Gå til innhold

Skjemmes nesten av å si det men...:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ca bare 2000 kr å leve på i mnd etter at boliglånog faste utgifter er betalt og vi har begynt å leve på kredittkort.Det har jeg best vært imot,men hva skal en gjøre.Vi kjøpte oss rekkehus i fjor etter å ha solgt leil vår..Det gikk bra ei stund ,men etter at renta steg betaler vi 11 000 i boliglån+2700 ca i husleie,Vannvittig!!Vet ikke helt hva vi skal gjøre:((Vil jo at barna skal ha såpass plass å bo på (de har et soverom hver)Ellers har vi ingen ekstra rom.

Jeg tjener ca 2400000 og mannen min 260 000ca så vi er ganske lavtlønte.Lønna dekker ikke opp.Skal ordne med rådgiver i banken fordi dette går ikke:(Vil så gjerne bo her å.

Kunne jo ha solgt bilen,men mannen min jobber såpass langt unna at han er ganske avhengig av den.Det går veldig sjelden buss dit også..

Dette sliter veldig på oss .Ungene har så langt aldri manglet noe,men de er små enda og vil jo stadig kreve mer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke skjemmes av noe sånt. Ungene deres har det helt sikkert bra, men 2000 kr i mnd er jo ikke mulig å leve for i lengden. Kredittkort er kun meget kortsiktig løsning og helt feil, men det tror jeg du vet selv. Lykke til i banken. Håper dere kommer frem til en god løsning!!

Skrevet

Det er ingenting å skjemmes for, men anbefaler at dere tar tak i situasjonen raskt slik kredittgjelda ikke ødelegger økonomien fullstendig. Lurt å avtale et møte, men får dere ikke utgiftene og inntekten til å gå opp må dere gjøre noe. Er det mulig for en av dere å jobbe mer eller bytte jobb?

Håper dere får god hjelp i banken. Lykke til!!

Skrevet

Siden dere kjøpte sist år da renten alt gikk oppover og om det ikke har skjedd inntektsendringer - regnet ikke banken ut for dere hva faste utgifter ville vere om renta steg til 7? Er overrasket over en del banker.

Skrevet

Stakkars, føler med dere...

Er noen av dere ansatt i staten?

Hvis så, kan dere kanskje prøve å få flyttet noe av lånet til

statens pensjonskasse. Renten pleier å være lavere der, og

man kan be om noen års avdragsfrihet til økonomien har

stabilisert seg. Ver bare obs på at da blir det dyrere senere.

Skrevet

Dere har jo kun to alternativer: lavere utgifter eller høyere inntekter, så om det ikke er håp om jobber med høyere lønn med det første ville jeg rett og slett solgt huset og flyttet til noe rimeligere. Hadde for min del valgt å satse på både bedre jobber og billigere bolig, f.eks i en annen del av landet.

Skrevet

Er nok lurt dere snakker med banken fort. Kredittkort er skumle og vanskelig å bli kvitt så den løsninga bør dere ikke bruke. Kan dere ikke høre med banken om dere kan få huslånet på flere år enn det dere har nå da? Har dere mye gjeld utenom det dere betaller i huslån? Hva har dere i inntekt i mnden? Dere må være obs på at renta kommer til å stige enda mer fremover så det kan bli vanskelig å klare seg.

Skrevet

Kanskje det går an å utvide nedbetalingstida på lånet?

Det er ikkje lurt å begynne med kredittkort... Det skal betalast, det også.

Det er ikkje noke å skjemmast over, der er nok mange som sliter bak husets 4 veggar, men det ser ein berre ikkje...

Skrevet

Kredittkort er noe dritt!!! Rentene er kjempe høye, derfor det er enkelt å få slike lån .0(

Mange i usa har betalt hus lånet med kredittkort :0( Derfor ryker husa nå..Snakk med banken så raskt som råd, hør om dere kan få lengre nedbetaling..Lykke til videre.

Skrevet

Det er helt forferdelig å slite med økonomien:( Veldig lurt å få avtalt tid i banken så fort som mulig for å finne en løsning. Kanskje dere kan få lånet over flere år sånn at det blir mindre å betale i mnd.? Avdragsfrihet kan man også få noen år, men det løser jo ingenting på sikt. Ønsker dere riktig lykke til - og håper det løser seg for dere:)

Skrevet

Ojjj..kredittort gir dere enda flere problemer på sikt. Har dere foreldre som kan hjelpe dere litt på fotene? Ta noen avdragsfrie år på lånet ( det er risikabelt, men bedre enn kreditt kjøp)

Har dere mulighet til å jobbe litt overtid en priode, en av dere i hvertfall? Eventuelt en ekstrajobb feks en helg i mnd, nattevakter og litt søndagsjobbing kan fort gi kjærkommne kroner i kassa.

I hvertfall slik at dere kansje kan få inn et par tusen ekstra.

Skrevet

vi jobber fullt begge to+at jeg jobber annenhver lørdag og mannen min hver tredje helg.Han tar litt overtid av og til,men synes egentlig at det er nok!Barna har krav på å være litt sammen med oss også..

Har ingen spesiell utdannelse jeg(jobber i butikk)

Skrevet

hvor i alle dager bor dere? midt i oslo eller noe sånt? var noe vannvittig høy pris på boligen... tror jeg seriøst heller hadde bosatt meg et annet sted og heller feks hatt litt lenger reisevei. ville uansett sett om det gikk an å forlenge avbetalinga på boligen slik at det kanskje ble litt mindre å betale på i måneden.

kvitt dere med alt som drar ekstra penger som feks aviser, tvpakker, blader, abonnementer osv.

Skrevet

Vi er ikke helt unge lenger så tror ikke vi skal flytte til en annen kant av landet nei..Eldsten har skrevet seg inn på skolen her og har alle barnehagekompisene sine der ..

Skrevet

Da spørs det om dere har tatt dere vann over hode, og jeg forstår ikke at banken kunne la dere ta den sjansen heller....enten må dere opp i inntekt på et vis, hvis ikke må dere finne noe rimligere. Beste for barna er å ha foreldre som ikke er ihjelstressa over økonomien, å flytte en gang eller to er et mindre problem.

Skrevet

Ikke skam deg. Du vet jo at dere har et problem og forsøker å finne en løsning. Det er klart at dere ikke greier dere på 2.000,- i mnd etter faste utgifter. Det holder knappt til mat selv om dere er veldig nøysomme.

Har dere ingen mulighet til å tjene mer penger?

Har dere sjekket med lånekassa om dere kan få rentefritak eller betalingsutsettelse hvis dere har lån der?

Har dere satt opp regnskap slik at dere vet nøyaktig hvor pengene går? Dere må jo ha ganske mange andre faste utgifter enn til boligen hvis regnestykket skal gå opp.

Hvor mye har dere utbetalt? ca 30.000,- til sammen i mnd? Med boligutgifter på 13.700,- har dere da fortsatt 16.300,- igjen. Finnes det ikke andre faste utgifter dere kan kutte ned på?

Har en av dere mulighet til å jobbe natt eller helger kan dere kansje si opp barnehageplasser og eventuelt få kontantstøtte i steden om noen av dem er i riktig alder. Bare en tanke.

Veldig lurt av dere å søke hjelp før problemene blir virkelig store. Lykke til i hvertfal.

Skrevet

Vi bor i Trondheim og rekkehuset kostet 1950 .Det koster jo like mye for en tre roms blokkleil her!Vi har allerede en nedbet av lånet på 30 år og vi er innenfor 80 %

Skrevet

Rentefritak vil jo bare forskyve problemet, om dere ikke øker inntekten. Er det mulig at dere skifter jobb/utdanner dere i en rentefritak periode slik dere kan gå inn i bedre betalte jobber - kanskje i kombinasjon med at dere får lenger betalingstid på lånet. Vi betaler mye selv, men har bare 20 nedbetaling. Fikk tilbud om 30 år.

Barna har krav på å være sammen med foreldrene sine, men er kostnader større enn inntekt er jo flytting, ny jobb eller at barna ser dere men ikke samtidig eneste løsning.

Skrevet

Tusen takk.Vi har forsikringer på ca 2000 og høy bonus på bilen p.g.a et uhell, bet 1300 mnd på den+ bensin strøm,nettleie,mobiler osv..

Skrevet

Hei hei

Hjemmeværende rådgiver i bank her :) Kom dere til banken så fort som mulig, godt at det skrittet allerede er tatt! Kredittkortgjeld er virkelig det dårligste alternativet for dere som ikke har mulighet til å tilbakebetale det.

- Spør om avdragsfrihet. Det skal godt gjøres at en bank ikke gir dere det for å få dere over kneika. Tar dere . eks 3 år kan det være situasjonen har endret seg, eller at barna er større slik at en av dere kanskje kan jobbe litt mer.

- Ta med budsjett til banken, + de alternativene dere har tenkt på selv slik at det ikke blir enveiskjøring fra bankens side. Viser at dere har betalingsvilje og er oppegående i forhold til deres egen situasjon.

- Få ny takst på boligen, dersom dere ikke har alt til beste rente i dag så kan dere få større del av lånet til bedre rente. Dette gir de fleste eiendomsmelgere gratis (verdivurdering). Mange banker har også et system som gjør at de kan gi en ca. verdi på eiendommen og lån ut fra det.

- Forleng løpetiden, som også er nevnt her.

- Selge boligen trenger ikke være en god idè, da dere må ta med utgifter til megler og eventuelt dok. avgift på ny bolig. Dette kan fort bli langt over 100.000 tilsammen.

Det viktigste er at dere handler, dette setter også banken pris på!

Lykke til :)

Skrevet

Så fryktelig gamle kan dere vel ikke være med kun barn under skolealder? Vi har selv flyttet mellom landsdeler (og land) flere ganger og ville definitivt gjort det i deres situasjon. Hadde satt i gang og søkt jobber over hele landet og lett etter billig bolig. Ville så absolutt valgt å gå fra et liv som gjeldsslaver til et liv med økonomisk frihet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...