Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Synes dere det er ille å vente til ETTER fødsel ved å informere barnefaren om at han er far? Jeg og barnefar har ikke hatt det så lett, og jeg orker rett og slett ikke alle konfliktene som vil komme når jeg sier at han skal bli far. Men på den annen side vil jeg jo at den lille skal ha en far fra begynnelsen, og om jeg ikke sier noe før etter fødsel vi han vel trenge litt tid på å komme over sjokket. Hva synes dere? Jeg vurderer sterkt ikke å si noe til ham før fødselen er over, for jeg er redd kroppen min ikke vil takle en slik påkjenning under svangerskapet. Og jeg føler at det viktigste akkurat nå er meg og barnet. Men vil det til syvende og sist bli verre om jeg venter? Jeg er så i tvil. =(
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Hvor lang på vei er du da? Synes det utenpå, og det er viss sjans for at du treffer barnefar (eller noen som kjenner ham) så er det kanskje greit å fortelle. Du har jo bestemt deg for å beholde barnet uansett nå, så han kan like gjerne få noen mnd å forberede seg på kanskje? Virker som du har tenkt å gi ham beskjed uansett, enten før eller etter fødsel, så konflikt vil det kanskje bli uansett. Jeg er redd han kan bli ekstra sint dersom du ikke forteller før fødsel. Da har han ikke fått lov å venne seg til tanken i det hele tatt. Tror jeg hadde satt pris på å få vite hvis jeg var mann.... Det er mine umiddelbare tanker i allefall.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Faren til mitt barn fikk ikke vite at han var blitt far,før han fikk brev fra nav,om at han måtte betale bidrag..Da kom han på besøk,for å treffe den lille som da var 2-3 uker.Han tok det veldig fint!
ambumamma Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 sjansene er vel kanskje store for at han vil få greie på det til slutt? Er kanskje best at det er du som forteller han det. Kan hende han trenger litt tid på å fordøye det, og at ting blir lettere for dere hvis du sier det nå. Kanskje han reagerer mer med sinne hvis ikke han får vite det før babyen er født. Jeg må nok si meg enig med Tjukkemagen. Det beste er nok å bare få det unnagjort nå
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Synes du skal informere han, det er jo hans barn og. Du kan jo evt skrive et brev der du forklarer at du ikke tåler evt påkjenninger en konflikt vil skape om du ikke tørr si det ansikt til anskt. Men for all del is det til han!
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Det stemmer at far skal vite dette og at han er ønsket i barnets liv fra min side, men er som sagt ikke sterk nok til å ta støyten enda... Jeg er 16 uker på vei, så begynner vel å synes snart. Men siden vi bor flere mil fra hverandre, ikke har noen fellesbekjente mer, er sjansen nærmest lik null for at han får vite det med mindre jeg sier noe. Huff, dette er ikke lett... =(
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Om jeg hadde vært mann, ville jeg blitt utrolig skuffet og sint hvis jeg først fikk vite det etter fødselen! Jeg vet ikke hvordan denne mannen er, hvordan han kommer til å reagere e.l., men jeg synes det er helt grusomt at vi kvinner har så mye makt. Jeg ville fortalt ham det så fort som mulig; gjøre det helt klart at du ikke er interessert i å krangle om noe som helst. Hvis han har ønsker/meninger ang navn, eller har lyst til å kjøpe noe, eller ønsker å være "far", er det kjempefint, men enhver diskusjon som ikke er konstruktiv, har du ikke kropp og form til å takle akkurat nå. Jeg vil anta at du ikke har så mye overskudd til å krangle med ham etter fødselen heller, så jeg ville tatt det nå!
Trulte76 Skrevet 30. mars 2008 #8 Skrevet 30. mars 2008 Dynes du skal fortelle han det før fødselen jeg.. Dere bor jo i tilegg langt fra hverandre..så er vel kun tlf og sms du vil høre fra han?!?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #9 Skrevet 30. mars 2008 det er jo like mye hans barn som ditt.. hvis han ikke får vite at han skal blir far har han ikke muligheten til å se barnet sitt eller ta ansvar og hjelpe til med dette barnet.. det synes jeg blir urettferdig overnfor han og barnet ditt.. hvis han selv tar valget og avvise barnet, er det han som er dum, men du må gi han sjansen til å ta ansvar.. skjønner det kan være en påkjenning, men han bør få vite det.. er det noen spes grunn som gjør du ikke vil fortelle? har han oppført seg ordentlig barnslig siden du er redd for å fortelle? jeg synes iallfall han har rett til å vite at han skal bli pappa før fødselen... kanskje du også angrer senere på at du ikke involverte han i barnets liv.. tenk deg nøye om før du tar valget.. har sagt hva jeg synes iallfall
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #10 Skrevet 30. mars 2008 Jeg gav beskjed til barnefar når jeg var ca 8 uker på vei, etter å ha vært hos lege. Samtidig fikk han grei beskjed om at jeg ikke var interessert i å møte ham, hvis han hadde spørsmål fikk han ta de på mail eller sms. Jeg kommer ikke til å ha noe særlig kontakt med ham fremover, da han uansett ikke kommer til å ha noe å bidra med før etter fødselen. (Vil ikke ha ham med på den, det kommer bare til å stresse meg, og det er ikke bra for babyen). Jeg synes du skal gjøre det som er best for deg, for det er tross alt du som er gravid. Har du det bra, har barnet det bra, og omvendt, blir du stressa eller opprørt, så preges barnet av det. Ta det i ditt eget tempo, både når du vil si noe og hva du vil si.
gullunge+1imagen Skrevet 30. mars 2008 #11 Skrevet 30. mars 2008 Er ikke en helt enkel sitasjon du er i nei, og skjønner jo at du vil tenke litt på deg selv og helsen din, spesielt nå som du er gravid... Jeg vet ikke hvilken konflikter du har med barnefaren.. men det kan vel ikke være så ille når du vil han skal inkluderes hvis han vil..? Prøver bare å tenke begge veier, og får litt vondt av å tenke på hvis dette skulle være noe han ville blitt glad for, så får han ikke vite det, før han plutselig sitter i det, uten noen mulighet til å forberede seg slik som du har gjort i 9 mnd.. Håper alt ordner seg for deg, og at barnefaren reagerer positivt, enten du forteller det før eller etter..
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #12 Skrevet 30. mars 2008 ikke alltid like lurt å fotelle til faren at han skal bli far desverre..tenk på deg og helsen din...så må du tenke på babyen..ikke alle er frisk nok til å ha sammvær med sine barn..desverre blir ingenting gjort før etter at det har gått galt..og faren har faktisk rett til å kreve 50 prosent ommsorg...i det minste å ha sammvær...tenk deg nøye om før du sier noe..det kan få store konsekvenser,av og til er det beste å skrive ukjent far..fordi det kan skade ditt barn å oppgi faren..har ahtt mangen lange advokatmøter med dette...du får utbetalt barnebidrag viss du skriver opp far ukjent...
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #13 Skrevet 30. mars 2008 til anonym 23.44. Hvordan kan du si slikt uten å kjenne til saken? Vet du at bf her er ikke er frisk nok til å ha samvær med SITT barn? Ja for det er faktisk hans barn like mye som det er morens barn. Er du fullstendig egoist? Jeg er glad jeg ikke er mann som skal ha barn med deg. til HI: Jeg synes absolutt at du skal si ifra til barnefar. Hva om du ikke sier noe og barnet ditt vokser opp med masse spørsmål? Vil du da klare å fortelle ditt barn at du valgte å ikke fortelle hans far at barnet ditt er til? Du kommer IKKE til å abortere om du forteller det til ham. Tror nok du vil angre dersom di ikke sier noe
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #14 Skrevet 31. mars 2008 alle har rett på å vite at de skal bli foreldre. Om du ikke forteller han det nå, syns jeg du kan la være å si noe i det hele tatt. egoistiske kvinnemenneske
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 31. mars 2008 #15 Skrevet 31. mars 2008 Uansett har en mann rett til å få vite at han skal bli far. Det er vi damene som er dumme som får barn med feil mann (har vært der selv),men dette skal ikke barnet lide under. Å skrive at far er ukjent,som ei skrev lengre oppe,er bare egoistisk.Har snakket med folk som er adoptert bort og som ikke vet noe om sin biologiske foreldre,de sliter.Har snakket med folk som ikke vet noe om far,fordi far ikke ønsker å vite av unge,eller mor har latt være å oppgi far sitt navn. De sliter noe enromt. Enkelte klarer å se slik på det at det er ok,de vil ikke vite av meg og da er det like greit å ikke vite noe om dem,men hvem kan vite om barnet deres vil tenke slik og kanskje det bare er en maske de tar på seg også.Nei,har vi klart å ha sex med en person,får vi også være voksne nok til å oppføre ham som far også,makan på egoistik går det ikke ann å være. Viser det seg at far ikke er kompetent til å ta seg av den lille,til å være far,vel da må en jo ta opp kampen om å få ham fradømt ennhver form for samvær. Krever tid og krefter,men det går faktisk fint ann,hvis han ikke er skikket til det. At en som skal bli far,først får vite det etter fødselen,vel det kan jo skape et sinne hos den mannen som jeg ikke tror jeg ville bli utsatt for. Han kan lage et bråk som du ikke har drømt om i alle fall. Å ta opp en kamp som nybakt mamma,tror jeg kan være mye verre enn å ta opp en kamp nå som du er gravid. Jeg tørr ikke tenke på hva en mann som virkelig er bitter kan komme til å gjøre,og ja,jeg forstår ham også,en sliik ting er ikke noe enn bare trekker nedover ørene på et menneske. Det er jo så respektløst som det går ann å bli. Nei si det med en gang du,synes du allerede har dratt det langt,med å ikke fortelle ham dette.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #16 Skrevet 31. mars 2008 Æ syns du ska si d te barnefaren nu..Han burde få vite d, d e jo hannes barn åsså. Trur d kan slit mer på dæ å måtte si d når den lille e kommet te verden. Da ska du kose dæ me den lille, og slappe av. Ingen vet korsen fødseln din blir, å korsen følelsan e etter en fødsel. Mange kan slit me fødselsdepresjon o.l etterpå. Skriv alt i et brev te han vess du ikke vil møte han ansikt te ansikt. Å gi klar beskjed om at du ikke vil krangle. Kanskje han forandre sæ.. å tar nyheten vældi positivt?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #17 Skrevet 31. mars 2008 ganske vanskelig å si mitt syn på saken når jeg ikke vet hvorfor du nøler med å fortelle han det.. du sier dere har hatt det tøft, men man kan ha det tøft uten at partneren er en tulling om du skjønner... jeg har også hatt det tøft med min partner til tider, men han er jo en normal oppegående mann fordet.. så dersom han ikke har ett eller annet problem, er voldelig, eller rett og slett veldig ubehagelig å være med av diverse grunner, synes jeg ikke du har retten til å bestemme at han ikke skal få vite at han skal bli far.. men selvfølgelig, dersom du hadde sagt hvorfor du ikke vil fortelle han, hva han hadde gjort, så kunne saken blitt annerledes.. hvis du er 16 uker på vei aborterer du ikke pga litt stress.. riktignok ikke bra å stresse, men hvis du vil unngå konflik så er det vel bare å ikke ta tlf når han ringer? siden du sier det er mange mil mellom dere.. da kan du jo sende på sms eller mail, og unngå å snakke om det før etter fødsel.. det er litt skummelt at vi kvinner faktisk kan unngå å informere fedrene om at de skal ha barn.. noen situasjoner kansje greit, dersom faren er psykopat ol, men dersom vi bare ikke "liker" han, er det jo utrolig egositisk og en stor makt vi har.. ikke at jeg sier at det er sistnevnte i ditt tilfelle, men det er vanskelig å vite hva du mener med "tøft".. lykke til uansett, håper du finner ut hva som er det rette å gjøre for alle!
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #18 Skrevet 31. mars 2008 Kjære deg! Det er klart du må fortelle han dette! Han skal bli far! Som mødre bør vi tenke på hvordan det hadde vært om VI ikke fikk vite at vi skulle ha barn. (Umulig, selvfølgelig...) Fortell han det så fort som mulig! Lykke til! (Har en kompis som ikke fikk vite han skulle bli far før en uke før fødselen. Det kommer han rett og slett ikke over. Har mye kontakt med barnet nå, men ingen kontakt mellom foreldrene.)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #19 Skrevet 31. mars 2008 Faktume er jo att han skal bli far uansett, så viss du har tenkt å si det til han så ville jeg sagt det nå så han kan få tid til å tenke på sin evt. rolle. Kjenner en som fikk en slik telefon der barnet var fødd og han visste ingenting. Han ble veldig sjokket og ikke minst skuffet for at han ikke hadde fått visst noe før. Er jo ikke noe å gjøre med det for hans del uansett. Eneste at han får tid til å forberede seg på det. Vanskelig å få en sånn sjokk beskjed og så vil du kanskje møte barnet samtildig som du er forbanna på moren for at hun har holdt det hemmelig. Om dere får ett ok forhold til hverandre senere i livet, vil han aldri glemme at du skjulte det for han. OG, saken er jo som den er uansett så hvorfor ikke bare stå for det viss du skjønner;) LYKKE LYKKE TIL VENNEN!!! Det er du som vet til slutt hvordan dette skal gjøres for det er du som kjenner bf. Men husk: Selv om du er pisst på han så er ikke barnet ditt det. Tenk viss deg viss det var DIN mor som nektet deg din far.....
nat&alex Skrevet 31. mars 2008 #20 Skrevet 31. mars 2008 Jeg synest i likhet md flere andre her at du bør si det FØR fødsel og helst nå, så han får disse mnd til å modnes og bearbeide informasjonen på. Dette har han rett på uansett hvilke tilstand han befinner seg i (noen nevnte over at han kanskje ikke var frisk nok, osv..? ). Tenk også på hvilket sjokk det må være å få vite at han har et barn etter at det er født og du har bært på det i 9 mnd. Du skriver at du vet ikke om du prker påkjenningene, jeg vet ikke helt hva du ligger i dette, men det er jo ikke sikkert det blir så ille og kanskje han vil hjelpe og støtte deg gjennom svangerskapet i stede? Lykke til!!
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 31. mars 2008 #21 Skrevet 31. mars 2008 Enig med deg jeg. Si det etter at du har født.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #22 Skrevet 31. mars 2008 noen menn velger fatisk å ta ansvar selv om det ikke var planlagt eller ønsket et barn. en kompis fikk beskjed da han var ute på byen om at han skulle bli far. han hadde sett den dama bare en gang før..... han valgte å gjøre alt for det barnet. flytta til og med sammen med mora, men det gikk jo skeis etter en stund.... selv om dere har hatt det vanskelig, så kan det jo hende han vil være pappa for det barnet. kanskje han trenger litt tid, men gi han det. det er nesten stygt å kreve en mann for bidrag om han ikke får vite om det. eller få lov å se barnet sitt....
enik<3M06&L08<3 Skrevet 31. mars 2008 #23 Skrevet 31. mars 2008 Uten tvil syntes jeg du skal fortelle det... det er ikke snakk om en gjenstand her, men et lite barn, som har rett til at du skal legge de beste utsiktene til rette for det banet`s fremtid! Hvordan han er som person, syntes jeg faktisk ikke er relevant, han har likevel rett til og vite av sitt egent barn, det med samvær er en annen sak! og det er en ting dere må ta etterpå... men er han en oppegående mann, så skal han vel få ha sitt barn? er han ikke i stand til og ha et barn, så er det jo retningslinjer for det... men det er ikke ditt valg! (det sier jeg fordi det dessverre er altfor mange som utelater og fortelle fedrene bare fordi de ikke vil dele barnet med en mann de selv ikke har noe fremtid med) Jeg syntes ikke det er riktig at mor alene skal kunne bestemme barnet fremtid! han skal bli far, og det er din plikt og opplyse om det. du har hatt sex med han, ta konsekvensene! for alt du vet forandrer han seg masse til det positive under tenke tiden, og vist du skal legge det opp best mulig, så må du la han få tenke tid og forberedelsestid tid også! dette handler faktisk ikke bare om deg! at det i det hele tatt går an og råde henne til og si det etter hun har født syntes jeg er jævlig egoistisk! hun sier ikke noe om hva som har skjedd, og hvorfor hun er i tvil, at da mener dere det er riktig og ta fra mannen en mulighet til og forberede seg på at han skal bli far? nei fy f...
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #24 Skrevet 31. mars 2008 Det er klart at det er du som går gravid og skal bære frem barnet, men du må ikke glemme at barnet vil være like mye hans. Jeg ville blitt fly forbannet om jeg ikke fikk vite noe før etter fødsel! Han trenger vel også litt tid på å forberede seg og tenke gjennom ting, uansett om han skal ha kontakt med deg eller ikke. Det er meget egoistisk av deg om du ikke engang infomerer ham om at han skal bli far. Om du i tillegg ønsker at barnefar skal få være en del av barnets liv (det kan virke slik utfra det du skriver), er det i allefall vitkig å gi bf også muligheten til å venne seg til tanken på å bli far. Tenk om barnet plutselig dukket opp på døra di da, selv om det er vanskelig å sette seg inn i slik tankegang for oss damer...
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #25 Skrevet 31. mars 2008 Dette skjedde med min storebror og jeg syns de er helt feil å hålla de hemligt for han.... nå vet jo ikke jeg anledningen til at du ikke vil fortelle han men jeg syns at han har en rett at vite at han ska bli far... Tenk hvor grusomt de må føles å få vite de etter bebisen har blitt født.. då har du ikke gett han en sjanse til å ta ansvar.. jeg syns jo de er veldigt tragiskt at de ska bli sånn,min bror var helt knust når han fikk vite de. Sen får jo ikke de sjansen til å binde seg til barnet innen de blir født og de kan bli vanskligt etterpå. Tror ikke du kommer å miste barnet for de at du forteller han det. sen va for valg han tar når du har fortalt han,er jo helt opp til han. kanske han er en dritsekk kanske ikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå