selfangerkjerringa Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #26 Skrevet 23. mars 2008 Har allerede sagt opp fast-tlf og avisabonnementet. Internett må vi ha, er så langt til banken blant annet. Og det sparer utrolig mye i tlfregning å kunne chatte med venninner Men kanskje jeg kan lage og selge syltetøy? Har hørt rykter om at syltetøyet mitt smaker relativt greit... kanskje gjøre avtale om faste syltetøyleveranser til mayaya-familien?
mayaya Skrevet 23. mars 2008 #27 Skrevet 23. mars 2008 Ja! Et glass om dagen er godt for mayayamagen! :-D *kniser* Dessuten har jeg ikke fått pris på syjobb til litja. Overprising? *lermegihjel*
selfangerkjerringa Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #28 Skrevet 23. mars 2008 kan jo ikke gi pris før du har bestemt deg for hva jeg skal sy!!! SI DET! Så skal du da endelig få pris.... hoho
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #29 Skrevet 23. mars 2008 Vi setter opp et budsjett, overfører alt det som skal være til overs til sparekonto og så er vi strenge med oss selv. Ellers er et par tips jeg har spart en del kroner på selv: -Låne bøker og filmer på biblioteket i stedet for å kjøpe selv, eller byttelåne med venner. -Selge ting man ikke trenger (og som kan sendes i posten) på qxl.no eller bytte bort mot ting man trenger. -Kjøpe billig kokesjokolade i stedet for favoritten (sunt er det også for jeg spiser ikke like mye da, he he) -Behandle huset og eiendeler pent slik at det blir minst mulig vedlikehold, og ta vedlikehold med en gang en oppdager det -Handle mat når man er mett :-D
rødhette* Skrevet 23. mars 2008 #30 Skrevet 23. mars 2008 Du har fått veldig mange gode tips allerede. Ha sparedusj på kraner og i dusjen. Bruk sparepærer i lamper. Slå av lys i rom dere ikke er i. Skru ned varmen om natta. Fyr mest mulig med ved og minst mulig med elektrisk. Slå ting helt av, ikke la ting stå i "hvile-modus" (jfr. slå TVen av med brytern på TVen, og ikke fjernkontrollen). Handle på loppemarked, brukt og finn.no. Gjenbruk. Reis kollektivt (funker vel ikke helt for deg da, men....). Send gratis sms'er fra telefonkatalogen.no og telenor.no (hvis du har abo der) i stedet for å betale for tekstmeldingene, når du uansett er på nett og kan sende gratis. Hamstre forbruksvarer når de er på tilbud. Har dere noe dere ikke trenger, f.eks. en motorsykkel, gps-utstyr eller noe slikt, som dere kan selge og tjene penger på? (tenker nå på luksusfellen, hva de gjorde der, hehe) Si opp canal digital og slikt hvis dere har det. Bruk kortprogrammet på vaskemaskina når du kan det. Fyll maskina opp når du vasker klær, ikke sett den på for bare en bukse eller noe slikt. Både for økonomien (alle monner drar) og miljøet: kjøp en miljøbærepose eller tre, og bruk de i stedet for engangsposer.
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #31 Skrevet 23. mars 2008 Forresten kjøper vi også poteter og gulrøtter rett fra en gård (type sekker). Det er fort penger spart (og penger tjent for bonden ... du har sikkert en slik bonde i nærheten av deg, he he). Dessuten spiser vi som regel havregrynsgrøt til frokost. Sunt, mettende og billig.
rødhette* Skrevet 23. mars 2008 #32 Skrevet 23. mars 2008 Og ang. det med klesvask.. Vask skitne klær. Ikke bruk en bukse bare én dag, og legg den til vask mens den egentlig er ren. Undertøy må skiftes hver dag, men bukser kan fint brukes flere dager før de må byttes. Da tar det lengre tid før maskina blir full, og færre maskiner å vaske. Ergo mindre strømbruk, og mindre utgifter. Bruk tørketrommel minst mulig, la klærne lufttørke.
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #33 Skrevet 23. mars 2008 også lager jeg klærne mine selv da (når jeg ikke kjøper billig på salg eller hos Fretex). Men hos deg er det vel dårlig tilgang på motetekstiler til billig penge. Men hvis du skal til Oslo, ta en tur innom Rainbow fashion og hamstre noen meter stilig stoff :-)
rødhette* Skrevet 23. mars 2008 #34 Skrevet 23. mars 2008 Bak brød selv (men du gjør du vel, så flink som du er)
OneOfTheBoys Skrevet 23. mars 2008 #35 Skrevet 23. mars 2008 *Hvis du har bleieunger så koster det 70 kr for 88 pampers baby dry på rema. *Lag barnematen selv av det dere spiser eller frys store porsjoner. *Flytt forsikringene! Bytt evt. bank. Står ofte i avisene oversikt over hvilken bank som er best til dine behov. *Lukk dører til rom du sjelden er i, så slipper du bruke penger på å varme opp disse. Slukk lys i rom du ikke er i, og slå av kokeplatene en liten stund før maten er ferdig (de holder seg jo varme lenge) *Klipp opp tannkremtuber, og hell vann i såpen når den er nesten tom. *Lag sauser fra bunnen, koster ca. 10 kr per pakke med saus så her er det mye å spare! *På barna sin konto får man høyrente fra første krone. Sett dine penger over på den. Det er jo lov med så mange uttak du vil i året! Skriv regnskap hjemme. Du kan få tusenvis i renter i året! (Men er vel grense på 75.000 før overformynderiet trer inn, men kan likevel bli litt, og har du mange barn kan det bli masse penger;)) Det var det jeg kom på i farten, tror jeg skal begynne å bruke mine egne tips jeg også!
selfangerkjerringa Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #36 Skrevet 23. mars 2008 Jeg har nettopp kjøpt to poser klær på loppemarked som skal sys om til klær til jentene Klær til mg selv er ikke akkurat en stor utgiftspost i utgangspunktet, men jeg skal prøve meg litt på å sy i stretch-stoff også nå, tenkte å bestille billig fra stoffogstil og sy meg noen sommer-tunikaer.
selfangerkjerringa Skrevet 23. mars 2008 Forfatter #37 Skrevet 23. mars 2008 Har aldri sett luksusfellen... men skjønner hva du mener ja Er ikke akkurat luksusvarer som gjør at vi har lite penger, hehe Dårlig med sånt i heimen her gitt. Men vi har som sagt allerede sagt opp både avisabonnement (vi kan lese avis på jobben) og fasttlf. Vi har kjøpt en mindre båt så vi kan selge båtplassen (drar opp båten for hver gang den brukes). Til våren skal mannen min fiske når han drar ut på sjøen, det er jo flott matauk. Jeg setter aldri på maskina for ett plagg, men med to voksne (hvorav den ene må vaske jobbklær hjemme) og to barnehagebarn i husholdninga er halvfulle vasker sjelden noe problem... hehe... jeg skal forresten sy handlenett selv jeg Av restestoff. Da blir det HELT gratis Si fra om du vil ha noen da
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 23. mars 2008 #38 Skrevet 23. mars 2008 1) få dere regningskonto i Skandiabanken. her kan du dele opp kontoen i 10 forskjellige kontoer. Finn ut hvor mye dere bruker i måneden på div regninger - mobil, strøm, nett, autopass, forsikring osv. ha fast trekk fra lønnskonto når lønnen kommer. Vi trekker f.eks 1000 kroner over på mobilkontoen, 1000 kroner til strøm osv. Trekker litt ekstra, så vi har hvis det kommer noen større regninger. Ha også en konto for årlige utgifter som forsikring, årsavgift, tv-lisens osv. Greit å ha en ekstra konto til uforutsette utgifter også, vi setter inn 1000 kroner i måneden der, og det går veldig fint. 2)Spar i BSU hvis dere ikke er for gamle for det, da får man skattelette. 3)refinansier huslån hvis dere har mulighet. Kanskje dere kan få billån og evt forbrukslån inn i huslånet? det blir mye billigere! 4)skriv handlelister. Følg dem. Handle en gang i uka. handle first price og tilbud. Mye kan fryses! 5)Venn dere til å slå av lys og varme i rom som ikke brukes. Dusj kortere og sjeldnere. Fyll oppvaskmaskin og vaskemaskin helt fulle. 6)Si opp abbonementer dere ikke trenger, feks aviser og blader som ikke blir lest. 7)dersom du er medlem av bokklubber - bli nettmedlem. da får du mail om at det er ny hovedbok, og det er mye lettere å bare klikke seg inn på siden og avbestille hvis man ikke vil ha boken, enn å sende inn kupong/ringe til dem i åpningstiden. De fleste bokklubber har nettmedlemskap. 8)Slutt å spise godteri hele tiden. Sunnere og billigere. 9)Bli enige om å diskutere med den andre dersom man vil kjøpe noe over 500 kroner (f.eks) til seg selv. Da har man litt "samvittighet" i bakhodet før man bruker penger uten å tenke seg om. 10)Spar i fond, kjøp aksjer eller spar i høyrentekonto. Aksjer og fond kan være litt risikabelt, men det vokser fort. Ikke kjøp mer enn dere tåler å tape, og invester i trygge aksjer. Les litt først=)
sannamin* Skrevet 23. mars 2008 #39 Skrevet 23. mars 2008 vi har spart endel på ukes handling en regningskonto - går til regninger alle faste utg på et år-deles så ser du hva slutt summen blir og dette blir pr mnd. Dette er penger vi aldri bruker til noe annet enn regninger og lån. har da alltid masse penger der fordi vi legger av 21000pr mnd. Disse blir kun brukt til FASTE utg.Men de varierer jo pga de ulike regningene en får over et år.. Det som blir igjen av begges lønn- er brukskonto. Har alltid igjen penger til ny lønn. Bruker litt mindre når begge har kort til en felles konto. Vi blir litt mer "forsiktige". Man drar liksom ikke kortet så ofte når en hadde egen konto. Ellers har du fått mange gode råd:DD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå