prekæs Skrevet 28. mars 2008 #1 Skrevet 28. mars 2008 Men hvorfor i all verden bygger man nytt og forsøker å få huset til å se gammelt ut med løse sprosser, gulv som bare ser ut som tregulv og ikke er det og diverse andre "gammeldagse" detaljer som bare ser latterlig ut på nye hus. (sveiserdetaljer f.eks) Ok. Folk gjør som de vil, men vi med ekte gamle hus synes det er noe rart. Og en ting til. FUNKIS ER IKKE EN NY OG MODERNE BYGGESTIL. Den er 70-80 år gammel:)
Sjefsmegga Skrevet 28. mars 2008 #2 Skrevet 28. mars 2008 Hehe, fordi det er for få gamle hus, og dise er jo ofte MYE finere enn hus fra feks 60-tallet, og funkis, veeeeeeel, stilig, noen steder, stygge "vorter" andre steder.....må passe inn med annen bebyggelse, ser teit ut med et "sveitserhus" midt oppi ei funkis klynge også. Vi har et "halvgammelt" hus fra 1939, ikke stort og ikke særlig spennende, så vi skal gjøre litt for å utsmykke det litt i hvertfall. Men skal ikke " ta av".
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 28. mars 2008 Ja. Det og. Har du sett byggefelta rundt om kring? En salig blanding av alt som skal se ut som skipperhus og noe funkisinspirert innimellom. Alt i en farge som bare huseieren kan elske og definitivt ikke tilpasset nabohusa. Og selvfølgelig....med caffelatte vegger innvendig:/
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. mars 2008 Jeg liker forresten ekte 60 tallshus. Dvs. Uten løse sprosser (gitter)og falske skodder.
Stratos med 3 barn Skrevet 28. mars 2008 #5 Skrevet 28. mars 2008 Huset mitt er fra 1935. Gammelt? Det er nyreonovert med løse sprosser og nytt ekte tregulv + noe gammalt. Rart hva folk gidder irritere seg over! Du får trøste deg med at mitt hus står et sted du nok aldri kommer.
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 28. mars 2008 Irriterer meg?. Ikke i hele tatt. Må likevel få lov til å spørre om hvorfor folk er så opptatt av å bygge nytt når de i ettertid gjør dårlige forsøk på å få det til å se gammelt ut.
Gjest Jawhol Skrevet 28. mars 2008 #7 Skrevet 28. mars 2008 syns du gikk litt over streken når du mått nevne den caffelatte farven............ hehe
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. mars 2008 Vel jeg har en beige farge i ett av husets rom jeg og. Vet ikke om det er caffe latte. Idiotisk forresten...å kalle opp farger etter mat, drikke, og diverse stemninger:)
Gjest Vår08 Skrevet 28. mars 2008 #9 Skrevet 28. mars 2008 Fordi sprosser er praktisk og på enkelte hus pent - og fordi liksom-tregulv er enklere å bytte ut når de heller vil ha en annen stil i huset? Hvor gammelt er et ekte gammelt hus?
wirre;o) Skrevet 28. mars 2008 #10 Skrevet 28. mars 2008 Det sa jeg når vi bygde også. Jeg ville ha ett nytt hus, sa jeg til arkitekten, og han jublet. Men.. i byggefeltet vi bor, ja, bare i gata hos oss er det ett BW-hus som er rødt med grønt på, ett hvitt skipperhus ( som i seg selv er nydelif, men hva gjør det i indre østfold?), to sveitservillaer 8( ett grått og ett lys-beige-gult), vårt "nye"hus og ett hus som bare er helt vanlig og brunt.. Hadde kanskje vært bedre om hver sin gate fikk hver sin stil å bygge under?
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 28. mars 2008 Det er eldre enn et nytt som er prøvd å gjort gammelt. Tør vedde på at jeg vasker mine fastsprossevinduer raskere enn det tar å ta ned sprossene på et hvilket som helst løs sprossevindu. Men du er nok inne på noe...skifte stil gjør man jo i tide og utide. Snart blir det nok moderne med eternittplater igjen...og da er det bare å slenge seg på trenden. De fleste epoker har sin sjarm, spesielt om man er tro mot husets stil,og ikke skal modernisere hele tiden.
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 28. mars 2008 Jeg kjenner en som ville restaurere huset sitt i sjøkanten i stil som passet til omgivelsene(dvs sørlandshus). Han fikk ikke fordi det ikke passet inn med husene i nabolaget. Dvs. Tyrolerhusene i nabolaget. Altså. Ved sjøkanten:/
♥Cherrypie♥ Skrevet 28. mars 2008 #13 Skrevet 28. mars 2008 folk har mer penger idag, bygger nytt i den stilen de liker det om det er gammeldags eller hypermoderne..da er iallefall huset nytt i motsetning til om de hadde kjøpt ett 60 tallshus som kanskje trenger å gjøres noe med uansett...
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 28. mars 2008 #14 Skrevet 28. mars 2008 det er vel kanskje en sammenheng med at det å "kopiere" gammeldagse detaljer med sprosser o.l er billigere? noen mener det ser helt likt ut... hver sin smak... jeg liker heller ikke den "liksomsveitserstilen" nye hus får i dag men det er opp til hver og en om man vil ha det selv skal vi begynne på et 50tallshus som idag er ganske kjedelig men har gammel "form" og sette inn ekte krysspostvinduer o.l slik at det til slutt skal se ut som om det faktisk kunne vært 100 år gammelt gøy med gamle hus men det er dessverre ikke alle som får tak i slike hus eller har råd til å restaurere de
Dronningen! Skrevet 28. mars 2008 #15 Skrevet 28. mars 2008 Jeg bor i et boligsameie hvor alle rekkehusene er like (i utgangspunktet) men så er det noen som bygger ut i alle bauger og kanter og slenger på sprosser på vinduene... Enten alle eller ingen tenker jeg da:o)
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 28. mars 2008 Jeg mener man kommer rimeligere ut ved å restaurere gammel enn å bygge nytt. Her hvor jeg bor er det haugevis av hus i sveiserstil til salgs hele tiden. Dvs. Hus man enkelt kan restaurere tilbake til opprinnelig stil:)
Sjefsmegga Skrevet 28. mars 2008 #17 Skrevet 28. mars 2008 Synes det burde være litt mere restriksjoner på bygg og hus... For å te et eksempel på bygg: hver gang vi skal til foreldrene mine så kjører vi forbi en jævla prefabrikert Kiwi butikk som de driver å setter opp, rundt denne butikken er det kun vanlige eneboliger. ved riksvei vel og merke men dog, husene rundt er stort sett 1 1/2etasje høye og så har de kaste den jævla VORTA av et ygg midt oppi dette her da.....høy stygg klosse som RUVER og det er ikke mange meterene fra sida på butikken til ene huset, stakkars folk. Tidligere var det et forettningsbygg der som var på et plan, samme høyde som de andre husene, røsta tak og som lå helt greit i omgivelsene, men dette ble ikke godkjent, greit, men kunne de da ikke heller bygd noe lignende??? Kiwi butikken forsøpler jo utsikt og alt som er for folk i husene rundt der...og vi som kjører forbi....SKRIKER jo kiwi mot deg når man kjører forbi....jeg kommer ikke til å handle så mye som e bleie i den vorta... Slike stygge bygg har ikke noe oppi vanlig bebyggelse å gjøre!
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 28. mars 2008 Det er bare det at enkelte partier ikke ser nødvendigheten av å fortelle folk flest:) hva de skal gjøre med husa sine. De mener folk flest skal få gjøre som de vil med egen eiendom.Det går som regel helt fint det...til noen finner ut at de skal male huset neongult. Eller en virkelig perle av ett hus får husmorvinduer og takplater. Da skriker naboene:)
Sjefsmegga Skrevet 28. mars 2008 #19 Skrevet 28. mars 2008 Vi vurderer å få dette tilbake til orginal stil, bla med vinduer med sprosser....men da blir det nok løse siden det blir kotbart med nye vinduer, for her har de bytta ut med husmorvinduer det meste...var ikke det orgianlt, for vi har funnet et par gamle på loftet. to lags kobla vindu, med sprosser. Så lenge man ikke er utstyrt med 10-tommeltotter så er et helt klart mye mere lønnsomt å restaurere eldre hus. Vi eier to eldre hus og har under 1,4 mill i lån, ferdig innvendig med et og skal leie det ut nå -) Taksten på det har økt med over 1 mill.....i følge megler så vil vi ved å oppgradere huset her innvendig og drenere og innrde kjelleren øke verdien med minst 1 mill, kostnadene vil komme på ca 300 000 siden vi gjør det meste selv :-)
Twintipp og himmelblå Skrevet 28. mars 2008 #20 Skrevet 28. mars 2008 He he, fordi da slipper man trekkfulle hus, mugg og sopp, drenasje, og alt annet mulig rart som kan skje med gamle hus. Bygger man nytt, slipper man alle problemene som etterhvert dukker opp med gamle hus, samtidig som man kan få en "old look" over det om man ønsker. Ikke alle som kan så fryktelig mye om hus, og da er det jo ikke akkurat lønnsomt å kjøpe et gammelt ett. Forøvrig, jeg kjøper mange nye ting med antikk look:-)
Sjefsmegga Skrevet 28. mars 2008 #21 Skrevet 28. mars 2008 Njaaaaa....ikke helt enig der..nye hus kan ikke garantere at man ikke vil slite med sopp og råte, tvert i mot faktisk...hvs man går nøye igjennom en eldre bolig og sjekker sånt så er det liten sjanse...dessuten så er eldre boliger tryggere i forhold til plassering i mange tilfeller, de har bevist at de feks tåler vind.. Så det er like mye som taler for å kjøpe et eldre hus, SUNNE eldre hus vel og merke
Twintipp og himmelblå Skrevet 28. mars 2008 #22 Skrevet 28. mars 2008 Nja, skeptisk til eldre hus... Sier seg selv at det blir mer og mer som må gjøres etterhvert med et 70 år gammelt hus vs et nytt et. Vet om et par tilfeller hvor de endte med å bruke prisen av et nytt hus pga alle feil og mangler som oppstod allerede de første årene.. Så ja, det er jeg scheptisk til! Hadde kællen vært snekker så hadde det vært en ting, men vi kan nada om slike ting, så for oss hadde det aldri gått å kjøpe et eldre hus.
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #23 Skrevet 28. mars 2008 Joda. Kan man ikke noe om gamle hus er det nok fornuftig å holde seg unna. Men gamle hus er som regel sunne hus, uten for mye bruk av kunstige materialer. Dessuten er ofte gamle hus plassert riktig i forhold til terrenget. Ikke på toppene hvor de blir plassert nå. En ting til. Blåser det av et tak under en storm, eller skjer andre ting (aktuell nå, dessverre) skjer det veldig ofte med nyere boliger. Legg merke til det. Har en bekjent som fikk stokkmaur i sit nye hus. (Ble kvitt det, riktignok og heldigvis)
FrøkenKnallkul Skrevet 28. mars 2008 #24 Skrevet 28. mars 2008 Pappan min som er siv.ing (bygg- og anlegg) er IKKE enig med deg når det gjelder nye vs gamle hus Veldig ofte dukker det opp uforutsette problemer med gamle hus. Kan selvsagt skje med nye hus også, men ikke like ofte!
prekæs Skrevet 28. mars 2008 Forfatter #25 Skrevet 28. mars 2008 Det er en myte at vinduer med faste sprosser koster mye mer enn husmorvinduer. Bare sjekk prisen:) Litt mer muligens, men da slipper du å kjøpe løse sprosser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå