linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Noen som har gjort det? hvor? Hadde lyst til å gi Nathaliehull i ørene, men hørte det kunne være nerver i ørene som fremkalte allergi, men er det kanskje noen som bruker en slik laser sak slik som på piercing-studioer? Andre grunner til å ikke ta ?
Gjest Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 jeg synes den viktigste grunnen er at det er skikkelig stygt.. selvsagt; om man kan gjøre skade er det enda viktigere ... men jeg grøsser på ryggen når jeg ser det unødvendig å påføre små jenter den smerten
Stratos med 3 barn Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Kunne det ikke ramle meg inn å gjøre! Hva er vitsen?
Lille nuffe Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Vil bare si at jeg IKKE synes det er stygt jeg da.. Håper noen kommer med svar på det du spurte om
Synn(d)e Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Grunner til å ikke ta: Vondt Stygt Unødvendig om det er et lite barn som ikke har ønsket dette selv Øredobben kan henge seg fast i klær osv Kan framkalle allergier
Gjest Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 hun spør jo om andre grunner til ikke å ta??? Og grunn til ikke å ta er at det er stygt!!!
Gjest Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 What's the point? Hull i ørene på små unger er bare stygt, det er vondt for barnet, og fullstendig unødvendig å ta sjansen på og gi barnet allergiske reaksjoner som kan kunne plage dem resten av livet. Fatter altså ikke poenget!
Nusseline♀♀♂ Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 For all del ikke gjør det!! Jenta mi på 6 år fikk det etter å selv ha villet hatt det og mast om det i sikkert minst 1 år. Hun ser jo flere andre småjenter med det og får jo lyst på slik selv. Så når hun begynte på skolen gikk jeg med på det. Hun fikk hull og vi renset morgen og kveld i flere mnd med pyrisept for å unngå infeksjon enda de sa det holdt med såpe og vann. Så plutselig oppdaget jeg en stor rødblå kul på størrelse med en ert på ene øreflippen (bak) og holdt jo på å gå i sjokk! Rett på legevakten en sen kveld. Først trodde de det var et hematom (blodansamling), men det viste seg at det antagelig var en reaksjon på sølvøredobbene hun hadde brukt den siste tiden (vi tok hull med plastøredobber). Hun er ikke bra på den øreflippen ennå og det er 2 mnd siden!! Ingen av oss får komme nær øret og hun vil aldri mer ha hull i ørene sier hun! Så for all del, IKKE gjør det. Andre jenta mi får ikke ta hull før 18-årdagen, jeg har lært!
☆Anonymia☆ Skrevet 24. mars 2008 #9 Skrevet 24. mars 2008 ser ikke helt poenget i å gi små jenter hull i ørene.. syns også det er stygt,og meningsløst.. vent til hun kan bestemme selv om hun vil ha eller ikke..
___ Skrevet 24. mars 2008 #10 Skrevet 24. mars 2008 Aner ikke hvor det er best å ta det. Grunner til ikke å ta. Stygt Infeksjonsfare Fare for nikkelalergi Vondt for barnet (muligens ikke selve hullingen, men stellet etterpå) Fare for å henge fast øredobben ved lek ol
~~DoraDora~~ Skrevet 24. mars 2008 #12 Skrevet 24. mars 2008 Jenta mi på 15 mndr fikk hull i ørene da hun var 4 mndr. Hun har aldri hatt tegn til betennelse. Ikke henger de seg opp i genserne heller. Og vi får masse positive kommentarer på hvor nydelig det er på henne:-) Øredobbene som blir brikt i dag, inneholder ikke nikkel. De som brukes til de minste er med ekte gullstift også. Jeg tror det er best å ta hull på barna når de er så små, for da plukker de ikke borti med skitne hender. Jenta mi er så vant til øredobbene at hun enser de knapt. Tar aldri på de :-)
It's all about me Skrevet 24. mars 2008 #13 Skrevet 24. mars 2008 Andre grunner til å ikke ta???? Som om ikke allergirisikoen er stor nok er det flere andre grunner. Det er ikke fint på små. Det er ikke nødvendig på så små. Og la nå for all del jenta bestemme over ørene sine selv. Det er faktisk ikke alle som ønsker hull i ørene når de er voksne. At du synes det er sååååååå søtt og fint er IKKE grunn nok for å gjøre det. Jenta er nok søt nok som hun er og dessutten finnes det andre måter å pynte henne som ikke gir livsvarige merker på kroppen.
Gjest Skrevet 24. mars 2008 #14 Skrevet 24. mars 2008 Kanskje greit å vente til hun er stor nok til å mene noe selv om det. Der er jo ikke sikkert hun blir en sånn jente som synes hull i ørene er stas ... og hull i ørene er vanskelig å få bort. Jeg har selv hull i ørene og synes det er fint, men jeg var tolv da jeg fikk det og ba om det selv (les: kranglet meg til å få lov).
Gjest Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 Jeg synes det er blodharry med hull i ørene på små barn. Grøsser når jeg ser det. Greit nok at det er forskjellig hva vi liker, men jeg fatter ikke hvorfor mor sin forfengelighet på barnets vegne skal rettferdiggjøre at mor gjør noe som kan påføre barnet smerte, infeksjoner, allergier ol.(eller far eller andre for den del.) Det er utrolig mange gode grunner til ikke å gjøre det, men jeg klarer ikke se en eneste god grunn til å gjøre det...
høstbarn:) Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 La barn være barn. Ville aldri gjort det selv på even jentebarn.
Jenny-penny Skrevet 24. mars 2008 #17 Skrevet 24. mars 2008 Hvor gammel er jenta di da? Jeg var 3 år da jeg fikk, maste meg til det. Datteren min er 3,5 og har ikke ytret noe ønske om det. Men hvis hun ønsker seg det til skolestart, skal hun få lov.
Sjefsmegga Skrevet 24. mars 2008 #18 Skrevet 24. mars 2008 Beste grunnen er at de bør selv avgjøre dette når de er eldre, minst 10år. Jeg hever et øyebryn når jeg ser bayer og småbarn med hull i ørene...i hvertfall unger under 5 år, vet at 5år gamle jenter kan finne på å hyle seg til dette, så det reagerer jeg ike like sterkt på, men mne får det ikke før de er MINST 10år....har ikke hull selv heller. Men masse ørepynt i diskre klips varienter som jeg bruker når jeg skal pynte meg litt ekstra.
Fire småtroll Skrevet 24. mars 2008 #19 Skrevet 24. mars 2008 Aldri om jeg ville tatt det på en liten jente som ikke er gammel nok til å ta vare på det selv... De fleste grunnene er allerede nevnt i tråden, og hvorfor utsette en liten jente for dette bare fordi mor synes det er søtt? Dette er da noe de må få velge selv når de er gamle nok! Du lager et hull i kroppen hennes som hun kanskje ikke vil ha engang (for å sette det litt på spissen). Bare et lite eksempel til slutt, mamma ville sette hull i ørene på min søster da hun var tre år, hun fikk i det ene øret, hylskreik, mer av skrekk enn smerte tror jeg, holdt seg for hodet og virkelig blånektet å ta i det andre øret.. Hun hadde hull i bare det ene øret til langt oppi barneskolen.
Sommer & sol:-) Skrevet 24. mars 2008 #20 Skrevet 24. mars 2008 hvis man har nikkelallergi,så kommer den uansett alder man tar hull i... så man vet jo ikke det før man har tatt hull.. jeg fikk hull i ørene da jeg var 5-6 år ca,hadde kun litt problemer i tenårene,verket hvis jeg brukte plastøredobber..men aaldri hatt noen problemer utenom det.. frøkna mi fikk det uken før hun ble 2 år,hun skrek i 5 sekunder,da var det over.ikke hatt noen problemer,vi renset m pyrisept,men nå sier de at det kun holder m å snurre på de.. hun er nå 6,5 år.. veninna mi tok på sin jente rett før 2 års dagen,ikke vært no problemer der heller...det er 3 mnd siden.. jeg syns det er fint møredobber på barn,men ikke for små.. under året syns jeg ikke no om.. syns egentlig 2 år var passe... så hvis du ønsker å ta hull på jenta di,så gjør du det:-)
Gjest Skrevet 24. mars 2008 #21 Skrevet 24. mars 2008 Jeg synes det er SÅÅÅÅÅ nuttelig. Min baby unnslapp så vidt hull i ørene 6 mnd gammel. I en del land tar jordmødrene hull i ørene like etter fødselen. Millioner av jentebabyer får hull i ørene tidlig. De færreste tar skade av det. Svarene du får er preget av kulturen vi lever i.
Nusseline♀♀♂ Skrevet 24. mars 2008 #22 Skrevet 24. mars 2008 Jenta mi fikk ikke problemer med hullene i ørene før det hadde gått 4 mnd etter hun tok hull.
Lille Liak Skrevet 24. mars 2008 #23 Skrevet 24. mars 2008 helt enig med Alienbud.. må bare si at noen er tar helt av her med meningene sine... blir litt satt ut..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 24. mars 2008 #24 Skrevet 24. mars 2008 Selvfølgelig er svarene preget av kulturen vi lever i. Akkurat som vår holdning til feks fysisk avstraffelse av barn er preget av kulturen vi lever i. Norge er faktisk et av 13 (?) land i verden som har forbud mot å slå barn. Betyr det at det egentlig er helt greit, bare at vi i vår kultur mener noe annet? Joda, en litt drøy sammenligning. Men vi lever i vår kultur, og jeg synes at å ta hull i ørene på et lite barn grenser mot barnemishandling. Ingen annen grunn enn at det er pent ligger bak! Ikke sikkert at de tar skade av det, men de KAN ta skade av det. Og det er grunn god nok til å la være for meg.
Pysa Skrevet 24. mars 2008 #25 Skrevet 24. mars 2008 Jeg vil anta at det finnes millioner av jentebarn som har fått infeksjoner etter at de har fått hull i ørene som små (eller større eller store). Uansett hvilken kultur man lever i, er risikoen for plager der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå