Gå til innhold

Hvordan oppfører du deg som kunde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør, fordi jeg da jobber i butikk og blir regelrett facinert over mange menneskers oppførsel i butikken. Mange oppfører seg som bortskjemte unger, som sutrer og kjefter når de ikke får det som de vil! Særlig på reklamasjoner ol saker. Det er jo ikke hyggelig når ting ikke virker som de skal, men i 8 av 10 tilfeller er det bruksfeil og da ikke en reklamsjon. Men alikevel er det da kunder som sutrer og blir fly forbanna på oss i butikken!

Skulle ønske at alle kunne skjønne at:

Hvis man ønsker god service og hjelp, nytter det ikke å oppføre seg som om man er "queen of the world"!Eller king!

Butikk personalet er ikke en boksepute for kunders irritasjoner og frustrasjoner. Med det mener jeg kunder som gjentar og gjentar og gjentar sin irritasjon, når vi da har sagt vi beklager mm og prøver å hjelpe. MEN kunden fortsetter bare sin tokt, og sutrer og sutrer, da har jeg lyst å brøle: hold nå for f... kjeft, jeg holder jo på å hjelpe deg!!!

Det er jo ikke vi som LAGER produktene, vi selger dem! Da holder det å si 1 gang hva som er problemet!

Det virker jo som om mange kunder forventer å få ny vare, selv om det helt klart er en bruksfeil, og kjefter oss huden full!

Det er greit man har rettigheter som forbruker, men det er jo også prosedyer for hvordan de ulike leverandører velger å håndtere det også. Vi er tvunget til å følge de regler de setter, og kan ikke ta hensyn til hva alle kundene mener de har rett til heller.

Kjenner jeg er dritt lei, av en jobb jeg ellers elsker- rett og slett av surmaga, frekke kunder som tror de eier hele verden!

Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil si at jeg er en god og høflig kunde :) mener man kommer lenger med smil og å være hyggelig enn det motsatte!

får jeg hjelp, så småprater jeg alltid og er blid :)

Skrevet

Jeg er også hyggelig, jobber selv i butikk og fy faen man kan bli lei av kunder som begynner å kjefte å smelle med engang dem skal klage på noe.

Det er bare å forklare rolig hva som er galt så skal jeg hjelpe så godt jeg kan. Man har ikke lyst å hjelpe disse sure kundene... arg!

Skrevet

Noen kunder er sikkert urimlige, men det hender jo at man får dårlig oppfølging i butikken også.

Jeg synes det er alt for lettvint at du bare henviser til produsenten og deres regler. Det e du som selger varen, da må du også godta at vi forventer at du borger for kvaliteten og at du ordner opp i reklamasjonssaker.

Hva en vare bør tåle av bruk er ikke bestandig opplakt. Når jeg får beskjed om at jeg burde forstått at gummistøvlene mine kom til å farge av hvis jeg brukte dem i vann, ettersom det ikke sto noen vaskeanvisning på, så får butikkpersonalet godta at jeg blir hissig.

Dere lager ikke produktene, nei, men ansvar har dere like fult.

Skrevet

AMEN HL! takk....

jeg jobber og på butikk.. og det er sykt hvor mye en kunde kan lire av seg.. og når du prøver og forklare hva vi skal gjøre eller hordan dette er skjedd, hva kunden må gjøre osv, så går d inn det ene øret og ut det andre... det irriterer meg, da har jeg lysst til og brøle : hold kjetf, jeg prøver og forklare hva vi skal gjøre nå, jeg hjelper deg!

så vil si at jeg er en ganske grei kunde og ha med og gjøre når jeg går på butikker=)

Skrevet

Ja en ting er at man tar ansvar for produktene man selger, men det er så mye lettere å hjelpe en hyggelig kunde enn en som flyr i trynet på en med engang ;)

Skrevet

Kommer an på butikken.

Lettere å bli irritert på frisørn min enn hun som selger bukser. Men veeeldig lite smart å bli irritert på hun som skal rette opp hårfargen min igjen. Greit å ha en god tone, tross alt.

Skrevet

jeg har også jobbet i butikk før...

jeg ser på meg selv som en positiv og hyggelig kunde.

klager sjelden, sier alltid hei og takk og hadet under betaling o.l...

Skrevet

man kommer lengst med og være blid og hyggelig tror jeg. jeg er ivertfall ikke sugen på og hjelpe en pottesur kunde!

Skrevet

Selvfølgelig bør man være høfflig i utgangspunktet, men dessverre er det ikke bestandig det hjelper. Noen ganger må man faktisk bli nærmest "ufin" for å få butikkpersonale til å ordne opp.

Trøst deg med at kunder som har reklamert og fått god behandling oftere kommer tilbake til den butikken enn en som har fåt varer uten feil.

Skrevet

Jeg er en veldig hyggelig kunde:-)

Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg:-)

Skrevet

AMEN!

Jobber på bensinstasjon, og jeg har mistet mye av trua mi på voksne folk etter det. Det er alltid ungdommen som er hyggeligst. Mens slutten av 30 og 40+ er de som er verst. Særlig med litt alkohol innabords..pyton..

Så jeg er en ganske grei kunde...sier tusen takk, vær så snill. Ha en fin dag, god helg/jul/ påske...

akkurat som mamma lærte meg

Skrevet

Vanligvis er jeg en veldig grei kunde tror jeg, også når jeg skal reklamere på noe, men om jeg blir dårlig behandlet er jeg en skikkelig ekkel kunde. Jeg kan bli sint der og da og jeg legger ikke sjul på at butikken har behandlet meg dårlig når jeg snakker med andre. Da advarer jeg flest mulig om hva de kan forvente seg om de handler der. Jeg har også tatt kontakt med kjeders hovedkontor for å gi raport om dårlig behandling i butikken.

Skrevet

Jeg er også en hyggelig kunde vil jeg tro, men det kommer jo også an på hvordan jeg blir møtt som kunde. Synes det er forskjell på "butikkdamer" og butikker. Får ofte mer service på feks Bennetton enn HM. Liker å gå på butikker jeg vet tar godt i mot kundene sine!!! Men det er jo også avhengig av personligheten til ekspeditøren......

Skrevet

siden jeg jobber i butikk selv, oppfører jeg meg slik jeg vil mine kunderskal oppføre seg igrunn.. hilser, smiler, takker osv....

mange rare folk man møter på ja...........

Skrevet

Jeg er en høflig og lite kravstor kunde.

Jobbet tidligere i en dagligvare med post i butikk, herregud så mange rare kunder det finnes..! En gang ble jeg totalt skjelt ut fordi post i butikk var MYE dårligere enn det gamle postkontoret, hehe. Joda, det var jo selvsagt JEG som la det ned liksom...

Verste er alikevel de som tror at det er ok å komme 1 minutt på stengetid og begynne å handle, i den tro at så lenge de er innenfor døren før stengetid så er det greit. Tenker ikke på at de skulle vært UTENFOR døren når det er stengetid nei...

Skrevet

Jeg er storsett en veldig grei og høflig kunde. Sier i fra hvis det er noe galt med varen jeg har kjøpt, men er da høflig og saklig og har full forståelse for at den ansatte i butikken kanskje må undersøke litt forskjellig med tanke på reklamasjon og leverandør.

Har selv jobbet i butikkbransjen i mange år, og det er mange rare kunder. Virker som oppførsel og nivået på intelligens ofte henger sammen..

Skrevet

Jeg er høflig og grei, men også veldig saklig og klar på hva jeg vil. Har jobbet med salg selv i mange år, og vet hva som når fram.

Alltid vennlig og korrekt, men lar det skinne gjennom at jeg vet hva jeg vil.

Sannsynligvis en kunde du ikke liker.

Jeg, for min del, misliker heller kunder som er vage og ikke aner hva de vil.

Skrevet

Enig med hun som sa at man kommer lenger med et smil jeg, MEN, av og til treffer man paa megagretne og uhjelpsomme butikkansatte som faar en til aa foele seg som om man gjoer noe galt naar man spoer om noe, reklamerer etc. Og om man da ikke faar hjelp etter en stund, saa klart man blir irritert tilbake.. Mange som jobber innenfor service yrker som ikke har noe der aa gjoere syns jeg..

Skrevet

det er jeg enig i, som i alle andre yrker er det mennesker også der jeg jobber som ikke er flinke. Men uansett, hva er dårlig behandling i deres øyne da?

Spør fordi noen kunder som ikke får "viljen" sin, mener de da får dårlig behandling. Det er jo ikke det samme! Og selv om vi selger en vare, så kan ikke JEG personlig ta ansvar for produkter som ikke holder mål! Det er alltid et skjønns spørsmål, dvs har vi et produkt mange klager på så er det lettere for oss å ta dette fortere enn et produkt som aldri ellers folk klager på.

Og selv om vi selger produkter, har vi IKKE ansvar for at det funer som det skal! Vi produserer det ikke! Vi selger det. En annen ting er at selv om DU mener ting skal være sånn eller slik, så er ikke alltid det tilfelle selv om du aldri så mye mener du har rett.

Jeg er alltid imøtekommende mot kunder som klager på en vare, og gir de ordentlig oppfølging. Men når kunder ikke vil følge våre retningslinjer ( dvs vente et par dager til vi får sjekket ut hva vi skal gjøre med problemet, og da tar kontakt) men da kaller meg vanskelig fordi de ikke får nytt produkt på stedet, da tenker jeg trassig treåring som har sett for mye tv2 hjelper deg!

Det fins faktisk nettsider der folk har "oppskrifter" på hvordan ødelegge et produkt slik at du får nytt, uten at da butikkene skal få mistanke. Mange benytter seg av dette fordi de er lei av et produkt feks.

Det er jo disse kundene som ødelegger for alle de andre som kommer og faktisk har vært uheldig med sitt produt og selvsagt skal få erstatning eller penger tilbake.

Hva er dårlig behandling da, i dine øyne?

Skrevet

Jeg er alltid hyggelig og blid, og klager altfor lite.

Skrevet

Er muligens for godt oppdratt og sjenert til å i det hele tatt tørre å være frekk mot andre (vertfall ukjente) mennesker.. Tørr ikke klage på varer en gang, jeg.. :P

Men til kundenes forsvar så er det langt fra alle butikkansatte som er særlig hyggelige heller..

Dette opplevde jeg en gang da jeg var i en blomsterbutikk..

Jeg sto og så på noen roser og spurte dama bak disken hva de kostet.. Hun mumlet noe uforståelig, så jeg sa "unnskyld?".. fikk til svar "DE ER SOLGT! S-O-L-G-T!" Hun begynte rett og slett å stave ut til meg! Faktisk noe av det frekkeste jeg har opplevd.. Ble så paff at jeg ikke fikk ut et ord. Bare gikk derfra.. Men handler av prinsipp ikke der lenger..

I tillegg har jeg fått kjeft på posten fordi jeg ville sende et bilde med ramme og glass.. At jeg i det hele tatt kunne tenke tanken, liksom.. Nei, jeg kunne få sende bildet så kunne mottaker kjøpe ramme selv, ble jeg fortalt.. Reiste til et annet postkontor og fikk sendt bildet og rammen uten problemer..

Skrevet

Dårlig dag,eller?

Jeg er en veldig hyggelig kunde så lenge den personen som står bak disken er hyggelig mot meg, MEN det er det slettes ikke alle som er.

Jeg er drita lei av uhøflige slabedasker som aldri skulle ha jobbet i en butikk!

Jeg har inntrykk av at hvem som helst kan jobbe i butikk, og gudene skal vite at det er mange sure tryner der.

Skrevet

Jeg er høflig, blid og de gangene jeg har reklamert på en vare så har jeg også gått dit med en positiv innstilling og har vel stort sett fått god hjelp :-) Men unntak av en gang der selver var ufordraglig og påsto at jeg hadde påført varen skade, da dette ikke var tilfelle, men ordna seg det også :-)

Stort sett så venter jeg tålmodig også, men da jeg skulle betale for noen varer og hadde to små grinete unger i vogna for ikke lenge sia måtte jeg kremte og spørre de to ungen jentene i kassa om de hadde anleding til å slå inn varene, de var midt oppe i en diskusjon ang noen typer....da kjente jeg at jeg ble litt irritert etter å ha stått der i over 5 min, ingen andre kunder og de prata og prata uten å vise tegn til å yte litt kundeservice..sure ble de også, kommer neppe til å handle der så mange ganger igjen hvis jeg ser at de står i kassa i hvertfall...

Skrevet

Drevet butikk i mange år, og har sett MYE rart!

De verste kundene er de som forteller deg at de har jobbet i butikk selv og vet nøyaktig hva de kan kreve. Som regel krever de det de ikke har krav på. Morsomt det der gitt.

Nå har jeg ikke drevet butikk siden 2002, og begynner å bli redd jeg har blitt en sånn kunde som beskrevet overfor, hehe!

Tror strengt tatt ikke det, men er bevisst på å være høflig og blid mot ansatte. Får jeg ikke engang øyenkontakt har jeg dessverre dømt den ansatte som udugelig. Vel, sånn har jeg blitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...