line_n & sara Skrevet 22. mars 2008 #1 Skrevet 22. mars 2008 ble litt overraska over et innelgg her om at barna hadde fått besøk av prest og blitt forklart påske/jesus og hele pakka.. er alle barnehager sånn? vil "beskytte" sara mot religion til hun er stor nok til å avgjøre selv hva som er rett for henne. hun skal jo få en vag forklaring på jul og påske dersom hun spør, men ingen prest skal få gi henne detaljer, for å si det sånn! tenk om hun kommer hjem fra barnehagen og jeg må enten jatte med, eller si at den koselige mannen juger??
Mockanin Skrevet 22. mars 2008 #2 Skrevet 22. mars 2008 kan ikke helt skjønne at det er så farlig at det har vært en prest i bhg.. Hvorfor i all verden skal du jatte med eller si at presten juger? Jeg kommer fra et sted hvor alle kjenner alle, også presten. Husker ennå at jeg syntes det var koslelig og høre han fortelle historier fra bibelen. Jeg er ikke religiøs i det hele tatt, står i statskirka og der stopper det også. Mine barn skal selv få velge hva dem vil tro og ikke tro på. Kommer ikke til å nekte dem noe som helst. Desverre er det vel lite trolig at det kommer prest på besøk på skolen til eldstemann eller i bhg.. og det er også like lite trolig at en Imam eller noe lignende dukker opp.
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #3 Skrevet 22. mars 2008 Styr unna barnehager med kristen formålsparagraf, så løser problemet seg selv Men jeg vil jo legge til at dersom du da ikke er veldig dobbeltmoralsk så gjøres det ingenting ut av påsken, ei heller pynting og eggmaling (du veit, de koselige tingene) og det samme gjelder jul. Om man skal være vanskelig. Jeg for min del vil at Embla skal ha valgmulighetene åpne, men det har hun ikke dersom hun ikke blir kjent med de forskjellige religionene. Husker selv med glede forberedelser til de forskjelige høytidene og vil ikke ta fra henne hverken de eller de fine eventyrene fra Bibelen. For fine fortellinger er det jo, om ikke annet. Her i huset feirer vi både påske, jul og svinger innom Id også så vi liksom får dekket det:p
line_n & sara Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2008 ok, var ikke klar over den paragrafen! vil ikke nekte sara kristendom, akkurat! men hun bør være moden nok til å avgjøre selv, og en fireåring er ikke akkurat klar for å ta dette valget selv, synes jeg! jeg vil at hun skal forstå det grunleggende, vi er jo tross alt et kristent land, men jeg vil ikke at en voksen person skal fortelle henne detaljer rundt bibelen heller. en fireåring vil vell automatisk tro på det den voksne sier?
selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 #5 Skrevet 22. mars 2008 Kommunale barnehager har kristen formålsparagraf, slik har det vært lenge. Men hvordan det utføres i praksis varierer veldig. Sjekk med din barnehage før du tar helt av i hvert fall
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #6 Skrevet 22. mars 2008 Sliter litt med det samme selv. Vil oppdra barne mine til religionsfrihet (agnistikere kanskje), men det er ikke så lett når det er kristen formålsparagraf og absolutt alle andre her er kristne. en eldstemann sa høyt å tydelig i fra i kirken da de var der før påske at Jesus var han gamle mannen som gjorde rare ting og som mamma ikke tror på, hehe... Prøver så godt jeg kan å forklare ham at jeg tror Jesus fantes og var en klok og snill mann, bare ikke at han var sønn av noen guddom og få ham til å ha respekt for alle trosretninger, men det er ikke lett å forstå for en liten 5 åring...
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #7 Skrevet 22. mars 2008 Når det er sagt, de har bare lov å opplyse om kristendommen og dens tradisjoner, de har ikke lov å predikere eller utføre religiøse ritualer som f.eks bordbønn, så vår barnehage måtte slutte å syne "O Du som metter" etter at jeg tok det opp. Fillesak som mange himler med øynene over nå sikkert, men synes det er viktig at alle trosretninger skal respekteres og da kan man ikke ha allmenn religiøs utøvelse i en vanlig barnehage, selv ikke bordbønn...
line_n & sara Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2008 nei det er ikke lett! her i byen er det mange moskeer også, aner ikke hvordan jeg skal forklare at noen tror på det, og noen tror noe annet! gruer meg faktisk til både tannfe og nissen, og jeg da! mulig jeg overdriver litt, ja... hehe..så mye man liksom skal bekymre seg over, da!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 22. mars 2008 #9 Skrevet 22. mars 2008 Det er vel ikke verre enn å si at noen tror på det og andre ikke, og at hun selv skal få velge? Skjønner ikke hvorfor det må gjøres så mye vanskeligere enn det er. Prester er ikke skumle menn ute på jakt etter små barnesjeler å stjele..
selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 #10 Skrevet 22. mars 2008 Tjah... det tror jeg varierer veldig. Vår fireåring er på god vei til å danne seg sin egen oppfatning av eksistensielle spørsmål på egen hånd - godt hjulpet av både barnehagen og sine nærmeste. Barn er opptatt av liv og død like fullt som voksne, men på en annen måte. syns forøvrig dette med trosopplæring (og mangel på sådan) hos barn er et veldig interessant tema
line_n & sara Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 22. mars 2008 tror det blir vanskelig å velge hvis jeg allerede har sagt at presten tar feil , muslimer tar feil etc jeg synes selv det er litt rart hvordan alle klarer å tro så indelig på forskjellige ting! og hvem er jeg til å si at noen egentlig tar feil? folk gjør jo det de selv mener er rett, og hvordan skal et lite barn skjønne det? skal jeg si at alle har litt rett? (heller det enn at alle tar feil, kansje!)
Fire småtroll Skrevet 22. mars 2008 #12 Skrevet 22. mars 2008 Jeg er overhodet ikke kristen, men synes det er helt greit likevel jeg... Hele vårt samfunn som det er i dag er jo bygget på kristne verdier og kristendommen er statsreligionen vår, og ungene kommer ikke til å lære om kristendommen fra meg. Så om bestemor eller en barnehageansatt vil fortelle ungene mine at Jesus passer på dem, og lese bibelhistorier med litt moral for dem er det helt greit. Om ungene mine velger å tro på Jesus og at vi kommer til himmelen når de dør er det også helt greit, de blir fort nok store nok til at vi kan diskutere dette på en saklig måte. Eldste min har stilt noen spørsmål (snart 7 år), og jeg har bare svart at vi kan ikke vite sikkert, derfor må vi velge om vi vil tro på det eller ikke. Foreløbig sier han at han tror på det, og det er greit, han sier det samme om julenissen og tannfeen ;-) De forkynner ikke i barnehagen, men til de kristne høytidene forteller de litt om bakgrunnen og leser litt fra barnebibelen, det er helt greit. Men vil du unngå dette helt må du søke ungen inn i en privat barnehage uten kristen formålsparagraf.
line_n & sara Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 22. mars 2008 "Prester er ikke skumle menn ute på jakt etter små barnesjeler å stjele.." hehe!! trodde ikke det, da!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 22. mars 2008 #14 Skrevet 22. mars 2008 Det bare virker som enkelte her inne tror det, siden det støtt og stadig dukker opp tråder om hvor fælt det er at barnehagen har besøk av prest. Spesielt rundt juletiden var det mange sinte mammaer her inne.
line_n & sara Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 22. mars 2008 tror ikke jeg hadde mislikt dersom sara møtte en prest, men jeg ville ikke likt dersom presten forklarte bibelen på en måte som framstillte den som "the real thing" de fleste prester er jo likanes, de, men jeg vil jo helst ikke at sara skal være nyfrelst som fireåring når hun ikke helt forstår alt! og spør hun meg, vil jo ikke jeg si at den sympatiske mannen juger! (ville jo ikke sagt at hun ikke kan stole på nissen, heller!)
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #16 Skrevet 22. mars 2008 Ja, det er kjempespennedne! Religion er liksom mitt fag da, har studertdet i 1,5 år :-) 5 åringen har vært velidig lite opptatt av detteinntil nylig, men han har filosofert seg frem til at han tror på reinkarnasjon og ikke himmelen da, så det er da noe, hehe...
selfangerkjerringa Skrevet 22. mars 2008 #17 Skrevet 22. mars 2008 Fireåringen min blir glad når det er stjerneklart, for hun mener bestemt at de to sterkeste stjernene på himmelen er Petter Kanin og gammeltante som lyser for henne. Søtt Den troen skal hun få ha syns jeg.
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #18 Skrevet 22. mars 2008 Jeg sier bare til 5 åringen at "xxx tror det er slik, men jeg tror det er slik og sånn og du kan velge å tro akkurat det du vil, for det er det faktisk bare du som kan bestemme. Ingen vet på ordentlig hva som faktisk er sant skjønner du" og det godtar han. Men her tror både 5 åringen og 3 åringen fullt og fast på både julenissen og tannfeen *kremt* ;-)
Tia med 2 ♀ Skrevet 22. mars 2008 #19 Skrevet 22. mars 2008 Mange barnehager gjør dette eller tar besøk i kirken, men det blir jo gitt beskjed på forhånd så er ikek værre en å holde hjemme den dagen da.
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #20 Skrevet 22. mars 2008 Kjempesøtt :-) Det er pussig hva de finner ut de skal tro på egentlig, er det rart religioner oppstod egentlig?
line_n & sara Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 22. mars 2008 likte forklaringen din, alva*** og en liten tur i kirka er sikkert bare stas, så lenge det ikke er så mye misjonering på gang!
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #23 Skrevet 22. mars 2008 Er alle barna døpt er jo ikke det noe stort problem? Vi hadde besøk av presten i vår bhg. og der er 60% muslimer. En muslimsk kvinne fra tverkirkelig gruppe i nabolaget vårt kom sammen med han, og de samarbeider mye.
Gjest Skrevet 22. mars 2008 #24 Skrevet 22. mars 2008 Here we go again! Hva i heite er dere så redde for? Slapp av!!!
Dunder Skrevet 22. mars 2008 #25 Skrevet 22. mars 2008 Alle offentlig utdanningsinstitusjoner i Norge har kristen formålsparagraf. Jeg synes ikke det er rart at du (HI) er bekymret for dette, som Humanetiker har jeg tenkt mye på dette selv. Nå skal det sies at det ikke er lov å forkynne, og de fleste bhg og skoler er ganske nøytrale i praksis. Jeg kommer til å si til mine barn at de får tro på det de selv vil, og det forventer jeg at bhg og skole også formidler. Skal de ha besøk av prest/imam forventer jeg at de har gjort avtale med denne personen om at forkynning ikke blir aksepterrt. Da ser jeg ikke noe problem i at en prest kommer. Dersom de kommer hjem og sier at noen voksne har sagt at slik og slik ER det, ville jeg klaget til bhg/skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå