Stjernebarn og Nordlys Skrevet 29. mars 2008 #1 Skrevet 29. mars 2008 hvis mor er hjemme med ungene sitter hun barnevakt da? nei... hvorfor er det sånn?
Lille`mor & lillebøll Skrevet 29. mars 2008 #2 Skrevet 29. mars 2008 Er det virkelig noen som sier de er barnevakt for sitt eget barn??
Psyche Skrevet 29. mars 2008 #3 Skrevet 29. mars 2008 Mannen min er ikke barnevakt om han er hjemme med ungene våre. Men, jeg har lagt merke til at mange sier at faren sitter barnevakt, og jeg syns det høres merkelig ut.
Labambie Skrevet 29. mars 2008 #4 Skrevet 29. mars 2008 Hehe! Dette lurer jeg på også! Var ute på Ikea med ei venninne, møtte kjentfolk og de spurte etter ungen.. Jeg sa at hun var hjemme med pappa'n sin,og fikk til svar: jaså,han er barnevakt i dag? Hva skjer med det? Hehehehehe! Jeg er barnevakt hver dag jeg da...
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2008 #5 Skrevet 29. mars 2008 Hvis du møter kjente så hender det noen sier:"Jåssa, er pappa`n barnevakt i dag da?". Teit, man er da ikke barnevakt for sitt eget barn!...
sarahrara Skrevet 29. mars 2008 #6 Skrevet 29. mars 2008 Ja, det er helt latterlig å kalle det barnevakt når man er sammen med sitt eget barn....
Stjernebarn og Nordlys Skrevet 29. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2008 ja, det er det jeg stusser over også. har lagt merke til flere ganger her inne at man ref til at mannen skal sitte barnevakt. synes det er lit rart... hi
Dunder Skrevet 29. mars 2008 #8 Skrevet 29. mars 2008 I stedet for å irritere oss over dette, må bare vi begynne å si det samme. Jeg sier alltid til folk at jeg må være barnevakt hvis det er noe jeg ikke kan være med på, slik at folk hører hvor dumt det høres ut. Det har jeg tenkt til å fortsette med så lenge en del menn gjør det. Nå sier riktignok ikke min mann det da.
Mammapudding Skrevet 29. mars 2008 #9 Skrevet 29. mars 2008 Har også reagert på det, mange som sier det: Er pappa barnevakt i dag? Eller at fedre sier at de ikke kan ditt eller datt fordi de sitter barnevakt. Merkelige greier:)
veslamøy Skrevet 29. mars 2008 #10 Skrevet 29. mars 2008 Mulig det er latterlig, men hos oss er det slik at pappa'n er barnevakt..
r r r Skrevet 29. mars 2008 #11 Skrevet 29. mars 2008 Nei, det er han jo ikke! Jeg pleier å svare nei jeg om noen spør om pappan er barnevakt. Pleier å si at vi trengte jo ikke barnevakt nå siden det var bare jeg som skulle ut. Så får jeg jo sagt klart fra om hva jeg mener.
OneOfTheBoys Skrevet 29. mars 2008 #12 Skrevet 29. mars 2008 Ja, men herregud, det er da bare en måte å si det på!! Kunne sagt det selv jeg, selv om jeg er enig med dere i at det blir feil å kalle pappa'n barnevakt. Bare en måte å snakke på;) Ikke nødvendig å være spydig tilbake!!
Mor di! Skrevet 29. mars 2008 #13 Skrevet 29. mars 2008 Sambo sier slikt for å irritere ;-) Man er da ikke barnevakt for egne unger!
Gjest Skrevet 29. mars 2008 #14 Skrevet 29. mars 2008 Kanskje det henger igjen fra den tiden det ikke var vanlig (eller normalt for den del) at far tilbragte tid sammen med barna på eget iniativ. Barna var mors oppgave å skjøte. Far kunne trå til, altså være barnevakt, om det virkelig var nødvendig. Ellers så tuslet jo far med sitt, og barna hang i skjørtene på moren til det meste. Er jo mange snakkemåter som henger igjen fra nettopp den tiden enda. Her hos oss kaller mange tiden mellom 12 og 14 for middagstiden enda.... Enda de alle ikke spiser før i 16-18 tiden nå!!
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 29. mars 2008 #15 Skrevet 29. mars 2008 Far er da ikke barnevakt når det er ens egne unger. Nei da ville jeg heller sagt, at pappaen er hjemme med h*n idag...
Dunder Skrevet 29. mars 2008 #16 Skrevet 29. mars 2008 Da regner jeg me at du sier det samme når du selv er hjemme med barna da? At DU er barnevakt, ikke sant?
twilla Skrevet 29. mars 2008 #17 Skrevet 29. mars 2008 selvfølgelig er han ikke det! og at folk sier slikt uten å tenke seg om kan få en stakkars mamma til å føle at hun er alene om ansvaret, mens pappaen på sin side føler seg "snill" og "hjelpsom" hvis han har barnet alene. Er klar over at det bare er en talemåte og at folk sikkert ikke tenker over det eller legger særlig i det. Den over her som snakket om at det nok henger igjen fra gammelt av da pappaen hadde minimalt med barna å gjøre, har sikkert helt rett. Men det er da ingen grunn til å synes det er greit, men desto større grunn til å påpeke at slik skal det ikke være!
petite fleur Skrevet 29. mars 2008 #18 Skrevet 29. mars 2008 Jeg var ute på vift med ei venninne for ei tid tilbake, og da spurte hun om samboeren min var barnevakt. Da bare lo jeg og sa:" det er som å si at han "hjelper" til med husarbeidet!" Hun tok poenget og sa at det var bare en talemåte, ingen som var spydige eller sure av den grunn ;-)
*1+1=2 små* Skrevet 29. mars 2008 #19 Skrevet 29. mars 2008 vel jeg sier "barnevakt" men ikke fordi sambo gjør meg en tjeneste men fordi han sitter vakt for barnet....er ikke værre enn det! Folk henger seg oppi så rare ting
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 30. mars 2008 #20 Skrevet 30. mars 2008 Huff, da plasserer jeg bop hos barnevakt litt for ofte tror jeg, siden det er faren som har permisjon og ikke jeg:) Eller blir det omvendt da, at det er jeg som er barnevakten når han er borte?
Dunder Skrevet 30. mars 2008 #21 Skrevet 30. mars 2008 Må bare spørre dere som synes det er teit å henge seg opp i dette: Sier dere at dere selv må være barnevakt også? For da er det egentlig greit, synes jeg..
Væren*78 Skrevet 30. mars 2008 #22 Skrevet 30. mars 2008 Tror det er en måte å si det på bare... Så folk forstår at pappa er hjemme og er "husmor" idag. Så jeg tror ikke vi skal ta det så bokstavelig det da jenter!
Dunder Skrevet 30. mars 2008 #23 Skrevet 30. mars 2008 SPRÅK ER MAKT, JENTER.. I sluttrapporten fra Makt- og demokratiutredningen (2003) er det et eget kapittel som handler om språket. Her heter det bl.a.: «Språk er makt. Begreper og meningskategorier former oppfatninger av virkeligheten, påkaller følelser og gir assosiasjoner. I interessekamp mellom grupper kan noen få et overtak gjennom begreper og bruk av språk. Ordvalg og kamp om begreper er en del av maktkampen i samfunnet. Språket har en viktig funksjon på nasjonalt nivå, som det viktigste mediet for den nasjonale bevissthet.»
Dunder Skrevet 30. mars 2008 #24 Skrevet 30. mars 2008 Derfor er det ikke greit å kalle far barnevakt, dersom ikke mor blir kalt det samme.
Galskapens overhode Skrevet 30. mars 2008 #25 Skrevet 30. mars 2008 Jeg er faktisk stygg til å spørre om sambo her kan sitte barnevakt.. han sier selv at han ikke regner seg selv som barnevakt. Hverken når han passer stedatter eller egen sønn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå