Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tross alt oppmalt kjøtt det dreier seg om, ikke noe annet lugubert. Hvis det er saltet dere er redde for så er det like mye av det i karbonadedeig.

Om dere er veldig reddfett, går det jo ann å bruke variantene av kylling.

Når man leser her skulle man jo tro ingen brukte kjøttdeig lengre, bare karbonadedeig. Sån er det jo ikke. Til de fleste retter synes jeg ikke noe om karbonadedeigen heller. Smaker ikke særlig godt spør du meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker ikke karbonadedeig jeg heller.

Skrevet

Bruker det likevel jeg asså, men kjøper utenlands, mindre vann og salt...

Skrevet

Ja for kyllingkjøttdeig smaker det samme som kjøttdeig av storfekjøtt... nope. Jeg bruker forøvrig begge deler - det er to forskjellige produkter med hver sine bruksområder.

Skrevet

Enig med Poamin...For å ikke snakke om svienkjøttdeigen...urk. Den er jo ikke etandes!

Skrevet

Kjøper fersk og selvkvernet i kjøttdisken på butikken. mye mindre vann, salt og fett enn i ferdigpakkene fra f.eks Gilde.

Skrevet

Det er karbonadedeigen også.

Skrevet

Fettinnholdet og hva de putter i. Har hatt sommerjobb på slakteri og har full forståelse for at folk ikke kjøper kjøttdeig:) Det er ikke bare oppmalt kjøtt som går oppi.

Skrevet

vi bruker mye kjøttdeig. kjøper ica maxi sin, uten tilsatt vann og salt. fettet heller vi av under steking.

Skrevet

Jeg er ikke redd kjøttdeig, bare syns det er ekkelt. Smaker også mye verre enn karbonadedeig.

Skrevet

Dessuten har karbondadeig mindre fett enn kyllingkjøttdeig og smaker mye bedre, så hvorfor i alle dager skulle jeg brukt kyllingkjøttdeig?

Skrevet

Vet du hvorfor de tilsetter vann og salt? Det er forde kvernen ellers blir for varm. Alternativet er å avkjøle med nitrogen, men det er en dyrere metode.

Mulig de har en riktig "treg" kvern i din butikk som ikke trenger nedkjøling, men jeg stoler mindre på kjøttkvaliteten når det kvernes i butikk enn det som kommer fra "fabrikker", men det er forde det har vært en del snusk i butikkene her i nærheten. Kan jo være bedre andre steder.

Skrevet

jeg bruker karbonadedei fordi jeg handler i sverige. og der smaker kjøttdegen møkk. ikke for noe annet

Skrevet

Det smaker forskjelig. Kommer an på hvilke type fett det er også.

Skrevet

Jeg liker kyllingkjøttdeig jeg, til sitt bruk...

Skrevet

heller av fettet?

Skrevet

Det er samme type fett, hvis du tenker på mettet vs. umettet. Begge er mettet.

Skrevet

Jeg har ikke noe iot noen av produktene jeg, til og med karbonadedeig kan brukes til noe med godt resultat. Jeg forstår bare ikke hvorfor mange mener karbonadedeig er så mye bedre enn kjøttdeig.

Skrevet

Om noen vil vite forskjellen:

Karbonadedeig

Karbonadedeig skal være fremstilt av storfekjøtt, renskåret for synlig fett og sener. Maksimalt 6% fett. Karbonadedeig er egnet til de fleste sorter kjøttdeigretter hvor man ønsker mindre fett. Men til kjøttkaker er karbonadedeig i magreste laget.

Kjøttdeig

Kjøttdeig er den vanligste formen for kvernet kjøtt. Kjøttdeig skal kun fremstilles av storfekjøtt og fett av storfe. Maksimalt 14% fett. Kjøttdeig er selvskrevet til kjøttkaker og hamburgere. Når kjøttdeigen hakkes tilsettes isvann for å kjøle den ned. For at deigen skal bli lettere å spe til kjøttkaker og liknende, tilsettes inntil 1% salt. Kjøttdeig selges både med og uten vann og salt.

Skrevet

Karbonadedeig er jo et renere produkt. Om det SMAKER bedre er jeg ikke sikker på, jeg mener fortsatt det er to forskjellige ting og dermed naturlig nok smaker forskjellig.

Skrevet

Karbonadedeigen kan for øvrig også være tilsatt vann og salt i samme mengder som kjøttdeig.

Skrevet

Hm...sikker? Kanskje reglene har endret seg. Er en på den sunne linjen er det jo greit å holde seg til magre kjøttprodukter. Er fortsatt hellig overbevist om at mange hadde skiftet bort fra kjøttdeig og mye farsemat om de så hva som gikk oppi:)

Skrevet

Her er hva de sier om saken på "Matprat":

"Hva er egentlig kjøttdeig og karbonadedeig?

Kjøttdeig og karbonadedeig er laget av førsteklasses storfekjøtt. Begrepet "deig" betyr kjøtt som er malt eller hakket, og som kan være tilsatt 1% salt og inntil 5% is eller isvann.

Karbonadedeig er grovmalt storfekjøtt som er skåret fritt for sener og fett, og dermed er meget magert. Kan inneholde opp til 6% fett.

Kjøttdeig er malt storfekjøtt som delvis er skåret fritt for sener og fett. Kan inneholde opp til 14% fett.

Kjøttdeig er altså kvernet rent kjøtt, tilsatt is og salt - ikke noe mer!

Grunnen til at det tilsettes vann er at kjøttet blir veldig varmt i kverneprosessen. Isen/ vannet kjøler ned og hindrer bakterievekst. Det finnes kjøttdeig uten tilsatt vann, da benyttes flytende nitrogen til å avkjøle maskinen som kverner kjøttet. Dette er en dyrere metode, derfor er det ofte høyere pris på denne typen kjøttdeig."

Skrevet

Jeg mener også at kjøttdeig er tilsatt mer salt og vann enn karbonadedeig. Derfor er heller ikke karbondadeig så mye dyrere, fordi etter man har stekt den så sitter man igjen med mer kjøtt enn man gjør med kjøttdeig der mye av vannet og fettet stekes ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...