Gå til innhold

Hvordan spare penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi driver og går gjennom økonomien her, og er i ferd med å foreta et skikkelig krafttak med budsjettering og gode greier. Men man ser seg litt blind på ting merker jeg....

Lurer derfor på om dere kan hjelpe oss litt? Hvor kan det kuttes? Hva trenger man mindre? Fins det noen åpenbare ting man bruker unødvendige penger på - typiske utgiftsfeller? Har dere noen egne sparetips?

Kom med masse tips, alle sammen :) Alt fra ei krone til tusenlapper!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har funnet det beste sparetips, iallefall for meg. Bruker kun kontanter, alt av mynt går på sparebøssa. Blir frt en liten formue. :) Du velger jo selv kor mye og kor ofte du tømmer lommeboka. Jeg er litt ivrig dær, samboeren min sa en dag "du sparer jo oss til fant" :)

Skrevet

Men kutter det utgiftene på noe vis? Bruker du MINDRE penger av å kun betale med kontanter?

Skrevet

Tenker veldig mer før jeg spretter en seddel enn å dra kortet. Har man f.ex 500 kontant og sier til seg sjøl at d skal vare x ant dager er det lettere enn om man drar kortet. Har mye bedre oversikt.

Ukeshandling er og genialt. Vi handler mat kun fredager, og det er sykt mye man sparer. går man innom butikken hver dag er det alt for lett å ta med noe man ikke trenger!!

Skrevet

Gå gjennom alt av faste utgifter; strøm (skru ned litt på varmen, slå av lys der man ikke er etc), forsikringer (vi forhandler med forsikringsselskapet hvert år, får bestandig "avslag"), telefon (bredbåndstlf,- nesten gratis) m.m.

Gjør stort innkjøp av mat en gang i uken ca, der du handler inn det du stort sett trenger. Vi er fæle på å impuls handle mat, så sparer mye på å ikke gå i butikken hver dag;)

Tenk gjennom innkjøp av klær og ting til huset,- trenger du det virkelig? Likte du det virkelig? Ikke kjøp ting bare fordi det er billig, og ganske fint:)

Tror det er mine beste tips.

Skrevet

Vi har sagt opp fast-tlf og avisen. Vi har jo mobil, og både jeg og mannen min kan lese avisen på jobb. Strømmen er litt vanskelig, siden vi har så digert hus :( Heldigvis har vi gratis ved, det monner veldig!

Vi handler omtrent ikke klær til oss selv, men litt til ungene må det jo bli, de vokser jo som ugress.

Hvilket forsikringsselskap bruker dere nå? Vi har en del forsikringer, så det lønner seg nok sikkert å revurdere ja... Har både hus, bil, båt og barn forsikret i samme selskap.

Skrevet

Middagslister! Kan spare tusenlapper på det, pr måned altså. Skriv opp middager for en hel måned i strekk og planlegg gjerne litt slik at det er salat til middag to dager på rad, kan samle opp til en restemiddag om det er noe det pleier å bli mye igjen av osv. Kjøp så inn alt dere kan av det dere trenger den måneden og ikke en ting mer. Deretter går du bare på butikken når du er mett og handler kun inn ferskvarer som må etterfylles som melk, brød, frukt ol.

Skrevet

Skriv handleliste og ha en fast handledag i uken :)

Dette sparer man MASSE på, særlig hvis man følger handlelisten også.

Jeg er fæl til å plukke med meg en sjokkis, et par blader osv hver gang jeg er i butikken, om vi hadde handlet 3-4 ganger i uken da så hadde disse tingene antagelig utgjort hvetfall 500 kr.

Å gå i butikken når man er sulten er heller ikke så lurt.

Man kan spare mye penger på å bytte abonnement på mobilen også, jeg betaler helt sinnsykt nå (har djuice nonstop) før, når jeg hadde kontantkort brukte jeg makx 500 kr i mnd, nå kommer så og si alltid på 1000 kr. Skal bytte bort det abonnementet snaaart ja.

Man kan spare penger ved å alltid fylle oppvaskmaskin og vaskemaskin helt full.

Hvis man skrur av vannet i dusjen når man såper inn hodet sparer man penger.

Butikkene har veldig mange fine "billigprodukter" som smaker like godt som merkeproduktene. First price eller shopper gulosten (husker ikke helt hvem) smaker så og si likt som norvegia, sjokkis kjeksen til first price er kjempe god, samme med eplejuicen og kneipen.

Taco sausen rogså kjempe god foresten.

I tillegg er det lurt å være bevisst på hvilke butikker man handler i, jeg handler alt av tørrvarer, melk osv hos rema 1000 mens kjøtt og andre slike dagligvarer handler jeg hos maxi.

Kiwi og mega for eks holder jeg meg unna så lenge jeg kan..

Skrevet

Lag maten fra bunnen! Jeg lagde en svær kasserolle med ertestuing fra bunnen av, ble 4 porsjoner av det. Når jeg regna på det etterpå, fant jeg ut jeg hadde spart 20 kr pr porsjon ;-) (Kosta 1,25 kr å lage ertestuingen, koster 21,50 pr pose i butikken) Dette er jo bare et eksempel da.

Handle en gang i uka sparer vi også en del på, gikk fra 1500 i uka til ca 900 i uka ;-)

Skrevet

Forsikringsselskapene er veldig sleipe. De gir deg en grei pris som ny kunde, og så legger de på prisen neste år. Vi har byttet forsikringsselskap et par ganger, men de siste par åra har det vært nok med å true at vi skal bytte. Så har vi fått avslag:) Så det er absolutt penger å spare der. Vi har Gjensidige nå. (Hus, bil, reise, ufør/livs).

Er dere medlem i fagforening? Det er jeg, men mannen min har meldt seg ut av sin, og det er jo penger å spare der:)

Skrevet

gjør som meg, som bare har barnetrygd og kontantstøtte å lev på..

IKKE BRUK PENG!

bor jo i gokk, her er ingenting å bruke penga på...

enkelt!

hihi!

neida, her så bruker vi minimalt peng. husholdning på ca 2500kr i mnd. det er jo lite på oss 3, og mini er jo bleieunge i tillegg..

eg lage mye mat sjøl, eg bake jo brød. ei av mine skiver metter jo mer enn 3 skiver kjøp.

har ofte pannekaker til middag, for mine to elsker de...

har ikke kjøpt no særlig nye klær siden mammaklærne...

lager mye syltetøy sommer/høst, som vi spiser til pålegg hele året. kjøper noen ganger inn en hvitost og en brunost.

drikker mindre melk nå egentlig.. vann er så godt så! å mini drikk heller ikke melk så..

vask kopper for hånd, kasseroller å sånt. og bruk oppvaskmaskin til kopper, fat og bestikk. da trenger man ikek vaske maskin hver dag. da sparer man strøm og penger.

ja, er mange sånne ting man kan spare penger på.

ja, skaffe lene en pingepose... det tjener du også penger på..

Skrevet

Melder oss ikke ut av fagforeninga nei. Der går grensa, hehe :P

Skrevet

haha :D det stemmer, jeg tjener jo penger på en ping-pose til deg, søta :) Må bare finne stoff først vettu!

Skrevet

ikke fullt så lett å være kritisk til dagligvarekjeder når en bor på landet og har TO å velge mellom :P

Men ellers mange gode tips, takk skal du ha! Skal skrive opp dusjinga på lista i hvert fall :) Er jo noe jeg vet fra før av, men alltid greit med en påminnelse og oppfriskning!

Skrevet

mitt tips er å fylle bensin på søndagskvelden, eller mandags morgen.her kan det faktisk skille opptil 1,50 pr liter, i forhold til ellers i uka...

og kjører dere en del i uka, kan det jo bli penger av det...

Skrevet

Sparetips: Skriv handleliste og HOLD dere til den, handle max 2 ganger i uka.

Finn ut hvilken butikk som er rimligst av de dere har i nærheten ( der er også økonomi å tenke på langt man KJØRER for å handle, bensin koster jo det også)

Småpenger fra kontant kjøp kan has på et glass eller sparebøsse ( ferie kasse???)

Når en mnd er omme og hvis det står igjen litt dagen før lønna kommer inn, før disse pengene over på sparekontoen.

Har 3 kontoer: En sparekonto, en regningekonto og en brukskonto.

Unngå å titte i butikker hvis det ikke er noe spesifikk dere TRENGER.

Igjen minner jeg på HANDLELISTE, og HOLD dere til denne....da kan man spare flere tusen i løpet av et år.

Gjest En vakker gutt på to år
Skrevet

Kiwi er da ikke så dyrt? Synes prisnivået der er omtrent som på rema 1000.

Støtter deg ellers på å kjøpe billigprodukter som first price - mye av det smaker like godt som "merkevarene" :)

Skrevet

Bruker faktisk mer strøm ved å vaske opp for hånd:-( Oppvaskmaskina bruker minimalt med vann i forhold til det du bruker for hånd, og man vasker gjerne ikke opp i kaldt vann.

Skrevet

Skaff dere stor fryser om dere ikke har det.

Vi sparer mye på å følge med og fylle opp "lageret" når det er tilbud.

Ica f.eks. har av og til tilbudsuke hvor det er 40% på en type produkter hver dag den uken.

F.eks. 40% på alt fra findus en dag, pølser annen dag, taco opplegg en dag, frukt en dag ol.

Denne uken var det 40% på juice hos coop mega og halv pris på halvstekte brød.

Vi bor også relativt nære sverige og kjører over en gang i kvartalet ca. Handler barnemat, kylling, melkeerstatningsprodukter, om vi trenger noe utstyr til barna osv.

Kjøper økonomipakninger.

Er bevisst på å kjøpe økologisk og miljømerkede produkter og dette blir fort dyrt om man ikke passer på å benytte seg av tilbudene.

Handler bøker ol. på nett og sjekker alltid prisene i flere nettbokhandler.

Handler en del klær på salg. Særlig basisplagg til barna.

Noe som gjør at vi sparer en del og kan unne oss og barna de litt dyrere plaggene også ;-)

For på sko, yttertøy og penantrekk er vi ikke interessert i å måtte holde igjen pga. prisen.

Så i bunn og grunn er rådet.. Hold deg orientert om hva ting faktisk koster så ikke du betaler overprisede varer.

Skrevet

Denne har jeg ikke brukt selv, men, har jo lest om det.. Kan være lurt å sjekke datoen på varene du handler på kiwi. om den går ut den dagen eller dagen etter får du den gratis.

Leste at gutter hadde fått utbetalt 7000 fordi de fant øl som var gått ut på dato og kiwi kan ikke gi bort alkohol (og ihvertfall ikke til mindreårige, hehe).

Første dagen etter påske har de nok ikke rukket å rydde så mye så har du en kiwi butikk i nærheten så stikk innom :-)

Merker også at jeg bruker mindre nå enn da jeg bodde i Oslo sentrum.

Jeg hadde mye mer i inntekt da og sparte jo en del, men brukte MYE.

Vi bodde litt i sentrum av en annen by, og det reduserte seg litt, men nå har vi flyttet utenfor sentrum og det er merkelig hvor mye penger man sparer på å kun gå i butikken når det er noe man virkelig trenger i stedet for å tusle rundt og "titte" hver dag på vei hjem.

Skrevet

Ser at du allerede har fått mange gode tips her som å skrive handleliste og holde seg til den, kun handle 1-2 ganger i uka osv. Om man er litt bevisst kan man finne ut hvilke butikker det lønner seg å handle forskjellige ting. Når vi er på rema 1000 og handler (ligger ikke i nærheten så er der sjelden) hamstrer vi gjerne f. eks fiskeboller, der har de en type til 10,- boksen, på Maxi har de familiepakke med kyllingfilet 750 g til 60,- osv. Da kan man fylle opp med mange middager til lite penger. Handler også alle bleier på Kiwi for da får vi hver 4. gratis.

Ellers pleier jeg å "snike" penger inn på sparekontoen, 100,- her og 150,- der, penger vi egentlig skal bruke til mat og husholding som vi garantert kommer til å bruke om de står på brukskontoen, men som vi i realiteten klarer oss uten. Det blir fort en tusenlapp; )

Skrevet

Jeg trekker 1500kr hver måned som går rett inn på høyrente. De pengene har finansiert boligsparing de siste årene nå er den potten full så nå fyller høyrente kontoen seg opp. Når man trekker er det veldig greit penger man ikke savner og når det er høyrente er det mer tiltak ta ut.

Om jeg trenger mer penger jobber jeg ekstravakter. Finn deg en ekstra jobb om du i en periode vil jobbe deg opp en konto dere kan ha på si. Når man tjener mer bruker man mer men om de pengene går rett på sparing slipper de brenne i lomma.

Skrevet

Jeg hakke peiling, men kan da dytte for ei søt kjerring :-p

Skrevet

Tusen takk, mayaya :) *rødme*

Flere som har gode tips? Og jeg tenker helst på hvordan å kutte utgifter :) Alle monner drar, sa musa og pissa i havet! Hoho!

Skrevet

Tja, si opp internett og selge pcen? Si opp mobilen?

Sy vakre ting og tjene penger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...