Smulen&Skalken Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Ei som er 4 uker på vei og har akkurat funnet ut at hun var gravid. Og Hun har drukket masse før hun fant det ut. Og legen på Lommelegen.no råder henne til å ta abort!!!! At det går ann. Nesten alle drikker jo før dem finner ut at dem er gravid!
Smulen&Skalken Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 25. mars 2008 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=393300 Jeg glemte linken...
*Super*Mamman* Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Herregud, er det mulig????? for en inkompetent lege! Er jo mange gravide som har vært i den situasjonen....Huff, nå ble jeg irritert! Huff, dette skulle vi ha gått videre med jenter! En kan ikke si sånnt!!!! Det stemmer vell heller ikke.. Er det ikke slik at fosteret ikke fester seg til moren før etter uke 5 en gang? Altså har alkohol før den tid 0 effekt?? Uansett.... Tenk på hvor mange som er i en slik situasjon og leter etter svar på internett, og som så kommer over dette svaret.. Horribelt! Fy fader altså!!!
Miss Dynamite Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 herregud så teit å skrive dette!!! (ikke du altså, men legen)
Grateful mom Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Oj, det var vel litt drøyt å si, uten å ha undersøkt noe som helst først.. Jeg drakk før jeg fant ut at jeg var gravid, ikke så mye heldigvis, men litt.. kunne aldri tatt abort forde!!!
Ceppi *På Overtid* Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 HVA I .....????!!!!!!! Er det mulig dette da? Nå ble jeg faktisk helt kvalm.... dette er jo litt i mitt tilfelle også, da jeg overhode ikke ante at jeg var gravid.... Nå er jeg i uke 29 liksom.... Dette skal vel klages på?? Nå må jeg finne ut hvor men kan henvende seg med slike uduglige påstander!! *sinna*
Smulen&Skalken Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2008 Det værste er at han RÅDER henne til å ta abort... Og som bruden skrev over her så får ikke embrioet noe fra moren før det er 5-6 uker gammelt. Før det så tar det jo ingen skade av det moren tar til seg. Etter det jeg har lest. Skummelt at leger får sitte å uttale seg på en slik måte. Skulle tro han hadde mer vett enn som så, da han har en slik jobb!
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Det der er jo helt sykt...! Selv om det jo er ett poeng at det kan være skadelig å drikke alkohol under svangerskapet, er det jo mange som gjør det før de vet at de er gravide! Å de fleste går det bra med! Uansett, legen sier jo faktisk at et barn som er potensielt skadet og ikke 'normalt' ikke fortjener og leve. Syns det er utrolig rart at han kan råde henne til det, han har jo ikke engang snakket med henne! Stakkars jente...
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Hjelp da!!!Stakkars jente som får det svaret,hun tør vel ikke noe annet enn å ta abort.........Huff:(( Både alkoholikere og narkomane får da veldig ofte friske barn!! Den lommelegen var hard da..
Gjest stockholms tjej Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 jeg skrev in en klage...vilken idiot.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 stockholms tjej: Bra at du skrev klage! Det skal jeg også gjøre. Men ser nå at det svaret ble gitt i august 2007. Lurer på hva hun gjorde/valgte...om hun hørte på han legen..
M, Vestfold Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Trodde lommelegen var seriøst jeg.. Nå ble jeg skuffet!
Trulte76 Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Er det mulig?!? Med både med nr 1 og 2 drakk jeg rett før jeg ventet mensen.. Lelle vi prøvde å bli gravide tenkte jeg jo begge gangene at det kalffer jo ikke med engang..så jeg var på fest før ventet mens jeg..har to friske jenter.. Sies jo at egget er jo ikke knyttet til deg før det er 5-6 uker?!? eller noe sånt.. Å råde henne til abort syntes jeg var et utrolig frekt svar fra en lege..
NormaJean Skrevet 25. mars 2008 #14 Skrevet 25. mars 2008 han gynekologen har jeg sett anbefale flere jenter å ta abort når de har skrevet at de har hatt 1 eller 2 fyllekuler før de fant ut at de var gravide. hadde det vært tilfelle så burde ganske mange her inne tatt abort, inkl. meg. en ting er å anbefale det hvis mor har hatt ett enormt høyt forbruk over ca 2-3mnd, men syns han går laaaaangt over streken for sitt fagfelt.
Chezka Skrevet 25. mars 2008 #15 Skrevet 25. mars 2008 Jøss! Er dette virkelig en lege, eller er det bare en som utgir seg for det?? Jeg har store problemer med å tro at en som faktisk ER lege ville gi et slikt svar. Selvsagt kan alkohol være skadelig, men man vet også at utrolig mange svangerskap ender i friske fine barn til tross for stort alkoholforbruk i de første måneder. I tillegg kommer barn av alkoholikere, ikke rent få, hvor også de fleste barn kommer til verden friske og uten noen skader. Dette "legesvaret" burde virkelig bli tatt alvorlig av nettstedet lommelegen.no.
vår baby Skrevet 25. mars 2008 #16 Skrevet 25. mars 2008 Hørtes groteskt ut ja. Det er nok misvisende å tro at embryoet ikke får noe tilførsel fra deg før 5-6 uker. Det "graver" seg jo inn i veggen i livmora etter ca en uke (kan variere litt) Da er man "ett". Det er kansje morkake funksjonen som ikke er ordentlig i gang før etter 5-6 uker..
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #17 Skrevet 25. mars 2008 jeg var på apoteket for å rådføre meg ift noen medisiner da jeg fant ut at jeg hadde blitt gravid.. Og det svaret jeg fikk kan ligne litt på dette her. Jeg brukte Atacand som forebyggende migrenemedisin og visste ikke at jeg ikke skulle bruke det under graviditeten. Jeg avsluttet selvsagt bruken med en gang jeg fant ut at det kunne være uheldig, men gikk allikevel til apoteket for å spørre om råd der. Man ser jo så fine reklamer på TV om apotek1... Han jeg snakket med på apoteket begynte å mase om at jeg kunne ha påført embryoet så store skader at jeg burde vurdere abort. Jeg ble så sjokkert at jeg ikke klarte å si noe som helst. Han snakket til meg som om jeg skulle ha vært et kryp han helst ikke ville bli sett sammen med! Jeg ble ordentlig lei meg av det denne apotekteknikkeren sa, men bestemte meg for å holde hodet kaldt til jeg fikk snakket med legen min. Legen min beroliget meg veldig og sa at det er ikke før i siste halvdel av svangerskapet at det er påvist mulige skader på fosteret ved bruk av Atacand. Og siden jeg sluttet å ta disse tablettene umiddelbart etter at jeg fant ut at de ikke var så bra, hadde jeg ingenting å bekymre meg over. Men jeg klarer fortsatt ikke å legge fra meg den måten jeg ble behandlet på av akkurat den mannen på apoteket!
HøstBaby <3 Elias Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 Er det mulig ? Har leger i det hele tatt LOV til å si slikt ? Jeg mener.. Har de lov til å si at du burde ta abort ? Det skal jo være ditt valg, jeg trodde de bare hadde lov til å komme med fakta osv, så er hele avgjørelsen opp til deg selv, etter å ha hørt fakta. Men ærlig talt, 1 mnd på vei, så sier han slikt ? Han skulle vært sparket på flekken !
prego Skrevet 25. mars 2008 #19 Skrevet 25. mars 2008 Hm.. da burde egentlig jeg også tatt abort da.. var et par ganger ute på byen i løpet av de to første månedene uten å vite at jeg var gravid.. har termin på søndag da.. så får satse på at alt gikk bra likevell..
VenterNummer2 Skrevet 25. mars 2008 #20 Skrevet 25. mars 2008 saken har allerede fått kraftige reaksjoner, og ble bl.a. skrevet om i VG: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=504634
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #21 Skrevet 25. mars 2008 Så bra at det blir reaksjoner! Men rart det kommer så lenge etter svaret ble gitt (august 07)
Smulen&Skalken Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #22 Skrevet 25. mars 2008 Han har rådet flere om det samme. Her er en anna link: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=393545
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #23 Skrevet 25. mars 2008 Hadde vi reagert annerledes om han hadde svart henne ærlig på spørsmålet hennes? "Ja, barnet kan ha fått hjerneskader, misdannelser, FAS osv..." Tror vi hadde reagert uansett hva han hadde svart henne, men det er klart; han skulle aldri sagt hun burde ta abort.. Er det bare meg som mener hun burde være litt bekymret? Hun har liksom ikke bare vært på en fylletur på by`n en kveld. men det høres jo ut som om hun har vært kanakas hele ferien. Man vet faktisk helt ærlig ikke om dette har gjort skade, men forhåpentligvis ikke.. Legen er egentlig pliktet til å oppgi farene også,men han burde formulert seg på en annerledes måte!
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #24 Skrevet 25. mars 2008 Selfølgelig har hun grunn til å være bekymret. Men han som lege skulle myyyye heller ha sagt "Ja, barnet kan ha fått hjerneskader, misdannelser, FAS osv..." , enn å råde henne til å ta abort. Da kunne hun selv ta ett valg, med alle fakta på bordet, uten direkte anbefaling/råd fra en lege. Og som sagt over her kunne han jo henvist henne til fastlegen hennes.
Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 25. mars 2008 #25 Skrevet 25. mars 2008 KJEMPEBRA DERE!!! Dette står på VG nett nå:-) http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=504634
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå