Gå til innhold

Tror folk "romantiserer" sykepleieyrket..

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser flere sier at de ønsker denne utdannelsen her inne. Ta en nærmere titt på hva sykepleierene i den aktuelle tråden her faktisk synes om jobben sin!

før dere tar denne utdannelsen bør dere tenke grundig gjennom om de dårlige vilkårene faktisk er noe du kan leve med i lengden!

bare et tips fra en som burde tenkt seg om....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig! hilsen sykepleier..

Skrevet

Det kan nok være tilfellet. Men jeg er snart ferdig utdannet og jeg stor trives så langt. Mange jobber å velge mellom! Men kan være hardt arb. til tider ja. Jobber selv i hjemmesykepleien og der er d bare kjekt syns jeg! Godt betalt og jeg kan jobbe når jeg vil ( har 20% stilling) og kan ta ekstravakter. Man trenger ikke jobbe 100% hvertfall ikke hvis man er to om utgifter og inntekter. Litt minus med jobb i helger og helligdager, men da er d godt betalt :-) Og man blir vant til det! Litt kjekt med turnus også..noen dager kan man sove lenge etc. Sykepleier yrket er et givende yrke, med et utall av muligheter for videreutdanning!

Skrevet

lille venn....du er jo ikke ferdig utdannet engang! jeg var helt i hundre over jobben min de første årene, og var full av iver over hvor givende/ og de "utallige" mulightene for videreutdanning.

Nå er jeg sliten av å jobbe i konstant motbakke. Bare vent, du kommer til å merke det. Spesielt når du blir beordret på jobb på Noras første julaften...

Skrevet

hmm...er selv hjelpepleier å skal begynne å videreutdanne meg mot sykepleier når dette permisjonsåret er ferdig!! trives med oppgavene innenfor yrket,men synes det er kjedelig i lengden! så vil ha større utfordringer å ansvarsoppgaver som gjør jobben mer interessang(og seff krevende)!! men du har jo kjempemasse muligheter som sykepleier med tanke på jobb! har jo såå mange forskjellige kategorier innenfor pleien en kan jobbe med!å en har jo en kjempemulighet til å videreutdanne seg til allslags ting! blant annet jordmor som jeg drømmer om å bli en dag! klart er det en krevende jobb,men en utrolig givende en oxo!! å jeg vil heller jobbe med noe jeg liker å tjene nok penger til å få ting til å gå rundt, enn å være rik å ikke trives i det heile tatt!!

Skrevet

Sef. er dette et yrket som burde blitt bedre betalt- og ikkeminst bedre bemanning...Men det som bekymrer meg er at dere som absolutt ikke liker/vil jobbe som sykepeier lenger- bytt jobb...for gudskyld!!! Jeg stor trivst i jobben min- synes det er en utfordrende og givende jobb!!!! Det er så utrolig mange mennsker som trenger hjelp, og omsorg!! Det værste jeg hører er sykepleier som syter over jobben sin, bytt beite med en gang!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

altså..ikke dra alle under samme kam da..seff er sykepl en hard jobb..men d er faktisk mangen som liker d og..d passer ikke til alle ,sånn er d med alle typer jobber..

men her jeg bor er d veldig slitsomt å være sykepleier..er omsorgsarb selv å er gla jeg ikke er sykep.fordi de har et kjempe stort ansvar..

Skrevet

Ja, det er et stort ansvar å være sykepleier...Men dette lærte vi nok under utdanningen- om man ikke føler seg kompetent nok til å ta dette ansvaret, er det bedre å gi beskjed til arbeidgiver om dette!!! en annen ting er å skrive avviksmeldinger på alt som er avvik- på denne måten vil ledelsen måtte gjøre noe med situasjonen!!!

Skrevet

Jeg deler ikke den oppfatningen og anbefaler sykepleieyrket av mange grunner. Som sykepleier (i alle fall i byene) kan du jobbe med mye forskjellig og er du lei finnes det alltid muligheter til å enten bytte jobb eller ta videreutdanning som videre åpner opp for enda flere muligheter. At det skal være så slitsomt å være sykepleier varierer fra sted til sted. Jobber selv på en veldig spennende sykehusavdeling hvor jeg får brukt både mine praktiske, teoretiske og kreative sider. Sykepleieyrket er ikke for alle og vi trenger ikke flere umotiverte og klagende sykepleiere, så derfor er det absolutt viktig at folk tenker gjennom hva de vil bruke utdanningen til. Lykke til!!

Skrevet

Signerer HI jeg...Lei av alltid å kjempe mot!!Dårlig tid/dårlig bemanning,men behandle fler/jobbe mer!!Crappy lønn og ja jeg er videreutdannet innen sykepleie..Men nå bytter jeg beite snart-heldigvis:)

Skrevet

Er lege selv jeg. Har aldri helt skjønt hvorfor sykepleiere klager over lønnen sin. Jeg jobber 50-60 timer i uka, 100 % jobb. Kan ikke jobbe mindre. Det blir litt penger av det, men dere som sykepleiere hadde nesten kommet opp i samme lønnen med så mye jobb! Men det er ingen sykepleiere som jobber så mye, da blir jo lønnen ytterligere redusert.

Tjener 197 kr i timen på dagtid som lege, og da kan man snakke om ansvar! Sykepleiere spør i ett sett om ting og tang! I tillegg har jeg gått 6 år på skolen + 1,5 år i turnus. Etter dette begynner spesialiseringen som alle må gjennom som tar 6 år.

Nei, jeg synes dere sykepleiere har det utrolig godt. Gå når dere er ferdig, ingen epikriser liggende som må dikteres selv når man er ferdig på jobb. Uten betaling. Vaktene er på 18 timer i strekk!! Calling her og der! Må spise og gå på do, men selv når jeg er på do piper callingen!!

Nei, dere har det utrolig godt.

Skrevet

Ingen tvil om at legene har det travelt, men jeg synes det blir litt feil å sammenligne.. Ja, som lege har man veldig mye ansvar, men det har sykepleierne også.. Det er sykepleierne som tilbringer mest tid med pasienten og ofte "fanger opp" ting tidlig.. Det er vi som steller og mater og gjør alle de praktiske tingene for pasienten.. Det er vi som springer som bare juling pga alle som ringer på - helst samtidig!!! Det er vi som snakker mest med pårørende og pasienter og ofte må ta i mot klaging og krav.. Vi får heller ikke ro i matpausen eller på do for pasientene ringer på hele døgnet de....

Ingen tvil om at det er veldig travelt også for sykepleierne - og heller ingen tvil om at vi fortjener hver krone vi får!!!!!! Greit at grunnlønna til legene ikke er særlig god, men lønnsstigen er MYE lengre og potensialet for å tjene penger er MYE større.. Jeg har 8 års ansennitet og tjener bare 14.000 mer i grunnlønn enn en nyutdannet....... Det oppfordrer ikke akkurat til å bli i yrket... I tillegg når man topplønn etter 10 år de fleste plasser (jeg jobber nå i kommunen og her er det topplønn etter 16 år..) så man får ikke mye igjen for å bli værende i yrket.. I tillegg lønner det seg ikke å ta videreutdanning.. Man tjener ikke mer enn 40-50.000 mer etter to års videreutdanning, og enkelte plasser får man ikke betalt videreutdanning men må ta opp lån!!!!!

Synes du fortsatt vi har det så utrolig godt???

Skrevet

Selvfølgelig tjener en lege mere enn en sykepleier som igjen tjener mere enn en hjelpepleier. Ansvar og utdannelse står jo i forhold til dette. (Man betaler faktisk ikke folk etter hvor mye de har å gjøre i tilfelle ville en hjelpepleier ha hatt større lønn enn en sykepleier som igjen ville hatt større lønn en legen) Men nå er det jo fritt valg i denne verden hva man vil utdanne seg til. Jeg jobbet i mange år på psykiatrisk. Mere spennende jobb kan jeg egentlig ikke tenkt meg. Hørte mange sykepleiere klage over stress og arbeidspress, men det er bare sånn at jeg dessverre har sett en tendens til at noen mennesker klager i uansett hvilket yrke de har. Jeg syntes ikke sykepleiere tjener så grusomt dårlig. Men det er meg. Hvis jeg ikke hadde vært fornøyd med lønna mi som sykepleier hadde jeg nok tatt meg en annen utdannelse eller tatt vidreutdanning (ofte betalt) eller jobbet innen for det private næringsliv (f.eks. forsikrings selskaper) Hvis du ikke liker ansvar bør du kanskje ikke jobbe som sykepleier. Da bør du kanskje heller velge å være hjelpepleier eller jobbe innen et helt annet yrkesfellt. Ansvar er jo endel av yrket. Det må være grusomt å gå gjennom et helt liv å være missfornøyd med egene valg....

Skrevet

Interessant debatt.

Er selv sykepleier på en travel sengepost. På mange av vaktene føler man at man ikke strekker til. MEN grunnen til at jeg holder ut er at man faktisk får noe tilbake av pasientene, i form av takknemlighet, og at de faktisk blir bedre (de fleste). Ellers hadde det nok vært uutholdelig. Man lærer utrolig mye om seg selv og sine menneskelige egenskaper. Tenker jo videre at jeg ikke har tenkt å slite meg ut på en sengepost resten av min yrkeskarriere. Har derfor en plan for hva jeg skal gjøre videre, og det innebærer å forhandle seg fram til videreutdanning. Det er det muligheter for, om man viser at man er verdt å satse på.

Det absolutt verste jeg vet er at folk klager og syter, og ikek gjør noe for å endre egen jobbsituasjon. Det er faktisk en del muligheter som sykepleier.

Det er jo ingen som tvinger noen til å bli sykepleier, så blir litt provosert over all klagingen. Selv om for all del sykepleieryrket ikke er velidg idyllisk:)

Skrevet

Når det kommer til dette med avlønning av sykepleiere så er den lav sett i sammenheng med andre sammelignbare jobber innen feks industrien hvor de ansatte tjener opptil 120 000 mer pr år med like lang utdanning som spl.

Når du sier Miss Misantrop at en hjelpepleier ville hatt mer betalt enn en sykepleier hvis en skulle se på hvor mye de har å gjøre så er jeg ganske så uenig med deg. Jeg tror du kun ser på pleieoppgaver og glemmer at de oppgavene som kun er lagt til sykepleierne faktisk er arbeid det også. Ser og en tendens til den tenkingen du kommer med der på jobben min.(jobber på sykehjem) Hvis en spl blir trekt ut for å gjøre opgaver som kun spl kan gjøre hender det at det blir litt surmuling fra hjpl fordi de må gjøre mer ut i avdelingen. Klart det er travelt for de, men spl sitter jo ikke på medisinrommet og tvinner tommeltotter eller slapper av mens hun henger opp iv eller tar ett sårkift; det er arbeidsoppgaver som må utføres det og så din måte å avlønne de ulike arbeidsgruppene blir litt feil. (spørs nok litt hva du mener er reeelt arbeid sant..)

En lege vil i tillegg til alt han/hun gjør på jobben hele tiden ha ett krav om å oppdatere seg på ett MYE større felt enn vi har igjen feks, selv om alle helsepersonell har krav på å holde seg oppdatert. Slikt tar tid og krever folk det og.

Nei vi har ett kjempespennende yrke med masse utviklingspotensiale mtp utdanning og egenutvikling.. men desverre tror jeg nok veldig mange kan bli slitne av jobbene sine fordi en alltid føler at en ikke streker til / ikke får utført det en ønsker og føler en kan bidra med pga tidspress og minimumsbemanning.

Jeg vil gjerne oppfordre andre til å søke splyrket jeg, men vi må bli flinkere til å synliggjøre behovet for økt bemanning der ute. Ikke bare hender, men hoder også.. Desverre er vi litt for flinke til å "skjule" de faktiske behov som er der ute.Flygelderene kan streike fordi de ikke er nok folk, det merkes fordi folk kommer seg ikke dit de skal. Men vi kan ikke la være å stelle Olga på rom 120 eller la være å følge Hans på do fordi det er så travelt, vi jobber med mennesker som er avhengig av at vi kan bistå og hjelpe de og kan ikke statuere eksempler ved å la være å hjelpe de, da er det jo DEM det går utover og det er jo ikke det vi ønsker. Vi ønsker anerkjennelse for behovet pasientene våre har uten å ramme dem. . Hmm dette ble ett veldig laaangt innlegg gitt.. hehe.. Engasjert. jaja.. Spennende yrke, det er sikkert, men tror nok mange nyutdannede spl opplever det såkalte " realitetssjokket" når de etterhvert kommer ut. Men la de finne ut av det selv, gjør gjerne opprør og ikke fall inn under samme tralten som alle de gamle "traverne". Prøv å utgjør en forskjell.. Er bra det c",) *gir meg her.. har nesten krampe i handsa.. hehe*

Skrevet

Synes fremdeles dere har det bra som sykepleiere. Hadde dere jobbet 18 timer i strekk som vi leger har vakt hadde dere og tjenet bra.

En sykepleier som skriver her at det tar 10 år før full lønn. For en lege tar det minst 8,5 år hvis du gjør spesialiseringen rett etter studiet. Men vanligvis får kvinner barn i mellomtiden og permisjon teller ikke inn så i praksis tar det lengre enn 8,5 år. Selv en mann bruker mer enn 8,5 år for å få gjort alt som må godkjennes, så man er heldig hvis man klarer å nå topplønn etter 10 år, vanligvis brukes det mye lengre tid. Man er som regel i 40 åra før man kan få full lønn.

Skrevet

Ikke kom og fortell at det er godt betalt å jobbe som sykepleier og legg iallefall ikke vekt på at det er godt betalt i helger og høgtider! All statistikk og relevante sammenligninger viser det motsatte.

Yrket er givende, interessant, utviklende, fleksibelt og lærerikt, men det er IKKE godt betalt.

Skrevet

Kjære lege, hvis du har 197 kr i timen på dagtid og jeg har 148 er vel den prosentvise forskjellen ganske stor?

Hvis du tar en vakt på legevakt tjener du rått, jeg tjener femdeles bare 148 i timen...

Jeg ville ikke være lege selv (da hadde jeg vært det) men å si at vi tjener godt er vel bare dumt?

Skrevet

Kremt. Du kan ikke sammenlikne arbeidsorningen legene har med sykepleiere. Selv om dere har en lang vakt på 18 timer som dere gjerne klager på, så får dere både god lønn for å gjøre det og fridag etterpå. Synes det er irriterende å høre leger klage på denne 18 timers vakten. Særlig til sykepleiere. Trives du dårlig med denne vaktorningen kan du jo alltids slutte på sykehus. For det andre er det få leger som setter seg inn i turnusordningen sykepleiere har. Skifte mellom aften og dag og antallet nattevakter. Ofte har skepleiere både flere nattevakter og helgevakter enn legene. Synes du burde sette deg bedre inn i det, før du klager sånn på hvordan leger har det. Det er ikke et poeng å sammenlikne.

Skrevet

Jeg må også få legge til at sykepleiere ofte ikke jobber 100 %, men ikke alltid frivillig. Selv ville jeg gjerne hatt større stilling enn jeg har. Klar jeg kan jobbe ekstra, men da er det ofte snakk om ugunstige helgevaker ol. Eller i annen avdeling.

Skrevet

Burde ikke denne debatten dreie seg om hele helsevesenet som instans for rovdrift, dårlig betalt, for mye jobb og ansvar osv osv. Dere som krangler her jobber jo under samme tak med samme dårlige forhold og holdninger!

Hilsen ei som har jobba i helsevesenet, men som nå stortrives i privat sektor der holdningene er noe helt annet. Og den gode lønna er en bonus! For det var ikke lønna jeg rømte fra, men mentaliteten blant de ansatte. Verre holdning har ikke jeg sett. Helsevesent gjør sine ansatte late og lite innsatsvillige, og nå snakker jeg om de som har vært noen år og som vet det ikke har betydning hvor fort/bra/effektivt de jobber, lønna kommer likevel, og opprykk går etter alder eller smisk med sjefen! Derfor gidder vi ikkje gjøre stort mere enn vi ar gjort alltid, og på samme måte osv osv....

Ja, det er satt på spissen og ja det finnes unntak, både enkeltpersoner og avdelinger. Men generellt sett er helsevesenet mere lik en værnabedrift enn noe annet foretak!!

Skrevet

synes sykepl alltd klager på lønnen jeg..aldri førnøyd..men jaggu har der bra betalt..

selv synes jeg hjelpepleiere og omsorgsarb gjør en kjempego jobb og har en viktig jobb de og..synes de kan få høyere betalt jeg..de fortjener d!!!

Skrevet

en grunnårslønn på 280 000 er vel strengt tatt ikke mye å skryte av vel??

og hvorfor skulle hjelpepleiere tjene bedre og ikke sykepleiere? Har hjelpepleiere studielån f.eks? Har de ansvar? eller kan de bare laste ting over på sykepleieren når den minimale utdannelsen deres kommer til kort for n'te gang den dagen...

Skrevet

Men 18 timers vaktene legene har (kommer an på hvordan lege) trenger jo ikke å gå i ett heller? Dere har kontoret deres å slappe litt av på, må ikke sitte å se på alle pasientene samtidig som maser og krever til enhver tid. Spl har et mye fysisk tyngre arbeid med løft og springing fra de kommer til de går...

Skrevet

anonym:skjerp deg!! d har litt med hva vi gjør og da som hjelpepl eller omsorgs..vi tar oss av mennesker vi og..å gir både omsorg og pleie..

ikke kom hit og si at sykepleierene er mer verdt enn hj.pl,og oms.arb..

har da ikke sagt at de ska tjene mer enn sykepl..men de kunne godt hatt mer lønn ja-.å er du så selvgod at du ikke synes at de fortjener bedre lønn ,så synes jeg du er blind ..

hva hadde sykepl.gjordt uten hjpl osv da?på feks sykehjem osv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...