Ikkelektuell Skrevet 26. mars 2008 #26 Skrevet 26. mars 2008 Ok, det var det jeg regna med. Det fordrer jo at pasienten er i stand til å innta det på disse måtene, hvilket ikke alltid er tilfelle helt på slutten. Men det burde absolutt være et alternativ til dem som ønsker det, spesielt for kreftpasienter, pga det med kvalme og matlyst. Hva er egentlig fordelene ved cannabis fremfor f.eks. morfin (bare for å ta et eksempel)? Jeg kjenner ikke til virkestoffene i morfin.
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #27 Skrevet 26. mars 2008 Bouncy Bollocks Man må ha en liten smule tiltro til folk med mer kunnskap enn det man selv har, selv om man er føre var. Hmm.. kan da si mn erfaring hos enkelte *leger* ender med at jeg selv vet mer om visse sykdommer og evt medisinering enn de, om det er pga et barn som har vært mye sykt eller om legene da velger å ikke se på helheten som blir fortalt, så....man kan da lure. Men klart, jeg tar av meg hatten for enkelte av legene også! Men igjen det er de som har vist tiltro på en annen måte igjen. Når det gjelder leger så skal og bør en ha en viss høyde en bør kreve, altså dette er snakk om leger som skal ta vare på *din* og *barna* våres helse skal det oppstå noe. Jeg har sett kreftpasient kjempe på sitt site stadie om hva en burde ha av medisiner, OG da sier jeg, DØDSLEIA, burde ikke pasientene da få en liten stemmerett?
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #28 Skrevet 26. mars 2008 Kan si ut i fra et enkelt individ at cannabis var et mer effektivt middel mot ro,avslappning sammtidig som tilstedeværelse, morfin og morfinpumpe tok pusten fra individet altså, sovnet og ble borte i lengere perioder. At morfin var mer lindrende mest sannsynlig, men for en døende kreftpasient var betydeligheten av å være tilstedet større her enn å sove rundt og rundt=)
Ikkelektuell Skrevet 26. mars 2008 #29 Skrevet 26. mars 2008 Jepp, er helt klart enig i at man må kunne stille krav til legers kunnskap, og man skal kunne få ha noe å si om hvordan en ønsker å forlate livet. Jeg tenkte litt sånn generelt, at det er greit å ikke ha piggene ute fra første stund når det gjelder leger og medisiner - som med alt annet her i verden. Skepsis er bra, men bare til en viss grad. For all del, man velger selv hva man vil gjøre og tenke og føle og alt det der, jeg bare...meningsutveksler litt.
Ikkelektuell Skrevet 26. mars 2008 #30 Skrevet 26. mars 2008 Ok, slik nå. Vel, det er opp til pasienten selv om han ønsker å være borte uten smerter eller tilstede med, men man burde få sjansen til å velge, ja.
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #31 Skrevet 26. mars 2008 Klart pigger er godt å ha, men viktigste er at en tar med seg lærdom videre og stiller seg litt på tåhev når det gjelder krav. Noen lever blåøyd og mottar alt lege og div andre sier uten å blunke, mens andre faktisk stiller spm ved et møte.......slik lærer man og slik legger man grunnprinsipper for at legen faktisk møter deg med viten om at ting tenkes grundig igjennom før handling. Altså, man setter det standpunktet man selv ønsker og selv kan jeg ikke si noe annet enn at legen og jeg faktisk sitter å diskutere frem og tilbake evt medisin og behandling, som til slutt fører til en enighet for oss begge. For det er jo det som egentlig er poenget, at pasienten skal føle seg tilfreds også, ikke bare gå ut med en resept i hånden og egentlig lure på hva dette er nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå