Stratos med 3 barn Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Jeg gir snart opp altså! Er så sliten Holde huset i orden. Det som må gjøres hver dag av rydding + små vasking. Det som gjøres ukentlig av vasking. Og nå er det jo på tide å ta et skikkelig tak iom sola er kommet. Tenker på vinduer etc Holde klær i orden. Sommer klær fra vinter klær. Legge vekk det som er for smått. VASKE klær = hele tiden. Opp og ned av snora, ut og inn av rotete skaper. Jeg rydder og rydder, men det er et sabla kaos uansett jo! Mat og andre forbruksvarer. At vi hele tiden har alt vi trenger i hus. Være kreative med middagene osv osv Husdyrene Ungene Deg selv. Det jeg egentlig bør gjøre hver dag er å trene! Men jeg bruker jo altfor mye tid på å holde ting i orden. Måke snø Bilen Ting som må repareres/pusses opp etc Sånne ting som dukker opp innimellom som feks bursdager, dåp etc Og tusen andre ting! Fy faen. Jeg har så mange lister på alt jeg må gjøre og huske at det er like før jeg ikke finner igjen ting i listene. Åhhhhhhhh, nå er jeg oppgitt og vet ikke hvor jeg skal starte altså!
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Første bud er å slutte å gjøre en del ting - for eksempel husarbeid:-) Det funker fint for meg - gjør bare det jeg må, resten tar mannfolket - og da er det masse igjen som rett og slett ikke blir gjort.
MegOgAlleMine Skrevet 28. mars 2008 #3 Skrevet 28. mars 2008 Man klarer ikke alt.. Dessuten har jeg merket at hvis man skulker unna slike må ting bare for en kveld, så er det ingen som ser forskjell.. Vi har 3 barn og det synes godt i vårt lille hus. Fullt over alt, rotetet osv. Det kjennes i hvert fall slik ut.
Stratos med 3 barn Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2008 Men går du ikke da å irriterer deg hele dagen? Det gjør jeg! Og ser på alt rotet og støvet... Og hva om du får besøk da? Blir du ikke flau om huset ser ut som et ras?
MamiMaribel Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Jeg klarer ikke alt, jeg heller. Dvs. jeg/vi klarer det som skal til for at hjemmet vårt ikke skal ligne et rottereir, men klarer ikke å ha det strøkent og ryddig i hver krok og i hvert skap til enhver tid. Jeg vil gjerne ha hemmeligheten - hvis ikke det bare er å bruke aaaaaaaaaltfor mye tid på hjemmet, da...? Jeg bruker energien min på mann og barn, venner og familie, og hvis jeg har noe igjen, tar jeg huset....:-) Har ikke mer kapasitet, og er ikke superkvinne - men skulle ønske jeg var, for det er jo fantastisk å ha et strøkent hus..........:-) de får gangene det skjer....
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #6 Skrevet 28. mars 2008 Nei - jeg går ut av huset med babyen så jeg slipper å tenke på alt jeg "burde" ha gjort. Sørger for at de mest sentrale rommene er noenlunde presentable i tilfelle besøk, også kan det gjerne for meg være lekekaos på ungenes rom eller hybelkaniner bak skittentøyskurvene. Ingen som ser det allikevel.
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 Jeg har superkrefter!!! Er ikke så nøye med husarbeidet, så lenge det vikitge er rent. Har ikke husdyr eller bil, og er vel ganske laid back igrunnen. Har en mann som styrer mye og mer enn jeg. Klær tar jeg meg av stort sett, men føler det går greit unna. Har bare to barn da..
Psyche Skrevet 28. mars 2008 #8 Skrevet 28. mars 2008 Klarer ikke alt, men gjør bare det som er viktig. Om det er litt støv o krokene og rot rundt omkring...så får det bare være om vi ikke har tid. Prioriterer å ikke slite oss ut. Man skal kose seg litt med det man har fått gjort også.
Sessa ruger igjen... Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Nå har jeg bare en frøken foreløpig, blir nok litt anderledes når lillebror kommer, og dessuten er jeg hjemmeværende. Så sånn sett er jeg litt bortskjemt. MEN jeg tror det er litt viktig å ikke være så nøye på ting: Altså huset kan ikke til en hver tid se ryddig ut når man har små barn. Vindusvask? Hva er det? Klesvask er så kjedelig at selvom man har all tid i verden så tar man den til sist og dermed blir den liggende og rote. Jeg har stor tro på skippertaksmetoden når det kommer til klesvask og setter heller på tre fire vasker om dagen enn en hver dag. KJØP TØRKETROMMEL, så får du i hvertfall kvittet deg med "på snor, av snor" leddet på håndklær og undertøy o.l. Jeg tar nesten alt i trommelen når jeg har mye som skal vaskes. Mat er mye lettere å handle inn med en god liste, en gang i uken, uten unger på slep! Skriv liste når ungene sover og dra ut samme kveld eller kvelden etter. Planlegg middager, men ikke vær for kreativ så det bare blir et ork. Det er lov å ha enkle middager selvom man er blitt mor!!! Unger kan gjerne være med på daglige gjøremål, som ryddig og klesbretting... da får man slått to fluer i en smekk. Frøkna her tørker støv når jeg støvsuger (riktignok ikke så nøye, men...). Barn trenger ikke aktiviseres med lek og moro hele tiden. Sovetid er egentid! Trene får man da virkelig gjort hvis man tar klesvask og leker med barn og vasker og ordner i huset. Jeg har "fri" når frøkna sover og da prøver jeg bare å slappe av og gjøre mitt! Snøen smelter av seg selv, snart håper vi!!! Bil fikser mann! Oppussing og reparasjon settes til side til en helg når man kan få barnepass. Da fikser man sånt! (Da kan man også ta en sjau med hus og vinduer osv.) Bruk et par timer effektivt i helgen og kos deg med god samvittighet sammen med barna etterpå! Du må bare innse at du ikke kan klare alt så plettfritt som du skulle ønske og så late som om du synes det er helt greit at det er sånn... ;)Du er blitt mamma - til to - to tette!! Det er en bragd i seg selv!!!!
Stratos med 3 barn Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2008 Nå skal du høre Sussa ruger på nummer to! Takker for tips altså, men... Jeg har tørketrommel, men alle klær går jo ikke i den. Tar derfor bare håndklær og sengetøy etc Tar også skippertak, men de må jo tas nesten hver dag jo Går på butikken en gang i uka med liste jeg, men glemmer ALLTID noe. I går glemte jeg fryseposer. Handlet kl 21 uten unger vøtt Ungene mine er 18 mnd og 4 mnd. De roter mer enn de rydder for å si det slik Og det er ikke lekene deres som er rot i dette huset! Det er alt annet... Ungene er ikke i takt med soving.... :/ Snøen ja... Her kom det mere i dag Barnevakt.... Hva er det? Har vi ikke hatt så mye av enda nei. Mannen min fikser sjeldent vask av bilene altså! Takker for tips altså, men jeg klarer ikke la være å irritere meg! Jeg hadde et eneste ønske til jul og det var en vaske hjelp, men fikk jeg det? Nei da.... Knurrrrr
Imsdal 1976 Skrevet 28. mars 2008 #11 Skrevet 28. mars 2008 Jeg forstår deg så godt for jeg har det slik selv. Har også 2 små barn. Hvordan orker vi alt, føler meg ofte som en supermamma uten egentlig å ville ha den tittelen fordi det er så jævla slitsomt. Nå har jeg også litt støv på hjernen,desverre... Jeg jobber kun deltid og barna er i park 4 timer pr dag,men jeg føler ikke at jeg har noe som helst bedre tid eller mindre å gjøre av den grunn. Nesten mer slik at jeg føler på meg selv at siden jeg bare jobber deltid og leverer barn kl 10 og hener 14. Men vi gjør jo det vi må gjøre:-)
*bolla pinnsvin* Skrevet 28. mars 2008 #12 Skrevet 28. mars 2008 Vasker bad, kjøkken, gang og stuer 1 gang i uka. Oppe, hvor det meget sjelden er andre enn oss blir det støvsugd kanskje 1 gang i mnd. Rydding tar vi litt underveis, men om det står litt rundt omkring er det egentlig helt greit. Lekene til småtten stappes i en stor kasse hver kveld, så det går kjapt. Sommer- og vinterklær er det sjelden jeg tar ut og inn ifht sesong. Hender sambo gjør det og hvis ikke får det bare henge i skapet. Det som er for smått tar jeg et lite raid med sånn innimellom. Vaske klær gjør vaskemaskinen, henge opp bytter vi på og legge sammen gjør vi kun når stativet er fullt og mer må på. Det står oppe, så ingen som ser hvis ting henger der i ei uke, liksom. Mat handler jeg når det trengs, kanskje 2-3 ganger i uka og middag planlegger jeg for 2-3 dager fremover. Om jeg er så innmari kreativ kan vel diskuteres, men både mann og barn spiser det de får, så da er det jo greit. Husdyr har vi ikke - takk gud for det! Har bare ett barn enn så lenge og han er 20 mnd, så ikke noe styr med kjøring og sånt. Ser for meg at det blir verre etterhvert når de skal på aktiviteter. Føler jeg har den tiden for meg selv som jeg trenger. Driver med lagidrett 1-2 ggr i uka og nå har vi laget "treningsstudio" hjemme, så da er det ingen unnskyldning. Måke snø bytter vi på etter hvem som får ånden over seg. Bilene tar sambo seg av (vasking og skifte dekk), men det har nok ikke vært ryddet i noen av dem på et halvt års tid - minst! Sånn, det var sånn ca svar på det du lurte på. Kortversjonen er at vi tar det som trengs og er ikke så nøye med resten. Det er verken rotete eller møkkete hos oss, men heller ikke strøkent. Om folk som kommer på besøk har en høyere standard, så håper jeg at de har sosial intelligens nok til å klappe igjen... ;o)
Sessa ruger igjen... Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 Hehe, skjønner! Hadde håpet det var noen tips der du kunne bruke! På vaskerommet har jeg et kurvsystem så når jeg er innom der så sorterer jeg all klesvasken, mørkt, lyst, det som går i trommel og ikke går, det gjør at å sette på vask fort tar 5 min, og så slenger jeg det inn i tørketrommel når det er ferdig og setter på ny. På den måten så går det fire vasker på en dag uten problemer... Har hjulpet meg masse i hvertfall. Butikken er dum som ikke husker på alt for deg! Av og til må man ta noen små turer utover den ene gangen, men det høres jo ut som du er ganske flink på shoppinga allerede da! 18 mnd din kan jo være med litt å rydde... I hvertfall er frøkna mi nødt (stakkars liten, hehe). Hun er 20 mnd. Har hjulpet meg med rydding fra hun var 10 mnd, tror jeg. Da begynte vi så smått med å rydde leker i en boks. Det har hun liksom fortsatt med og det har smittet over på alt annet også. Jeg er nok litt heldig der! Litt rødvin i flaska så du kan samkjøre soving?? Snøen snakker vi ikke om, er lei! Kan ikke mannen din hjelpe deg litt mer, høres ut som du gjør alt?! Og det må du bare drite i!! Er jo ikke rart du blir sliten da!! Var ikke meningen å gjøre deg irritert altså. Klem
*Rutletutt* Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 Ja, det er mye som "skal" gjøres....da blir svaret å prioritere....jeg har nedprioritert husarbeid og tar bare det viktigste om dagene, og heller storvask en gang i uken. Trener gjør jeg hver dag, for det er viktig for meg. Oppussing må vi snart i gang med siden vi skal selge...er heldigvis ikke mye, bare litt maling, men det må jo gjøres... Husdyr har vi (heldigvis) ikke;o) Her jobber samboer mye sent, så vi er ofte hos mamma og pappa på middag etter bhg, så vi er heldige sånn sett;o)
Stratos med 3 barn Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 28. mars 2008 Nei, nei du irriterer ikke! Det er bare det at jeg tror liksom vi har gjort alt så riktig som mulig for at det skal være lettvindt, men det holder jo fader ikke. Helt tom for ideer jeg. Ja gubben ja... Det værste er at han gjør endel han også altså, men han er så jævla treig. Kan fint bruke en helg på å planlegge en liten ting som skal gjøres. Han måler og måler.... Tenker og leter på nettet. Og til slutt handler og handler... Tar jo en evighet... Sende han på kurs kanskje
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #16 Skrevet 28. mars 2008 Jeg er hjemmeværende og jeg rekker rett og slett ikke overalt....
Younameit Skrevet 28. mars 2008 #17 Skrevet 28. mars 2008 Hei. Vi har to barn på 16 mnd og 6 mnd, 1 hund og 2 hester. Jeg er hjemme for tiden. Tar litt hver dag, og utsetter ikke noe, men tar det der og da, hvis ikke så hoper det seg bare på... og ja... har støv på hjernen også. Rydder etterhvert som det blir rotet, Jeg vasker familiebilen ca en gang i halvåret, men rydder og rister matter ofte. Før nr 2 vasket jeg jobb bilen til mannen også, men det har jeg nå gitt faen i, måte på også. Vil han kjøre rundt i møkkete bil, hans poblem. Legger sammen tøy og legger det i et så og si helt ryddig skap, men legger sammen der og da hvis det er noe uryddig. Igår kveld kl 23 bar jeg ned 6 fulle poser bleier. Min jobb det også... Tørrmopper hver 3 dag pga hundehår. Driter i snøen, DET er mannen sitt felt. Om jeg så må labbe med snø i knærne til garagen. Men det hender sjelden, mannen min er flink til det, og å ta ut og inn av oppvaskmaskinen, og å rydde barneleker etter legging, og å delvis rydde etter seg selv, så jeg er fornøyd med det og har funnet ut at det er bedre å gjøre det selv og ikke bruke energi på å irritetre meg over ting. Da får vi også et mye bedre familieliv. Lykke til !!!!
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #18 Skrevet 28. mars 2008 Man prioriterer. Jeg setter meg selv sist. Trener sjelden (går jo turer da). Husdyr har vi heldigvis ikke. Jeg rydder når ungene er i seng, og støvsuger sammen med minstemann ca annenhver dag. Han syns det er kjempegøy :-)
Kaffemocca Skrevet 28. mars 2008 #19 Skrevet 28. mars 2008 Strøkent er det skjelden her, men jeg har en del rutiner på hva jeg gjør for å klare og være her: - Når de ser på barnetv mopper jeg over gulvene på kjøkkenet, i stua og gangen, evt tørker av sofaen,bordet osv. - Tar alltid minst en maskin med klær hver dag, da gror ikke (vår) skittentøykurv over kanten - Hver torsdag vasker jeg hele leiligheten, tørker støv og rydder alt rot i rom som bør tåle besøk=) Ellers tar jeg vindusvask ol. når jeg MÅ ta det og bilen tar heldigvis gubben seg av, eneste jeg gjør med den hvis ikke jeg må er å fylle bensin. Ting som må repareres ol. tar jeg alltid etter å ha massa på gubben i flere mnd uten at noe er blitt gjort, så det blir alltid store irritasjonsmomeneter. Men som sagt føler jeg aldri at det ser sånn ut som jeg skulle ønske det gjorde, bare akkurat sånn at jeg klarer å være her. Og jeg er drittlei husarbeid, så fort du er ferdig kan d beynne på nytt igjen liksom..
Kaffemocca Skrevet 28. mars 2008 #20 Skrevet 28. mars 2008 Leker rydder jeg med unga før de legger seg og de eneste dyra vi har er fisk og de var det gubben som skulle ha så de får han ta seg av, jeg slenger oppi mat til dem når de skal ha det da.
Gemini77 Skrevet 28. mars 2008 #21 Skrevet 28. mars 2008 Jeg føler også at ting er overveldende til tider.. alt som skal gjøres og så virker det ikke som om andre (les:mannen) syns ting er like viktig som meg... Men jeg ordnet hushjelp!!!!! DEn beste investeringen jeg noensinne har gjort! Hun kommer hver uke og vasker hele huset. Helt nydelig. Så da er det en ganske STOR ting man slipper å tenke på. Rydding og vasking av bord etc. Jeg har gått ut i permisjon denne uken (venter nr 2) men jeg har fortsatt tenkt til å beholde vaskehjelpen min. Luftet for mamma at jeg kanskje skulle begynne å vaske selv, og mamma lurte på om jeg var helt gal! Bruker jeg ikke pengene på vaskehjelpen så hadde jeg brukt det på noe annet tull! Så da er det rydding og klesvask igjen, samt handling av mat. Det går fint det når man slipper å tenke på det andre. Merker at husdyra (hunden) krever mer enn jeg egentlig greier å gi, så der tar mannen det meste.
meg & to små vampyrer Skrevet 28. mars 2008 #22 Skrevet 28. mars 2008 Du MÅ bare velge å ikke bry deg om noe av det. Om du skal fikse alt hele tiden blir du før eller siden utbrent! Prioriter og husk å prioritere deg selv fremfor husarbeid av og til!
Tjobing! Skrevet 28. mars 2008 #23 Skrevet 28. mars 2008 Kunsten er å kunne lene seg litt tilbake og godta at man ikke rekker alt. Det man kan utsette, utsetter man, og livet kan være fint selv om alt ikke ser perfekt ut :-)
Tjobing! Skrevet 28. mars 2008 #24 Skrevet 28. mars 2008 Er forøvrig helt uenig i at man skal måtte sette seg selv sist. Man kan prioritere på en slik måte at mna får tatt hensyn til egen behov også. Det er ingen grunn til å forfalle/"ofre" seg selv bare fordi man får barn, mann og hjem.
Gjest Skrevet 28. mars 2008 #25 Skrevet 28. mars 2008 Jeg føler vel at jeg har funnet en mellomting mellom å forfalle og bruke mye tid på egenpleie ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå