Gå til innhold

Arbeidsfordeling i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fordeler dere husarbeidet? Noen gode tips fra dere kloke damer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden jeg jobber kun 40 %, og mannen mer enn 100 % - så tar jeg det meste hjemmet. Men han er aldri vond å be om hjelp, og tar selv initiativ når noe må gjøres.

Så lenge jeg ikke er spesielt aktiv på å gjøre "gutte-ting", så klager jeg ikke. :-)

Skrevet

Vi spleiser på vaskehjelp ;-)

Men ellers tar jeg alt av klesvask og handling, mannen lager som oftest middag og rydder kjøkkenet etterpå. Rydding av leker og ting rundt i huset gjør vi begge, men mest meg. Han rydder og holder kjelleren (kjellerstue/lekerom osv) i orden, mens jeg stort sett styrer på bad og soverom..

Skrevet

He he, sant det. Det er litt sånn her i heimen at mannen gjør det han ser at må gjøres (ta ut søpla,fikse lister, tømme vannlås, vaske gulv) og jeg gjør resten. Men innimellom lurer jeg på om ikke han slipper litt billig unna, he he.

Skrevet

Siden jeg er hjemme og han er borte mye så gjør jeg det meste/alt til daglig. Men når han har fri/ jobber lokalt så tar han sin del av oppgavene han også. Han kan rydde og støvsuge, lage mat og tar seg godt av ungene. det han derimot suger på er husvask ( mange menn SER ikke støv rett og slett) legge sammen klær PENT ( han baller dem sammen og stapper dem på plass...noe jeg ikke helt liker), han eier heller ikke sans når det kommer til å kle ungene så klærne matcher, men kler dem riktig i forhold til temperatur i det minste, så det er ikke så farlig, han er helle rike like pinlig nøye når det gjelder sortgering av klær som ska vaskes, men der er tross alt jeg rene nazien da, så det styrer han helst unna, med unntak av vask av håndklær og arbeidsklær...

Skrevet

Den av oss som ser noe som bør gjøres, den gjør det.

Ofte ender det med at han vasker gulv, jeg klær, han lager mye mat og jeg tar oppvasken. Men det er ikke noe avtalt, nei.

Skrevet

Mulig mannen her slipper billig unna på hjemmebane, men neimen om jeg misunner ham å stå opp kl 0430 hver eneste dag og komme hjem tidligst kl 1800. Da tar jeg husarbeidet om ikke med glede, men jeg gjør det. :-)

Skrevet

Sambo jobber 100%, i tillegg til at han vasker og støvsuger her hjemme, og lager middag:o). Og dette gjør han av egen fri vilje:o). Jeg er hjemme i permisjon med lillemann fortsatt, så jeg ordner jo mye med han, + at jeg vasker klær og passer på å holde det ryddig i leiligheten.

Skrevet

Han pleier også å handle....flink til å følge handlelista og til å se hva vi faktisk trenger :-)

Skrevet

Det er jeg helt enig i solstråle69. Man må jo se i forhold til hvor mye den andre jobber utenfor hjemmet også. Da jeg var hjemme i permisjon tok jeg så og si alt husarbeidet ... og nå som jeg er tilbake i full jobb er det jo naturlig at han tar mer :)

Skrevet

Vaskehjelp er kanskje ikke dumt, he he. Problemet er kanskje at mannen min ikke ser like mye som meg ... kanskje jeg er litt for kresen :-D

Skrevet

Hmm...skulle ønske mannen min kunne følge en handleliste. Han pleier å komme hjem med alt annet enn det som stod på lista, he he.

Skrevet

Han tjener pengene som betaler for den polske vaskedama.

Resten tar jeg, lillebror går ut med søpla og måker når det er påkrevet, hender de begge hjelper til litt med småting når de er hjemme.

Skrevet

I utgangspunktet 50/50.

MEN... Han tar ut av oppvaskemaskinen og tar ut søpla. Det gjør jeg sjeldent!

Og den som LAGER maten slipper å rydde. (Deler jevnt på matlaginga).

Vasking av klær er også sånn at den som setter på (og henger opp) slipper å brette. (Det har bare blitt en slags uskreven regel;)

Skrevet

Jo, også tar vi faktisk annenhver bleie. Høres skikkelig teit ut, men det har også bare blitt sånn. Og så legger vi kid'n annenhver kveld.

Men å legge på nytt sengetøy og å stryke det er tilegnet meg... *jippi*

Skrevet

Jeg må pent stryke sengetøyet selv, for det har mannen min sagt at han synes er så dumt å gjøre at det vil han ikke ha noe med, he he. Så der er vi i samme båt :-)

Skrevet

Stryke sengetøyet er skikkelig bortkasta tid ass!

Henge det på snora så blir det (nesten) like slett:)

Skrevet

Jommen, jommen, jeg vil være heeeeeelt sikker på at all midden er dau! Ok, jeg skjønner faktisk at mannen min synes det er noe jeg selv kan drive med ettersom det er jeg som er så opphengt i det (og ikke har så veldig gode grunner for å være det en gang) :)

Skrevet

Tillab: IKKKKKE enig!!!!! Eller, det er kanskje bortkasta tid da.. For det står mellom å sitte på DIB eller å stryke i en 1/2time... Så.....?

Og det er jo bare såååå deilig å legge seg i nystrykt sengetøy :):):) (Prøv så skal du se;)

Skrevet

mm, sengetøyet blir myyyyykt og godt, og GARANTERT middfritt

Gjest Lille jenta mi+spire!
Skrevet

Han vasker halve huset hver fredag, og har oppvaskmaskinen som han alltid må ta...han henger opp klær når jeg spør da.

Ellers jobber han og jeg er hjemme så det er jo jeg som tar mest.

Skrevet

Her har vi alltid delt 50-50, og vært veldig strenge på det. Vasker leiligheten annenhver uke, lager middag annenhver dag osv. Krangler ikke om husarbeid, for vi har det akkurat som når vi var yngre og bodde i kollektiv, begge gjør like mye. Nå som jeg har permisjon gjør jeg litt mer på dagen, men ettersom det ofte blir mer rot og gris med en baby, må han gjøre like mye som før likevel.

Skrevet

Vaske annenhver uke ... det er kanskje noe som kan funke her. Hvis vi på forhånd definerer hva det vil si å vaske leiligheten da, he he.

Skrevet

Gjør det stadig jeg, men det er fordi jeg har ei snill bestemor som stryker sånt når hun er på besøk;) Hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...