Gå til innhold

Hvordan oppfører du deg som kunde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i butikk så jeg pleier å oppføre meg slik som jeg ønsket at kundene oppførte seg når de var innom som kunde hos meg :)

Men er enig i at det er både utrolig mange uhøflige, "bitchy" kunder og mange vanvittig "bitchy" ekspeditører også.

Men det som gjør min dag lettere er de blide, hyggelige menneskene som handler og gjør det at man orker å jobbe i et service yrke. Så takler de "bitchy" kundene helt greit fordi som regel er kunden som står bak så hyggelig at... :)

Nå snakker jeg ikke bare om kunder som ønsker å klage på noe, men kunder som er sure bare for å være sure og det må da være frustrerende å komme innom og så er jeg sååååå BLID ..hehe.. Uansett hvor sure de er så blir jeg bare mer blid og mer service innstillt, og så går de ut og jeg tenker Phuuuuuuuuu.... thank god ! ..haha

Men når jeg er kunde selv så har jeg sett ekspeditører som er sååå sure, grettne at det halve hadde vært mer en nok. Da tenker jeg noen ganger at de burte ha skiftet jobb fordi det er tydelig at de ikke trives og ikke egner seg i denne bransjen. Men men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så sjenert at jeg aldri tør klage på noe, sender heller gubben.......Unngår butikker der jeg veit betjeninga er noen dritt støvler,for det finnes mange som aldri burda jobba på butikk ja...

Skrevet

Eg har jobba på Canal Digital sin kundeservice og veit at det er mange rare der ute.

Slik eg gjer det er at eg kjem inn el ringer dit eg skal klage på noko med eit smil og ein hyggelig tone. Er den ansatte like blid og hyggelig og i møte kommende så er eg det au, får eg beskjed om at eg skal komma tilbake etter nokon dagar mens dei sjekkar ut problemet så gjer eg det.

Eg er kanskje litt for tolmodig når Expert ødela ein tv eg hadde på rep som gjekk på rekalamasjonen fordi det var billedrøret. Det gjekk 8mnd før eg fikk erstatninga. Da måtte eg ta over forhandlingane fra mannen min for han er alt for snill. Til slutt sa eg at eg kjem til å ringe deg kvør tysdag og kvør torsdag til dei pengane er på konto. Da blei det fort gang i sakene. Det samma sa eg til barnevernet når eg jobba for dei og aldri fikk timelister til å sende inn. Det tok ho 3min å lage kontrakta til meg, bare putte inn navn og kontonr og skrive ut. Det bruka dei 5mnd på. Da sa det samma at eg ringer det to gonger i uka til eg får det i posten. Da skjedde det også ting......

Men eg blir ikkje ufin før det har gått ut over rimelig tid. Det er først da eg reagerar. Også reagerar eg hvis eg blir møtt med ein ufin tone, da blir min like ufin tilbake hvis vedkommende ikkje endrar tonen sin. Kan godt sei at den tonene lika eg ikkje så du burde tenke deg om.

Eg handler også ikkje av prinsipp der eg meiner at eg har fått dårlig service. Da går eg heller til nokon andre.........!!!!

Skrevet

Eksempler på dårlig behandling:

-De ansatte er mest opptatt av å prate med hverandre og "ser" ikke kunden.

-De ansatte prater i telefonen med veninner eller kjæresten i evigheter.

-Frekke utsagn som "du må forstå at vi ikke har noe som passer til deg, kom tilbake når du har slanket deg så kansje vi kan hjelpe" (Jeg var 173 høy og veide 70 kg)

-Varer som ikke kommer til avtalt tid uten at butikken gjør noe for å finne ut hvorfor eller når det kommer.

-Påstander om at jeg har fjernet eller ødelakt deler med vilje når jeg reklamerer.

-Sure folk.

Og mye annet.

Skrevet

Jeg jobber også i butikk. Som alle andre synes jeg selvfølgelig hyggelige og smilende kunder er det kjekkeste.

Men jeg synes det er litt morsomt med de som kommer inn med reklamasjoner i skikkelig krigshumør, slenger varen på disken og er klar for en skikkelig krangel..... Isteden for å diskutere med kunden legger jeg meg flat og gir kunden ny vare eller tilbyr å fikse den om det er mulig.(selvfølgelig ikke hvis det er en gammel og utslitt vare) Det er morsomt å se hvor paff og glad kunden blir:) Avslår jeg en reklamasjon er jeg saklig og forklarer hvorfor jeg ikke kan ta i mot varen, er rolig og beklager.

Det jeg tror kundene blir "sintest" av er selgere som får kunden til å virke teite som overhode tør å komme tilbake og reklamere....

Skrevet

Jeg er selvsagt smilende og hyggelig i utgangspunktet, men bryr meg ikke om å koseprate med de ansatte. De har vel familie og venner til den slags? Hvis de er frekke/ lite hjelpsomme kan jeg nok bli en krevende kunde.

Å yte service er en del av jobben deres, og hvis dere ikke takler det ville jeg funnet noe annet... Har selv sendt mail til en butikk og klaget på en ufyselig ansatt.

Skrevet

Jeg har ikke en dårlig dag nei:-) MEN som sagt er sliten og lei av kunder som tror de er verdens navle bare!:-)

Og syns det er fint å se deres erfaringer som kunder, og hva jeg kan ta med meg videre til butikken vår til ettertanke! Vi har som sagt mange rare ansatte også, og den beste måten å lære de hva kundene ikke setter pris på er jo av kunders egne erfaringer som er saklige og utførbare...

Takk for mange gode innspill:)

Skrevet

Jeg er nok en drømmekunde!

Alltid høflig.

Men jeg forventer at de ansatte har kunnskap om det de selger! Hvis jeg ikke får svar på det jeg lurer på, takker jeg bare for hjelpen - og går et annet sted og handler...

Skrevet

Hørtes kjent ut... jobber selv i en liten landhandel med begrensa utvalg, men noen av kundene forventer at vi skal ha et utvalg like stort som coop OBS...

men i påska gikk strømmen, så kassa slutta å funke... så vi sprang rund i butikken og leita priser så kundene fikk betale varene sine. kun kontankt da men.. et par krita og kom tilbake dagen etterpå...

MEN det kom da ei dame som faktisk va sur fordi strømmen var borte... som om det var vår feil...

størsteparten av kundene er hyggelige men så er det et fåtall som ikke kan å oppføre seg..

Skrevet

Er enig med deg Papi, har selv jobbet i butikk, og så har jeg observert andre kunder selv som kunde.

En del er bare ute etter å krangle, og da tror de liksom at de skal få god service.

Selv er jeg høflig men gjør det klart at jeg vet hva jeg har rett på, hvis det er noen som prøver seg. Så lenge den bak kassa/i telefonen etc. er høflig er jeg høflig. Men er de nedlatende/frekke/ikke gidder å hjelpe, da får de passe seg jammen. Da blir jeg ikke grei å ha å gjøre med og da vil du ikke være i nærheten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...