lite søvn.

Men har også ei venninne som sleit med det samme, sønnen hennes er skolegutt nå (8 år) og han er hyperaktiv og har adhd.

Tror overhodet ikke du er en dårlig mor, synes kanskje du og mannen skal ta en skiftordning ihvertfall i helgene, så den ene kan sove i kjelleren, hos en venninne eller hva som helst for en natt sammenhengende søvn. Tviler ikke på at dere er slitne, men eneste trøsten er at det blir bedre. Et tøft år for dere er det utvilsomt, men snart blir ungen så stor at om han våkner kan han ligge å leke litt uten å grine. Alt blir bedre når de finner andre måter å kommunisere på en gråt. Masse lykke til videre, selv om jeg egntlig ikke har noen råd å komme med. Har dere forresten fått tilbud om innsovningsmedisiner til han, det finnes og kan gis når det blir ekstremt lite søvn på både barn og mor. Kanskje noe å tenke på...?

Skrevet

det er nettopp det: vi føler at vi egentlig har fått utrolig lite hjelp både fra HS og lege... ingen har nevnt noe om innsovings medesin!

Nå kjenner jeg liksom at jeg er så sliten at jeg går med konstant hodepine i tillegg er jeg svimmel og kvalm. :(

Nå er det mest sannsynligvis tenner han plages med tror jeg, for han surver om dagen også... :(

Har ikke tatt kontakt med karin naphaug... noen som kan fortelle litt om henne og evnt erfaringer??

*gjesp*

Skrevet

Avena sativa får mann kjøpt på helsekost:) snakket me en mann der i går faktisk å han sa d kan brukes på spebarn oxo. man tar bare mindre dossering.( noen dråper i litt vann),vist d ikke hjalp skulle han finne i noe annet.. jeg tengte jeg skulle prøve d på min gutt på 2.5 år,han har sove minimalt siden han ble født,lillemann på 8.5 mnd sover veeeeldig lite oxo, er oppe flere ganger pr natt til begge 2 så noen netter blir d kunn 2-3 timer søvn.

sjønner godt at du er sliten å trøtt,føler sånn me deg. er ikke lett når man prøver og prøver men ser lite resultat. ønsker deg lykke til jeg. du er en kjempe go mamma iallefall...

klem

Skrevet

Du må slutte å gi deg selv dårlig samvittighet, synes du gjør en kjempeinnsats, tankene om at du er verdens værste mor skal du kaste ut av vinduet med en gang!

Har også slitt litt med søvnen til gutten min 5mnd, men det har bedret seg mye av seg selv samt at jeg har brukt tips fra No cry sleep solution som deg. Synes det har hjulpet å føre søvn og ammelogg for å bli mer bevisst og kanskje se hva som funker. Det er et skjema du kan laste ned på siden til Karin Naphaug. www.sovekarin.no

Jeg har også lest hennes bok og synes hun virker flink.

Så hvis dere har råd til det ville jeg nok vurdert hjemmebesøk.

Du selv blir jo også veldig sliten av dette og hvis dere kan få hjelp med søvnen til barnet vil automatisk du også få mer overskudd.

Kan noen trille tur for deg på dagtid slik at kanskje både du og barnet får seg en lur? Du må spørre om hjelp så du ikke blir helt utslitt.

Klem til deg for stor innsats!

Skrevet

tusen takk jenter!

Dessverre så har vi all familie langt borte, så vi har ikke mulighet for avlastning heller:(

Han er jo så skjønn da, verdens beste baby! Jeg prøver å bruke masse tid på han på gulvet/koser osv... skulle gjerne gått tur osv men jeg kjenner at jeg ikke KLARER rett og slett! Er helt tom liksom... og det eneste jeg tenker på er å sove! Så når jeg endelig har fått han til å sove så legger selvsagt jeg meg ned også! :( Jeg bare MÅ!

Jeg har IKKE lyst til å la han gråte, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli desperat.. føler jeg har prøvd alt...

Kan ikke noe for det, men går med konstant dårlig samvittighet om at det er noe jeg gjør feil... :( HS mener jeg gjør alt rett, men hun har jo ingen råd å komme med!!!!

Ang dette preparatet fra helsekost... Noen som har prøvd det? Kjenner jeg er litt skeptisk... men som i tekster: jeg er desperat!

*gjesp gjesp*

Skrevet

Avena sativa har vært oppe til diskusjon før, og noen undersøkte med produsenten som sa at det skal ikke gis til barn under 2 år. Dessuten er det usikkert om det er alkoholen eller "virkestoffet" som gjør utslaget...da det skal lite alkohol til for spebarn for å ha en beroligende effekt. Jeg anbefaler det ikke. Synes ikke man skal bruke barna sine som forsøkskaniner. Det er svært få som jobber på helsekost som har en medisinskfaglig bakgrunn/utdannelse så man skal ikke stole blindt på hva de sier. Nok om det. Ingen vits å starte en diskusjon på det.

Synes det er veldig rart at legen din ikke har tatt dette videre, og du sier at du har vært på sykehus? Har du hatt en 24 timers utredning og overvåking slik at "andre" kan se hvordan dere har det, og loggføre hvor mye søvn barnet ditt faktisk får, ev. objektiv vurdering av hvorfor babyen ikke sover? Du bør ihvertfall loggføre alt noen dager, for virkeligheten er ofte litt annerledes enn det man tror. Jeg mente at jeg var oppe 100 ganger om natta sikkert, for det føltes sånn ut, men tallet på en god natt kunne være 20. MEN det er ille og føles ille ut.

Noen ganger må man faktisk få medisinsk hjelp i form av sovemedisin. Vi skal begynne med Vallergan i kveld. Phenamin er noe som også blir skrevet ut.

I likhet med oss, så virker det ikke som om dere har det noe bra nå, og trenger hjelp for å komme ut av denne spiralen. Som andre har nevnt her kan du ta kontakt med Karin Naphaug wwwsovekarin.no eller www.midtimellom.no (anbefalt av min lege)

Har babyen din blitt utredet for refluks eller allergi?

Lykke til og oppdater oss på hvordan det går. Legger ut et innlegg for å fortelle hvordan det går med oss. "Fint" å vite at jeg ikke er den eneste som har det sånn ;0) - liten trøst til deg også

Skrevet

Har veldig vondt av deg, og jeg klager! Har ikke lov i det hele tatt. Ser du har forsøkt mye. Hva med homeopat? Vet de har noen gode midler der. Lykke til du.

Skrevet

Om han hadde låsninger i ryggen håper jeg dere var til kiropraktor?????

Om ikke dere har vært der enda , så må dere ta en tur med en gang!

Kan hende dere får en helt annen unge.

Jaggu værdt forsøket! :o)

Skrevet

jeg føler meg sååå dårlig nå! Er så svimmel... Huff sambo har dratt på jobb og blir der til 2030 i kveld... blir nesten litt urolig... for kjenner at nå har kroppen fått nok...

Jeg loggfører hver eneste dag samt natta! hva han spiser/når han spiser/når han sovner/når han våkner/ osv osv...

Legen mener at det går seg til, og sykehuset har visst liten erfaring på området... og de rådene de kom med har jeg PRØVD! pakke godt inn/vameflaske/sutteklut/ikke legges overtrett/nok mat/passe temp i rommet/mrøkt osv osv osv...

Jeg kommer ikke til å prøve avenda sativa siden du skriver dette embratzada... ønsker ikke å ha babyen min som prøve kanin nei!

Men kan du fortelle litt om deres situasjon? hvor gammel baby/hvor lite søvn/ osv osv?

"fint" å vite at vi ikke er alene...

Ikke utredet for reflux og allergi og heller ikke 24 timers overvåkning!

Phenamin er ikke det et preparat som brukes når babyen har falsk krupp feks? altså et slimløsende middel?

Skrevet

vi var til manuell terapaut... og som jeg skrev over så ble det faktisk bedre...

men det JEG tror er problemet er at han hele tide (pga låsningen) har måttet blitt hjulpet i søvn... Vi har gjort ALT liksom... trillet/bært osv osv... vi var liksom helt desperate etter søvn! Sambo har faktisk pådratt seg en skade i den ene armen pga all bæringen...

siden han ble født har han KUN sovnet av seg selv 2 ganger!!! Tror rett og slett han ikke klarer å finne søvnen selv! + at nå er det litt tenner på ei+ introduksjon av grøt...

han begynner å bli tung nå... over 9 kg så GOD BLESS ELASTSISK BÆRESJAL!!!!!!!

Skrevet

Sønnen min er 8 mnd. snart. Kolikk fra starten av til 4 mnd. alder. Påvist nå melk og egg allergi, har eksem under kontroll. Har nok blitt vant til å bli båret på pga. tidligere historie med kolikk, men så har han jo noen andre plager nå også da. Går på diett jeg nå siden jeg ammer og han ikke vil ta flaske.

På dagen er han grei; har fått han i en rytme så han sovner av seg selv, noen ganger med litt hjelp, i vogna ute på balkongen. Fikk han til dette ved å vugge og stoppe akkurat før han sovnet (lukket øynene - fulgte med)

Har ved hjelp av vugging i vogn en god periode og Ferber fått han til å finne søvnen selv på kveldstid (etter en lang tid). Problemet er at han våkner hele tiden og ikke finner søvnen selv igjen på natta.

Når du har prøvd alt du sier så er det bare det som gjenstår; at du må lære han å finne søvnen selv. Og du vet nok svaret selv, men problemet er hvordan. Du må slutte å gi han service på natta og bære han i søvn. Det er jo kjempedeilig for han det, og han holder nok hardt på for å ikke miste den goden. Om du velger Ferbers med intervaller eller sitte inne hos han, får du bestemme. Men mitt råd til deg er kutt ut servicen og marker at nå er det natta. Jeg skulle følge ett opplegg for å lære han å finne søvnen selv på natta også, men så fikk han diagnosen allergi og da kan jeg ikke fortsette før dette er under kontroll og jeg er sikker på at det er forsvarlig å gjennomgå en Ferbers metode.

Be om henvisning til spes. for å få ut

Skrevet

....for å få utredet om det er noe allergi, fysiske plager som gjør at han sover dårlig.

Skrevet

tusen takk for svar! :) det er akkurat som å lese om min egentlig...

Kveldene går ganske greit egentlig... tror det har sammenheng med 100 % fast rutine og han begynner å gnu seg i øynenen når vi driver med massasjen...

Det var en del jobbing for å få han til å sove på kvelden. vi brukte ikke ferber, men dytter lett på han til han sovner... I dag tok det 5 min.

(han la seg: 18,55) har allerede vært inne 3 ganger. Jeg gir kun litt vann (hvis han vil ha) også smokk! (prøver å kutte ned på service)

Om han ikke roer seg tar jeg han og holder han/vugger litt for så å legge han ned!

Men det er som du beskriver: han våkner mange ganger og finner ikke søvnen selv... tross at han sovner av seg selv DER han skal sove...

Jeg nevnte for fastlegen at jeg ønsket å få sjekket for allergier, men han trodde ikkedet var det! :( Hvordan skal jeg gå frem da?

Jeg syns det er litt vanskeligere på dagen som sagt... prøver å se etter tegn på trøtthet, men da bruker vi LAAAANNG tid på å få han til å sovne... driver å vrir hode for at jeg kanskje kunne få et fast legge ritual der også slik som på kvelden.. kanskje han hadde skjønt det da... ? Gjrø du det?

Skrevet

Hei:)

har selv slitt med ei tøtte som hadde store innsovnings problemer. kan fortelle litt om hva vi har gjort, selv om du sikkert også har prøvd det!!

småen her måtte bysses ved tørketrommelen til hver dupp på dagen og sov heller lite. kanskje en time tilsammen på dagtid. en dag fant vi ut at nå får det være nok:)

vi la henne i sengen når det var sovetid og gikk inn og ut av rommet og shshshet og ga smokk til hun sovnet. ble litt grining men ikke noe hysterisk. jeg sto på utsiden av døren hennes og gikk inn med ca 20 - 30 sek mellomrom for å forsikre henne om at mamma er her men nå skal vi sove. etter et par dager tok hun hintet og sovnet av seg selv. men dette var den lette gangen.

siden da har hun vært endel forskjølet og utav form. (fikk 7 tenner på rimelig kort tid) så da begynte innsovningsproblemene igjen. nå må vi flaske i mørkt rom så hun blir døsig så legger vi henne i sengen og hun sovner som regel greit. de siste 2 mnd har vi hatt forferdelige netter hvor hun har våknet ca hvert 20 min natta igjennom. kom fram til at det var barne eksem somklødde fælt og mulig katte allergi så gikk til legen å fikk allergi medisin til henne. nå sover hun hele natten!! gjorde det første natten vi fikk medisinen!! helt sinnsykt.

ville fått sjekket ham hos lege, for allergi, eksem osv. også øre eksem.

vi flyttet også en del på sengen hennes for å se hvor det virket som hun falt til ro best.( med hode opp i et hjørne og med oversikt over hele rommet) har også bygget rede til henne i sengen hennes ( tepper og håndklær sammenrullet på ene langsiden og i bunn så hun kun ligger i et lite hjørne av sengen.

du har sikkert prøvd det meste men har var ihvertfall mine erfaringer.

videre vil eg anbefale sviskmos og pærepure for magevondt.

lykke til med gutten!!

jenten min er forresten 10 mnd.

Skrevet

Jeg har hatt et fast legge rituale på dagen også ja. Ikke alltid like lett å se når de blir trøtte nei, før de blir overtrøtte; knir seg i øynene, tar seg til hodet eller gjesper. Signalet kan være der ett sekund. Jeg er føstegangs mor og fikk tips om at babyer som regel blir trøtte 1,5-3 timer etter at de står opp om morgenen. Så derfor begynte jeg å legge han mellom 9-10 siden vi står opp kl. 7; ga han pupp, på med lue og ned i vognen ut på balkongen i frisk luft, pakken han godt inn og dekket vognen halvveis med et teppe (for at det skulle bli mørkere, mindre sanseinntrykk og for at han ikke skulle se meg). Ga smokk og så begynte jeg å trille frem og tilbake på stedet uten å si noe som helst. Første gang tok det ca. 30 min når jeg la han og han var trøtt. Etterhvert ble tiden mindre og nå legger jeg han ned, dekker til og går uten å gjøre noen ting. Gråter han, setter jeg inn smokken, og triller litt på stedet igjen. Sier ingenting. Titter ned igjen, sett smokken på plass og fortsetter å trille.

Samme ved neste lur. Første tegn til trøtthet; 2-3 timer etter at han våkner, samme rutine. Merker at nå som han er eldre (startet ved 6 mnd alder) så er det vanskeligere å legge han kl. 15-16. Da må jeg trille igjen.

Jeg gir han også smokk....men bare så du er klar over det så er det en service det også :0/ Jeg håper jeg ikke må finpusse på mine rutiner og kutte ut smokken etterhvert på natta også (da mange våkner fordi de mister smokken eller oppdager at den er borte når de beveger seg i REM-søvn)

he, he. Vi har ganske så lik situasjon ja :D

Skrevet

tusen takk=)

hvordan merket du at hun hadde eksem? klødde hun masse? Når du sier det så klør han noen ganger på føttene... men har ikke funne noe utslett/prikker...

Skrevet

knappe 2 timer er gått og jeg har vært inne 9 ganger allerede... det lover godt for natten!

*gjesp*

Skrevet

Nå har jeg lest om Ferbers medtode..

Ser den er mye lik noe som vi har gjort her hjemme, først med jente nr 1 som nå er 27 mnd.

Hun legger seg prikkfritt og det har hun gjort lengeeeeeeee...

Vi begynte når hun var rundt 5-6mnd. Hun ble lagt våken, uten noe form for musikk, ingenting spennende dingser over hode til å se på, ingen vugging, ingen byssing, ingen bæring - ingenting. Vi gikk inn til henne hvert 4 minutt og sa godnatt, putta i tutten og gikk ut. Etter 3 døgn var hun på plass!!! Etter det legger hun seg prikkfritt, bortsett fra når hun har vært syk å har fått komme opp +++, da har vi vært knallstrenge mot oss selv å kjørt ny runde til hun er på plass igjen. Jeg orker ikke tanken på den bæringen..

Eineste er at hun hyler til 2-3 ganger og opptil 8- ganger på en natt, da drømmer hun og er ikke våken når vi kommer inn. Vil ikke opp. I det siste har jeg kun vært innom henne 1 gang.

Så har vi en jente på 5,5mnd. Hun driver jeg å kurerer nå :-)

Hun sovnet riktignok til puppen idag men det var pga uregelmessig formiddagslur, jeg la henne og hun våknet etter 25 min, da tok jeg henne opp så hun fikk rape. La henne ned igjen, så har hun hylt og hylt og hylt, innom hvert 4.min. så øket jeg til 6 og 8 min. Følger nøye med på skjermen her.. Såg at hun klødde seg i ene øret så hun fikk komme på badet og bli smørt.. Nå har hun sove i 20 min, men hylte til her nå, da var jeg inne og tutta henne så ble det stille etter 5 sekund hyling.

Jeg har en slektning med trillinger, og når de var babyer å vi var på besøk så hadde de en vugge med plass til 3! Vi fikk streng beskjed om å ikke så mye så vugge dem en cm, for hun hadde ikke overskudd til å stå å vugge de når vi var reist hjem. Hun har hele veien holdt streng disiplin og vist hvem som er sjefen. Hun fikk etter denne metoden, roet alle 3 til å sove samtidig! Hun skifta bleie på alle 3 samtidig, uansett om de hadde gjort noe - men de skulle inn i en felles rutine.

Så det går an for oss andre også.

Ville prøvd mer på den Ferber jeg tror jeg. Ta det en helg når mannen har fri, begynn gjerne torsdagkveld - da kan du ta det kanskje. Det skal gå max en uke før du har gangen på babyen. Kunsten er å legge de før de blir overtrette. Her har vi fast middagslur seinest 11.30.. om hun er trett eller ikke så sovner hun da. Sjelden hun hyler på den i grunn.

Jeg vil heller ha en intens skriking selv om jeg syns veldig synd i henne, men har mannen i nordsjøen og ei jente på 27 mnd som sagt så er nødt og ha styr på den legginga.

Forstår jo at du er desperat, hadde vore forferdelig irritert jeg også, bare ei natt med dårlig søvn her så blir jeg hissig he he..

Skrevet

hei du, jenta mi er nå anrt 1 år og vi har slitt hele veien...men det går mye bedre nå,:-)

Hun kom til manuell terapaut når hun var 5mnd og vi merket ikke bedring før hun var nærmere 8mnd. Pga stivhet og låsninger så har kroppen hennes vært veldig annspent. Du beskriver henne akkuart som hun var fra fødsel til 6mnd. Så Jeg skjønner deg så innmarri godt...

Fikk anbefalt fotsoneterapi men kom aldri så langt...for nå synes jeg det går så bra.

Det eneste som funket var samsoving, da fikk jeg ihvertfall litt søvn og kjøpte mei mei tai slik at hun fikk sove på dagen.

Babysvømming ga veldig gode resultater, og masse frisk luft. selv om jeg var så sliten at tanken på å gå ut, så gikk jeg bare en liten tur til hun sovnet så lot jeg henne sove ute. ønsker deg lykke til og håper det bedrer seg slik det gjorde for oss(Hun slet også mye med tenner rundt den alderen så det har nokk også en innvirkning)

Skrevet

MEn som de andre sier, finn en lege som kan henvise deg til barnelege, og få sjekket for allergi, det kan jo være så enkelt.

Hadde selv intens kløe i flere mnd etter jeg fikk nr 1, og jeg fikk heller ikke sove på mange uker.

Skrevet

Er manuel terapaut det samme som kiropraktor siden du skriver det eller?

Om ikke så vil også jeg anbefale kiropraktor , det var det eneste som funket her i huset også.

Skrevet

tusen takk for tipset tvilling. setter pris på at du ville dele dettte med meg...

dessvere så tror jeg at dette er en metode som ikke fungerer for oss! Jeg må være 100 % sikker på at det ikke er noe som plager gullet!

Og jeg tror jeg kommer tilå prøve en del annet før ferber, for jeg syns det dessverre er en fæl methode... men flott ast det funker for dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...